Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor

Gestart door flyerman zondag 10 januari 2016, 16:55:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
Hieronder de beschrijving van de vervanging van de Fleischmann motor door een Marklin motor van een Motorpost.

Naar aanleiding van deze post op het forum, http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59101.0, Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472) was mijn interesse gewekt om ook een betere motor in mijn Plan V te krijgen.

In bovenstaande post zien we foto's van een Plan V met een Marklin motor, deze ombouw is gedaan door Marcel (loc1200). Ik heb Marcel gevraagd hoe hij het gedaan heeft. Ik heb zijn antwoord gelezen en ben aan de gang gegaan. Bedankt Marcel.

Allereerst een motorblok van de Motorpost aangeschaft op Ebay, deze was rond de 20 euro. Deze compleet gestript, op de tandwielen na.

Het motorstel van de Plan V verwijderen en daarna het plastic draaistel verwijderen.

Laat het Motorpost motorblok in het draaistel zakken, dan is te zien wat er op het motorblok weggevijld moet worden, aangegeven door de rode pijlen op de foto's. Let goed op het volgende. Dat je op de foto met de twee rode pijlen niet te hoog gaat wegvijlen, daar zit een asje van een tandwiel. We passen later het Fleischmann draaistel iets aan om het goed passend te krijgen.

Gebruik een klein hobby vijltje en maak deze regelmatig schoon. Het vijltje loop snel vol met ijzervijlsel, verwijder dat regelmatig voor het beste resultaat.


Nokje bij rode pijl wegvijlen.


Nokje wegvijlen, niet te hoog en denk om het asje.

Fleischmann draaistel aanpassen waardoor het perfect over de motor schuift. Ik heb bij de onderste rode pijl een uitsparing uitgefreesd waardoor het draaistel netter om het blok valt. Op de foto ziet het er niet zo netjes uit, maar dat is erna glad afgewerkt. Bij de rechter rode pijl het gaat iets ovaler gemaakt waardoor er later een schroef in past om het draaistel vast te zetten. Al is dat niet nodig. Draaistel zit zo netjes vast.



De volgende stap is om aan de voorzijde van het Motorpost motorblok 2 gaatjes te boren van 2 mm en ongeveer 3 mm diep. Daarna uitfresen tot er een gleuf ontstaat, waar het oog van het Fleischmann draaistel invalt. Dit is het oog waar de schroef inzit die het draaistel aan de originele motor verbindt.

Ik heb hier geen goede foto van, maat op de volgende foto kan je zien wat ik bedoel. Boren en fresen in het verlengde waar normaal de koppeling op rust.




Op de achterkant van het Motorpost motorblok zitten twee inkepingen waar het originele draaistel van Marklin in vast zit. Frees dit zodanig dat er een inkeping ontstaat. Frees daarna een cirkeltje waarin de achterkant van het Fleischmann draaistel invalt.


Uitfresen


Frame van Fleischmann draaistel valt in uitgefreesde uitsparing van de motor.

Aan de voorkant even een paar mm wegfresen en rond vijlen, anders loopt het motorblok tegen het frame.



Daarna is het een kwestie van de motor in elkaar zetten en rijden maar. Nog wel even de cabine aanpassen, Even een stukje van de onderkant afhalen, anders loopt het tandwiel er in de bocht tegen aan. Even een snel verslag maar ik heb niet veel tijd.

Ik heb zelf een Proxxon boormachientje, maar elk merk werkt. Rustig de frees het werk laten doen, en ondanks dat schiet je wel eens uit, zoals op de foto's te zien is. Ik ben er ongeveer twee uur mee zoet geweest.

In de toekomst zal ik nog een filmpje neerzetten hoe hij rijdt. Momenteel zit er nog een Lenz decoder in. Er komt een ESU Lopi V4 in.
Re: Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
Mooi verslag Martin!  :thumbup:

Dankjewel! Die gaat bij de favorieten :)
Re: Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
Hoi Martin,

Jouw verlag heeft me aan het denken gezet, mogelijk kan dit ook nog met de Sprinter??

Eerst een ander motor in de sprinter proberen, anders is dit ook een optie.

Gr. Fred.
Re: Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
Mooi verslag Martin.  :thumbup:
Ik zie alleen de eerste foto niet.
Lijkt me als je het Fl draaistel naast die van M zet, je zo ziet wat er weg gefreesd moet worden, toch? O:-D
Re: Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
@Fred. Ik heb naar de sprinter gekeken maar daar past een motorpost motor niet in. De wielbasis is n.l. korter. Ik hoop dat er een motor van een of andere Duitse trein in past.

@Ad. Ik zie alle foto's. Iemand anders problemen met de foto's?

Wat weg frezen betreft, dat zie je het beste als je het past.
Re: Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
Martin, de eerste foto is bij soms zwart, soms doorzichtig.
Ze zijn ook eigenlijk te groot, kun je ze verkleinen?
Re: Ombouwverslag verslag motor Fleischmann Plan V door een Marklin Motorpost motor
Ik zal ze verkleinen, maar daar gaat even wat tijd over heen. Drie drukke dagen met werk vanaf morgen. Maar zal morgen avond even kijken om dat te doen.

Ik heb ze verkleind, hopelijk is het goed nu.