Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouwen Marklin stoomloc's

Gestart door flyerman zaterdag 02 januari 2016, 17:33:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Marklin stoomloc's
Ik heb een aantal stoomlocs voor iemand om te bouwen, voor simpel digitaal gebruik. Het gaat om de volgende stoomlocs, de 3000, 3031, 3032 en de 3037. Twee van deze loc's hebben een telexkoppeling.

Ik ben best wel lang uit de treintjes wereld weggeweest en pas een paar maanden weer wat actiever. (bedankt Sacha). Nu heb zelf ik een aantal treinen waar een 6090x decoder inzit. Deze treinen zijn omgebouwd in het verleden naar het zogenaamde hoogvermogen motor, met een 5 polig anker en een permanent magneet. Hier zitten dus ook de 6090x decoder in. Deze decoders ga ik in de toekomst vervangen door een ESU LOPI V4.0.

Ik houd dus een aantal oude decoders over, nu mijn vraag. Kunnen deze decoders ook de oude motoren met de oude veldmagneet aansturen? Ik kan me herinneren van niet. Ik zou de veldspoel door een permanente magneet moeten veranderen. Ik wil wel het 3 polige anker laten zitten. Mijn aanname is juist denk ik?

Heeft Marklin deze magneten of ben ik aangewezen op ESU?
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
flyerman

Dit is mogelijk met een zgn permanentmagneet de huidige vervangen door onderstaande;

http://www.esu.eu/produkte/zubehoer/permanentmagnete/

Gr. Arjan
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
de veldspoelen vervangen door esu magneet en je kan het 3 polig anker bewaren.Je kan ook de telexkoppeling aansturen met een esu decoder.Mss meteen ook de lampjes vervangen door leds .Als er een veldmagneet inzit kan je gewoon de decoder vervangen maar zie dan het nut er niet van in tenzij er enkel een electronische omschakeling inzit.
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Ik vervang de veldspoel door een magneet een gooi de oude 6090x decoder er in.

Bedankt
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
zou moeten lukken.Of het een mooi rijgedrag gaat geven weet ik niet.
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Ik neem aan van niet, maar dat is nu niet het belangrijkste. Hij gaat van analoog naar simpel digitaal. Is ook al een verbetering. Ga niet al zijn loc's ombouwen naar hoogvermogen digitaal.
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
met veldmagneet en oude 6090x decoder krijg je de telexkoppeling niet aangestuurd.
dan heb je toch echt een esu of gelijkwaardige decoder nodig
wel een vreemde combinatie overigens: 6090x decoders zijn motorola-decoders en met de veldmagneet stap je over naar dcc
m.i. gaat dat niet werken

cees
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Met een veldmagneet maak je van de motor een gelijkstroom motor, niks DCC. ;)

Met groet,
Ben.

Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
 Permanente magneet met 6090x is een goede oplossing.
Met de extra functies kan je je de
Telex koppeling bedienen als je deze aansluit.

Gr. Marcel
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Beste Flyerman,

Op zich is de 6090X decoder een hardstikke mooie, simpele decoder, maximum snelheid en optrekken/afremmen met potmetertje instelbaar en rijdt mooier op Motorola 27 stappen als de huidige Märklin decoders.

Ik had er een aantal rijden, maar nu nog maar één (moet mijn onderschrift eens aanpassen), om één reden: de laagste snelheid was te hoog.

Beste Cees,

Niet schrikken, de Märklin digitale locomotieven rijden nu op gelijkstroom....., want ze rijden met een permanente magneet zoals de "gelijkstroom" loks.

Groet, Anne W
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Misschien is het een idee om de BR89 (3000) niet om te bouwen.
Dit leuke locje koop je vaak al voor hetzelfde bedrag als wat een ombouw kost.

Oh ja, dan praat je over artikel nr 30000, zelfde locomotief, alleen dan digitaal.
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Citaat van: Apeldoorn CS op vrijdag 12 februari 2016, 22:54:06
Misschien is het een idee om de BR89 (3000) niet om te bouwen.
Dit leuke locje koop je vaak al voor hetzelfde bedrag als wat een ombouw kost.

Oh ja, dan praat je over artikel nr 30000, zelfde locomotief, alleen dan digitaal.
Ik heb juist mijn 3000 bewust wel omgebouwd met een Esu V4.0.
Is mijn allereerste lokje geweest ooit gekregen toen ik 5 was en verdiend daarom een leven op mijn digitale baan in wording :)

Zelfs zo'n kleine lok is prima om te bouwen. Heb er LED voor en achter in gedaan.
Achter zitten normaal geen lichten, die heb ik uitgeboord en van een oud donor 3000 lokje de plastic licht geleiders omgezet en verbouwd.
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Citaat van: Slider op maandag 15 februari 2016, 09:30:34
Ik heb juist mijn 3000 bewust wel omgebouwd met een Esu V4.0.
Is mijn allereerste lokje geweest ooit gekregen toen ik 5 was
Om dezelfde reden is mijn 3000 ook omgebouwd. Toeval wil dat ik hem ook op 5-jarige leeftijd kreeg.
Re: Ombouwen Marklin stoomloc's
Verslagje van de ombouw, naar ESU Lopi V4.0, van de voorganger van de 3000  ===> klik