Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

ROCO-bergingskraan

Gestart door geros woensdag 30 december 2015, 14:37:57

ROCO-bergingskraan

ROCO-bergingskraan
Goedenmiddag forumleden,,
ik ben in het bezit van een digitale ROCO-bergingskraan op een Marklinbaan. De kraan is mooi met mijn IBII te besturen. Was mooi te besturen want enige tijd geleden wilde hij niet meer op commando's reageren. Bij het plaatsen op de baan brand alleen het groen ledje met de knippersnelheid waarbij de kraan normaal gesproken rond zou moeten draaien. Ik heb de kraan op de programmeerrails geplaatst en alle mogelijke opties om te programmeren toegepast, zowel in DCC als in Motorola. Helaas geen enkele reactie. Heeft iemand hier ook mee te maken gehad. Volgens mijn leverancier kan ik hem wel "weggooien" want een nieuwe decoder zou hiervoor niet te leveren zijn.
Hoor graag iets van jullie.
Bij deze wens ik allen een goede jaarwisseling en een goed en gezond 2016.

Met vriendelijke groet
Ger Rosenbrand
Re: ROCO-bergingskraan

Uitgerangeerd ;)

Hoi Ger,
wellicht overbodige opmerking maar staat je kraan niet in de blokkeer stand ? Dit is de rijstand zodat het kraanhuis kan meedraaien in bochten maar daardoor niet digitaal aangestuurd kan worden. (schakelaar zit aan de zijkant van het onderstel).

gr Matje

Dank je Matje, maar daar ben ik ook al mee bezig geweest, dat is het niet. Het rare is dat het ledje maar in 1 stand blijft knipperen ook als ik met de functie toets een andere opdracht geef. Het is net of de decoder geen signaal mer opneemt.
Greetz
Ger R

Uitgerangeerd ;)

Hoi Ger,

Zojuist de kraan op mijn ESU lokprogrammer aangesloten maar decoder wordt niet herkend. Anders was een reset mogelijk een optie.

Succes, gr Matje
Spoorman
gast

Trek 'm eens open Ger, misschien is het iets met de brede stekkerverbinding of een los draadje.

Met groet,
Ben.

nogmaals dank voor jullie reacties. Heb alles nog eens nagelopen maar er zit niets los. De decoder doe er overigens inzit daarvan kan je de code alleen maar veranderen d.m.v dipswitches.
Greetz
Geros

Windhoven

Is het de 46901? Die bruine NS ongevallenkraan.
Daarvan is de decoder inderdaad niet te programmeren, alleen adres te veranderen met dipswitch of soldeereilandjes.
Mogelijk dat je verder komt met de informatie uit dit topic? ongevallen kraan van roco 46901

Vooral de laatste tip van het omdraaien van de voedingsdraden kan nuttig zijn als daar aan gewerkt is tussen de periode dat de kraan werkte en het nu niet doet.

Dank je Johan,
heb het draadje gelezen maar ben er niet veel wijzer van geworden. De adrescode's kunnen alleen maar worden veranderd d.m.v. de dipswitches. Het is één van de eerste uitvoeringen en ik heb de indruk dat latere uitvoeringen met een gewijzigde/ ander type  decoder zijn uitgebracht. Ook jouw suggestie om de draden te verwisselen is geen optie omdat ik daaraan niets veranderd heb. Maar misschien komt er nog iemand met een oplossing of een definitief oordeel dat de kraan naar de bekende knoppen is.
Greetz
Geros

Met vriendelijke groet, Winus

Sinds kort heb ik ook zo'n kraan. Het is een 46901, de originele AC uitvoering. Het was even puzzelen om er achter te komen hoe de bediening werkt. Ik werk met een CS1-R en mede dank zij het oudere draadje over deze kraan ontdekte ik dat door het licht steeds 3 seconden in en weer uit te schakelen, de functie van de kraan wijzigt, ook te zien aan het knippersignaal.
Wel is het een decoder die volgens mij erg traag reageert. Is het bij iemand bekend of er eventueel een andere decoder in te zetten is?
Ik ken dat probleem.
Daarom heb ik een Esu Lokpilot erin gebouwd nu worden de drie motors gestuurd aux 2 / 3 / 4
Daarvoor heb ik 3 reed relais gebruikt.
Elk relais wordt door aux en vervolgens door uitgang van de motor.
Nu kan ik naargelang de snelheid van de draairichting het hijsen van de giek en zelf het hijsen bepalen.
Zie tekening

Goed om te lezen dat er een oplossing is om deze kraan te verbeteren. Helaas is mijn kennis van de elektronica redelijk beperkt. Kun je wat meer toelichting geven bij het schema en ook bijvoorbeeld welk merk/type reed contact. Ik mis bijvoorbeeld de aanduiding bij de gele draad en ook bij de zwarte aan de onderzijde van het schema.
Hoi

De draad waar licht bij staat is geel en de witte.
De onderste draad is paars.
De reed relais is een normaal type no ( normaal open ) type.
Vind je zo in een elektronica winkel .

