Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

39700 ombouwen naar loksound

Gestart door Penpat donderdag 31 december 2015, 13:41:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
39700 ombouwen naar loksound
Hoi,

Ik weet dat er al een draadje bestaat over de ombouw van een Ram TEE maar dat gaat dan wel over de 3071 welke niet beschikt over een C sinus motor.
Volgens wat ik hier lees blijkt dit motortype een probleem te vormen ivm eventuele inbouw van de loksound M4 decoder. Als ik het goed begrijp heb je voor een C sinus motor een soort stuursoftware nodig zodat het uitgesloten is om de aanwezige print simpelweg te switchen met de loksound.Heb hier ook al gelezen dat dit wel kan ???...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55952.msg979408#msg979408

Wat ik ook wil overwegen is een ombouw naar een vijfpolige hoogvermogenmotor, heeft iemand daar ervaring mee?

Uiteindelijk wil ik de 39700 volledig digitaal met geluid waarbij de binnenverlichting afzonderlijk te schakelen valt (niet samen met de front en sluitverlichting zoals nu het geval is) Binnenverlichting zelf gaat ook vervangen worden door een LED strip type ESU of dergelijke.

Alle tips en suggesties zijn meer dan welkom want momenteel weet ik niet hoe te beginnen...
Als bijlage enkele foto's van de motorwagen.

Alvast dank

Groeten en fijn jaareinde !!

Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Je kan inderdaad niet de decoder vervangen voor een loksound.
Wat wel kan is dat je de loksound er extra bijplaatst, en die dan de verlichting laat schakelen en het geluid natuurlijk.
Deze kan je dan op hetzelfde adres zetten als de huidige decoder. Moet je geen MFX uitvoering nemen...

Ook kan je de sinus vervangen voor een 5 polige motor.
Ik denk dat je dan ook een nieuw motorhuis nodig hebt. Dus het deel waar de tandwielen en de wielen inzitten.
Echter zou ik dat niet doen, want niets rijdt zo mooi als deze c-sinus motoren.

Maar persoonlijk zou ik deze dan verkopen en voor de roco full sound gaan.
Deze zijn rond de 250 euro, ik heb voor de mijne 225 betaald.
De roco is een stuk meer gedetailleerd en rijd zeer stil.

Groeten Sander
Re: 39700 ombouwen naar loksound
C sinus rijdt misschien iets mooier dan een hoogvermogen 5 polige motor maar van deze laatste ben ik toch ook zeer tevreden...(zitten in bijna al mijn andere locs)

Ik vrees dat het dus ombouwen zal worden, heeft iemand dit al gedaan? En dien ik dan ook het motorhuis te wisselen.

Sorry maar terug verkopen is echt geen optie en hoe goed en mooi Roco ook mag zijn ik blijf toch bij Marklin.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Dag Rob,

Heb hier ook al gelezen dat deze oplossing niet werkt, met name de motor is dan niet in staat om de frequentie van het geluid aan te sturen ( toerental van de dieselmotor komt niet overeen met de snelheid van de trein)

Zit hier al de hele namiddag alle beschikbare topics na te lezen en steeds dezelfde conclusie : onmogelijk met een c sinus van de eerst generatie (door velen de fietsbel genoemd)

Het zal toch ombouwen naar een HV motor worden...kan dan gewoon de loksound aansluiten zonder problemen.

Zijn er mensen die deze ombouw reeds gedaan hebben? Welk type van motor moet ik dan gebruiken?

Gr
Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Ik heb een ICE-S waarvan de c-sinus kapot was.
Hiervoor ook een draaistel besteld en een 5 polige motor erin gezet.

Dit rijdt probleemloos icm een ESU lokpilot.

Je kan evt. via Ebay een draaistel kopen.
http://www.ebay.de/itm/Marklin-220972-Triebgestell-Treibgestell-Neu-fur-TEE-Motorwagen-3471-3071-3070-/361449530928?hash=item5428122630:g:RPsAAOSwiwVWReAD

marklin onderdeelnummer is: 220972.

Daarnaast nog een passende motorset kopen en een loksound.
Ben je toch 200 euro verder, ben ik bang.

Groeten Sander
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Sander,

Kan ik het huidige motorstel niet (her) gebruiken ?
Een vijfpolige hoogvermogen motor is geen probleem die kan ik hier aankopen, en de loksound die was reeds ingecalculeerd. Ombouw van de motor zou me zo'n 70 euro kosten in het slechtste geval.

Komt nog bij dat ik de c sinus inclusief decoder ook terug kan verkopen...

Bedankt voor de ebay link, je weet maar nooit of die toch van pas gaat komen.

