@ Jethro:
Citaat van: Jet op woensdag 06 januari 2016, 16:49:04
Citaat van: BlueTrain op woensdag 06 januari 2016, 12:40:15
Pfff, en dat allemaal naar aanleiding van de vraag, wat de juiste
rangeerverlichting op een loc is.....
de rangeerverlichting op een lok in duitsland, tijdens het rangeren, is 3x wit vooraan + achteraan
groetjes Jethro
Yep, dat is de praktijk over 't algemeen, en sommige modelspoorwegfabrikanten (waaronder M*)
hebben dat klakkeloos overgenomen.
Toch is er in al die jaren niets veranderd aan de Fz-signalen.
Het DB seinboek schrijft voor: één wit licht voor, één wit licht achter. Welke lamp wordt niet voorgeschreven,
maar gebruikelijk is/was (in rijrichting gezien) voor: links, achter: rechts.
in sommige situaties moet van voren het A-frontsein gevoerd worden (bijv. onbewaakte oversteekplaatsen),
maar achter dan nog steeds één wit sein.
Volgens verhalen op het internet zou het eind jaren zeventig, begin jaren tachtig "in zwang" geraakt zijn 2x
het A-frontsein te gebruiken tijdens het rangeren (dus tegen de voorschriften in).
Ook weet ik, dat op sommige locs niet eens een knop zit om de seinen apart te bedienen (die knoppen zitten
dan achter een paneeltje achter de
Lokführer, dat zou het verklaarbaar kunnen maken, waarom men
A-frontsein gebruikt.
En tenslotte heeft het gebruik van seinen op locs en wagons aan betekenis verloren, daar het treinverkeer
immers allang niet meer "op zicht" geregeld/bestuurd wordt, maar elektronisch.
Toch rijden sommige Tf's "nog" volgens het "boekje".
Bijgaand een videofragment van een BR 218, die vanaf een "Abstellgleis" kop maakt voor een setje EC-rijtuigen.
(opname 2014, dus niet zolang geleden...)
Sommige modelspoorfabrikanten hebben locs uitgebracht met deze rangeerverlichting (Roco, ESU).
Heeft de DB het voeren van 2x het A-frontsein op de een of andere manier toegelaten (bijv. in de RIL??)
Weet jij (als man van de prektijk) daar iets meer van??
Mvg, Willem.