Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)

Gestart door BlueTrain zaterdag 02 januari 2016, 11:46:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Hallo, H0- en grootspoorders,

Al sinds deze post http://forum.3rail.nl/index.php?topic=53731.msg954828#msg954828 ,
waarin ik een antwoord probeer te vinden op de vraag welke lichtseinen een loc behoort
te voeren, zit ik met het probleem, hoe dat nou zit met die "duwlocs"/"Schubloks"?
In het Duitse Signalbuch wordt een onderscheid gemaakt tussen trekkende en duwende locs
("Schiebeloks"): wanneer de duwende loc geen onderdeel uitmaakt van de trein ("Zug")
dient de laatste wagon sluitverlichting te voeren en de duwende loc A-frontsein en sluitseinen.
Huh???
Nu zie je vaak genoeg treinen met zowel een trekkende als een duwende loc, maar van de
laatste kun je moeilijk stellen, dat die geen onderdeel uitmaakt van de trein. Die voert dan
meestal ook alleen sluitseinen. Nooit iets anders gezien.
Een apart geval vormen echter de Schubloks bij bekende hellingen (bijv. de Geislinger Steige).
Deze locs zijn gestationeerd op het station vlak voor de helling, duwen de trein die dat nodig
heeft, over de helling en keren dan terug naar hun uitgangspositie. Maar hoe gaat dat in z'n
werk? Koppelen die met de trein bijv., ja of nee?
Vanmorgen vond ik bij toeval het antwoord.
Dat gaat dus zo: (bij ongeduld :P : video doorscrollen naar 04:40 min. om de bedoelde loc te
bekijken).....



In de eerder genoemde post uitte ik al mijn twijfels, of mijn interpretatie van het Signalbuch
wel juist was, omdat die onlogisch leek en in strijd met wat je zoal ziet. Na het zien van deze
video terecht. Deze maakt de verordening in het Signalbuch volstrekt logisch.
En een duwende "Wendezuglok" is dus heel wat anders dan een "Schublok".
Bij deze rechtgezet.

Mvg, Willem.

Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Wat me óók opviel bij het bekijken van de video:
Het gebruik van twee assige goederenwagens lijkt in onbruik geraakt te zijn... ;)
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Hahaha, ja Wim! Welcome to 2016! :P :)
Tweeassige wagons bestaan niet meer, het is allemaal bulk wat vervoerd wordt,
in containers, of grote vierassige schuifwanden- en tankwagons.
Eisenbahnromantik is ver te zoeken. Stations zijn gesloten (op de echt grote na dan)
en vervangen door kaartjesautomaten en Internet. Rangeerterreinen bestaan ook amper
meer (idem: op de echt grote na dan). Daarentegen zijn er wel meer dan 400 spoorweg-
maatschappijen met heel veel bontgekleurde locs van wel weer merendeels één producent:
Bombardier. M.a.w. echt interessant is het goederenverkeer er niet op geworden.
En of het er nou beter op geworden is met al dat geprivatiseer? Las vanmorgen ook over een
ongeluk, een paar jaar geleden, veroorzaakt door een Oostenrijkse Lokführer, die dacht dat
de Zugbeeinflüssing een technische storing was en z'n loc opnieuw manueel opstartte en
doorreed en daarmee een flankbotsing met een ICE veroorzaakte, op een stationsemplacement n.b.!!
Dus tja.... 8o :?

Mvg, Willem.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Niet helemaal waar, er zijn nog steeds twee-assers in gebruik, bijvoorbeeld Tds'en, Lgns'enook nog wat twee-assige ketelwagens en natuurlijk infra wagens zoals de Klmos en Fccpps (Railpro-onderlossers). Maar erg veel zijn het er onderhand niet meer, zeker niet in het commerciële park.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@ timtrein,

Ok, je hebt gelijk. Ik overdrijf lichtelijk, en zondig tegen de leerregel:
beweer nooit iets te stellig, want één voorbeeld van het tegendeel haalt
je stelling onderuit. Het gaat echter om het globale beeld, en dat is dat
van een doorsnee goederentrein 90% (zo niet meer) uit vierassige
wagons bestaat. De Tds  wordt steeds meer vervangen door z'n vierassige
broer, een ongelofeljke bak, en de Lgns is een nog zeer bruikbare wagen,
maar wordt toch steeds meer vervangen of aangevuld (zo je wilt) door
sggmrss, sffggmrss, sgnss e.d. waarop tenminste een 40- en een 20-ft
container passen. Een 2-assige ketelwagen zal ongetwijfeld nog wel ergens
te vinden zijn, maar tanktreinen bestaan vrijwel zonder uitzondering uit
vierassige ketelwagens. Er zijn ook nog schuifwandwagens die door hun
lengte vier assen suggereren, maar er maar twee hebben. Punt is, hebben
twee-assige wagons nog een toekomst en het antwoord daarop is: nee!
En railbouwtreinen reken ik niet tot de goederentreinen....

