Omzet technisch gaat het blijkbaar goed, maar over winst kon ik niets vinden (of heb ik wat gemist?)
Aangezien de productie grotendeels in China plaatsvindt, zou de prijsstijging deels uit de dollar koers kunnen komen. Veel bedrijven, die importeren uit het verre oosten, moeten rond 10% meer rekenen voor dit koersverschil. Bij Europese producten telt dit minder. En als een fabrikant moet inspelen op komende kostenrisico's zoals lonen, olieprijzen en verdere lasten, kan men zich niet veroorloven om prijzen te verhogen. Het zal niet in alle bedrijfstakken doorberekend worden, maar ik zie in mijn eigen branche dat b.v. textiel uit China behoorlijk in prijs gestegen is, ondanks de goedkope olie.
dan nog de vraag en aanbod: als er genoeg klanten 50 euro voor een wagon willen betalen waarom zou je er dan 40 euro voor vragen?
En het is nog afwachten of de andere merken ook niet duurder (moeten) worden willen ze overleven.
ik ben geen econoom, maar kan wel rekenen.