De volgende update in deze reeks van de inleiding.
Het gaat nu even over de tunnelbouw en de bovenleiding.
De tunnelwand is voorzien van een plooibare zelfklever van Busch , dit zijn fijne steentjes in reliëf ,en speciaal gemaakt voor een tunnel.
Ook kabelgoten mogen in een tunnel niet vergeten zijn. (rechts beneden).
Hier zie je al de bijna afgewerkte tunnelingang , hoe dit is gedaan zie hieronder in het verslagje.
Maar eerst even nog het volgende over de bovenleiding:
Bij mij wordt er gereden met de smalle sleepstukken op de SBB stroomafnemers zoals in de werkelijkheid.
Dit betekent dat de rijdraad echt juist moet hangen , vooral bij wissels en bochten is dit precisiewerk (met het nodige gevloek erbij soms ...
)
Bijgevolg is de plaatsing van de afstand tussen de bovenleidingspaaltjes in functie van de scherpte van de bocht en de stroomafnemer , die dus niet onder de draad mag wegglippen. (Ook bij de SBB zelf heb ik al gemerkt dat soms de palen nogal dicht achter elkaar staan.
Dan bij de rechte sporen zorg ik dan weer voor dat de afstand dan weer niet te lang is , om het bovendrukken van de bovenleidingsdraad te vermijden. (zeker als je werkt met Profi draad van Sommerfeldt , en ook dat sommige stroomafnemers van Roco modellen een serieuze spankracht bezitten)
Maar eerst nu dus even de aandacht van hoe ik het in de tunnel de draad heb opgespannen.
(dit werk is trouwens eerst gedaan , alvorens de houten profielen voor de heuvels werden geplaatst.)
Ik werkte met messing profieltjes om de bovenleiding-draad op te hangen in de tunnel en deze wordt verhoogd en opgespannen met behulp van veertjes..
Ook maak ik dankbaar gebruik van de NMBS dubbel-hanger artikel 507 Sommerfeldt om de draden op te hangen op de hoogte die je zelf kan bepalen door beide draagstangen van deze hanger in de gewenste hoogte te plooien.
Volgende foto's maken het wel duidelijk denk ik.
De zelfgemaakte bovenleiding met de NMBS hanger - deze portiek komt over de tunnel.
De 2e bovenleidingsmast voor in de tunnel is in de maak.
Let op de gekozen hoogte van de draagstangen door eenvoudig wat te plooien.
Ook even een kijk op mijn snelle schets van het verloop van de draden met de spaninrichting en wissel aan de tunnel.
De eerste mast is geplaatst over de tunnel.
De veertjes om het uiteinde van de verhoogde bovenleiding-draad op te spannen.
De veertjes doen wat ze moeten doen , en dat is de feitelijke rijdraad opspannen.
Het einde van de hulpdrager (bovenste draad van de bovenleiding) is niet vastgemaakt en wordt op zijn plaats gehouden dmv. een
gebogen haakje (gemaakt van overschot bovenleidingsdraad) en kan hierin vrij bewegen.
De eerste 2 delen van de bovenleiding (dus aan het veertje) zijn standaard draden van 0,7 mm.
Nadien gaat het over naar profi draad van 0,4 mm richting uitrit tunnel.
Nu heb ik (buiten de treinen natuurlijk) ook de details bekeken van de bovenleiding op de Gotthard en wat bleek : dat de ophanging van de bovenleidingsdraden (hanger en isolator) van een andere soort zijn , dan wat Sommerfeldt nu maakt in H0.
Sommerfeldt maakt de ophanging van een vorige generatie , die nu enkel nog gebruikt wordt in wijksporen en sommige aftakkingen.
Dat betekent voor mij dat ik de meeste hangers op de modeltreintafel ook kan gaan wijzigen , omdat het me toch een beetje stoort.
Daarom dat ik steeds hierboven schreef dat de bovenleiding opnieuw geplaatst ging worden.
Gelukkig kan ik nu uit de verschillende onderdelen van Sommerfeldt , de juiste hanger maken en ... ook is het niet al te moeilijk om de nieuwe hanger aan de bovenleidingsmast zelf te plaatsen.
Hierbij 2 foto's van bovenleidingsmast versie 2.0 en hopelijk de definitieve.
de 2 (halve) masten aan de tunnel zelf , hebben de "hangers" nog van een vorige generatie , en die laat ik nu wel staan omdat ik dit recent nog maar gewijzigd heb.
Op de voorgrond zie je de nieuwe mast met de gewijzigde ophanging en isolatoren , die nu van toepassing zijn.