Mvg, Willem
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Mwah, ik geloof dat niet. Bepaalde goederen zullen nou eenmaal niet meer assen vereisen dan 2 stuks. Neem autotransporters, veelal dubbele wagens, voorzien van 2 assen per wagendeel. En waarom zou je meer doen, je lading zal per deel toch nooit 40 ton worden, als je de 10 of 14 ton redt op een deel, is dat al veel. Zelfde geldt voor gesloten wagens, bepaalde goederen zijn nou eenmaal niet gewichtig.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@Laurent:

Je redenering lijkt hout te snijden, maar er zijn ook autotransporters met vier assen.
Deze worden voornamelijk in het personenverkeer gebruikt (toeristentreinen).
Ik zie niet in, waarom ze, als de huidige generatie Laaeks553 "op" is, niet ook
voor het vervoer van auto's af fabriek gebruikt zouden (kunnen) worden.
Naast het aantal ton per as is er ook een andere economische overweging: dat is de
aanschafkosten per wagon, en het zou me niet verbazen, als een vierassige wagon in
aanschaf goedkoper is dan twee tweeassers. Gesloten twee-assige goederenwagons
zijn er nauwelijks meer, met de eerder genoemde uitzondering voor schuifwandwagens.
Deze lijken te (moeten) wijken voor de XXL-schuifwandwagens à la Transwaggon.
Maar ik zag gisteravond op youtube nog een Ganzzug van cementsilowagens, type Ucs,
twee-assig, gefilmd 2015, dus ze zijn er nog wel. Maar etc.... >:-D  :D
Afijn, we'll see....
Dit topic gaat over duwlocs/"Schubloks"/Schiebeloks", niet over goederenwagons.. :P

Mvg, Willem
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Laaers, Laaeks e.d. hebben simpelweg meer capaciteit dan de DDm's. Op een DDm gaan met een beetje geluk 10 auto's, op een gelede wagon gaan er 12 tot 14 (categorie Golf/Passat). De gelede wagons hebben een volledig in hoogte verstelbare bovenvloer, de nieuwe Laaers 810 hebben zelfs een verstelbare ondervloer om binnen het G1 profiel te vallen (Nodig voor Frankrijk, Spanje, Italië, Engeland), je kan dus ook busjes erop vervoeren. Voordeel van de DDm's is dat ze 160 mogen, stuurstroomkabels en dergelijke hebben en eigenlijk rijtuigen zijn.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@ Laurent,

Ah ok, was ff vergeten, dat dit segment van het railvervoer in private handen was overgegaan.
En dus de ontwikkelingen daar niet stil staan (kende de Laaers 810 nog niet).
Blijft een beetje de vraag of je hier nu van een twee- dan wel een vierasser moet spreken, het is
immers een gelede wagon?  :P :D
Maar ik hoef niet per se mijn gelijk te halen, hoor!  O:-D :-)
Zoals gezegd, we'll see...

Mvg, Willem
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Klopt, want een Tdrrs is eigenlijk een vierassige wagen, bestaande uit twee kortgekoppelde Tds'en... ;)
Volgens mij mag eenieder hier zijn eigen invulling aan geven. Maar zoals bij de autowagens al is aangegeven: wagens zonder draaistellen zijn zeker niet ten dode opgeschreven. Vergis je niet in de meerkosten voor een draaistelwagen t.o.v. een enkelassige gelede wagen.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Citaat van: BlueTrain op zaterdag 02 januari 2016, 14:41:29

Tweeassige wagons bestaan niet meer, het is allemaal bulk wat vervoerd wordt,
in containers, of grote vierassige schuifwanden- en tankwagons.


De Acht Shuttle hier in Brabant, merk op de 2-assers:



Met groet,
Ben.

Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@ Ben,

Yep, een hoop Lgns...
Ik zou zeggen, lees mijn nuanceringen, kijk een hoop youtube filmpjes...
Ik ga hier verder niet meer op reageren...

@ Tim,
Ik bedoel de Tadns:http://www.bahnbilder.de/bild/oesterreich~wagen~guterwagen/867937/oebb-schwenkdachwagen-tadns-im-bhf-stmagrethen.html

En twee vastverbonden wagens zouden eventueel los kunnen functioneren,
een halve Laaers 810 daarentegen niet, dat is het verschil.

Mvg, Willem
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Citaat van: nobody op zaterdag 02 januari 2016, 12:47:31
Wat me óók opviel bij het bekijken van de video:
Het gebruik van twee assige goederenwagens lijkt in onbruik geraakt te zijn... ;)
Zag laatst bij de Servo in Delden ook nog 2 assige ketelwagens meerijden, dus totaal in onbruik niet.  ;)
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
leuke discussie over "schubloks"  :?
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@nkeer3:

Yep, dacht ik nog wel zo'n unieke opname gevonden te hebben,
geen woord erover!!  :? 8o :(

Mvg, Willem.

P.S. als je/men andere opnamen weet, graag!
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Ik vond de opname wel grappig van de loc die er een paar meter achteraan tuft. Dat is waar de film begint als je op de link klit. 4:41 minuten.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@ flyerman

Yep, dat is dus de "Schublok", die net z'n taak erop heeft zitten,
uitge"schubt" als het ware... ;)

Mvg, Willem
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Citaat van: BlueTrain op zondag 03 januari 2016, 22:49:24
@nkeer3:

Yep, dacht ik nog wel zo'n unieke opname gevonden te hebben,
geen woord erover!!  :? 8o :(

Mvg, Willem.

P.S. als je/men andere opnamen weet, graag!
inderdaad een bjzondere opname, een voorbijganger die van niks weet zal raar opkijken. ;)
geen verdere opnames zoals die van jou gevonden, wel deze, de schublok laat dan wel niet los, maar menig stoom liefhebber zal et prachtig vinden



bedankt voor het plaatsen Willem.

Gr Ruud
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Ik heb er geen verstand van, maar die achterste loc heeft, begrijp ik, helpen duwen, in dit geval omhoog dacht ik, en is klaar en gaat afremmen om de volgende klus te doen?
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Heb het in films van stars der schiene ook wel is voorbij zien komen , inderdaad helpen de bult op en als het daarna allemaal vlakker word terug voor de volgende opdruk klus .
Wel leuk om te zien  :thumbup:
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@Ruud (nkeer3):

Prachtige video! :thumbup::thumbup::thumbup:
Het leuke is, hij demonstreert, wat ik probeer uit te leggen: de duwende loc is
vastgekoppeld aan de trein, is dus onderdeel van de trein, voert dus geen A-frontsein
en een "vereenvoudigd" sluitsein (één rode lantaarn). Helemaal volgens het (DB Sein-)boekje!!
In mijn videofragment is de duw-loc niet aan de trein gekoppeld, maakt er dus geen onderdeel
van uit, en voert dus normaal A-frontsein en sluitlichten. Ook helemaal volgens het boekje!
Ik ging er tot nu toe vanuit, dat duwende locs bij ondersteuning in bergachtig terrein gewoon
aan de trein gekoppeld waren en had een dergelijke opname nog nooit eerder gezien.
Dus dat was voor mij een "eye-opener"!
BTW: je video doet denken aan de "Langer Heinrich", een legendarische ertstrein tot wel 4000 ton,
die tot in de jaren zeventig van Emden naar het Ruhrgebied reed.

Historische opnamen:


Mvg, Willem.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
In de Alpenlanden zijn druklocs ook onderdeel van de trein omdat je daar uren achter elkaar aan het drukken bent. In Duitsland en België (uit mijn hoofd wordt er bij zwaar transport uit Luik ook opgeduwd) is het 1 helling die overwonnen moet worden.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Dit soort korte duwdiensten wordt, voorzover ik weet/geconstateerd heb,
ook alleen maar geleverd aan goederentreinen. Bij lange zware internationale
passagierstreinen rijdt de duwloc gewoon het hele traject mee (of althans een
deel van de "relatie") en is (dus) met de trein gekoppeld.
Er zijn wel video's te vinden, waarop te zien is hoe zo'n duwloc (meestal een
BR 151) zich achter een goederentrein zet (voor de goede orde: die stopt kort
op het station), maar vaak is niet te zien of er een machinist of rangeerder
aan te pas komt om te koppelen. Daarom bleef dat lange tijd voor mij een raadsel....

