Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wat voor verlichting boven de baan?

Gestart door AlbertJan donderdag 18 oktober 2007, 13:54:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo forumleden.
Mijn treinenkamer is nu vrijwel klaar, de treintafel is gebouwd en de bouw van de baan is begonnen.(Ontwerp/test fase)

Nu heb ik een vraag over de verlichting.
De hele kamer wordt centraal verlicht door een grote armatuur met 2 x 58 watt TL buizen, dit is om aan de baan/kamer te werken.
Boven de baan heb ik 6 inbouw/richt spots met kopspiegellampen, deze worden om en om d.m.v. 2 dimmers geregeld.
In het hart van de baan heb ik een vaste spot met een 150 watt vloedlamp die ook d.m.v. een dimmer geregeld kan worden, deze vloedlampen zijn in allerlei kleuren te koop.
Het probleem zijn de kopspiegellampen, deze zijn er alleen maar in 1 kleur (wit).
Wie weet of deze kopspiegellampen ook in andere kleuren leverbaar zijn, zo ja waar, zo niet is het dan mogelijk om deze lampen met b.v. glasverf te kleuren?
Vast bedankt voor de informatie.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Ik geloof niet dat kopspiegellampen in een andere kleur verkrijgbaar zijn. Als je ze schildert denk ik dat de temperatuur erg hoog oploopt waardoor de verf van de lampen zou kunnen afbladeren of dat de lampen zouden kunnen springen in het ergste geval.

Verder lijken 150W spots me ook erg veel warmte produceren die je niet zo dicht bij je baan wil hebben. Een verwrongen schaalmodel lijkt me wel genoeg. Daarbij zorgen spots voor een onregelmatige verdeling van het licht waardoor een en ander al gauw minder natuurgetrouw gaat uitzien. Persoonlijk zou ik TL licht gebruiken met een warmwit licht (kleurtemperatuur van de zon) voor het meest egale effect. Als je het (schuine????) plafond ook nog wit of spiegelend maakt kun je de baan ook nog goed indirect verlichten.

Heb je foto's van de situatie?
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Chimeara,

Wat is de kleurcode van zonlicht bij de TL buisjes, heb je enig idee?

Groet,
Hans
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Dat moet ik thuis even opzoeken. Misschien dat ik het met Googlen al vind. Ik kom hier nog op terug.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Zo even gegoogled.

Om het zonlicht na te bootsen moet dus koele kleuren TL: verlichting gebruiken.

Een TL type 95 heeft een kleurtemperatuur van 5000 graden Kelvin. De kleurweergaveindex is 98%.

Het is niet bepaald sfeerlicht maar ik denk wel dat de kleuren op je baan dan het best overkomen.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Citaat van: Chimeara op donderdag 18 oktober 2007, 14:24:47
Heb je foto's van de situatie?

Bij deze de foto's, niet zo scherp maar voor het idee!
Alle delen van de treintafel staan onder een schuine wand, in het midden is een klein stukje vlak, daar heb ik de dubbele TL in gemaakt.









Ik hoop dat de reden om inbouwspots te nemen zo wat duidelijker is.
Maar nu nog de kleuren, de TL's zijn daglichtkleuren daar krijg je het bijna koud van.
Wel erg goed om in te werken!
Maar helemaal niet mooi om de baan sfeervol te maken vandaar de gekleurde dimbare inbouwspots.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Dag AlbertJan,

Ik heb geen antwoord op jouw vraag, maar wel een algemene opmerking.

Ik heb namelijk zoveel lantaarnpaaltjes op m'n modelbaantje staan dat ik juist geen externe verlichting wil/nodig heb. Ik vind het juist leuk dat alle verlichting van de modelbaan zelf afkomt zodat de aandacht ook juist daar naar toe getrokken wordt.
(Volgens doorgaans onbetrouwbare bronnen verdien jij meer dan genoeg om 'tig' lantaarnpaaltjes aan te kunnen schaffen :-þ)

Ik ben trouwens heel benieuwd, uiteraard nadat AlbertJan het juiste antwoord op z'n vraag heeft gekregen, hoe andere forumleden dit doen.
Dus wel of geen externe verlichting erbij.