Gr
Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Ik kan je een beetje op weg helpen, omdat ik het omgekeerde heb gedaan met een BR53. De aanpassingen aan het motorhuis bestonden uit het herplaatsen van één van de bevestigingsboutjes van het motorschild en er moest een klein stukje van het huis worden weggefreesd. Of het andersom ook zo simpel is weet ik niet uit ervaring, maar veel kun je er niet aan verprutsen, omdat er altijd een nieuw motorhuis kan worden ingebouwd. Ik ben benieuwd, succes!
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Zo te zien is het motorblok met de frees aangepast om de c sinus te laten passen.
Dus ik denk niet dat het past. Maar dat zou je eerst even moeten proberen.

Groeten Sander .
Re: 39700 ombouwen naar loksound
kun je niet beter op zoek gaan naar een goeie 3071 en deze dan omruilt(als je iemand kunt vinden die dat wil)lijkt mij een goedkopere oplossing!
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Sander,

Eerste de beste wensen voor 2016 ! (voor iedereen op het forum hier trouwens !)

Ik heb de onderdelenlijst er even bijgenomen en het Marklin onderdel 220972 zit standaard al in de 39700.
Misschien past de HV motor dan ook wel zonder aanpassingen...ook de onderdelenlijst van de 3071 heb ik nagezien en het draaistel heeft daar blijkbaar nr 219140 alleen is de tekening niet zo duidelijk daar...

Mvg
Patrick

Re: 39700 ombouwen naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Patrick,

De 3070 en 3071 hebben een LFCM en het motor draaistel is anders en heeft dan ook een ander nummer.
Neem dan het motors draaistel van de 3471, welke een DCM heeft en waar een 60942 in past.
Ik kan alleen het nummer van het bijbehorende motor draaistel niet vinden.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Kappa,

Volgens de info waarover ik beschik zit er in de 3471 ook een LFCM motor, het enige verschil is dat deze een delta decoder heeft.
De enige oplossing die ik zie is de c sinus volledig demonteren en in de winkel nakijken welke motor er eventueel in past.

Groeten
Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Hoi Patrick,

Geef maar een seintje als je deze 39700 wil omruilen voor mijn 3471......  ;)

Vrgr
Frank
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Nog de beste wensen aan iedereen!
Op de 3rail wiki staat de 3471 met een DCM en niet met een LFCM!
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Vandaag langs geweest bij de plaatselijke verdeler.
Volgens hen is deze set vrij simpel om te bouwen met de Marklin 60944 motorombouwset. ook het originele motorhuis/draaistel zou ik kunnen behouden.
Misschien is het zelfs mogelijk om deze C sinus aan te sturen met de nieuwe generatie Marklin decoders (m SD/3, mLD3) maar daar was men niet 100% zeker van.

Indien dit laatste niet kan wordt er een loksound V4.0 M4 ingebouwd. Jammer genoeg ga ik de set maar terug hebben half februari.
Ik hou jullie zeker op de hoogte !

Groeten
Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 39700 ombouwen naar loksound
volgens de handleiding van ESU kan je de locsound 21 p wel gebruiken voor de C-sinus.Mits enkele instellingen aan te passen.

The LokSound V4.0 with the 21MTC interface is suitable for controlling the C-Sine control electronics provided some parameters are set accordingly. Chapter 11.5. explains the necessary steps.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Geldt niet voor de allereerste Sinusmotoren (de "fietsbellen").
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: 39700 ombouwen naar loksound
ok goed om weten
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Sander,

Deze oplossing (toevoegen van een loksound bovenop de originele decoder) gaat niet werken...ik heb de vraag gesteld aan ESU en om het geluid synchroon te krijgen met het motortoerental dient de decoder verbonden te zijn met de motor.

Toch bedankt
Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Citaat van: Penpat op zaterdag 02 januari 2016, 15:23:58
Vandaag langs geweest bij de plaatselijke verdeler.
Volgens hen is deze set vrij simpel om te bouwen met de Marklin 60944 motorombouwset.
Patrick, je dealer zit er naast.
Het motordraaistel met de de C-Sinus motor is gebaseerd op de DCM en die kan je alleen ombouwen met set 60941.
Er is alleen kans dat de schroeven van het motorschild niet passen.

Citaat van: Penpat op zaterdag 02 januari 2016, 15:23:58
Misschien is het zelfs mogelijk om deze C sinus aan te sturen met de nieuwe generatie Marklin decoders (m SD/3, mLD3) maar daar was men niet 100% zeker van.
Patrick, de msd/3 kan alleen gelijkstroom motoren aansturen.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Kappa, klopt !

