Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wel of geen bezetmelder tussen de wissels

Gestart door anton_79 zaterdag 19 december 2015, 11:10:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Beste allemaal,

Ondanks de weinig posts hier, lees ik gelukkig wel veel goede tips en ideeën.

Over 1 onderwerp kan ik echter niet zo heel veel vinden en hoop ik dat iemand mij hier van een juiste tip kan voorzien. De baan die ik momenteel aan het bouwen ben, bezet meerdere sectie waarbij er slecht 4-5 rails delen tussen 2 wissels liggen. Hier past nooit een volledig trein op.

De vraag is nu. Moet ik deze secties simpelweg bij de wisselstraat rekenen en dus "meldervrij" houden. Of zou ik hier toch ook 1 of 2 bezetmelders moeten monteren? Als voorbeeld de delen met de rode pijl in de bijlage.

Alvast bedankt voor alle hulp weer!
Anton

PS: ik werk met een CC-Schnitte in combinatie met Itrain (en een MS2 van M*).
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Hoi Anton,
Leuk te lezen dat er weer iemand is die rijdt met de CC-Schnitte.
Ik heb het bij mij wel gedaan. In het ergste geval worden er dan 2 blokken bezet gehouden.
Ik probeer altijd bezetmelders van 2 raillengtes te realiseren, en dan minimaal 2 bezetmelders voor een blok.
Ook de stukken tussen de wissels hebben bij mij altijd een bezetmelder, de kleine niet gekoppeld met een blok. Zolang je aan het opbouwen ben kan het, late toevoegen wordt lastig.
Niet gekoppelde bezetmelders kun je wel gebruiken voor het aansturen van eventuele accessoires in iTrain
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Anton,

Voor mijn baan heb ik als uitgangspunt genomen: meer dan één volle raillengte (172 of 188) tussen twee wissels dan een bezetmelder (en dus een blok).
Voor jouw voorbeeldsituaties zou ik dat dus zeer zeker doen: één bezetmelder en blok

Cees
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Leuk weer iemand met een cc-schnitte!

Ik zou er wel een bzm 1of 2 aanmaken. Zelf heb ik dat ook gedaan, maar heb er geen blok van gemaakt. Overigens is het bij jou een ander verhaal, omdat het stukje spoor in jou geval niet heel kort is maar ook niet heel lang. Als je niet wil dat er op zo'n klein stukje tussen 2 wissels een trein stil komt te staan maak je er dus geen blok van. Zoals al gezegd kun je de bzm later gebruiken voor andere doel eindes.
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Dank voor alle snelle reacties weer!

Zat mijn eigen post nog even terug te lezen en met de "weinig posts" doelde ik dus op mijzelf en zeker niet op het forum hier :)

Gr
Anton

PS: zal ik komende vakantie echt eens kijken of ik niet ook een baanbouw topic kan openen!!
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Wij (Leo en ik) als ook cc-schnitte rijders zouden het leuk vinden als er van jou baan ook een bouwtopic komt. Ook zijn wij dol op foto's ;)
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Zeker  :D
Maar filmpjes mogen ook hoor   :P
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Ik zou zeer zeker voor een bezetmelding gaan voor deze korte "blokken"
Ik ken de door jou componenten alleen maar van naam, zelf werk ik TrainController Gold versie 8.
Hierin is het mogelijk om een blok als kritisch te markeren.
Het voordeel is dat je altijd een bezetmelding hebt op dit blok, maar TC zal nooit een trein in dit blok laten stoppen.
Nu weet ik niet in hoeverre i-train hierin voorziet, maar daarvoor hebben we op dit forum I-Tom. ;) >:-D

Rob
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Nu gaan we wel dieper op de materie in dan nu van toepassing is, maar in iTrain kan dit ook.

