Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Handleiding 37531 kerstloc

Gestart door wdv72 woensdag 27 november 2013, 13:37:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Handleiding 37531 kerstloc
Wie o wie heeft er een pdf'je van de gebruiksaanwijzing voor de Marklin BR120 kerstloc voor me? Ik heb de loc weten te bemachtigen maar ik ben de handleiding kwijt  :(

Ik kan de loc niet vinden op de Marklin website evenmin als de analoge variant 33531

Het gaat dus om deze loc

gr,
Wytze
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Hallo WDV 72,

Is deze lok dan zo anders dan de andere E-lok's?

Er zitten echt geen andere geluiden in of zo, sterker nog er zit een 6090/6090x decoder in.

Tenzij jouw lok een andere heeft, maar dan heb je meer aan de handleiding van de ingebouwde decoder dan aan de orginele handleiding ;)

Ook is deze lok simpel te openen, namelijk 1 centrale schroef aan de onderzijde los draaien en de kap kan eraf gehaald worden.

Als ik hem voor het weekend nog tegen kom, kan ik de handleiding in scannen, en zal er proberen een pdf file van te maken.

Of iemand anders mag het natuurlijk ook doen :D

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Handleiding 37531 kerstloc
Zoek eens  op de Märklin site naar 37530. Daar staat de handleiding en onderdelenlijst/exploded view in PDF.
Zie ===> klik
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Dit is een veel nieuwere versie (BR 120.1? ) met een Mfx decoder erin. Voor zover ik weet is de kerstloc uit 1996 of 1997 een BR 120 (zonder de .1) en heeft ie geen geluiden of andere 'fancy stuff' Alleen lampjes en optrekken en vertragen in te stellen.

Hij staat nu alleen op analoog ingesteld en ik wil er digitaal mee gaan rijden en heb geen flauw idee. Het is mijn eerste Marklin Digital lok en kan dus niet in een ander boekje kijken of uit ervaring putten.


Edit Gerard: Citaat verwijderd. Wij hebben besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Sorry voor de misleiding...
Ik neem aan dat er een 6090 decoder in zit.
Ze staat op analoog, zeg je. Dus alle dipswitches op off.
Om digitaal te kunnen rijden moet je een lokadres instellen met de dipswitches.
Zie dit artikel uit onze wiki over de 6090 ===> klik
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Citaat van: wdv72 op woensdag 27 november 2013, 14:09:15
Hij staat nu alleen op analoog ingesteld en ik wil er digitaal mee gaan rijden en heb geen flauw idee.
De decoder detecteert automatisch analoog of digitaal, dat kan je niet instellen.
Om de dipswitches op het juiste adres in te stellen, kun je ook deze link gebruiken.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Ik vrees dat er iets kapot is gegaan, want hij doet nu niks meer  :-(

De dipswitches stonden toch al wel ingesteld. Volgens deze site http://www.nederlof.net/marklin/ op kanaal 11 dus. Dat heb ik nu aangepast in mijn ms2 en hoera hij deed het. Echter na een paar rondjes ging ie steeds langzamer rijden en kwam er rook uit de printplaat. Hij doet nu dus helemaal niks meer, niet analoog en ook niet digitaal.

Vrees dus dat er eea is doorgebrand. Kan ik nog iets met de lok doen met een andere decoder of is het einde verhaal?

Ik heb mijns inziens niets verkeerd gedaan, dus vraag ik me ook af wat de oorzaak van het doorbranden kan zijn geweest.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Hoi Wytze,

Kan het zijn dat de lok lange tijd heeft stil gestaan?
Zo ja, dan kan de olie verdroogd zijn, waardoor de motor en tandwielen zeer zwaar lopen en de decoder overbelast is geraakt en uiteindelijk de pijp aan Maarten heeft gegeven.
Je kan de decoder vervangen door een Marklin decoder 60942 of een ESU lokpilot.
De motor is al DC, dus die kan blijven, alleen dien je de twee condensatoren die tussen de koolborstelhouder en massalipje zitten, te verwijderen. De condensator die tussen de twee koolborstelhouders zit, moet blijven.

Vraag jezelf wel af of je voldoende kennis en soldeer/knutsel ervaring hebt om dit zelf te doen.
Er zijn jou hier al diverse leden voorgegaan, die hun decoder hebben opgeblazen, door kortsluiting o.i.d.
Je kunt ook eens bij Teunistreinen informeren, om bij hem je lok om te bouwen.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
De lok was eigenlijk nooit gebruikt. Voor de koop is ie wel kort even getest.
Ik heb nu een lokpilot v4 gehaald. Ik wil de decoder aan de inmiddels losgesoldeerde draden van de oude decoder bevestigen.

