Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)

Gestart door dgieskens donderdag 10 december 2015, 22:16:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ik heb het ombouw virus nu te pakken. Na eerst een marklin loc onder begeleiding te hebben omgebouwd en een andere vrij oude marklin loc een grondige poetsbeurt te hebben gegeven (waarna hij weer als een zonnetje reed), wil ik een Fleischmann plan V treinstel aanpakken.
Hij was al ooit door een winkel omgebouwd naar Marklin digitaal, maar hij rijdt bij lage snelheden onregelmatig. Ik heb hem al een poetsbeurt gegeven, waarmee de rij-eigenschappen zijn verbeterd, maar blijft bij lage snelheden de ene keer kruipen en de andere keer weer vlot rijden. Dit is bij het gebruik van iTrain funest, omdat hij dan niet steeds op dezelfde plaats stopt en soms zelfs dusdanig sneller rijdt, dat hij op de wissel belandt.
Daarom vroeg ik me af of de motor niet is te vervangen door een hoogvermogen motor, die hopelijk bij lage snelheden voorspelbaarder rijdt. Ik heb gezocht op het internet, maar kan hier niks over vinden.
Is dit überhaupt mogelijk?


Daniel
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Hoi Daniel,

De term hoogvermogensmotor is een term die Märklin in de jaren 90 verzonnen heeft voor de combinatie van een 5 polige gelijkstroom motor met een  geregelde decoder.
De motor op zich is dus een doodgewone gelijkstroom motor.
Eigenlijk komt het er op neer dat meer polen in de motor tot een beter regelgedrag leiden.
Voor je Plan V weet ik niet of er een betere motor beschikbaar is.
Je kunt wel bij http://www.sb-modellbau.com informeren of er een motor in hun assortiment is die in de plan V past.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Hallo,

mijn Fleischmann Sprinter rijdt prima met originele motor en Locpilot 4 decoder, ook op lage snelheden regelmatig,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
ook bij mij rijdt de Sprinter met originele motor en ESU 4.0 naar volle tevredenheid.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Mijn beide plan V's (één fabrieks 3 rail digitaal en één 2 rail analoog, zelf omgebouwd)  rijden met de oorspronkelijke prima.
Alleen de af fabriek ingebouwde decoders zijn vervangen door Esu Lopi 4.
Dat is een goede combi deze motor met de Lopi.

grt Piet.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Misschien even de KPI instellingen even aanpassen via de betreffende CV's in de manual staan de waardes voor de betreffende motoren.

Groetjes
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Hoi,

Ik zie geen verschil in rijgedrag bij mijn 2x plan v en 2 maal sprinter waarvan ik er 1 zelf heb omgebouwd maar wel allemaal heb voorzien van ESU 54610 Locpilot V4

Prima rijgedrag ook bij lage snelheden.

gr Matje
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Allen dank voor de reacties.
Ik zal overwegen de decoder te vervangen.
Mijn huidige probleem is dat op de lage snelheiden de trein in het begin erg langzaam en een beetje knersend (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven) rijdt. Na een poosje te hebben gereden, gaat hij beter rijden en dan rijdt hij bij de lage snelheden soepeler en ook sneller, met name als hij van een hogere snelheid terug gaat naar een lagere snelheid. Ik heb geprobeerd iTrain hierop in te regelen, maar het gebeurt nog steeds regelmatig dat de plan V net even wat verder doorrijdt en met de neus op de wissel komt te staan, terwijl het stoppunt toch een hele raillengte (18cm) vóór de wissel is.
Ik hoop dat een andere decoder hiervoor de oplossing is, want mijn gevoel zegt me dat het meer gerelateerd lijkt te zijn aan de motor zelf (bijvoorbeeld hoe warm deze is).


Daniel
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Waarschijnlijk staat de P (of K) waarde van de motor regeling te hoog, dit is CV54.
Bij ESU decoder kan het rijgedrag bij de laagste rijstappen met CV02 verbeterd worden.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ik ben van plan de decoders te gaan vervangen en heb al de ESU lokpilot en een ESU functie decoder in huis.
De twee decoders zijn nodig omdat de twee delen van de trein een enkelvoudige stroomvoerende koppeling hebben en beide delen schakelbaar licht en front/sluitsein hebben.
Nu vroeg ik me af hoe de beide decoders kunt programmeren, aangezien ze beiden dezelfde stoomvoorziening delen en dus niet apart op het programmeerspoor kunnen worden gezet.


Ik kan me twee trucjes voorstellen, maar beiden lijken mij onhandig en werken slechts eenmalig:
1. Decoders vóór het inbouwen eerst alleen met voeding en massa aan programmeeruitgang van de centrale verbinden en zo eenmalig programmeren.
2. Eerst slechts één decoder inbouwen in het deel zonder sleepcontact, die programmeren door beide delen van de trein op het programmeerspoor te zetten, daarna de tweede decoder inbouwen in het andere deel en dan alleen dat deel (dat zelf een sleepcontact heeft) op het programmeerspoor te zetten om de tweede decoder te programmeren.