Kritisch blok
Elk onderdeel in de route zonder wachttijd kan aangemerkt worden als ?Kritisch?. Het betekent dat als een blok in dit onderdeel gereserveerd
wordt het volgende blok ook gereserveerd moet worden. Als dat niet mogelijk is, dan zal het blok niet gereserveerd worden.
Kritischeonderdelen krijgen een uitroepteken (?!?) in de tweede of vierde kolom van de tabel.
NB:! Dit is dezelfde functionaliteit die ook aanwezig is op de richtings-tabbladen van de blokeigenschappen, maar nu kan het per route aangegeven worden.
Gebruik deoptie ?Kritisch? spaarzaam om deadlock te voorkomen, wat tot gevolg heeft dat niks
meer kan vertrekken.
Tip:! Bij routes voor goederentreinen kunnen de stationsblokken in de route aangemerkt
worden als ?Kritisch?, zodat de kans op stoppen in het station nihil is, omdat het volgende
blok al gereserveerd is of de trein voor het station wacht.
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Kort gezegd over wel of geen blok maken:

Als je het niet doet heb je een lange wisselstraat. Een trein die te lang is voor het blok wat er achter ligt zal de hele straat bezet houden terwijl wellicht delen van de wisselstraat fysiek vrij zijn.

Als je het wel doet heb je een korte wisselstraat. Een trein die te lang is voor het blok wat er achter ligt zal hooguit het vorig blok plus het tussenliggend wissel bezet houden. Dat heeft als voordeel dat de treinenloop minder verstopt raakt/vlotter verloopt.

Met groet,
Ben.

Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Dus knoop er twee bezetmelders aan en je kan later alle kanten op. ;-)
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
2 bezetmelders?

Wat heeft iedereen toch met bezetmelders?

Ik rij met bijna 30 treinen en ik heb alleen bezetmelders op de plekken waar treinen moeten stoppen.
Of te wel, maximaal 1 melder per blok en daar waar een stopverbod geld zelfs helemaal geen melder.

Om het afremmen netjes in te regelen word er gebruik gemaakt van virtuele melders.
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Hoe weet de computer bij jou dan of er een trein staat en bijvoorbeeld geen wisselmotor is blijven hangen en de trein dus inveen ander blok komt?

Groetjes Dennis
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Elk systeem heeft oplossingen voor dit soort situaties die er voor zorgen dat èn de trein er niet stopt èn het achteropkomende of kruisende treinverkeer niet te lang wordt opgehouden, mits je er minimaal één melder in legt, ook het door mij gebruikte systeem heeft dat.

Groet, Anne W
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Je kan er beter enkele te veel hebben , dan 1 te weinig.
Virtueel kun je veel mee doen , maar detecteren dat er wat achter gebleven is word toch een stukje moeilijker zonder echte melder.

Ik kan er zo een melder tussen proppen , maar dat word moeilijker als je al ver gevorderd bent met je scenery , en je je rails al heel mooi hebt weggewerkt.
Vandaar dat het laatste (scenery) bij mij nooit wat word  :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Beste Alex,

Bij mij is het precies anders om, de baan ligt al voor een groot deel met, naar beste weten, geïnstalleerde melders en het landschap ligt er voor een groot deel al, ach, terugmelder te weinig of op een verkeerde plek: andere oplossing zoeken in de mogelijkheden van het systeem of compromis met jezelf sluiten.

Groet, Anne W
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Er is altijd wel een oplossing te vinden, maar nu Anton er nog bij kan is het verstandig om wel melders te plaatsen. Of je ze nu wel of niet gaat gebruiken, dat maakt geen ...... uit.
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
En dat bedoelen we.
Beter een te veel dan een te weinig.

Mvg: Alex
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Ik heb in bijna elk blok drie melders waarvan ik er meestal 1 niet gebruik i.v.m. kosten
deze heeft een andere kleur draad en zit nu gewoon aan de massa, mocht ik ooit in mijn rijkere dagen komen
kan ik ze er later tussen uit halen en aan een melder aansluiten.

het kost me nu alleen een extra draadje en kan later zonder te slopen deze gewoon gebruiken als melder(vornamelijk om te kijken of er iets is blijven staan)

gr Ed
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Goed bezig Ed..... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Je kan eventueel ook de niet gebruikte melder bij aan een andere melder uit het zelfde blok knopen. Zo blijft het gehele blok gedetecteerd.
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Ben ik even blij dat ik k-rails gebruik.
Kan je altijd, voor of na de senery, blokken maken en, direct of later, meetpunten (bezetmelders) nog toe-, of tussenvoegen.

groet
Harald
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Citaat van: Haradigi op zondag 20 december 2015, 11:59:09
k-rails
Die gebruikt Anne ook ....

