Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!

Gestart door AlbertJan dinsdag 24 mei 2016, 15:25:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
 Beste forumleden.
Wel een ervaring rijker (dit zal me niet snel weer overkomen) maar verklaren kan ik het niet.
Het volgende overkwam mij.
Omdat ik op dit moment veel analoge en digitale locs uit mijn verzameling aan het verkopen ben, heb ik een stukje testrail met een analoge aansluiting maar ook met een digitale aansluitrail voor CS en MS liggen.
Normaal wissel ik altijd de analoge om voor een digitale wanneer ik digitaal wil testen maar dit keer had ik de aansluitkabel in de trafo laten zitten en de stekker van de trafo uit het stopcontact gehaald en mijn MS met trafo aangesloten.
Op dat moment gaf de MS een kortsluitmelding en deed het daarna ook niet meer.
Achteraf blijkt de elektronica van de aansluitrail het begeven te hebben en niet de MS.

Kan het zijn dat een "spanningsloze" trafo zoveel spanning vasthoudt dat de elektronica (gelukkig alleen van de aansluitrail) kapot gaat of kan dit alleen maar wanneer beide trafo's spanning hebben? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
-Albert-Jan:
Indien er condensators in de trafo zitten kunnen die de spanning een tijdje vasthoden en ontladen plots wanneer je er een verbruiker op aansluit.
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Albertjan,

Als ik het dus goed begrijp, heb je mail een 3tal keer herlezen, heb je een stuk
rail waarop je uiteindelijk zowel analoge spanning hebt gezet en ook digitale spanning.

Klopt dit ?

Als dat zo is, moet je uiteindelijk de digitale spanning en de analoge bij elkaar optellen,
en kom je snel aan een 38V op je rail....

Daar kan inderdaad je voedende rail, met daarin de elektronica niet tegen...

Ik denk uiteindelijk dat er in je voedingsrail niet veel gesneuveld is hoor,
kan je deze openmaken, dan zal je zien dat er misschien ergens een diode of
transistor is opgeblazen... weet niet precies wat er in deze voedingsrail zit van
electronische componenten, maar veel kan dat niet zijn... Heb er ook zo eentje liggen.

Wat betreft condensatoren in een reglbare trafo Jørg denk ik dat er geen in zitten,
omdat je uiteindelijk met een loper over een gewikkelde draad de spanning regelt.
Indien je een gestabiliseerde voeding gebruikt, die netjes is afgevlakt, zitten er
wel condensatoren, maar dan nog vrees ik dat deze condensatoren direct ontladen
als je de voeding aankoppelt.

Geert
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Hoi Albert-Jan,
de aansluitrail heeft door de secundaire spoel van de normale trafo een kortsluiting gezien... :(

in de aansluitrail zit een overspanningbeveiliging, in de vorm van een diode,
als je die vervangt doet hij het weer... ;)
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Albert Jan,

Een trafo bestaat uit 2 spoelen, elke spoel is bij DC een kortsluiting. Vandaar dat je MS de kortsluiting detecteert.
Om te controleren of een trafo nog goed is wordt daarom ook vaak de weerstand gemeten van de spoelen (als er geen spanning op staat), deze moet klein zijn.

@Jorg, condensatoren hebben er niks mee te maken, en heb ik in analoge trafo's van M* nog niet zien zitten.

@Geert, Albert Jan gaf aan dat de primaire zijde niet met het net verbonden was, dus die 38V kan niet voorkomen.

Mvg, John

Edit: typo weggehaald
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
John en Geert
Heb geschreven  "Indien er condesatoren inzitten......"
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Jorg,

Dan nog, stel er zitten condensatoren in, klopt je redenatie ook niet. Om te beginnen houden ze lading vast, volgens de formule C=Q/V, en geen spanning.
En een condensator kan eigenlijk nooit een kortsluiting veroorzaken, als deze niet kapot is, deze moet dan eerst doorslaan, dat het dieëlectrum geen effect meer heeft en de parallelle platen elkaar raken.

Tipje mijner zijds, twijfel je aan de waarheid van je antwoord (of weet niet in dit geval niet zeker of er wel condensatoren in een trafo zitten), zet er dan bij dat je het niet zeker weet (of wacht dan tot er iemand reageert die dit wel zeker weet).
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
-John:
Daar heb je een punt, moest ik aan de waarheid van mijn antwoord twijfelen zou ik het niet schrijven, dus weer wat bijgeleed over condensatoren,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Beste reageerders.
Hartelijk dank voor alle reacties! :thumbup:
Ondanks het feit dat ik dit al weken doe en eerder nog niet fout is gegaan, zal dit mij (hopelijk) niet nogmaals overkomen. O:-D

Nu was het alleen maar een "opgeblazen" aansluitrail en die is makkelijk te vervangen maar straks is het een dure digitale loc.
De aansluiting van de rail afgehaald en dit is nu weer een "gewone" 24188.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Beste Arend Jan,

Dit soort bedieningsfouten kan niet meer gemaakt worden als je tussen de centrale/trafo en de aansluitrail een dubbelpolige schakelaar monteert met slechts twee keuze's: centrale of trafo, de testbaan van de MSG/Den Bosch is vergelijkbaar uitgevoerd, er is een trafo, een 6021, een Tams EC en een Gast aansluiting, nooit, maar dan ook nooit, kan er meer dan één apparaat op de baan komen te staan.

Groet, Anne W
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Hi

Het moet dan wel een schakelaar zijn die "verbreekt" voordat hij (het contact) "maakt".

groet
Harald
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Beste Harald,

Natuurlijk, maar dat doen die bekende schakelaartjes toch...

Groet, Anne W
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
en Beste Anne,

Vele schakelaars wel, maar al die hobby mensen gebruiken de raarste (goedkope) onderdelen.

groet
Harald
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!

Hoi AlbertJan,

Indirect vraagje; komen die loc's die je weg wil doen, hier in het verkoophoekje ?
Je hebt me nieuwsgierig gemaakt  :P

Grtz Tony
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Beste Albert Jan,

Excuses dat ik je aanschreef aan Arend Jan, dat is onze blinde modelspoor- en clubcollega, waarmee ik op het moment een intensief contact heb.

Als je advies wilt hebben over welke schakelaar ik bedoel, dan hoor ik het wel.

Groet, Anne W
Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Beste forumleden.
Hartelijk dank voor de reacties, zowel hier als via PB.

@Tony.
Op dit moment verkoop ik het meeste via Catawiki, MP, Ebay en aan bekenden.
Sommige collector items of gewoon interessante aanbiedingen, zal ik eerst op ons forum aanbieden.
Ook ruil ik met andere modelspoorders soms een hele partij, zoals recentelijk een groot aantal spoor 1 wagons voor een groot aantal H0 locs.
Dus gewoon de 'te koop' rubriek in de gaten houden!  :idea:

@Anne.
Geeft niet, kan gebeuren
Ik weet welke schakelaar je bedoelt (ook al in bezit)
Dit is ook maar tijdelijk en ik moet gewoon beter opletten, ik wist ook niet dat dit kon maar nu dus wel!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Re: Bijna niet te geloven (althans niet voor mij!) maar toch de elektronica kapot!!
Ik heb voor mijn testbaan ook de mogelijkheid van een analoog/digitaal schakelaar. Bij mij is deze schakelaar een drie standen schakelaar waarbij de middenstand een 'nul' stand is. Daarbij is het een schakelaar met een vergrendeling. Hij moet uitgetrokken worden voordat de stand gewisseld kan worden. Kan dus niet per ongeluk gaan.