St. Martin bei Lofer en Lofer hebben zelf geen verbindingen met het spoor, maar in de uiterste zuid-oost hoek van Duitsland is wel station Berchtesgaden te vinden. Daar zijn we met een stukje sturen langs gereden en zijn we even gestopt zodat ik foto's kon maken. Hieronder het verslagje daarvan.
Berchtesgaden is het eindpunt van de enkelsporige lijn van Freilassing via Bad Reichenhall naar dus Berchtesgaden. Over deze verbinding wordt de S4 verzorgd door de
Bayerische Regiobahn. Het werkgebied van de BRB ligt ruim rondom München wat te zien is op het kaartje wat via de
website van de BRB te vinden is.
1. Treinstel ET 131 staat op spoor 3 te wachten op dingen die gaan komen.

2. Kijkje richting het einde van het station want Berchtesgaden is het eindpunt van de lijn.

3. Omgedraaid en een kijkje naar het stationsgebouw met de (nu nog) lege sporen.

4. Vanaf de parkeerplaats naar de weg gelopen om het grote stationsgebouw vast te leggen. Voor een relatief kleine stad is dit best een flink gebouw, maar dat komt omdat dit gebouw tussen 1937 en 1940 door de toenmalige Reichsbahn is gebouwd. Zie de pagina (in het Duits) over het
station op Wikipedia.

5. Dwars gezien o op de sporen, met de leuningen van de trappen voor de onderdoorgangen ....

6. .... en dat iets ingezoomd.

7. Over het perron naar de andere kant van het station, dus daar waar de treinen binnen komen en weer naartoe vertrekken.

8. En uiteraard zoals overal


9. Via de onderdoorgang naar het perron van de sporen 2 en 3 gelopen en daar zag ik naast de trap een soort transportband voor je koffers. Erg handig!

10. Alleen is het dan weer blijkbaar niet de bedoeling dat je daar zelf op meelift....

11. Spoor 3 met de waarschuwing dat je niet te dichtbij de rand moet staan om niet met de trein meegezogen te worden. Al denk ik dat de snelheden op Berchtesgaden (zijnde een kopstation) niet echt heel hoog zullen liggen.

12. Het neusje van de ET 131 wat dichterbij.

13. En de andere kant.

14. Er staat een sein, om het wissel verderop te beveiligen.

15. De blik richting het einde van de sporen ....

16. .... en dat ingezoomd. De halfronde constructie die zichtbaar is, is de ingang van een tunnel, die nooit afgemaakt is, zie de wikipedia pagina hierboven.

17.

18.

19.

20.

21. Op de borden van spoor 1 stond vermeld dat er al snel een trein binnen zou komen.

22. En inderdaad: met wat vertraging kwam deze dan ook luid toeterend aanzetten.

23.

24.

25. Dit bleek de ET 132 te zijn.

26.

27. Uiteraard is er ook op het perron informatie over vertrek- en aankomsttijden te vinden.

28.

29.

30. Als laatste een blik omhoog naar de constructie van de kap boven het perron. Toen ik de trap afliep hoorde ik de trein alweer vertrekken, dat had al met al maar een paar minuten geduurd.