Bedankt voor je reactie, maar ... toch is het voor mij nog steeds onvoldoende duidelijk.
Om te beginnen, wat voor Lokpilot heb je gebruikt?
Een Lokpilot V4 heeft maar twee AUX uitgangen. Wat gebruik je voor het schakelen van de derde functie?
En dan de drie rechthoekige blokken, wat stellen die voor, en  wat wordt eraan aangesloten.
Ik dacht eerst dat de kleuren van de tekening overeen kwamen met het ESU kleuren-schema, maar is dat wel zo?
Je schrijft dat de onderste draad paars is, is de draad daarboven grijs?
Graag nog een keer een reactie.
Hoi

Lokpilot 3

De derde functie is het het front en het rear licht tesamen.
De drie blokken zijn reed relais. Rede daarvoor is dat deze klein en smal zijn voor het inbouwen.
Ik heb voor alle duidelijkheid een voledige tekening gemaakt.

Light My Train

Wit en geel samen aansluiten is niet de aanbeveling! Je kan de witte of gele uitgang onder welke functietoets dan ook programmeren. Dus ook maar 1 van de 2 gebruiken! En niet beide uitgangen aan elkaar verbinden.

Met een 22 plux Esu Lokpilot 4.0 heb je zelfs 9 versterkte functieuitgangen! De 8p en 21 mtc Lokpilot 4.0 hebben 4 versterkte functieuitgangen (front light, rear light, aux 1, aux 2) en 2 onversterkte (aux 3, aux 4). De 2 onversterkte kan je versterken. Dan heb je er dus 6...

Of kijk even bij zimo.at daar heb je veel keuze in grote en uitgangen :D
Spoorman
gast

Nette oplossing Fester. :)

Gr, Ben.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Hi Fester,
:thumbup:

groet
Harald

p.s.
er zijn ook hele kleine "gewone" relais (anders heb ik wel enkele voor je).

@ Fester,
Sorry dat ik nog weer met wat vragen kom, maar ik kom er nog niet uit.
Ik heb de kraan opengemaakt om te zien hoeveel ruimte er eventueel is voor de relais. Dat lijkt me niet zoveel.
Ook zag ik dat er een printplaat in zit waarvan de decoder onderdeel uitmaakt. Heb je die helemaal eruit gehaald?
Zo ja, wat heb je dan met het lampje gedaan, hoe heb je dat aangesloten?
Ik heb nog een drietal ESU miniatuur schakelrelais liggen, ESU 51963. Denk je dat die eventueel ook geschikt zijn om te gebruiken?
Groet, Winus
Hi

Ik heb de originele printplaat verwijderd.
Daar heb ik dan een lok pilot en een functie decoder geplaatst.
Aan de andere kant zijn de reed relais geplaatst.
Waarom reed relais deze zijn maar zo groot als een ic.

Foto 1 = kraan met verlichting
Foto 2 = De drie reed relais
Foto 3 = De decoders

Te vinden bij Conrad
Comus 3570-1210-123 Reedrelais 1x NO 12 V/DC 0.5 A 10 W DIP-14

Goedemorgen Fester,
Bedankt voor je antwoorden. Die maken al veel duidelijk.
Alleen lees ik daarin dat je naast de Lokpilot ook een functiedecoder hebt geplaatst.
Waarvoor dient die dan? Wat wordt daarmee aangestuurd?
Ook blijf ik met de vraag zitten hoe het lampje aangesloten wordt. In het schema, dat je al eerder geplaatst hebt zie ik alleen de aansturing naar de motoren. Of zie ik dat niet goed.
Groet, Winus
Hi

Die functie decoder dient alleen voor de verlichting.
Twee gele led's vanachter.
Eentje gele led op de kabiene.
Twee witte in de front plus een in de giek.
Alle weerstand zijn van 820 Ohm per led.

Wel alle voor geschakeld met een weerstand.

Uitgerangeerd ;)

Hoi allemaal,
een super interessante waardevolle bijdrage !

Iets om op te nemen in de Wiki ???
Met toestemming van Fester ??

gr Matje
Dat mag van mij.

Uitgerangeerd ;)

Hoi Fester,

Ik heb verzoek doorgezonden aan de moderator.
Bedankt,
Matje