Belangrijker is dat je bij de onderkant van je railbed (evt. tafel) kunt komen, want daar maak je alles vast. Bij C (en M) past detectie onder het railbed (tot je die hebt geballast, daarna zul je het zelfde moeten doen).

En toch, neem nou wissels. Als je op een wissel detectie wilt hebben, dan moet je die wissel prepareren.
Zie bijvoorbeeld bij Hero.
Nu kun je aan zijn foto's daar al zien dat zijn wissels eerder geopereerd zijn. Klopt ook, hij heeft ze eerst gepolariseerd.

Niet onbelangrijk om dat in de gaten te houden, want wat Hero daar gedaan heeft, was voor (de nieuwere) k-wissels al goed gedocumenteerd. Voor de wissels van Anne vormt dit geen oplossing, die zijn te oud voor deze truc.

Als je een k-wissel nieuwere stijl (en slanke k-wissels) wilt gebruiken als detectiepunt, kun je bij Hero de kunst afkijken, of een andere manier kiezen.


Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Zo zie je maar dat er nog zat mogelijkheden zijn..... :D
Enne Harold , wees maar blij met je K-rail..... :D
Is in mijn beleving ook het enigste voordeel. .
Zou niet graag met je willen ruilen , hou het liever bij C-rail.....maar ieder zijn smaak...... :D

Mvg: Alex
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Beste Harald,

Ik kan inderdaad in mijn K-rails nog wat dremelen, maar heel vaak staat er het één en ander aan landschap in de weg.....

Groet, Anne W
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Hi Alex,
Inderdaad ik ben blij met m'n K-Rail. Ooit heeft m'n Pa gekozen voor drie rail (M-rail) en later ikke voor de versie K-rail
Er zijn er vast nog wel meer voordelen van de K-rail en van een voordeel weet ik het zeker.

Hi Anne,
Volgens je eigen zeggen ben je "andersom" begonnen......

groet
HarAld
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Volgens mij is het onderwerp van het topic "wel of geen bezetmelder tussen de wissels" en gaat het niet over het type M-rails dat ieder van ons gebruikt.

Cees
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Beste Harald,

:offtopic:

Je hebt niet goed gelezen.....

Nou had ik je afgelopen vrijdag in Werkendam nodig, één van de loks had smering nodig, was je er niet...

Groet, Anne W
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wel of geen bezetmelder tussen de wissels
Citaat van: BR98-10 op maandag 21 december 2015, 00:21:00
topic "wel of geen bezetmelder tussen de wissels" en gaat het niet over het type M-rails dat ieder van ons gebruikt.

Correct, sterker nog vragensteller gebruikt type C, en mijn link naar Hero gaat ook over type C. Want hij vindt K niet subtiel genoeg ogen. Ik voegde eraan toe dat deze truc in K eerder was beschreven, meer niet.
Naast de truc van Hero (goedkope oplossing) kun je ook gaan voor een duurdere.
De lichtsluis die je over een wissel of een hele wisselstraat heen zet, en je zou dan kunnen kijken voor een ideetje bij b.v. http://www.moba-tipps.de/steuerung.html#Lichtschranke of http://www.christian-luetgens.de/eisenbahn/elektronik/ls2/Lichtschranke_2.htm .

Beide hebben hun voordeel. Bij de methode Hero opereer je de letter A in de wissel. Bij de lichtsluis laat je de wissel heel, maar plaats je IR-leds, en de elektronica ervoor past onder de C-rail (of onder tafel als de rails al geballast is).

Als je het topic van vragen steller strikt beperkt tot  "wel of geen bezetmelder tussen de wissels"
dan is het antwoord allang gegeven: allicht, ja, maar je gebruikt de melder pas als je er geld voor hebt.