Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Arduino Nano Loconet

Gestart door Merdeka woensdag 30 december 2015, 15:25:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Arduino Nano Loconet
Lid sinds: 2015

offline
Arduino Nano Loconet
Hallo Allemaal,

Bij gebrek aan een baan ben ik vooral veel aan het spelen met kleine projectjes. Een daar van is een Loconet Interface print voor een Arduino. Heb een tweetal GCA185 van Peter Giling besteld, maar die vind ik net even te groot voor onder een baan. Daarom heb ik zelf een print ontworpen voor een Arduino Nano. Wel grotendeels gebaseerd op de GCA185 maar met wat extra's.

Ik heb de D-SUB9 connectoren laten vervallen en een aansluiting voor een PCA9685 toegevoegd. De PCA9685 kun je gebruiken voor servo's of voor PWM sturing van LED. 16 stuks per PCA9685 en 62 PCA9685 in serie dus theoretisch 992 outputs in totaal. De PCA9685 is in China al voor een euro of 3 a 4 te koop.

Verder heb ik pull-up weerstanden toegevoegd voor i2c. Te activeren dmv een jumper. Hierdoor kun je de interface gebruiken met bijna alles wat i2c praat. Denk bijvoorbeeld aan OLED en LCD displays, IC's voor extra inputs en noem maar op.

Ik heb bijvoorbeeld een MCP23016 en een PCA9685 gebruikt om mijn Marklin 6040 om te bouwen naar loconet.

Ben op zich tevreden met het resultaat, maar ben nu wel bezig met een v2 print. Wat kleine wijzigingen. Heb de tekst voor GND en 5V verkeerd staan in de silkscreen bij 1 aansluiting en ga een LED aan het toevoegen voor de Loconet RX pin.

De blauwe connector aan de bovenkant heeft van links naar rechts 5V - SCL - SDA - GND. SCL en SDA zijn dmv jumpers ook te verwisselen met Digitaal Pin 5 en 6.

Heb een filmpje gemaakt waarin ik de interface gebruik om via D6 een 4-tal WS2812b Leds aan te sturen. Dit zijn individueel te besturen RGB Leds die je in een string met elkaar verbind. Deze wil ik gebruiken in mijn toekomstige schaduwstation als goedkope signalen. Kleuren zijn helaas wat moeilijk te zien in het filmpje en op de fotos. Mijn iPhone heeft een beetje moeite om het ledlicht. Maar in werkelijkheid ziet het er geweldig uit en zijn de WS2812b zelfs dimbaar.

Misschien heeft iemand anders er wat aan als bron voor inspiratie om ook eens met en Arduino aan de gang te gaan.

Wat kun je bijvoorbeeld met zo'n Loconet interface:
- Loconet USB computer interface
- Servo Besturing
- PWM Leds besturen met PCA9685
- WS2812b besturen
- Knoppen/toesten verbinden met Loconet
- Loconet terugmelding. Direct of door de Arduino aan de S88 bus te knopen
- OLED of LCD Loconet visualisatie
- Treinkamer verlichting bedienen met een 230v relais
- Klik aan Klik uit besturen via loconet met een rf433 transmitter
- Klik aan Klik uit afstandsbediening -> Loconet met een rf433 ontvanger
- MP3 bestanden afspelen mbv een Arduino MP3 module

Kortom, verzin het.. Als je het aan een Arduino kunt hangen, kun je het met Loconet verbinden.

Groeten,

Timo







Linkje naar PCA9685
Re: Arduino Nano Loconet
Ben nu bezig met een v2 versie van de interface. Hier is ook een DCC interface aan toegevoegd met keuzejumpers voor pin 2 of pin 3 en een aansluiting voor een externe voeding. Verder is er een led voor loconet RX toegevoegd.

Deze v2 is hiermee geschikt voor loconet en DCC. Je plaatst gewoon alleen de componenten die je nodig hebt. De rest laat je weg.
Het is dus ook een leuke optie geworden voor een DCC decoder.

Werd er op gewezen dat de LM311 bij loconet eigenlijk buiten zijn specs wordt gebruikt. Daarom moet hij plaatsmaken voor een LM393.





Groeten,

Timo
Re: Arduino Nano Loconet
Mooi verhaal.
Afgelopen maanden heeft mijn zoon servo motoren aangestuurd met de arduino.  Zag er allemaal mooi uit.
Ben nu zelf van plan een arduino op te zetten die als loconet throttle kan werken.  Als input moeten er schakelaars, draaiknoppen en een orginele snelheids regelaar uit een NS loc aan gehangen worden. We willen hiermee onze nieuwe camera loc op de clubbaan gaan aansturen.