Beide methodes laten echter niet toe om later de fijnafstemming in te regelen, zonder steeds de functiedecoder te moeten los solderen...


Daniel
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Als je twee adressen gebruikt (die moet je wel vooraf even erin zetten op je programmeer spoor)
Dan kun je alle andere cv,s via het hoofdspoor programmeren (POM)
Ik weet niet of je centrale dat ondersteund.Anders kom je maar langs dan kun je ze hier aanpassen.

Ben je ingeregeld moet je alleen een adres nog aanpassen en dus een keer de decoder los halen.
Maar ik denk dat de bak met sleper werkt zonder dat de andere eraan hangt.Dan kun je die los omprogrammeren.

Robin
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
ik heb de sleper op de motorloze wagen zitten en deze functiedecoder met een stekker verbinding gedaan kan deze met programmeren los halen en als ik de functie wil doen haal ik de motorwagen eraf!
maar ga binnen kort de decoders verwijderen en een nem651 koppeling(mini connector met 6 aansluitingen)plaatsen zodat ik met 1 decoder kan gaan werken!
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Het gebruik van stekkertjes lijkt me inderdaad een handige oplossing. Ik denk dat ik dat ook maar ga proberen.


Daniel
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ik heb besloten de plan V te voorzien van een ESU Lokpilot v4.
Nu heb ik echter, als relatieve beginner in het ombouwen, twee vragen:
1. De handleiding heeft een mooi overzichtje van welke draadjes waar voor zijn. Zo is er één draadje voor het frontsein en één voor het sluitsein. Alleen heeft natuurlijk elke kant van het treinstel een frontsein en een sluitsein. Moet ik nu het witte draadje (frontsein) aan de ene kant verbinden met het frontsein en aan de andere kant met het sluitsein en het gele (sluitsein) precies andersom? Of werkt het niet zo?
2. In de handleiding staat ook een waarschuwing "Gebruik uitsluitend lampen die minimaal voor 16V of meer voorzien zijn en maximaal 50 mA nominale stroom. In talrijke oude ROCO® en Fleischmann® locs zijn 12V lampen geïnstalleerd. Ze hebben niet alleen veel stroom nodig maar ze worden ook zeer warm en kunnen schade aan de loc veroorzaken. Vervang ze voor 16V lampen." Ik weet echter niet of het front- en sluitsein van de plan V in deze categorie vallen en, zo ja, waarmee ik ze kan vervangen. Heeft hier iemand ervaring mee?


Daniel
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Hoi ,

Vervangen hoeft dus niet , je kan je licht uitgang ook dimmen .
Even cv 262 voor is dat , en cv270 achter is dat ,  op bijvoorbeeld waarde 10 zetten .
Je kan dit aanpassen van 0 tot 31 .

Mvg Jan
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Citaat van: dgieskens op woensdag 30 december 2015, 21:18:26

1. De handleiding heeft een mooi overzichtje van welke draadjes waar voor zijn. Zo is er één draadje voor het frontsein en één voor het sluitsein. Alleen heeft natuurlijk elke kant van het treinstel een frontsein en een sluitsein. Moet ik nu het witte draadje (frontsein) aan de ene kant verbinden met het frontsein en aan de andere kant met het sluitsein en het gele (sluitsein) precies andersom? Of werkt het niet zo?


Klopt.

Citaat van: dgieskens op woensdag 30 december 2015, 21:18:26

2. In de handleiding staat ook een waarschuwing "Gebruik uitsluitend lampen die minimaal voor 16V of meer voorzien zijn en maximaal 50 mA nominale stroom. In talrijke oude ROCO® en Fleischmann® locs zijn 12V lampen geïnstalleerd. Ze hebben niet alleen veel stroom nodig maar ze worden ook zeer warm en kunnen schade aan de loc veroorzaken. Vervang ze voor 16V lampen." Ik weet echter niet of het front- en sluitsein van de plan V in deze categorie vallen en, zo ja, waarmee ik ze kan vervangen. Heeft hier iemand ervaring mee?


Ik weet ook niet wat er in zit maar zou ze toch voor de zekerheid vervangen. Dimmen heeft geen zin en leidt mogelijk tot geknipper: de spanning wordt namelijk niet aangepast maar de pulsbreedte van de aansturing. Dat maakt dat het licht flauwer wordt, niet het verlagen van de spanning.

