Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

welke decoder

Gestart door sieb dinsdag 29 december 2015, 12:18:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke decoder
sieb
gast

welke decoder
hallo nog een vraagje ..
ik heb deze lok br 01  van flm , voor marklin wisselstroom,  en wil die digitaal laten rijden

welke simpele  decoder kan ik gebruiken ik heb nog een delta en een andi 75000 zou dat lukken ...???

heeft iemand een voorbeeld of schema ????
Re: welke decoder
Lid sinds: 2012

offline
Re: welke decoder
Hallo, je zult naar de winkel moeten (of de pc) om een decoder voor een DC motor (gelijkspanning) aan te schaffen. Je Delta en Andi zijn bedoeld voor AC. Ik heb geen ervaring met "goedkope" decoders; goed betaalbaar zijn de Esu 54610 en de Kühn 125/145.
Re: welke decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welke decoder
Beste Sieb,

Verder denk ik dat je even moet zoeken naar het ombouwen van Fleischmann loks naar digitaal, er is ook nog iets m.b.t. het isoleren van alles t.o.v. het lokframe.

Groet, Anne W
Re: welke decoder
Lid sinds: 2012

offline
Re: welke decoder
Dat laatste is waarschijnlijk niet nodig, omdat het volgens TS een wisselstroom exemplaar betreft. Evengoed verstandig om dat even helemaal zeker te weten!
Re: welke decoder
Lid sinds: 2011

offline
Re: welke decoder
Beste Sieb
Hier moet ik Anne gelijk in geven
Fleischman heeft heel veel verschillende motor schildjes
Het is heel noodzakelijk om het juiste schildje er bij te zoeken en dat zijn er veel.
Mvg Jan.
Re: welke decoder
Lid sinds: 2012

offline
Re: welke decoder
Ergens op dit forum staat een topic over de schildjes van Fleischmann, ik weet helaas niet meer waar. In ieder geval moeten beide borstels geïsoleerd zijn van de rest van de lok, maar in het eerder genoemde topic was een minuutje dremelen voldoende.
Re: welke decoder
BlueTrain
gast

Re: welke decoder
Citaat van: sieb op dinsdag 29 december 2015, 12:18:44
hallo nog een vraagje ..
ik heb deze lok br 01  van flm , voor marklin wisselstroom,  en wil die digitaal laten rijden
Citaat van: hvanschaik op dinsdag 29 december 2015, 14:02:37
Hallo, je zult naar de winkel moeten (of de pc) om een decoder voor een gelijkspanning aan te schaffen. Je Delta en Andi zijn bedoeld voor AC
Citaat van: Jan Bergsma op dinsdag 29 december 2015, 19:35:36
Hier moet ik Anne gelijk in geven
Fleischman heeft heel veel verschillende motor schildjes
:help: :help:
Kan me vergissen, maar de motor lijkt verdacht veel op een Faulhaber Flachlaüfer??
Zit/zat er een gelijkrichter in de lok? Omdat ie voor Märklin wisselstroom was?

Mvg, Willem
Re: welke decoder
BR98-10
gast

Re: welke decoder
wat is het artikelnummer van die lok ?
gaat het om nr. 1170 ?
dan is het lagerschild (artikelnummer 54701) niet geïsoleerd.
dan dien je dat zelf massavrij te maken of te vervangen door een massavrij lagerschild artikel nr. 504750
o.a. hier verkrijgbaar:
http://www.etsemmen.nl/component/virtuemart/onderdelen/fleischmann-1/fleischmann-motorschild-detail?Itemid=0

cees
Re: welke decoder
sieb
gast

Re: welke decoder
het is een br 01 220 van flm voor marklin wissel stroom
ik heb em digitaal aan depraat gekregen met een marklin 133237 decoder
maar die is helaas wat kapot gegaan beschadiging printplaatje

dus als iemand er nog een paar heeft liggen ... graag  zie foto
Re: welke decoder
zolderbaan
gast

Re: welke decoder
Ik zou eerst beginnen om het motorschild te verwisselen tegen eentje waarvan de koolborstelhouders geïsoleerd zijn van het motorhuis, dat zal een hele boel decoders schelen.
gr Frits
Re: welke decoder
BR98-10
gast

Re: welke decoder
altijd lastig, antwoord op een vraag geven.
bedrijfsnummer (01 220) is wat anders als het artikelnummer (1170)
oftewel: motorschild vervangen zoals eerder aangegeven
Re: welke decoder
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: welke decoder
Controleer even of de borstelhouders geïsoleerd zijn.
Meet bij gedemonteerd motorschild of er al dan niet weerstand is tussen de houders en het metalen buitenoppervlak. Wordt er geen waarde gemeten, dan zijn ze geïsoleerd.
Dit laatste is doorgaans dus niet het geval bij de Fl motorschilden. Je bent gewaarschuwd, een decoder is gegarandeerd snel defect bij niet geïsoleerde borstelhouders.

Voor alle duidelijkheid, als je de waarde 0 of een paar honderd Ohm als meting krijgt, dan zijn de borstels niet geïsoleerd.