Mvg, Willem.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Op korte trajecten met hellingen rijdt de opdrukloc meestal los. In Luik werden ook reizigerstreinen opgedrukt, met een Reeks 22. Die waren daarvoor apart voorzien van een drukmeter om de opdrukkracht te kunnen aflezen.
In Duitsland op de Schiefe Ebene, Geislinger Steige en zo nog een paar waren het (na de stoomtijd) eerst 193's, daarna 194's, daarna 150's en nu meestal 151's.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
In Luik is ook nog met HLR 77's opgedrukt:


HLE23:


Er is trouwens in de herfst ook in Venlo opgeduwd toen de ertstreinen daar nog van loc wisselden:

Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Ja dat zijn de normale drukkers hihi maar filmpjes van los laters zijn zeldzaam.

Ben ook al aan het zoeken....

Groeten Ruud
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Die in Luik zijn loslaters.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Het is misschien niet duidelijk te zien, maar de trein in deze film (ongeveer bij 16.50) heeft ook een schublok gehad en die zie je nog in de verte afremmen ;)



Wellicht zie je dit niet zo meer vanuit dat oogpunt immers zijn Kanzellwagons zeldzamer dan ooit :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Ben het wel een beetje met Ruud (nkeer3) eens:
opdruklocs op zich zijn niet zo'n bijzonderheid.

Bijzonder bij de ertstrein is: De BR 225 heeft z'n frontsein aan,
hoewel hij, voorzover ik heb kunnen zien, wel aan de ertstrein gekoppeld is!
(de laatste wagon is een koppelwagen??). Dat is weliswaar niet verboden, maar
overbodig.

@ Hans: sjonge, jonge, dat was wel ff zoeken voor die "split-second"  :P :D

Geen loslater, maar wel weer een bijzondere opname (van Frankenwald HDTV):
de Schublok heeft kennelijk? een haastklus, en passeert
een zojuist opgedrukte trein op het parallelspoor....  :O
("Mann könnte meinen, dass....)



Enjoy! :)

Mvg, Willem
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Mm ik weet zo niet hoe dat in Venlo ging, of ze in Kaldenkirchen dan weer losmaakten, vermoedelijk wel vanwege de koppelwagen ;)
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)


ik bedoel maar....zeer mooi.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
 :thumbup:
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
zoals ik ik het voor heb is het zo;
zalang de schiebelok niet aangehaakt is moeten zowel de trein als de opduwlok een spitsignaal en eindsein dragen...
dus de eesrte lok 3 witte lichten en achter de laatste wagon 2 eindseinen lichten of plaatjes + de opduwlok 3lichten op kop (tegen de op te duwen trein dus) en 2rode eindseinen
Alleen als de opdruklok aangehaakt wordt, moeten in theorie de eindseinen van de trein uitgeschakeld worden en de koplichten van de opdruklok uitgeschakeld worden want eens aangehaakt is het één geheel dus 1 trein.

in verband met die losgelaten Schiebelok; het is heel goed mogelijk dat die lok ondertussen een Ts3 signal tegengekomen is (Signalbuch 301.401 seit2e) daarna moet hij normaal direct met een maximum remming tot stilstand komen....
Zo gebeurd het toch als ik opgeduwd wordt al ik van Aachen West richting Montzen rijdt met meer dan 1450ton aan de haak...

Natuurlijk zijn er wel meerdere redenen waarom de opdruklok los van de trein rijdt.... , bv; te hoge snelheid van de trein...., 
maar doorgaans mogen ze er niet lang zo achter rijden want als de trein voor hem een noodremming krijgt kwakt hij er zo op en heb je enkele tonnen schroot op het spoor
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
toch een mooi voor beeld gevonden.

deel1

deel2


Groeten Ruud
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Citaat van: nkeer3 op dinsdag 05 januari 2016, 18:32:14
toch een mooi voor beeld gevonden.