Met groet,
Ben.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
En waarom geeft de multimeter dan wel verschillende waardes aan als je bijvoorbeeld cv 262 op 31 laat staan en bijvoorbeeld op 10 zet  ?
Deze snap ik dan even niet , Ben .
Het knipperen  gebeurt niet snel of je moet de waarde wel heel laag zetten .
Heb hier tig FL treinen rijden waarvan nog nooit een lampje is verwisseld voor het digitale gebeuren en ook nog knippervrij .

Mvg Jan 
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Geen idee hoe en wat jij meet met de multimeter Jan dus daar kan ik niets over zeggen. Maar kijk even hier en lees het verhaal: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsbreedtemodulatie  ;)

Met groet,
Ben.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ja duidelijk nu , had ook al even verder gevraagd aan een zeer ervaren  mede forumlid   :thumbup:

Mvg Jan 
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Hoi,

Ik heb 5 Fleischmann-Plan-V's omgebouwd.
Hiervan 3 als dummy en 2 met Märklin hoogvermogensmotor met een Marklin C90 en later met een ESU lokpilot V4.0 ed.
Rijeigenschappen bij wisselstroom en digitaal bedrijf zijn veel beter.

(met de oude C81 decoder en de originele motor zoals Keuterman ze vroeger ombouwde, is echt een slechte combi)

M.v.g. Marcel








Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Citaat van: Iemand op donderdag 31 december 2015, 13:42:35

Ja duidelijk nu , had ook al even verder gevraagd aan een zeer ervaren  mede forumlid   :thumbup:


Gelijk heb je Jan. ;)
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ik heb in mijn PlanV stellen de lampjes vervangen door Leds met een 2k2 voorschakelweerstand.
Dat werkt bij mij naar tevredenheid in combinatie met de Lopi4.

grt Piet.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Dank voor de antwoorden.
Het verhaal van Marcel (@loc1200) klinkt interessant, maar ik vraag me af hoe je het marklin motorblok mooi passend in het Fleischmann onderstel hebt gekregen. Mogelijk gaat me dat mijn nog beperkte ombouwervaring te boven.


Het idee om de lampjes door leds te vervangen, lijkt me nog te doen, alhoewel het voor mij wel een uitdaging gaat worden het netjes passend te doen binnen de behuizing.
@Piet, heb je tips welke leds te gebruiken voor front/sluitsein en welke voor de binnenverlichting. Er is zo veel op de markt dat ik door de bomen het bos niet meer zie.


Daniel
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
wat er word gesteld gaat alleen op voor led en niet voor een gloeilamp,maar als een gloeilamp zwakker gaat branden kan die niet doorbranden!
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Citaat van: dgieskens op vrijdag 01 januari 2016, 13:33:41
Dank voor de antwoorden.
Het verhaal van Marcel (@loc1200) klinkt interessant, maar ik vraag me af hoe je het marklin motorblok mooi passend in het Fleischmann onderstel hebt gekregen. Mogelijk gaat me dat mijn nog beperkte ombouwervaring te boven.
Daniel

Je bent er een paar uur mee zoet, maar dan heb je ook wat.
En treinstel kan nog 2 andere dummy's trekken.
Ik heb gebruik gemaakt van de motor van de motorpost.
Dus de plan-V heeft dezelfde sterke motor....

M.v.g. Marcel
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ik heb mijn Plan V gisteren omgebouwd. Er zit nu een hoogvermogen Motor van Marklin in, eentje van de Motorpsot om precies te zijn. Voor rond de 20 euro aangeschaft op Ebay.de

Momenteel zit er nog een oude Lenz decoder in, die vervangen gaat worden door een ESU Lopi V4.0 DCC. Maar de rij eigenschappen zijn nu al perfect, loopt zo mooi stil over de baan, en hij kan ongelooflijk hard rijden nu, dus de maximale snelheid instelling in de decoder kan een heel eind teruggedraaid worden.

Was rond de twee uur werk. Ik heb bijna niets veranderd aan het Fleischmann wielstel. Wel het Motorpost motorblok aangepast.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Dat is mooi Martin.
Je hebt niet toevallig een fotografisch verslag hiervan gemaakt, wat je wilt delen?  B)
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ik was dat van plan te maken, heb alleen nu even niet zoveel tijd.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Jammer, want ik heb ook een Plan-V liggen, die nog een ombouw tegoed heeft....

Maar blij voor je dat je een mooi lopende Plan-V hebt!  :thumbup:
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ik ben er even voor gaan zitten. Hopelijk straks nog.
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ja, er gaat niets boven en Märklin-Plan-V.

Martin, ik heb je een pb-tje gestuurd.
Alvast succes.

Gr. Marcel
Re: Beschikbaarheid hoogvermogen motor voor Fleischmann plan V (1472)
Ik zag het Marcel. Ik heb je een email naar je email adres gestuurd.