Met vriendelijke groet,

Tom

Re: Wat voor verlichting boven de baan?
In de tl bak zou je een kleurenfilter kunnen leggen die kan je kopen bij elektronica zaken waar ze ook discoverlichting verkopen. voor de spots denk ik dat dit niet opgaat wand deze worden te warm/lamp zit te dicht op het kleurenfilter.

Bas
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
wow Albert :shock: wat een baan :!: :!:
Ik dacht dat hij er heel anders uit zou zien,  maar dit is echt prachtig :D
Ik zou graag een keer bij je langs willen komen,  stadsgenood  :wink:


Ik zie dat je ook een draaischijf hebt dat is altijd mooi :)   
Het huis van de locs...

Maar je vroeg welke verlichting je het best kunt gebruiken.

Ik heb 2 sorten lampen.
Ik heb 1 grote lamp in het midden, en 1 kleine schuin geplaatst met een kap er om.
Als ik die kleine aan doe en de grote niet lijkt het schemering in de avond :D

Maar je kunt elke verlichting gebruiken.

Ik vind zelf tl buizen helemaal niets...  ik vind dat geen mooi licht.

Groeten,
Martin Nuij

Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo AlbertJan


Ik weet niet of je dit ook iets vind
maar ik weet toevallig dat je ook TL verlichting hebt die "kunnen" mee gaan met het "daglicht"

even een uitleg.....

Er zit dan een censor op de buis ( of er naast )
En als het buiten donkerder wordt zal de TL verlichting iets feller gaan branden
Maar komt op een gegeven moment de zon weer fel naar binnen dan zal deze TL verlichting weer minder fel gaan branden
Zou houd je zeg maar een soort van "daglicht" binnen

Ik heb dit jaren geleden eens moeten toepassen in een verzorgingshuis
Deze verlichting was wel vlak bij de ramen gemonteerd zodat het effect zeer goed tot z'n recht kwam

Ik dacht ik vertel het even ,misschien iets voor je


mvg Frans
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo AlbertJan,

Ik ben zelf ook met dit onderwerp even bezig geweest. Mijn idee is om je TL balk te voorzien van een witte en een blauwe buis. De witte is daglicht en de blauwe is avondlicht. De witte Tl buis moet je aansluiten op een electronische VSA (EVSA) kijk bijvoorbeeld eens bij www.overhuys.nl.  Voor 1 x 58 Watt kost deze 28 euro. De blauwe lamp kun je dan zelf in of uit schakelen, dit voor dag en nacht aan te geven. Dat de blauwe lamp de hele tijd brand ook tijdens daglicht is niet zo erg. De witte lamp kun je dan via een TL dimmer regelen, eventueel via een tijdklok. Als je via Google  TL lamp dimmer in tikt kom je op een aantal voorbeelden van dimmer sites uit. Een van die sites verwijst naar een dimmer van 35 euro. Deze worden gemaakt en geleverd door een belgische meneer (jaques_windels@hotmail.com). Zelf heb ik hem nog niet gekocht omdat ik eerst info wilde hebben over hoe en wat. Eerst moet ik sowieso mijn modelbaan nog teken c.q. ontwerpen, dan weet ik ook waar de verlichting geplaatst kan worden. Ik moet immers ten alle tijden de lampen kunnen verwisselen of eventueel reparaties hieraan kunnen uitvoeren.
Hopenlijk heb ik je enigszins op weg geholpen en wens ik je veel suc6 en blijf ik je via dit draadje volgen.

Fred
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo meedenkers.
Hartelijk dank voor het meedenken en alle gedane suggesties!

