Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Railmontage

Gestart door Mizarel maandag 09 januari 2023, 13:48:54

Railmontage

Een herintreder

Railmontage
Beste leden ik heb een hulpvraag, ik hoop dat ik hier goed ben.
Ik heb een baanplan met een al voorgemaakte scenery ik ben rolstoel gebonden dus dat leek mij als start een goede oplossing. Maar wat wil nu het geval al ik de rail uitleg en wil monteren gaat dit op zich goed maar regelmatig gaat de verbinding ergens anders weer los, ondanks dat het bij de montage goed in elkaar gezet was.
Uiteraard gebeurd het meestal in een tunnel of overkapping zodat vastschroeven geen optie is.
Concrete vraag bestaan er een soort van klemmetjes om de rail vast aan elkaar te krijgen, of een andere oplossing.
Met groet, Anton
Re: Railmontage

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Dag Anton,

Welk railstype gebruik je?

Want mijn ervaring met C-Rails (kunsstof bedding) is dusdanig dat deze rails niet heel snel loslaat (eigenlijk helemaal niet.

Groeten,

Jan

Een herintreder

Oh, ik gebruik C rail en alles nieuw, je hebt gelijk het ptbleem doet zich vooral voor met de gebogen rails

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Zou het wellicht mogelijk zijn dat je een beetje 'smokkelt' (de rails forceert 'mee te buigen') en hierdoor er ruimte ontstaat met je genoemde resultaat als gevolg?

Eventueel met bisonkit vastzetten op de plaatsen waar je niet meer goed bij kan komen. Dan kan je de zichtbare stukken nog met schroeven doen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Om de C-rail tijdens het leggen weer uit elkaar te doen springen moet je behoorlijk wat met het uiteinde van een railstreng rommelen of schudden. Maar goed het kan gebeuren. Waar ikzelf goede resultaten mee heb is hot glue. Leg het hele tunneltraject op je bureau of werktafel in elkaar en zorg dat alle elektrische aansluitingen gemaakt zijn. Leg dan het hele stuk op zijn kop en smeer de verbindingen in met hot glue. Even af laten koelen en daarna alles op zijn plaats schuiven. Gaat nooit meer los wanneer jij het niet wilt. Wanneer je het wel wilt dan haal je het hele stuk weer uit de tunnel en zet de föhn er op. De hot glue wordt weer zacht en je trekt de rails zo uit elkaar. Simpel toch?
Patdv
gast

Ik vermoed dat er hier en daar verkeerde railstukken zijn gebruikt...

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

@citaat
In de zin van brokkelrail of anders?
Patdv
gast

Ik bedoel verkeerd in graden, komt wel regelmatig voor, op het zicht zit er soms weinig verschil in maar toch genoeg om weer los te klikken.

Zwitserland fan

Alleen als het baanplan niet helemaal sluitend is kan het zijn dat C-rails los raakt. Normaal gesproken gebeurt dat niet of je moet er flink tegenaan stoten. Ik leg de rails vast met hier en daar een drupje houtlijm. Zit goed vast en kan ook weer los met bevochtigen.

Een herintreder

Beste alle, ik wil jullie hartelijk danken voor de positieve reacties
Ik kan wel weer een stapje verder.
Anton