Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Electronisch omschakelrelais

Gestart door flyerman dinsdag 29 december 2015, 22:26:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Electronisch omschakelrelais
Ik heb verschillende elektronische omschakelrelais die uit diverse ombouwprojecten overgebleven zijn. Een paar van deze relais zijn met potmeters uitgerust voor de optrek- en afremvertraging zijn in te stellen.

Mijn vraag is, zijn deze te gebruiken met de oude blauwe Marklin trafos? Ik denk het wel omdat het allemaal uit dezelfde periode is. Ik wil het weten voor de zekerheid.

Hieronder een foto van desbetreffend relais.
Re: Electronisch omschakelrelais
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Electronisch omschakelrelais
Voor deze analoge relais maakt het gebruik van de blauwe trafo niet echt uit.
Re: Electronisch omschakelrelais
Dank je. Geld dit ook voor delta decoders op analoog gebruik met blauwe trafo's.
Re: Electronisch omschakelrelais
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Electronisch omschakelrelais
Je foto is zo klein dat ik niet kan zien wat er voor elektronisch spul op zit,
maar misschien heb je iets aan deze links:

http://www.stayathome.ch/decoder.htm#Pinbelegung (zoeken onder kopje Delta)
http://www.stayathome.ch/BR24_2.htm

De tekst legt uit dat er schakelingen zoals de 6090 zijn voor Allstrohm motoren (voor Delta), en decoders (vanaf 60901) voor DC-motoren. En dat er veel varianten zijn gemaakt.

En dan staat er onder Delta:
CiteerDelta Decoder werden verwendet, um Allstrommotoren anzusteuern, also Motoren mit Feldspule. Dazu besitzen diese Decoder drei Anschlüsse für den Motor: grün und blau für die Feldspule, und schwarz für den Motoranschluss (Rückleitung). Damit lassen sich also analog Modelle ohne Umbau des Motors auf Digital umrüsten.

Diese Decoder haben - technisch bedingt - keine Lastregelung. Die Beleuchtung lässt sich nicht getrennt ein- und ausschalten und die Helligkeit ist - wie im analog Betrieb - abhängig von der Geschwindigkeit. Die neuesten Delta-Decoder sind hier ein Ausnahme.

Ik heb zelf geen flauw benut van delta en digitaal, maar dacht eigenlijk dat analoog met een blauwe (of witte) analoge trafo optrek- en remvertraging niet anders zijn aan te sturen dan via de rails. En dat is precies wat in de quote staat.

In de jaren '80 waren er 2 soorten elektronische omschakelrelais (van allerlei merken) in de handel:
a. AC-anti-bokkensprong (alleen voor Allstrohm-loks)
b. AC- rijrichting-omschakeling (alleen voor DC-loks).

Nu is voor mij even de vraag hoe je die elektronische omschakelrelais blokjes wilt gaan gebruiken?


Re: Electronisch omschakelrelais
Het gaat mij om de spanningspiek die de blauwe trafo's leveren bij de omkeerpuls, omdat de trafo's voor 220V gewikkeld zijn en we tegenwoordig 230 hebben.
Re: Electronisch omschakelrelais
Citaat van: Jan22 op woensdag 30 december 2015, 17:38:04

En dat is precies wat in de quote staat.


Dat staat er niet. Delta decoders hebben geen lastregeling en dat is echt iets anders als optrek/afrem vertraging. ;)

En de vraag hier gesteld is of de hoge omschakelpuls van de oude blauwe trafo schadelijk is voor een Delta decoder. En het antwoord daar op is nee, ze kunnen er tegen.

Met groet,
Ben.
Re: Electronisch omschakelrelais
Bedankt Ben, Ik dacht het al maar wou het even zeker weten.