Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

S88 link werkt pas na massa losmaken

Gestart door harm78 dinsdag 29 december 2015, 21:35:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 link werkt pas na massa losmaken
Recent heb ik door de aanschaf van een nieuwe S88 Link (60883) mijn eerste stappen gezet op het pad van de bezetmelders. Het leek me simpel genoeg: de railstaaf van een stuk spoor isoleren met contactrails (meteen al in het schaduwstation meegenomen bij de bouw) en dan vanaf iedere geïsoleerde spoorstaaf een draadje naar een bus op de L88 decoder.
En zo werkte het ook heel mooi, nadat ik ontdekte dat de railmassacontacten (die je onder de spoorstaaf schuift) een klein beetje schoongemaakt en bijgebogen moesten werken. Prima dus, alles werkt zoals het hoort.

Behalve als ik de CS2 en L88 van stroom voorzie. Dat gaat tegelijkertijd met één stekkerdoos trouwens. Nadat het CS2 is opgestart, zie ik in het layoutscherm geen enkele bezetmelder bezet melden. Als ik dan even de massa-aansluiting naar de L88 losmaak en weer insteek, doet ineens alles het weer.

De massa van de L88 zit nu rechtstreeks in het CS2 geschroefd, samen met de hoofdmassa naar de baan.

Ik krijg niet verzonnen waarom dit zo werkt. Heeft er iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Harm, het zou kunnen zijn dat er eerst een verandering moet plaats vinden.
Start de boel eens op en maak een bezetmelder even actief.

Het is maar een idee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Dat was op zich een prima tip! Ik heb gisteren gemerkt dat de bezetmelder het gaat doen als het spoor even leeg is, en daarna weer bereden wordt. Maar ik zou verwachten dat het ding na het opstarten op ieder spoor de huidige status ziet, op de meeste sporen staat dan immers al een trein geparkeerd. Zou het een probleem zijn dat de L88 en de CS2 tegelijk opstarten omdat ze op één stekkerdoos zitten?
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Kijk eens op Stummis: http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=123729#p1383624

Heb niet het hele verhaal gelezen maar de L88 wijkt kennelijk af: er wordt niet gepollt vanuit het CS2 maar slechts worden de veranderingen doorgeven? Dat zou het gedrag verklaren.

Met groet,
Ben.
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Citaat van: harm78 op donderdag 31 december 2015, 07:58:20
Zou het een probleem zijn dat de L88 en de CS2 tegelijk opstarten omdat ze op één stekkerdoos zitten?
Nee, Het is zoals Peter (degeluidsman) al schreef. De module reageert op een verandering.


Mvg,
Peter
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Dat verhaal op Stummis lijkt het inderdaad ook te behandelen. Is dat dan niet eigenlijk een hele domme ontwerpfout? Ik dacht door zo'n nieuwe L88 aan te schaffen meteen het beste te kopen, maar een ouderwetse S88 was misschien beter geweest?
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Continue pollen op de bus geeft veel dataverkeer, een verandering doorgeven natuurlijk minder. Het is een keuze.

Mijn LocoNet terugmelding geeft ook alleen veranderingen door. Echter bij opstart van het systeem laat ik éénmalig alle statussen melden. Het zou mooi zijn als de L88 dat ook zou kunnen.

Met groet,
Ben.
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Ik vind het wel een vreemde keuze. In mijn geval is nadat alles is opgestart geen enkel spoor bezet. Het is toch niet raar om de treinen op de baan te laten staan en een volgende keer te kunnen zien waar ze staan?

Hebben de oudere S88 decoders dat gedrag niet?
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Oudere terugmelders (s88) worden op een andere manier aangesloten op de centrale, namelijk via de s88 aansluiting, en deze aansluiting wordt door de centrale constant uitgelezen (polling)
Dat heeft dus niets de de s88 modules zelf te maken , maar met de manier waarop de centrale zijn terugmeld informatie opvraagt en ontvangt.

Als er alleen op verandering wordt gereageert zal de totale status niet bekend zijn in de centrale.

Groetjes
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Voor Sprinter: Een alternatief voor "de waarheid ligt in het midden": "elk voordeel heeft zijn nadeel".