Liefst blijf ik uit de buurt van de motor en de weerstandjes en andere 'snoepjes' die daaraan zitten.

Ik neem aan dat dat gewoon moet kunnen.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Die 'snoepjes' zoals je ze noemt moeten echt worden verwijderd, want deze sluiten het aangeboden PWM signaal van de decoder in bepaalde mate kort.
Je gaat dus vermogen verliezen, met de kans dat de condensatoren heet worden en eventueel kunnen verbranden.
Let op, alleen de twee bruine condensatoren verwijderen, de spoeltjes kun je laten zitten en de bedrading van de nieuwe decoder er op aansluiten.
Ook is de kans groot dat als je de motor en het drijfwerk niet schoonmaakt en opnieuw in oliet, je de nieuwe decoder ook om zeep helpt.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Ik heb de motor uit elkaar gehad en schoongemaakt. Hij liep inderdaad stroef. Daarna een druppeltje olie op de tandwielen en asjes en weer in elkaar. Er was schijnbaar toch iets anders aan de hand, want hij liep nog steeds erg stroef. Ben maar naar een Marklin dealer gegaan. Daar hebben we geconstateerd dat de motor in de basis al niet goed was helaas. Trok dus teveel stroom waardoor de decoder het niet trok.
De motor zelf kwam ook rook uit na een paar seconden lopen.

Heb nu een marklin 60760 setje gehaald om de boel weer aan de praat te krijgen. Ik heb de motor en tandwielen nogmaals schoongemaakt en de nieuwe spullen erin gezet. Hij loopt nu soepel als ik de wielen met de hand ronddraai, maar nog wel rauw zonder smering. Heb vrijwel alle draden er afgesoldeerd. Kale start voor de decoder dus.

Komende week heb ik helaas pas weer tijd om de decoder erop te zetten.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
De decoder zit erin, druppeltje olie en de lok rijdt weer. Voorlopig ben ik tevreden.

Ik lees allerlei 'mindere' berichten over de marklin 60760. Dit is mijn eerste digitale inbouw/ombouw en heb geen ervaring met het rijden met een lokpilot.

Ik zal de lok alleen een paar weekjes per jaar, uiteraard rond de kerstdagen, laten rijden. Waarom zou ik er een lokpilot in moeten zetten?
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Hallo Wytze,

Dat je allerlei mindere berichten leest over jouw decoder, komt ook doordat we hier verwent zijn met andere decoders zoals bijvoorbeeld de lopi van Esu.

Die geven een lok andere rijeigenschappen, dan de 60760 en ik zou zeggen, probeer later eens een andere decoder.
Dan merk je zelf het verschil wel, en kan je altijd nog zelf beslissen welke decoder je neemt  ;)

Veel succes bij deze ombouw :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Aliebengalie
gast

Re: Handleiding 37531 kerstloc
Wytze.

En gelijk heb je hoor.
Lekker bijna het gehele jaar in de doos of vitrine.

En met die decoder rijd hij best ?
Prima toch , en als jij maar tevreden bent toch nietwaar.

Let wel , hier worden alleen maar tips gegeven he.
Gelukkig hoeven we het daar niet mee eens te zijn.... :D
Ik zou er in ieder geval zeker geen andere decoder inzetten als ik hem zo weinig zou gebruiken.
Maar ook dat is zonder meer weer mijn eigen mening.

Mvg: Alex



Re: Handleiding 37531 kerstloc
Ik moet het nog wat netter gaan maken in de lok. De draden zijn nu veel te lang, maar ik weet nu in ieder geval dat ik het kan!
Ik moet wel zeggen dat de verbinding op de motor erg slecht houdt. Die heb ik al tig keer weer vast moeten solderen. Hebben jullie daar nog tips voor? Ik gebruik trouwens HF32 soldeertin van Stannol en een ERSA 15W (max 350graden) soldeerboutje.

Ik ga binnenkort een oude 1202 ombouwen en daarmee hopelijk ervaring met de lokpilot v4 opdoen. Maar ik zou graag willen weten of mijn gebruikte spullen wel goed zijn. Ik twijfel in ieder geval over het tin.

Re: Handleiding 37531 kerstloc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Hoi Wytze,

Draden van je motor mogen juist wat langer zijn, want die hebben de ruimte nodig om te kunnen bewegen ;)

Dat ie los schiet kan betekenen dat je soldeerverbinding niet goed zit.
Een goede soldeerverbinding glimt ook als ie afkoelt, en wordt ie mat, dan is er nog iets niet goed.