deel1

deel2


Groeten Ruud

zoals je ziet stopt/remt het opduwlokje nadat de trein weer op weg is hé  :)
in de eerste post zie je ook dat de BR151 vanaf de wissel wat trager rijdt en de afstand tussen de 2 steeds groter wordt...
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@ Ruud: het lijkt wel of die stoomloc bronchitis heeft! :-) (zoals tie piept).
Mooi, dat je zoektocht toch iets opgeleverd heeft. :thumbup:
Je ziet dit wel vaker, stoomlocs, die ut niet halen. Vraag me dan altijd af,
of dit onkunde van de machinisten is of bijzondere omstandigheden. Soms,
na een aantal vergeefse pogingen om verder te rijden, laten ze de trein een
heel eind "zakken" en beginnen dan een nieuw aanloopje. Dan lukt het meestal wel!

@Jet: Als je goed kijkt, zie je dat de duwloc pas na de wissel echt in de remmen gaat hangen.
Ik ken de omstandigheden daar niet, maar het lijkt erop, dat de goederentrein een apart spoor
neemt om de Schiebelok "af te zetten"??
Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen, dat ze dit soort "toeren" op de "Freie Strecke" uithalen.
Als de "Schiebelok" daar vol in de remmen gaat hangen, houdt ze het erachteropkomende verkeer
op en de Frankenwaldbahn is een vrij druk bereden traject, begreep ik.
Anderzijds, de link in reactie 28 laat zien, hoe een "Schiebelok" na gedane arbeid terugrijdt naar
haar basis via "verkeerd" spoor (en niet haar zojuist opgedrukte trein passeert, zoals ik
lijk te suggereren  >:-D O:-D) Zo druk is het kennelijk nou ook weer niet...
Dus veel is me nog onduidelijk. Wie het weet, mag het zeggen...
Je uitleg met het Ts3 sein begrijp ik niet (betekent: Terugkerende "Schiebelok" doorrijden)...

Mvg, Willem
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Je uitleg klopt, de opdrukloc keert via de wissel over het andere spoor terug.
De frequentie op dit soort trajecten ligt, door de hoge gewichten, nooit zo hoog.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
hoi,

jij bekijkt alleen de betekenis van de borden, de reglementering rond opduwen staat in de Ril 408 (hoofdstuk weet ik niet precies),
na de TS1 (nummer ben ik niet meer zeker) gepasseerd te hebben moeten opdrukloks remmen, in ons geval rijden ze dan nog even verder tot achter een Hauptsignaal waarna ze , of op Gegengleis terug naar beneden rijden of waar ze wachten om dan over Regelgleis terug te keren.... dit alles staat in de Örilie of wordt afgesproken met de Fdl maar opduwen is heel goed gereglementeerd om ongelukken te vermijden en om de vlotheid te bevorderen
Tussen AachenWest en Montzen rijden er ook heel veel goederen treinen en daar gebeurd dit ook zo... en dit gaat doorgaans zéér vlot
juist als het onverwacht is, als je stil bent komen vallen zoals de stoomlok, dan kan het wel even duren tot je weer weg bent...
En dat weet ik uit ervaring  ;)
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
@Jet:
Citaat van: Jet op dinsdag 05 januari 2016, 22:37:44

jij bekijkt alleen de betekenis van de borden

Beste Jet (heb je ook een gewone naam?), dat bestrijd ik: je gooit een term in de discussie (Ts3),
zonder enige aanduiding wat die inhoudt. Ik denk, dat de gemiddelde forumlezer niet weet wat en hoe.
Ik zoek de betekenis op en probeer die te combineren met wat je schrijft, en kom tot de conclusie dat
ik er geen appelmoes van kan maken. Natuurlijk zou ik kunnen bedenken, dat je iets anders bedoelt
(Ts1, dus), maar ik vind het leven zonder te bedenken wat anderen misschien zouden kunnen bedoelen
al ingewikkeld genoeg :P :)

Citeerde reglementering rond opduwen staat in de Ril 408 (hoofdstuk weet ik niet precies)

Ril 408.0441 t/m 408.0445 bedoel je dat?
http://fahrweg.dbnetze.com/file/fahrweg-de/2397828/Mn8uCZOd-dlOVegK03gpmve3XnQ/8344074/data/rw_408.01-06.pdf
Pag. 243 e.v.

