Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)

Gestart door frenkievee maandag 10 oktober 2022, 21:45:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
St. Martin bei Lofer en Lofer hebben zelf geen verbindingen met het spoor, maar in de uiterste zuid-oost hoek van Duitsland is wel station Berchtesgaden te vinden. Daar zijn we met een stukje sturen langs gereden en zijn we even gestopt zodat ik foto's kon maken. Hieronder het verslagje daarvan.
Berchtesgaden is het eindpunt van de enkelsporige lijn van Freilassing via Bad Reichenhall naar dus Berchtesgaden. Over deze verbinding wordt de S4 verzorgd door de Bayerische Regiobahn. Het werkgebied van de BRB ligt ruim rondom München wat te zien is op het kaartje wat via de website van de BRB te vinden is.

1. Treinstel ET 131 staat op spoor 3 te wachten op dingen die gaan komen.


2. Kijkje richting het einde van het station want Berchtesgaden is het eindpunt van de lijn.


3. Omgedraaid en een kijkje naar het stationsgebouw met de (nu nog) lege sporen.


4. Vanaf de parkeerplaats naar de weg gelopen om het grote stationsgebouw vast te leggen. Voor een relatief kleine stad is dit best een flink gebouw, maar dat komt omdat dit gebouw tussen 1937 en 1940 door de toenmalige Reichsbahn is gebouwd. Zie de pagina (in het Duits) over het station op Wikipedia.


5. Dwars gezien o op de sporen, met de leuningen van de trappen voor de onderdoorgangen ....


6. .... en dat iets ingezoomd.


7. Over het perron naar de andere kant van het station, dus daar waar de treinen binnen komen en weer naartoe vertrekken.


8. En uiteraard zoals overal :D


9. Via de onderdoorgang naar het perron van de sporen 2 en 3 gelopen en daar zag ik naast de trap een soort transportband voor je koffers. Erg handig!


10. Alleen is het dan weer blijkbaar niet de bedoeling dat je daar zelf op meelift....


11. Spoor 3 met de waarschuwing dat je niet te dichtbij de rand moet staan om niet met de trein meegezogen te worden. Al denk ik dat de snelheden op Berchtesgaden (zijnde een kopstation) niet echt heel hoog zullen liggen.


12. Het neusje van de ET 131 wat dichterbij.


13. En de andere kant.


14. Er staat een sein, om het wissel verderop te beveiligen.


15. De blik richting het einde van de sporen ....


16. .... en dat ingezoomd. De halfronde constructie die zichtbaar is, is de ingang van een tunnel, die nooit afgemaakt is, zie de wikipedia pagina hierboven.


17.


18.


19.


20.


21. Op de borden van spoor 1 stond vermeld dat er al snel een trein binnen zou komen.


22. En inderdaad: met wat vertraging kwam deze dan ook luid toeterend aanzetten.


23.


24.


25. Dit bleek de ET 132 te zijn.


26.


27. Uiteraard is er ook op het perron informatie over vertrek- en aankomsttijden te vinden.


28.


29.


30. Als laatste een blik omhoog naar de constructie van de kap boven het perron. Toen ik de trap afliep hoorde ik de trein alweer vertrekken, dat had al met al maar een paar minuten geduurd.

Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Zulk soort banden (foto 9) zijn ook een tijdje in Amersfoort aanwezig geweest aan de West kant op de voetgangersbrug, ik denk dat dit ongeveer 15 jaar geleden geweest moet zijn.

Die "onafgemaakte" tunnel van foto 16 is in de 2e wereld oorlog gebruikt om de prive treinen van o.a. Hitler en Goering in te parkeren, deze hadden beide hier in de buurt een woning staan.
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Mooi verslag, mooie foto's. Ook een mooie auto op foto 4!
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Wederom een mooie fotoreportage Frank. :thumbup:
Mijn vrouw en ik zijn een aantal keer op dit leuke station geweest toen we daar in de buurt op vakantie waren.
Leuke omgeving vriendelijke mensen.
Bedankt voor het kijkplezier en de herinneringen die weer naar boven komen drijven.

Groet Michel
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Hi Frank,

Leuk om deze foto's te zien.
Enkele dagen geleden daar op het Bf geweest erg interessant allemaal zeker die tunnel, daar geparkeerd en er ook naartoe gelopen maar alles afgesloten.

groet
Harald
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Mooie rits foto's Frank!
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Berchtesgaden Hauptbahnhof (okt. 2022)
Bedankt voor de foto's.  :thumbup:
Ik was dit jaar in oktober iets zuidelijker aan de gang, maat herken er veel in.