Nog even een toelichting, de TL verlichting voldoet als verlichting uitstekend maar aangezien deze in het midden zitten en de wanden boven de tafel erg schuin zijn, ben (was) ik bang dat na het bouwen van de baan en de scenery
er te weinig licht boven de baan zou zijn.
Dus vandaar dat ik 6 richtspotjes en 1 vaste spot boven het midden van de baan heb gemaakt en de bedoeling d.m.v. gekleurde lampen op dimmers dit enigszins te kunnen sturen, iig van licht naar langzaam donker en andersom.

Deze baan bouw ik voor een periode van 2-3 jaar, daarna bouw ik een nieuwe baan in een andere grotere ruimte.
Op deze baan wil ik dan zoveel mogelijk alles uitproberen om dit later op de andere baan definitief toe te passen.
Dus er mogen best wat dingen fout gaan en die zal ik dan ook zeker hier op het forum vermelden en daarna de goede dingen behouden of nog zien te verbeteren.

Hele goede bruikbare tips al gekregen, nu hoop ik alleen dat er iemand weet hoe ik de kopspiegel lampjes gekleurd krijg? :o

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Citaat van: Tom op donderdag 18 oktober 2007, 17:12:02
(Volgens doorgaans onbetrouwbare bronnen verdien jij meer dan genoeg om 'tig' lantaarnpaaltjes aan te kunnen schaffen :-þ)

P.s. Verdienen en krijgen maakt een groot verschil Tom. :wink:
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Bedankt voor de foto's AlbertJan. Duidelijk is te zien dat je plafonds zich uitstekend lenen voor indirecte verlichting. De witte schroten plafond weerkaatst voldoende licht.

Probeer eens te expirimenteren met verlichting die van onder langs het palfond omhoog schijnt. Dat in combinatie met een TL in het midden van de ruimte moet voldoende licht geven.

Als ik de spots zo bekijk moet het zeker mogelijk zijn om de peertjes te krijgen in kleur. Een electro(nica) zaak moet zoiets toch in het assortiment hebben.

Verder wil toch even kwijt dat het geheel er keurig verzorgd uitziet.

Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Citaat van: Chimeara op donderdag 18 oktober 2007, 22:16:11
Probeer eens te expirimenteren met verlichting die van onder langs het palfond omhoog schijnt. Dat in combinatie met een TL in het midden van de ruimte moet voldoende licht geven.
Hier heb ik nog helemaal niet aan gedacht, ga ik zeker uitproberen!

Citeer
Als ik de spots zo bekijk moet het zeker mogelijk zijn om de peertjes te krijgen in kleur. Een electro(nica) zaak moet zoiets toch in het assortiment hebben.
In allerlei lampenzaken gezocht maar zal nog eens vragen bij feestverlichting!

Citeer
Verder wil toch even kwijt dat het geheel er keurig verzorgd uitziet.
Het is niet eenvoudig maar wel heel dankbaar werk om in de kap van een oude boerderij een nieuwe ruimte voor je treinen te maken en daarbij is alles van hout, werkt wel lekker makkelijk!

Citaat van: martinmack op donderdag 18 oktober 2007, 18:24:45
Ik dacht dat hij er heel anders uit zou zien,  maar dit is echt prachtig :D
Ik zou graag een keer bij je langs willen komen,  stadsgenood  :wink:
Ben wel constant aan het afbreken en weer opbouwen.
Je hebt toch binnenkort herfstvakantie?
Doe maar even een PB, je bent van harte welkom!

Weer een stapje verder!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo AlbertJan,

Kijk eens op www.conrad.nl daar staan genoeg spotjes ook gekleurde.
Let wel dat de laagspanning spotjes niet dimbaar zijn en de 220V spotjes wel, maar daar heb je een speciale dimmer voor nodig.