Wellicht stook je de verbinding niet warm genoeg, door de soldeerbout er te kort op te houden.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Handleiding 37531 kerstloc
Zo op het oog zit de verbinding ok. Maar als ik er ietsjes aan trek, komt het geheel los van de rechter motoraansluiting.

En de draden zijn echt wel heel lang nu. Ik heb ze even opgerold. Maar het moet dus nog even netter.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Hoi Wytze,

Je draad en de spoel die erop zit zijn goed vertind, maar de aansluiting van de koolborstel misschien niet ;)

Dus die eerst warm stoken met je bout, en mogelijk moet je een andere hoek kiezen ermee, om nergens anders tegen aan te komen.

Daarvoor kan je het beste die spoel (die eruit ziet als een weerstand) eraf halen, en dan je tin wat erop zit goed laten vloeien.
Ook niet te lang, wat dat heeft weer zijn uitwerking op je motorschild, maar lang genoeg dat het vloeit.
Dan laat je het afkoelen, en als het goed is glimt je soldeertin je dan tegemoet.

Na afkoelen pas de spoel er weer op zetten, en dan moet ie weer glimmen na afkoelen, en die spoel mag gerust strakker op de borstelhouder hoor, nu zit de tindruppel er nog tussen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Hoi Wytze,

Gebruik je wel tin met harskern?
Zonder hars of soldeerflux pakt het soldeer niet goed op het koper en trek je het zo weer los.
Ook zit de linker ontstoorspoel nagenoeg tegen de veer van de koolborstelhouder gesoldeerd.
Als de veer dichtvloeit met soldeer, verliest deze zijn verende werking, dus pas daar op.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Ik gebruik HF32 soldeertin van Stannol. Dit heb ik al jaren liggen en heb er van alles mee gesoldeerd. Ik kan niet echt ergens vinden of er hars in zit.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Citaat van: wdv72 op woensdag 04 december 2013, 21:34:33
Ik gebruik HF32 soldeertin van Stannol.

CiteerSoldering Wire HF32

Description

The HF32 electronics soldering wire is based on a "No-Clean" flux and is available with lead-free and alloys containing lead. It has been developed for high requirements for conventional soldering and for soldering SMDs in industrial production and for repair and resoldering.

The wire flux HF32 is a halogen-free activated flux based on natural and modified resins. it combines high activity and good flow characteristics in an outstanding way with minimal, light, usually hardly visible, solid and electrically safe residues.

Product Advantages
?Halogen-free activation
?Reduced resin amount
?High proportion of organic acids
? Less fumes


Mvg,
Peter
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Geen hars maar flux dus? Geen idee wat het is, maar het zou dus goed moeten zijn?

Ik zal binnenkort, als ik de boel netjes ga maken, de bout wat langer op het motorschild houden. Hopelijk helpt het en smelt het schild niet.
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Hoi Wytze,

Flux is een vloeimiddel, en je hebt verschillende vloeimiddelen waaronder hars, maar het kan ook een chemisch goedje zijn.

Je kan de bout beter op de aansluiting van je borstelhouder houden, maar ook die ligt tegen je motorschild aan :warning:

Dus warmer stoken met voorzichtigheid  :warning:

Ad zei het ook al, maar denk eraan, niet je veertje van je borstelhouder vertinnen :important:

Het kan een kwestie zijn van dat je de tin vloeibaar hebt, de spoel er beter tegen het motorschild drukt, en dan nog heel even erop houden van de bout, en dan los laten volstaat om jouw spoel er beter op te krijgen.

Dus niet te lang warm stoken, maar ook niet te kort.

Succes!

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Handleiding 37531 kerstloc
Het is weer kerstmis, dus de loc rijdt lekker rondjes. Mijn zoontje vindt het jammer dat er geen geluid uit de loc komt en er alleen maar lampjes geschakeld kunnen worden. Ik ben dus op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden

Wie kan me vertellen of ik er een decoder met rijgeluiden en hoornsignalen etc in kan zetten in plaats van de decoder uit de 60760 set die ik er een tijd terug in heb gezet?
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Neem een ESU LokSound V4.0 met geluidsbestand:
54465 LokSound V4.0 BR120 of
64465 LokSound V4.0 M4 BR120


Mvg,
Peter
Re: Handleiding 37531 kerstloc
Ik zal me er in gaan verdiepen. Zijn wel aardig aan de prijs heb ik gezien.

Heeft iemand ervaring met de nieuwe msd3 decoders van Marklin zelf?