Het verzamelen van de info is al leuk, vooral als je ziet wat het allemaal moet gaan kosten.... :)

Groeten Maarten
Re: Arduino Nano Loconet
Hallo Maarten,

Bij de loconet library zit een example van een loconet throttle.

https://github.com/mrrwa/LocoNet Library
https://github.com/mrrwa/LocoNet/blob/master/examples/LocoNetThrottle/LocoNetThrottle.ino Example

Deze werkt op basis van een terminal venster op de serieel poort maar er is goed uit te halen hoe je op basis hiervan een eigen throttle kunt maken.

Groeten,

Timo
Re: Arduino Nano Loconet
Heb de interface vandaag gebruikt om een Railcom Display te maken.

Ik heb een LocoRCC van Hans Deloof tussen de LocoNet-B en mijn ORD-3 Booster zitten. Deze werkt de RailCom cut-out op omdat de Intellibox dit zelf niet kan.

Vanuit de booster gaat wordt dit segment gevoed via een Uhlenbrock 68500 MARCo-Empfänger. Deze verstuurd op zijn beurt het RailCom adres van de decoder door via een LocoNet OPC_MULTI_SENSE packet.



Mijn arduino luistert op LocoNet en op het moment dat er een OPC_MULTI_SENSE packet voorbij komt wordt de informatie op het i2c LCD scherm zichtbaar gemaakt.



Ben ook de loconet library ingedoken om een callback voor OPC_MULTI_SENSE te maken. Hierdoor blijft de Arduino sketch een stuk schoner. Al met al best leuk om uit te vogelen op een regenachtige zaterdag  :)

Groeten,

Timo
Re: Arduino Nano Loconet
Hallo Timo,
Citaat van: Merdeka op woensdag 30 december 2015, 15:25:04
Ik heb bijvoorbeeld een MCP23016 en een PCA9685 gebruikt om mijn Marklin 6040 om te bouwen naar loconet.
Kan / wil je hier wat meer over vertellen. Heb je daar afbeeldingen van.

Uit je *.ino file kan ik uithalen dat je alle ingewanden hebt verwijdert uit de Marklin Keyboard 6040. Beantwoord meteen mijn vragen hoe ik mijn overige 6040 Keyboards moet behandelen  :(.

Bij github kan ik geen library van de MCP23016 vinden. Wel heb ik informatie over de MCP23017 gevonden. Is het jouw bekend of dit de vervanger van de MCP23016 is ?

Groetjes
Jan
Re: Arduino Nano Loconet
Hallo Jan,

De 6040 die ik heb (volgens mij allemaal) bestaat uit twee printplaten. Deze zijn onderling verbonden met een flatcable.
Ik heb de onderste print er uitgehaald en vervangen voor een arduino. Omdat ik wat problemen kreeg met timing en knipperende leds ben ik verschillende oplossingen gaan proberen. De MCP23016 was er één van. De MCP23017 is ook te gebruiken....ze doen hetzelfde.

Ik ben gestopt met het project toen ik erachter kwam dat er in de LocoNet PE geen opdracht/commando is om de status uit het command station op te vragen.

Uhlenbrock heeft er wel wat voor, op de IB-Switch werkt het namelijk, maar ik ben bang dat het daar met een eigen invulling of uitbreiding van de LocoNet standaard werkt. Mogelijk via OPC_PEER_XFER??? Als iemand een trace kan aanleveren van de IB-Switch dan houd ik me aanbevolen.

Als ik het project nu zou oppakken dan zou ik een PCA9685 gebruiken voor het aansturen van de LEDs en de knoppen van de 6040 multiplexen op de arduino zelf.

Groeten,

Timo
Re: Arduino Nano Loconet
Hallo Timo,
Helemaal duidelijk en hartelijk dank voor je antwoord.

Ik had even de stille hoop en idee dat dit mij de mogelijkheid zou geven deze Marklin onderdelen in combinatie met de Intellibox 2 te kunnen gebruiken. Ik vind het bedienen van de wissels en maken van wisselstraten daar simpeler mee gaan.

Gaandeweg met het bestuderen van de *.ino file en de beide door jouw beschreven circuits en datasheets was bij mij al snel duidelijk dat ik een geheel verkeerde verwachting had. Waarschijnlijk was dan al iemand anders allang al eerder met dit idee gekomen. Met de IB 1 was het wel leuk geweest omdat die lijkt op de Marklin lijn.

Toch wel leuk dat onderzoek wat je hebt gedaan. Was het erg lastig om die witte stopjes eruit te krijgen ?