Citeer[...] maar opduwen is heel goed gereglementeerd om ongelukken te vermijden en om de vlotheid te bevorderen

Dat wil ik geloven en mag ik hopen, ja...
Als ik dat zo lees, komt er nogal wat bij kijken, maar misschien lijkt het ingewikkelder dan het is.
ik denk nu wel ongeveer te weten hoe een en ander in zijn werk gaat, beetje vaag is nog wel waar
de "Schiebelok" zich los maakt van de trein. Dat hoeft niet per se op een uitwijkspoor te zijn, begrijp
ik nu van je en zou ook ergens op de "freie Strecke" kunnen zijn, en het punt wordt aangegeven door
het signaal Ts1 langs het tracé. Zo goed?

Mvg, Willem.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Hoi mijn echte naam is Jethro  :)

ik bedoelde dat niet slecht hoor van die betekenis van die borden, (sorry als het zo over kwam)
ik wilde eigenlijk gewoon stellen dat je niet uit een/dat filmpje kan afleiden waarom er wat gebeurd...
En meestal is het ook te moeilijk om volledig correct uit te leggen want het is zeer veel theorie met veel vak-eigen termen
En veel stukjes reglementering moeten uiteindelijk samen gelegd worden ook al staan ze niet samen in de boek.... (dat is wat ik eigenlijk bedoelde  :) )
het meeste staat inderdaad van 408.0441 tot 408.0445
Het klopt inderdaad dat ik de TS1 bedoelde... de nummers (benamingen) haal ik wel eens door elkaar
Citaat van: BlueTrain op woensdag 06 januari 2016, 05:02:31

Als ik dat zo lees, komt er nogal wat bij kijken, maar misschien lijkt het ingewikkelder dan het is.
ik denk nu wel ongeveer te weten hoe een en ander in zijn werk gaat, beetje vaag is nog wel waar
de "Schiebelok" zich los maakt van de trein. Dat hoeft niet per se op een uitwijkspoor te zijn, begrijp
ik nu van je en zou ook ergens op de "freie Strecke" kunnen zijn, en het punt wordt aangegeven door
het signaal Ts1 langs het tracé. Zo goed?

in theorie komt er heel wat bij kijken al gaat het in praktijk wel heel wat makkelijker (zodat ik zelf de namen van de borden vergeet)  8o
Maar je conclusies zijn bijna helemaal correct nu  :P

Groetjes Jethro
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Hoi, Jethro

OK! Blij dat ik het (bijna) helemaal goed heb! :P :)
Ik snap ook wel, dat er nog meer bij komt kijken dan alleen de
uitvoeringsprocedures zoals beschreven in 408.0441 t/m 408.0445.
Het ingewikkeldst lijkt me eigenlijk de communicatie/samenwerking
tussen de Tf op de voorste loc en die op de "Schiebelok', de eerste
ziet de signalen langs het tracé immers het eerst. Maar goed, er is
natuurlijk een computer en een telefoon aan boord en er is een
''koersboek", dus dat zal wel loslopen....
Bedankt voor de info, ennuh, dat je de benamingen door elkaar haalt
zij je vergeven zolang je de betekenis van de bordjes maar weet  :P :D
Pfff, en dat allemaal naar aanleiding van de vraag, wat de juiste
rangeerverlichting op een loc is..... 8o :? ;)

Mvg, Willem.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
De communicatie verloopt best makkelijk hoor, over de GSM-R(rail) waarmee we contact maken tussen de voorste en de achterste lok, dan kunnen we over het opduwtraject gewoon babbelen met elkaar... en verteld de voorste welke seinen hij tegenkomt
En de achterste weet inderdaad door lijnstudie en door z'n boeken wanneer hij moet lossen...

Citaat van: BlueTrain op woensdag 06 januari 2016, 12:40:15
Pfff, en dat allemaal naar aanleiding van de vraag, wat de juiste
rangeerverlichting op een loc is..... 8o :? ;)

de rangeerverlichting op een lok in duitsland ,tijdens het rangeren, is 3x wit vooraan + achteraan

groetjes Jethro  B)
Re: Voorheen ""Schubloks" ? Het antwoord!(video)" Nu even rangeerverlichting
@ Jethro:

Citaat van: Jet op woensdag 06 januari 2016, 16:49:04

Citaat van: BlueTrain op woensdag 06 januari 2016, 12:40:15
Pfff, en dat allemaal naar aanleiding van de vraag, wat de juiste
rangeerverlichting op een loc is..... 8o :? ;)

de rangeerverlichting op een lok in duitsland, tijdens het rangeren, is 3x wit vooraan + achteraan

groetjes Jethro  B)