Fred
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Citaat van: F.P.Vonk op vrijdag 19 oktober 2007, 09:12:21
Hallo AlbertJan,

Kijk eens op www.conrad.nl daar staan genoeg spotjes ook gekleurde.
Let wel dat de laagspanning spotjes niet dimbaar zijn en de 220V spotjes wel, maar daar heb je een speciale dimmer voor nodig.

Fred


Je was me net voor.

Hier een voorbeeld http://www.conrad.nl/goto/?product=581917



Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo Fred/Gigidag.
Dat komt heel mooi uit, heb net de superdikke Conrad catalogus ontvangen.
Zal deze van het weekend even doorkijken! :o
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
je kunt er ook gewoon papier voor plakken :lol:
dat heb je in allerlei kleurtjes en als je eens een ander kleurtje wil kan je dat zo veranderen. Maar dat is natuurlijk niet zo mooi xD

Groetjes

Maurice
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
hallo allen


Voor zover ik weet kan je halogeen spots gewoon dimmen hoor
je dimt de trafo en klaar
je hebt dan volgens mij wel een electronische dimmer nodig
maar te dimmen zijn ze wel, het zij dan in het 230 volt gedeelte


mvg Frans
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Citaat van: HansKl op donderdag 18 oktober 2007, 14:39:44
Chimeara,

Wat is de kleurcode van zonlicht bij de TL buisjes, heb je enig idee?

Groet,
Hans

volgens mij 33
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Citaat van: Ron op vrijdag 19 oktober 2007, 20:48:25
Citaat van: HansKl op donderdag 18 oktober 2007, 14:39:44
Chimeara,

Wat is de kleurcode van zonlicht bij de TL buisjes, heb je enig idee?

Groet,
Hans

volgens mij 33


Ligt er ook nog aan welk merk je hebt kwa TL buis.....



mvg Frans
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Nog maar eens vermelden,
Laagspannings spots zijn niet te dimmen, de spanning wordt dan te laag. 230V spotjes kunje wel dimmen met een speciaal ontworpen dimmer voor spotjes.

Fred
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hoi


Ik bedoel ermee dat halogeenspots wel te dimmen zijn dmv een dimmer
dit is dan een electronische dimmer

de halogeen spots werken op 12V dmv een trafo
dus bij meerdere halogeen spots meerdere trafo's dus
( je hebt ook trafo's waar dan 2 of meerdere halogeen-spots op kunnen,maar dat ligt aan het vermogen van de halogeen spot )
deze trafo's allen gekoppeld en naar de dimmer
en je hebt dimbare halogeen


mvg Frans


PS. Misschien niet geheel duidelijk uitgelegd ,maar werkt wel
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo AlbertJan,


Bijna vergeten dat het over kopspiegellampen gaat.  :P
Even voor je gezocht enzo
Maar wat ik alleen inderdaad maar zie is dat "kopspiegellampen" niet in kleur te krijgen zijn

Je hebt alleen zilver of goudkleurig
Maar dat is dan ook alles

Wel zijn er "persglaslampen" die in veschillende kleuren te verkrijgen zijn



mvg Frans
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
goedemorgen albertjan.

mooi plafon met de spotjes er in.
op de vraag over het dimmen daar weet ik nu even iets minder van maar zo te lezen is er genoeg mogelijk.
maar het moet te doen zijn omdat ik een vitrinne met 6 dimmende spotjes heb heelaas staat die even gedemonteerd in de kast jawel vanwege de modulebaan.

groetjes bas
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo allemaal.
Ik heb even een foto "gepikt" van Janus uit het draadje 'scenery' om te laten zien wat voor mooie mogelijkheden je hebt, ondanks schuin dak, voor achtergrond en belichting! 8)
 
Citaat van: Janus op dinsdag 16 oktober 2007, 02:30:20
ik heb een foto geplaatst waarop je kunt zien dat een schuine kant van het dak je niet hoeft te weerhouden om de hoogte in te gaan optisch kun je veel bereiken de bergen op de achtergrond b.v. zijn geschilderd
Mvrg
Janus

Nu nog gekleurde lampen zien te kopen en ik kan met de baan verder!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo Albert Jan,

Dit schreef je:

Citaat van: AlbertJan op zaterdag 20 oktober 2007, 07:56:28
Nu nog gekleurde lampen zien te kopen en ik kan met de baan verder!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.