Vandaag, na drie maanden te zijn weggeweest, heb ik de motorwagen teruggehaald bij de dealer....om vast te stellen dat er niks mee gebeurd was!
Ik bespaar jullie de details maar als uitleg kreeg ik dat het onmogelijk was, zelfs in samenspraak met de technische dienst van Märklin(?)
Persoonlijk denk ik daar dus anders over!

Vanmorgen heb ik wat rondgesurfd en heb ik een nieuw motordraaistel (220972) besteld waar volgens de verkoper de 60941 set in zou passen.
Dit is een hoogvermogen vijfpolige trommelcollector motor, of dat nu beter is of slechter dan een schijfcollector motor blijft me en raadsel...iemand enig idee.

Van zodra het motordraaistel geleverd is kan ik kijken welke motor effectief past en dan kan ik die reeds inbouwen.
Nadien uitrusten met de loksound M4 mag dan ook geen probleem vormen. Binnenverlichting van de wagens wordt ook gewijzigd naar LED verlichting.

Ik hou jullie zeker op de hoogte.

Gr
Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Patrick;


Heb je al eens gekeken bij SB motoren of eventueel navraag doen of er zo'n motor in kan.


Rijdt nog eens perfect en geruisloos. Tevens perfect te gebruiken met een ESU loksound.


Gr. Arjan
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Nog wat voor je gevonden, weet niet of het wat is ben er onbekend mee maar het klinkt goed.


http://www.rail4you.ch/dokumente/DsM2.pdf


Gr. Arjan
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Beste Patrick,

Ik ben benieuwd, de uitvoering met deze Sinus motor weerhoudt mij er van om een 39700 te kopen, als er de Soft Drive Sinus in gelegen had, had ik er geen problemen mee, er lopen er een heel aantal van op mijn baan en ze laten zich ook prima "om-decoderen".

Groet, Anne W
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Ik vind eigenlijk dat ik een 3471 dus NS DE 1001 moet aanschaffen. Die komt ook nog wel. De 39700 RAm 1 SBB was echter op ebay te goedkoop (?260,oo incl. verzending) dat ik de verleiding niet kon weerstaan en deze gekocht heb. Was een bieding van particulier en niet een handelaar die gelijk een startprijs heeft ver boven de 400 zoals ze nu op de verkoopsite staan. Treinstel was als nieuw gekocht. Goed dat was de aanschaf nu jullie draadje volgend. De sinus motor is dus nog van het fietsbeltype? Het treinstel rijdt als een zonnetje. Is het rijden met Loksound van ESU waarbij motortoerental synchroon met geluid loopt zo spectaculair dat een ombouw naar een motor DCM / high propulsion drive zich loont? Ik heb geen 5pol-motor plus geluidsdecoder rondliggen dus het zal mij wel de ? 200+ gaan kosten. Dan is mijn TEE toch weer (te) duur geworden. Heb je dan bij ESU ook gelijk het startgeluid, leegloop van de DE1001 of RAm-motor en geluid ventilatoren, rijgeluid en fluit/hoorn erbij?
Kun je niet beter direct naar ombouw Mfx met geluid gaan? Dus de nieuwe 2016 generatie decoders gebruiken?
Dirk
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Citaat van: trein-ice3 op woensdag 13 april 2016, 21:43:37

De 39700 RAm 1 SBB was echter op ebay te goedkoop (?260,oo incl. verzending) dat ik de verleiding niet kon weerstaan en deze gekocht heb.


Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Je zult het er mee moeten doen, ombouwen wordt een dure grap. Als mosterd na de maaltijd: waarom geen Trix 22132 gekocht? Die kan prima 3-railen en is op schaal. En je kunt er elke decoder die je wenst inprikken. Ergens is hier wel een ombouwtopic.

Gr, Ben.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Dirk,

De totale ombouw zal me inderdaad rond de 200 euro gaan kosten maar dat heb ik er voor over. Al mijn andere Zwitserse locs hebben een MFX met sound decoder ingebouwd, dan kan de TEE Ram toch niet achterblijven?

Ben,

De Trix 22132 heeft een tijdje als alternatief door mijn hoofd gespeeld maar ik vind de afwerking niet op niveau van de 39700, vooral in de bochten lijkt het nergens op...
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Da's waar maar dat heeft niet zoveel met de Trix van doen als wel met de krappe boog. Wat overigens bij de 39700 net zo beroerd is. :D





Gr, Ben.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Citaat van: Spoorman op vrijdag 15 april 2016, 07:04:11

Als mosterd na de maaltijd: waarom geen Trix 22132 gekocht? Die kan prima 3-railen en is op schaal. En je kunt er elke decoder die je wenst inprikken. Ergtens is hier wel een ombouwtopic.