Yep, dat is de praktijk over 't algemeen, en sommige modelspoorwegfabrikanten (waaronder M*)
hebben dat klakkeloos overgenomen.
Toch is er in al die jaren niets veranderd aan de Fz-signalen.
Het DB seinboek schrijft voor: één wit licht voor, één wit licht achter. Welke lamp wordt niet voorgeschreven,
maar gebruikelijk is/was (in rijrichting gezien) voor: links, achter: rechts.
in sommige situaties moet van voren het A-frontsein gevoerd worden (bijv. onbewaakte oversteekplaatsen),
maar achter dan nog steeds één wit sein.
Volgens verhalen op het internet zou het eind jaren zeventig, begin jaren tachtig "in zwang" geraakt zijn 2x
het A-frontsein te gebruiken tijdens het rangeren (dus tegen de voorschriften in).
Ook weet ik, dat op sommige locs niet eens een knop zit om de seinen apart te bedienen (die knoppen zitten
dan achter een paneeltje achter de Lokführer, dat zou het verklaarbaar kunnen maken, waarom men
A-frontsein gebruikt.
En tenslotte heeft het gebruik van seinen op locs en wagons aan betekenis verloren, daar het treinverkeer
immers allang niet meer "op zicht" geregeld/bestuurd wordt, maar elektronisch.
Toch rijden sommige Tf's "nog" volgens het "boekje".
Bijgaand een videofragment van een BR 218, die vanaf een "Abstellgleis" kop maakt voor een setje EC-rijtuigen.
(opname 2014, dus niet zolang geleden...)



Sommige modelspoorfabrikanten hebben locs uitgebracht met deze rangeerverlichting (Roco, ESU).
Heeft de DB het voeren van 2x het A-frontsein op de een of andere manier toegelaten (bijv. in de RIL??)
Weet jij (als man van de prektijk) daar iets meer van??

Mvg, Willem.
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
En wederom,

Het Signalbuch is niet volledig.... je hebt nog eigen regelmentering van de SO bv DB Schenker/Railion en bepalingen in de Örilie
ik was gisteren morgen in Köln Eifeltur en daar reden ze toch ook met 3xwit rond, ook in Kôln Kalk en in Köln Gremberg rijden ze met 3x wit
de eerste foto is vanop mijn lok getrokken daarop zie je in de verte een rangeerlok met 3witte lichten in Gremberg Gnf, daaronder gisteren morgen te Eifeltur  :)
Op de laatste wordt ik opgedrukt vanuit Aachen-West richting Montzen (B)
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
En in België is het zeker ook met 3 witte, al zijn daar ook uitzonderingen op  ;)
Citaat van: BlueTrain op zaterdag 09 januari 2016, 07:12:42
Ook weet ik, dat op sommige locs niet eens een knop zit om de seinen apart te bedienen (die knoppen zitten
dan achter een paneeltje achter de Lokführer, dat zou het verklaarbaar kunnen maken, waarom men
A-frontsein gebruikt.

Had ik dit gisteren gelezen had ik er een foto van getrokken, dat doe ik wel nog eens volgende week  ;)

Citaat van: BlueTrain op zaterdag 09 januari 2016, 07:12:42
Sommige modelspoorfabrikanten hebben locs uitgebracht met deze rangeerverlichting (Roco, ESU).
Heeft de DB het voeren van 2x het A-frontsein op de een of andere manier toegelaten (bijv. in de RIL??)
Weet jij (als man van de prektijk) daar iets meer van??

