Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen

Gestart door dgieskens woensdag 16 december 2015, 21:32:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Ik wil graag mijn NS intercity rijtuigen (Marklin 4264 en 4265) van interieurverlichting voorzien. Op zich niet zo'n probleem, maar ik wil deze graag schakelbaar maken met een functie-decoder of, indien niet al te ingewikkeld, met een vrije functie op de decoder van de loc die deze meestal trekt.
Ook dat is conceptueel nog wel te overzien: sleepcontact, stroomvoerende koppelingen, decoder, led-strips.
Maar ik heb hier wel een paar vragen over:
1. Welke stroomvoerende kortkoppelingen zijn geschikt en handig. Ik neem aan dat ze tweepolig zullen moeten zijn omdat de verlichting een + en - van de decoder moet krijgen en niet aan de wielen mag worden geaard.
2. Is het mogelijk/handig de decoder van de loc te gebruiken? Los van het altijd in dezelfde combinatie te moeten gebruiken (wat op zich geen probleem is), weet ik niet of ik de loc ook makkelijk van een stroomgeleidende koppeling kan voorzien. Ik vermoed van wel, maar je weet maar nooit.
3. Wanneer ik de verlichting van meerdere wagons (mogelijk in de toekomst 6) op dezelfde decoder wil aansluiten, moet dat dan serieel of parallel? En kan een decoder dat aan?


Daniel
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Daniel,

Het eenvoudigst is een functiedecoder. Een andere oplossing die ik veel heb toegepast is de baanspanning middels een door de locdecoder geschakeld relais middels een éénpologe stroomvoerende koppeling van marklin te schakelen. De min haal je van de wielen van de wagon.
Dus nooit de verlichting rechtstreeks op de decoderuitgang.
Nb: in dit geval gebruik je uiteraard wel binnenverlichting met een bruggelijkrichter zodat je gelijkstroom krijgt, al dan niet met een antiknipper-condensator.

Groet,

Guus
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Guus,

Dan heb je wel onder elke wagen een sleeper nodig?

Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Nee, elke wagon is voorzien van stroomvoerende koppelingen voor het doorgeven van de sleperspanning van de loc.

Guus
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Hoi Daniël,

Zelf ben ik ook al een poosje bezig met de inbouw van ledstrips in m'n rijtuigen. Graag schakelbaar met een decoder.
Ik heb goede ervaringen met een functiedecoder is zoals Guus zegt vrij eenvoudig te doen. (Bijvoorbeeld Esu fx)
Na lang research doen ben ik gegaan voor de Viessmann 5048 tweepolige stroomvoerende koppelingen. Zijn geloof ik gebaseerd op Fleischmann koppelingen maar werken erg prettig. Kan waarschijnlijk goedkoper, maar daar heb ik niet zo'n handigheid in.

Succes!

Dennis
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Er zijn grofweg 2 manieren:
1) voeden vanuit loc; met de loc-decoder een relais aansturen, welke de baanspanning naar de stroomvoerende (1-polige) koppeling leidt.
2) voeden vanuit een rijtuig (eerste of laatste uit één stam) en dan deze schakelen dmv een railais, aangestuurd vanuit een functiedecoder.
In beide gevallen dient de spanning vanuit het relais  voor de verlichting van elk via een gelijkrichter en een condensator naar de ledverlichting te gaan.
Naar het volgende rijtuig kan worden volstaan met een één polige koppeling, of een vaste koppeling.

Voor- / na-deel bij 1: één sleper nodig, en geen extra functiedecoder; alleen loc met stroomvoerende (schakelbare) koppeling kan rijtuig voorzien van stroom. Goed slepercontact!
Voor- / na-deel bij 2: extra functiedecoder kan in één van de eindrijtuigen ook schakelbare sluitlichten voeden. Elke loc kan de trein met verlichting trekken.

Verder kan je ook met een dubbelpolige stroomvoerende koppeling werken. Voordeel is dat je dan maar één gelijkrichter nodig hebt, en in de rijtuigen geen verbinding naar de massa nodig hebt.

Tip: bij gebruik van ledstrips: Bij de plakstrips zitter er 3 in serie. Wijzig dit in 5 in serie, waarbij je 2 setjes per rijtuig gebruikt.
Je kan bij 19 volt er maximaal 7 in serie zetten. Op deze manier bespaar je stroom.

M.v.g.
Marcel
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Hoi,

Ook ik verlicht de wagons op 2 manieren:
1 Vanuit de Loc , schakelen via decoder, rechtstreeks zonder relais (stam max 4 rijtuigen) middels de blauwe (met weerstand (-/+ 500 ohm) en groene draad de LED strips aansluiten, en met gebruikmaking van de stroomdoorvoerende Viessmann koppelingen 5048 naar alle wagons.