Ik kan me voorstellen dat je vanuit de centrale een opdracht kunt geven om op de één of andere manier alles uit te lezen, zo niet, dan in de genoemde massa aansluiting een schakelaar maken en die elke keer als je opstart een keer heen er weer bewegen, alternatief via een schakeldecoder.

Groet, Anne W

Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Hoi Harm,

Je Link S88 aan de massa hangen kan geen kwaad, heb dat ook bij iemand anders gedaan en daar werkt het gewoon.

Wel als je eraan werkt (aan de link) dan moet je hem spanningsloos maken, daarna kun je gewoon inschakelen en zal je in de set-up onder de noemer info je link kunnen zien.

Wat ik vermoed is dat je mogelijk een aansluiting van rood en bruin verkeerd hebt zitten, want op de baan waar ik hem aan de praat kreeg zit dat volledig gescheiden.

Check dat dus eerst voor je allerlei geschakelde toestanden begint te verzinnen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Wat gebeurt er als je CS2 compleet opstart, en daarna pas de rest?
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Ik heb al wel geprobeerd de L88 een keer te resetten als het CS2 al opgestart is, maar dat heeft geen effect. Ook de hele baanmassa losmaken (waardoor ook de L88 geen massa meer heeft) heeft geen effect, alleen de massa van de L88 losmaken werkt. Dat laatste snap ik nu wel: als de hele baanmassa eraf gaat, is er geen verandering meer om te rapporteren.

De rode en bruine aansluitingen zitten goed, dat heb ik uit de gebruiksaanwijzing van het CS2 gehaald (rode draadje links, bruine draadje rechts dacht ik).
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Heb je de instellingen in de CS2 ook al proberen aan te passen?

https://static.maerklin.de/media/0b/c4/0bc42ff6408feb45da1d679e25a716ae1434541754.pdf
Blz38
Misschien heeft je CS2 een firmware update nodig...

Je kan natuurlijk ook een schakelaar aansluiten op een S88/L88.
En deze een keer indrukken als alles is opgestart.

Groeten Sander
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Citaat van: harm78 op dinsdag 05 januari 2016, 11:24:45
De rode en bruine aansluitingen zitten goed, dat heb ik uit de gebruiksaanwijzing van het CS2 gehaald (rode draadje links, bruine draadje rechts dacht ik).
Hoi Harm,

Heb het niet alleen over de aansluiting van je CS, maar ook over andere aansluitingen zoals bijvoorbeeld je decoders, of een eventuele ringleiding ;)

Daar kunnen de draden ook snel omgekeerd zitten, en geloof mij daarin zou je echt niet de enige zijn :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Ik heb de vraag maar geheel onbevangen naar Märklin gestuurd, ik kan me niet voorstellen dat ze het niet vaker te horen krijgen. Intussen heb ik ook maar een S88 platte kabel gekocht, alleen zag ik in de handleiding van de S88L dat die aansluiting alleen bedoeld is om naar een oudere S88 decoder te gaan. Het zal wel niet werken als verbinding tussen het CS2 en de S88L...
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
... en vandaag kreeg ik antwoord van Märklin:

Citeerplease excuse this bug, which we will change with the next update. This should be available until end of this month.

Het ligt dus niet aan mij maar het is daadwerkelijk een bug en ze hebben er blijkbaar even over moeten nadenken :)
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Citaat van: Anne W op zaterdag 02 januari 2016, 22:02:16
Ik kan me voorstellen dat je vanuit de centrale een opdracht kunt geven om op de één of andere manier alles uit te lezen, zo niet, dan in de genoemde massa aansluiting een schakelaar maken en die elke keer als je opstart een keer heen er weer bewegen, alternatief via een schakeldecoder.
Dit is het kleed optillen en het probleem er onder schuiven.
Lijkt me een goede oplossing voor de handel, maar erg onpraktisch.

grt Piet.
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Beste Piet,

Gezien het antwoord van Märklin wijzig ik mijn advies: zo lang Märklin deze bug nog niet opgelost heeft, tijdelijk een schakelaartje in de massa aansluiting zetten.

Groet, Anne W
Re: S88 link werkt pas na massa losmaken
Vanmorgen heb ik de laatste CS2 update gedraaid, en inderdaad, het probleem is opgelost! Goede actie van Märklin!