Gr, Ben.

Ik zou wel effe in de gaten houden dat ie NIET door R1-bochten kan 3-railen......
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Ondertussen zijn we weer verder.
De nieuwe motor en motorbehuizing zijn ondertussen ingebouwd.
Kan je perfect ombouwen met de 220972 en de motorombouwset 60941 (Thanks Ad)

Heb ondertussen mijn oog laten vallen op de sound decoders van Märklin.
Ik vind daar twee verschillende versies: één met alles op één print (types 60966 en 60986) of met een afzonderlijke aansluitprint waarop de decoder geklikt wordt (21 pins connector) dit zijn de types 60946 en 60976.
60946 en 60966 worden momenteel niet meer geproduceerd door Märklin maar zijn wel nog te krijgen in de handel.

Welk type neem ik best? en waarom?

Alvast bedankt voor jullie advies

Groeten
Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Omdat foto's toch meer zeggen dan woorden...
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Patrick, neem dan de 60976, die heeft diesel geluid en een houder/aansluitprint, zo kun je de decoder naderhand makkelijk uitnemen, of wisselen.
De prijs is toch gelijk aan de decoder zonder de aansluitprint.
De aansluitprint plak je met een stuk dubbelzijdig tape op de bodem van de motorbak.

EDIT Ad: Decoder artikelnummer gecorrigeerd
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Ad,

Is dit niet de 60987? Die heeft een aansluitprint waarop de decoder geklikt wordt.
Ken je het verschil eigenlijk tussen de versie mSD (60946) en de nieuwe mSD/3 (60976)

Mvg
Patrick
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Patrick, het moet de 60976 zijn, die heeft een opsteek printje en diesel geluid.
Het verschil tussen de 60946 en de 60976 is dat de laatste een mSd3 is, een vernieuwde versie van de 60946 (de oude mSd).
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Klopt, het was die nummer die ik bedoelde...(sorry voor de verwarring)
Ondertussen is de decoder ook aangekomen!

Het inbouwen kan beginnen :P
Re: 39700 ombouwen naar loksound
ik zou gewoon de kunststof dragerprinthouder monteren als dat kan met de aanwezige ruimte en dan met een m2 schroefje of dubbelzijdige tape vast zetten
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Ondertussen zijn we weer wat verder gekomen.
Sound decoder is ingebouwd, motor aangesloten en luidspreker geplaatst.

Bij het aansluiten van de verlichting heb ik volgend fenomeen ontdekt.
Bij het aansluiten van de originele 19V gloeilampjes via de decoder branden deze minder fel dan voordien. De spanning die mijn centrale (ESU ECoS II) op de baan zet is nochtans 18V. Als ik de lampjes rechtstreeks aan de spanning aansluit (zonder tussenkomst van de decoder) branden deze terug feller...
Op het lampje vind ik volgende info 19V 1,0Va,  als ik mij niet vergis verbruikt dit lampje toch slechts 50mA daar waar de uitgang van de decoder een 250mA aankan.

Iemand enige verklaring/oplossing?

In bijlage wat foto's. (foto2 = lamp direct aan de 18V, foto 3 = lamp via decoder) duidelijk verschil in helderheid is hopelijk goed zichtbaar...
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Hi

Dat de lampjes iets zwakker branden is bekend en ook logies want doordat er een decoder tussen zit die de lampjes (uitgangen) kan regelen heb je iets spannings-verlies.

groet
Harald
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
De 19Volt lampjes branden altijd vrij zwak op een schakelbare uitgang.
Er zit immers een diode brug tussen en ook nog de Vce van de schakeltransistor.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Kappa, Is er manier om dit te omzeilen?
Of moet ik gewoon andere lampjes plaatsen?

Die met steekvoetje heb ik al geprobeerd maar die geven nog minder lichtopbrengst...resten enkel nog ledjes zeker...
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Ik zou er lekker LED op zetten. Scheelt je een hoop vermogen en warmte.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Idd want als die kunststof kappen ergens niet van houden dan is het warmte van een gloeilampje :D en met led kun je ook gelijk front en sluit seinen creeeren.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Het makkelijkst is om de led uitvoering van de gloeilampjes te nemen, zie hier ==> Klik.
Gloeilampje eruit en ledlampje erin, klaar.
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: 39700 ombouwen naar loksound
Ik zou gewoon twee LED op beide zijden van de lichtgeleider plakken.

groet
Harald