Waarom wil je gekleurde spots, dat is tog onnatuurlijk ligt?
Daar bedoel ik mee, je hebt tog in het echt ook geen rood of blauw licht :wink:

Groeten,
Martin Nuij
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Dag AlbertJan,

Ik heb het nog ff nagevraagd bij een verlichtingsspeciaalzaak, maar gekleurde kopspiegellampen hadden ze niet.

Is Philips LivingColors misschien iets voor je? Klik hier.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Citaat van: Tom op zaterdag 20 oktober 2007, 09:54:52
Dag AlbertJan,

Ik heb het nog ff nagevraagd bij een verlichtingsspeciaalzaak, maar gekleurde kopspiegellampen hadden ze niet.

Is Philips LivingColors misschien iets voor je? Klik hier.

Met vriendelijke groet,

Tom

Of de opvolger die er aan komt de Ambilight.
Heeft nog meer kleur.

Voor die LivingColor voor degene die die willen.
Hou binnen kort de reclame blad van de Praxis in de gaten.
Komt een leuke aanbieding
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo allemaal.
Citaat van: martinmack op zaterdag 20 oktober 2007, 09:46:36
Waarom wil je gekleurde spots, dat is tog onnatuurlijk ligt?
Daar bedoel ik mee, je hebt tog in het echt ook geen rood of blauw licht :wink:
Ik heb veel verlichtings mogelijkheden ingebouwd om mee te experimenteren, zonsopgang (rood/geel) en zonsondergang.
Bewolkte dag met dreigende onweersbuien, (grijs/groen/geel)
Daarom ook alles met dimmers om een beetje te kunnen mixen (spelen)

Citaat van: Tom op zaterdag 20 oktober 2007, 09:54:52
Is Philips LivingColors misschien iets voor je?
Dit kende ik nog helemaal niet, verlichting voor herinneringen, luie zondagmorgen en voor romantische momenten!
Helemaal geweldig, alleen voor de modelbaan weet ik nog niet.(ben benieuwd hoe de Preisertjes hierop reageren! :wink:)
Ga dit zeker bekijken!

Citaat van: GiGiDag op zaterdag 20 oktober 2007, 11:14:17
Of de opvolger die er aan komt de Ambilight.
Heeft nog meer kleur.
Ben benieuwd wat dit gaat bieden! :o
Ik hou Praxis in de gaten!

Weer heel erg bedankt.
Ga nu gauw verder met mijn spiralenbouw.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Dag AlbertJan,

Ik was ff iets aan het zoeken en zag toevallig iets dat misschien ook interessant is voor jou, namelijk het Uhlenbrock Intellilight 28000 lichtsysteem: Klik hier.
De basismodule kost slechts ca. 150 Eurootjes ;-)

CiteerSfeer op een modelbaan wordt voor een groot deel bepaald door de aanwezige verlichting op en rond de treintafel. De vaak gebruikte TL- of halogeenverlichting heeft een ander effect dan ?echt? daglicht, waardoor veel landschapdetails helaas veel minder opvallen.
De firma Uhlenbrock introduceerde tijdens de Speelgoedbeurs in Neurenberg een intelligent lichtsysteem voor belichting van modelbanen, waarmee u zeer realistisch ?Dag en Nacht? op uw modelbaan kunt nabootsen.
IntelliLight, zo heet het nieuwe systeem van Uhlenbrock. Met een overzichtelijk en gemakkelijk te monteren modulesysteem kunt u naast de genoemde dag- en nachteffecten ook een gevreesd onweer binnenshuis laten losbarsten! En dat alles heel realistisch; de zonnige dag verdwijnt, het wordt donker en pas dan slaat de bliksem en donder toe! Uiteraard ontbreekt het regengeluid ook niet. Brrr?noodweer op uw modelbaan!

