Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

EC 82/87 Etoîle de Nord in model met Märklin en Jouef materieel

Gestart door mDDM woensdag 30 december 2015, 23:44:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
EC 82/87 Etoîle de Nord in model met Märklin en Jouef materieel
Ik heb een nagenoeg voorbeeld getrouwe EC82/87 in model gerealiseerd door combinatie van Märklin set 41876 "Rubens" en Jouef set HJ4014 "Le Mistral".
De Märklin set bevat vijf rijtuigen type PBA, waarvan ik de drie tot tweede klas gedeclasseerde zitrijtuigen gebruik.
De Jouef set bevat vier rijtuigen type Mistral, die ik allemaal gebruik, namelijk de generatorwagen, het barrijtuig en twee zitrijtuigen. Voordeel van Jouef is dat de assen voor gebruik op Märklin rails niet gewisseld hoeven te worden, tenzij voor detectie doeleinden niet-geïsoleerde assen vereist zijn. Ander voordeel van Jouef is dat door de hogere buffers de Märklin kortkoppelingen hier niet onder blijven haken.
De tractie wordt geleverd door een Märklin 25.5 (deze zou eigenlijk de kap van de Trix met de onderbroken gele band moeten hebben).
De samenstelling wordt dan (traject Amsterdam-Brussel Zuid v.v):
EC 82: loc-A-A-bar-B-B-B-generatorwagen
EC.87: loc-generatorwagen-B-B-B-bar-A-A

De Märkin en Jouef wagens blijken uitstekend bij elkaar te passen, zowel qua kleur als afwerking. Dat heb ik vooraf in de winkel geverifieerd. Meest opvallende verschil is dat Märklin het dak van de PBA's een vervuild aanzien heeft gegeven. Maar dat zou je met een beetje fantasie kunnen toeschrijven aan de hogere leeftijd van dit materieel type.
Verder zijn alle verschillen conform het voorbeeld, zoals: raamhoogte, draaistellen, hoogte dakrand,...

Rijtuigen type Mistral zijn in het verleden ook door LS Models geleverd, maar deze zijn vooral qua interieur weer te gedetailleerd ten opzicht van Märklin. Bovendien waren er destijds productie problemen, naar ik meen met de vloeren.

Helaas geen foto of film, want ik moet nog altijd een keer uitzoeken hoe ik deze moet uploaden.