Het zou inderdaad kunnen zijn dat het bv minimum 1wit licht moet zijn en dat Schenker zegt aan hun bestuurders er gewoon 3 witte te gebruiken
dit voor veiligheid (betere zichtbaarheid) of uit gemak voor de berstuurders
Of dat er iets anders staat in de Örilie, dat is zowat het belangrijkste boek met plaatselijke uitzonderingen, waardoor ze het anders toepassen
Re: Voorheen ""Schubloks" ? Het antwoord!(video)" Nu even rangeerverlichting
Hihi, je beschikt over bijzondere gaven? :O "Uitgetreden" om een foto van jezelf te maken?  :P :D
Maaruh, het is moeilijk te zien op de eerste foto, maar de diesellok voert volgens mij één lamp
(maar ik ga er niet over bekvechten)  :P ;)
Zoals ik al zei, in de praktijk voert men over 't algemeen zowel voor als achter A-frontsein
tijdens rangeren, kopmaken e.d. (ook reguliere DB-locs). De loc in het filmpje is een van de weinige
uitzonderingen, die op het Internet te vinden zijn. Ik vraag me dan af, hoe dat zit en die vraag wordt
vaker door modelspoorders gesteld. Kennelijk worden de "regels", zo die er al zijn, verschillend uitgelegd.
Dat vind ik wel opmerkelijk...  :?
Van de "oude" serie 180 (BR180-BR184) weet ik, dat men alleen A-frontsein/sluitlichten kan schakelen...
Afijn, soit!!

Groet, Willem.

Ennuh, mooie lok rijd je op! :) :thumbup:
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
Citaat van: BlueTrain op zaterdag 09 januari 2016, 12:09:44
Hihi, je beschikt over bijzondere gaven? :O "Uitgetreden" om een foto van jezelf te maken?  :P :D

Bijzonder gaven , niet echt hoor  ;) , maar ik ken wel één van die trainspotters die daar veel staan, en dan vraag je het gewoon hé...  :P

Citaat van: BlueTrain op zaterdag 09 januari 2016, 12:09:44
Maaruh, het is moeilijk te zien op de eerste foto, maar de diesellok voert volgens mij één lamp
(maar ik ga er niet over bekvechten)  :P ;)

Je kan 2 van ze'n lampen zien, de bovenste en de ,voor ons, rechtse...
en als je goed kijkt zie je ze zelf alledrie, de linkse staat links van die mast, je moet het dan wel uitvergroten

groetjes Jethro
Re: Altijd al willen weten, hoe dat nou met "Schubloks" gaat? Het antwoord!(video)
In Duitsland is het rangeersein bij mijn weten altijd al drie lampen geweest. Bij NS was het altijd één.
Re: Voorheen ""Schubloks" ? Het antwoord!(video)" Nu even rangeerverlichting
@ Jethro: heb de foto gedownload en vergroot: je hebt gelijk! :P ;)
Op het eerste gezicht zou je denken, dat de loc ernaast drie lampen voert.
Maar de rechtse daarvan blijkt dus de linkse te zijn van de diesel!

@ Tim:
Citaat van: timtrein op zondag 10 januari 2016, 11:42:11
In Duitsland is het rangeersein bij mijn weten altijd al drie lampen geweest. Bij NS was het altijd één.
Yep, en GSM was er ook altijd al! :P ;)
'K weet niet hoe oud/jong je bent, maar nee dus.
Ten eerste hadden locs tot in de jaren vijftig maar twee lampen,
daarna werd het A-frontsein ingevoerd, in NL zelfs vele jaren later.
De seinhuizen hadden niet voor niks naar drie kanten grote ramen:
het treinverkeer werd op zicht geregeld en dan was het handig als je
"Streckenlocs" van rangerende locs kon onderscheiden door het sein
dat zij voerden. Ook werd die (ene) lamp wel gebruikt om aan het
seinpersoneel door te geven dat een bevel was begrepen. Dit i.p.v.
de fluit/typhoon/hoorn.
Door de computerisering is het nut van die signalen weggevallen.
De DB heeft zeer lang overdag zonder licht gereden (kun je op
vele oude films zien). Pas sinds oprichting van de DB AG voert men
ook overdag standaard licht, dit t.b.v. de veiligheid, iets wat bij de NS
al vele tientallen jaren gebruik was....

Tenslotte: de "mening" van een Tf-opleider:
twee-na-laatste reactie van Joachim K.
http://www.railroad24.de/modelleisenbahn/forum.php?id=2395

Meer videobeelden van locs met één sein (vooral rangeerlocs, maar ook een "Lokomotivzug"):

en verder.

Rangeerlocs:





ESU BR215 met rangeerverlichting:


Mvg, Willem
Re: Voorheen "Schubloks" ? Het antwoord!(video) Nu even rangeerverlichting
BTW, kan iemand me (precies) uitleggen, hoe ik die youtube-teeveetjes tevoorschijn tover?
Heb al van alles geprobeerd, maar het lukt me eenvoudigweg niet!... :? :(

Alvast hartelijk bedankt,

Mvg, Willem.