Hieronder staan wat prijzen:
28000 Intellilight basis unit ca. 153,00 Eurootjes
28010 Intellilight uitbreiding wit ca. 117,00 Eurootjes
28020 Intellilight uitbreiding kleur ca. 126,00 Eurootjes
28110 Intellilight sound + flits ca. 90,00 Eurootjes
28150 Intellilight uitbreidingset (3 st.) ca. 48,00 Eurootjes
28190 Intellilight eindstukken (2 st.) ca. 8 Eurootjes

Toen ik deze prijzen aan m'n vrouw vertelde, stond haar gezicht direkt op onweer. Ik ben daarom heel benieuwd hoe haar gezicht eruit ziet bij dit lichtsysteem ;-)

Laten we het als volgt afspreken, AlbertJan. Jij schaft een complete set aan, vertelt ons wat je ervan vindt en pas daarna komt het eventueel op mijn verlanglijstje te staan :-þ

P.S. Dit leuke flauwekulverhaaltje (Klik hier) begint wel steeds meer vorm te krijgen ;-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo Tom.
Heel erg leuk deze verlichtingseffecten van Uhlenbrock, maar voor een middelgrote baan wel een kostbare aangelegenheid! :(

Citaat van: Tom op zaterdag 20 oktober 2007, 14:34:23
Ik was ff iets aan het zoeken en zag toevallig iets dat misschien ook interessant is voor jou, namelijk het Uhlenbrock Intellilight 28000 lichtsysteem:

Toen ik deze prijzen aan m'n vrouw vertelde, stond haar gezicht direkt op onweer. Ik ben daarom heel benieuwd hoe haar gezicht eruit ziet bij dit lichtsysteem ;-)

Misschien kan ik dan voor onweer een stuk voordeliger jouw vrouw inhuren?! :wink:

Bedankt voor alle info.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Het regen verhaal is wel heel leuk alleen de datum van 1 april maakt het wel erg ongeloofwaardig.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo Peter.
Deze ruimte heb ik in het voorjaar in de kap van de boerderij gemaakt.
Bedoeling is voor een periode van 2 à 3 jaar tot het nieuwe huis en nieuwe schuur gebouwd zijn.
Daarna weer een compleet nieuwe baan, dus nu zoveel mogelijk uit proberen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo Albert(Jan)

Misschien met Led's verlichting". Bij Lidl is vanaf 1 november een set van 2 lampen a 11,95 euro
verkrijgbaar. Als aquarium-hobbyist heb ik een lampje met 3 leds erin (2 blauwe en een witte led nachts een hele
goede nachtverlichting. Misschien iets voor de modelbaan ook omdat als de lantaarn en verlichting vd huizen
laat branden, seinen etc met combinatie van leds verlichting geeft hit misschien een mooi plaatje

Groet,

Rien
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo AlbertJan,

Zag dat je m'n foto geleend had :P ,om sfeer te krijgen gebruik ik 2 spots met daglichtlampen (uv Lampen) en 2 spots met gewoon helder wit licht branden wel alle 4 te gelijk, daarbij gebruik ik ook nog 3 spots met blauw licht voor het volle maan effect
Hopelijk heb je hier iets aan

Edit: en nog een gewone tl balk als werklicht
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo Janus.
Dit lijkt dan wel wat op mijn situatie.
De soorten lampen die jij aangeeft ga ik ook zeker proberen, het effect op jouw foto is geweldig.
Maar ook het "plaatje" van de scenery is schitterend.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo AlbertJan,

Bedankt voor het compliment, om even terug te komen op de spots die ik gebruik deze staan wel op een voet waardoor je ze kan richten om een bepaald gedeelte ermee uit te lichten, of je kan ze neutraal zetten waardoor heel de baan in het licht staat........
Nou weet ik niet of dit met inbouwspots ook mogelijk is ??
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo AlbertJan,

