Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Loconet decoders programmeren met pc software?

Gestart door Maarten donderdag 31 december 2015, 00:59:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loconet decoders programmeren met pc software?
Bestaat er pc software waarmee ik loconet decoders kan programmeren? (Zoals dcc decoders)
Mijn ib650 is aan zijn einde aan het komen en daar zijn momenteel boosters, bezetmelders etc aan gekoppeld.
Tot dit moment heeft mijn zoektocht niet veel opgeleverd. Uhlenbrock heeft een speciaal prog, maar bestaat er niet iets meer universeler?


Groeten Maarten
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
De Z21 heeft een app waarmee dit kan. Heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het gezien in dit filmpje:



Rond de 2:00 min.

Je zou ook eens naar de Digikeijs DR5000 kunnen kijken als vervanging voor je ib650.

Groeten,

Timo
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Citaat van: Maarten op donderdag 31 december 2015, 00:59:05
Mijn ib650 is aan zijn einde aan het komen

Groeten Maarten

Hi Maarten,

Hoe kan je aan je IB650 "zien" dat hij aan het einde aan het komen is of worden de toetsen "slecht"?

groet
Harald
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
De dr5000 staat zeker in mijn focus.  Ik las dat deze de z21 app support.  Als dit dan ook geldt icm met de loconet decoders zou ik uit decbrand zijn.

Groeten Maarten

... die zeer ongeduldig het nieuwe jaar ingaat.   ;)
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Wat is een Loconet decoder?
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Meedere knoppen reageren niet betrouwbaar. Ook de draaiknoppen maken slecht contact, kan ze eigenlijk niet meer gebruiken om een loc mee te sturen.  Soms worden er stappen overgeslagen tijdens het draaien, soms ook weer niet. Rangeren is een ramp. :(
Multi protocol gebruik ik eigenlijk niet echt. 90% vd locs hebben dcc decoders. Het maakt de IB ook trager zodat motorola uit staat.
Knopjes en draaiknop zijn te vervangen/schoon te maken. Maar voor 150 euro een nieuwe centrale met lan/wifi aansluiting ipv serial kabel is erg verleidelijk....


Groeten Maarten

... die zijn eerste serie IB650 van Uhlenbrock-Model Trenno niet zomaar wegdoet. :)
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Citaat van: Maarten op donderdag 31 december 2015, 14:46:41

De dr5000 staat zeker in mijn focus. 


Check: je boosters zijn waarschijnlijk common ground, zo ja dan gaat dat elkaar bijten.

Overigens heb ik dezelfde reden om mijn oude IB te vervangen, het ding is op. Ik heb inmiddels voor de DR5000 gekozen en mijn 4 common ground boosters hang ik via een adapter aan de R-bus en de booster van de DR5000 doet niet mee in de baanvoeding.

Om op je vraag in te gaan: mij lijkt dat de LocoNet programmeertool van Uhlenbrock ook gewoon praat via de DR5000 maar dat zou je eens na kunnen vragen bij Digikeijs / Karst Drenth.

Met groet,
Ben.

Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Programmeertool van uhlenbrock werkt nadat software key, gekoppeld aan id van intellibox, ingevoerd is in de tool.  Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik die tool niet kan starten zonder verbinding te kunnen maken met een centrale waarvan de id correct is.  :(

De vraag ligt overigens ook al bij Digikeijs.

Groeten Maarten
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Ok, dat wist ik niet.

Ben overigens benieuwd naar het antwoord van Digikeijs dus als je dat t.z.t. wilt laten weten?

Met groet,
Ben.
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Ben, welke adapter ga je gebruiken om aan de r-bus te hangen?  Ik heb idd common ground boosters (loconet) van uhlenbrock.

Groeten Maarten
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
De Adap Roco van LDT: http://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=de:adap-roco

Maar als je LocoNet boosters hebt hang je die toch het beste direct aan LocoNet B?

Met groet,
Ben.
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Het zijn loconet boosters die nu via loconet-b verbonden zijn met de IB. Maar de ground van de boosters en de IB moeten met elkaar verbonden zijn wanneer ook de booster van de centrale gebruikt wordt. (Toch gebruik ik nu alleen de boosters voor de power en de ib voor de data. Dit wil ik straks ook zo met de opvolger doen.)

Groeten Maarten
Re: Loconet decoders programmeren met pc software?
Citaat van: Maarten op donderdag 31 december 2015, 18:03:51
Programmeertool van uhlenbrock werkt nadat software key, gekoppeld aan id van intellibox, ingevoerd is in de tool.  Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik die tool niet kan starten zonder verbinding te kunnen maken met een centrale waarvan de id correct is.  :(

Niet aan de ID maar aan het nummer van het kastje zelf. Dus aan het s/n bv.1000027218
En dat is een uniek nummer, de software zal met een ander nummer en dus met een andere IB niet werken.

Mvg
Wim.