Heb een foto geplaatst om het wat duidelijker te maken


Rood         Wit          UV          Geel
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hé Janus!
Dat geeft inderdaad een heel mooi lichtplaatje!
Heb je dit gewoon maar wat geprobeerd of is dit gedaan na de "juiste" informatie?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hallo AlbertJan,

In m'n "wilde" jaren  8) veel drive-inn shows gedaan doe je veel ervaring op met licht en geluid, per definitie zijn mensen bang om gekleurde lampen te gebruiken omdat ze denken dat het onnatuurlijk over zou komen......maar zet geel, groen en rood op een punt dan krijg je hele natuurlijke kleuren
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
gewoon een 60 watt gloeipeertje
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Ja ,dat kan ook  :lol:
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Allen,

Verlichting staat en valt natuurlijk met de afstand van de lamp tot de baan.
Het gaat er op lijken dat ik in een dergelijke ruimte als Albert Jan een baan op ga zetten. Eentje met schuinoplopende wanden (onder't dak zegmaar).

Mijn vraag is even tweeledig. Hoe hoog is eigenlijk het normale niveau van je tafel ? Praten we dan over 80 a 90 cm (tafelblad/keukenblad hoogte) ? en hoe hoog zitten de lampen daarboven ?

Groeten,
Arjan

Ps met deze posting ga ik over de 500... nu wordt ik vast supertoffe-mega-gast oid...  :D :D
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
pfff..... "Vaste gast"...  is dat effe bummer...
Niks super-toffe-mega-gast-de-luxe...
Jammer... tekortkoming van dit forum.  :D
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Citaat van: Arjan op vrijdag 02 november 2007, 14:32:25
pfff..... "Vaste gast"...  is dat effe bummer...
Niks super-toffe-mega-gast-de-luxe...
Jammer... tekortkoming van dit forum.  :D
[off topic]
wat zijn de rangen?
0-50 nieuwe gast
50-250 toffe gast
250 - 500 zeer toffe gast
500 - ?? vaste gast
en de rest?
[/off topic]
Janus dat ziet er erg mooi uit en erg mooie realistische kleuren vind ik! :)

Groetjes

Maurice

P.S. Ik heb weekend :)
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Hoi Arjan.
Het blad van mijn treintafel (schaduwstation, BW en stukje spoor met station) zit op 87 cm hoogte en onderkant steunbalken zit op 80 cm.
TL + Flood lamp zit 1.80 boven tafelblad en spots 80 cm.
Achteraf had ik de tafel 20 cm lager kunnen maken, groter tafel oppervlak en voldoende ruimte om er onder te kunnen komen.
Al doende leert men en voor de volgende treintafel neem ik dit dan weer mee! :o
Eerst maar weer verder met schoonmaken locs, verlichting verder aansluiten en weer een stukje baan bouwen.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.  
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
Citaat van: Arjan op vrijdag 02 november 2007, 14:32:25
pfff..... "Vaste gast"...  is dat effe bummer...
Niks super-toffe-mega-gast-de-luxe...
Jammer... tekortkoming van dit forum.  :D

Die krijg je niet zomaar, die moet je wel eerst "verdienen"!! :roll: :wink:

AlbertJan.
Re: Wat voor verlichting boven de baan?
@AlbertJan,

Tja je zegt dat je je blad 20cm lager had kunnen maken. Denk je daarbij ook aan je rug?
Ik zit ook de bladgrootte af te wegen tegen de bladhoogte. (net wat je zegt...iedere cm lager is ruim 1cm meer blad).
Waarschijnlijk ga ik ook voor de plm 85 cm hoogte voor de meest belangrijke sporen. Schaduwstation plm 17,5 cm daaronder...

Bedankt voor je bevestiging.

Gr
Arjan