2 Vanuit bijvoorbeeld de bagagewagen in een stam, sleper en massa aansluiting aanbrengen, ESU functiedecoder (54620) aansluiten en vervolgens rechtstreeks zonder relais (stam max 4 rijtuigen)  middels de blauwe (met weerstand (-/+ 500 ohm) en groene draad de LED strips aansluiten, via de stroomdoorvoerende Viessmann koppelingen 5048 naar alle wagons.

gr Matje
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Op het forum van de "buren" kwam ik magnetische stroomvoerende koppelingen tegen. Ze koppelen heel makkelijk en ook de prijs valt niet tegen. Ik heb er een aantal besteld en inmiddels ook keurig ontvangen.
Via deze link kun je ze bekijken. stroomvoerende koppeling
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Wat ook een oplossing kan zijn wel iets duurder is een digikeijs ledverlichtings strip met functiedecoder erin per rijtuig en dan de keuze of een sleper per rijtuig of stroomdoorvoerende koppeling gebruiken!
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Citaat van: Guus op woensdag 16 december 2015, 23:28:24
Nee, elke wagon is voorzien van stroomvoerende koppelingen voor het doorgeven van de sleperspanning van de loc.

Guus

Guus, dus het relais zit bij de decoder en de spanning die het relais stuurt gaat naar de wagens via de koppelingen. Correct?
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Allen dank voor de vele nuttige antwoorden.

Dit gaat een interessante keuze worden: danwel (1) een aparte functiedecoder (per 3 wagens, aangezien ik een stam van 6 heb) en 2-polige koppelingen, danwel (2) de gesuggereerde ledstrips met geïntegreerde decoder, waarbij ik 1-polige koppelingen kan gebruiken. In beide gevallen kan ik nog sluitlichten aansluiten.

En qua geld maakt het eigenlijk nauwelijks uit; per 3 wagons:


1. Aparte functiedecoder     2. Strips met geintegreerde decoder
Functiedecoder ?    16,00 Ledstrip+ (3x) ?    60,00
Sleepcontact ?       9,00 Sleepcontact ?       9,00
Viesmann 5048 (2x) ?    26,00 Marklin 72021 (2x) ?    22,00
Ledstrip (3x) ?    37,50
Weerstanden (1 of 3?) ?       1,00
?    89,50 ?    91,00

Voor het geval ik scenario 1 kies, begrijp ik het dan goed, dat ik alleen één 500 Ohm weerstandje moet gebruiken en de drie ledstrips serieel kan aansluiten? Of moet ik ze parallel aansluiten met elk een extra weerstand?


Daniel
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Voor de ledstrips is natuurlijk een veel goedkopere oplossing door via eBay een rol in China te bestellen. Zie bijvoorbeeld bijgaande link. ledstrips en dan nog een stukje electronica ervoor plaatsen dat via dit forum (Wijbe) waarschijnlijk nog wel te verkrijgen is.
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
In principe, afhankelijk van het type decoder kan dit ook zonder voorschakelelectroinica. Er zijn decoders waarvan de uitgangsspanning middels CV's te regelen zijn.
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Citaat van: Olav op donderdag 17 december 2015, 22:11:03
Guus, dus het relais zit bij de decoder en de spanning die het relais stuurt gaat naar de wagens via de koppelingen. Correct?

Correct, dit betreft dus de sleperspanning (digitaal / wissel). De min haal je van de rails.
Digikeijs is ook een prachtige oplossing die ik een aantal keren heb toegepast. Prachtig om met het TL lichteffect een hele stam knipperend te zien aangaan.

Groet,

Guus
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Ik ben dan benieuwd waarom je er een relais er tussen hebt. Ledstrips gebruiken niet zoveel dat de decoder overbelast wordt. Tenzij je trein natuurlijk meer dan 10 wagens lang is.  :)
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Ik doe het als volgt. In mijn loc zit een decoder met genoeg functie uitgangen. Ik gebruik Krois 4 polige stroomvorende koppelingen.

Een ader van de koppeling is de Common +, blauwe draad (ik gebruik ESU decoders), de tweede ader zit op de functieaansluiting van de decoder en is voor de binnenverlichting, derde ader is idem voor binnenverlichting en zit ook op een functieaansluiting, laaste ader zit ook op een fuctieaansluiting en is voor het schakelen van de sluitverlichting in de laatse wagon.

Waarom twee aders voor binnenverlichting? Handig voor dubbeldekkers, onder en boven, en verdeeld de belasting. Ook voor normale wagons voor verdeling van de belasting. Als je lange treinen hebt dan gebruik ik wagons waarvan de helft is aangesloten op functie uitgang 1 en de andere helft op functie uitgang 2.

Ik heb toch vaste samenstellingen van treinen en rangeer niet. Onderop zit een stickertje waar gemarkeerd staat op welke functie uitgang de verlichting zit.

Ik gebruik mij eigen ontworpen verlichtingsprintjes, allen voor digitaal gebruik. Deze trekken per print (een per wagon, twee in de dubbeldekkers) 32 mA. Elke functieuitgang kan makkelijk 500 mA aan, reken uit hoe lang de trein kan zijn.
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Nog even een opvolgvraagje:
Als je meerdere decoders gebruikt, hoe programmeer je deze wanneer ze op dezelfde voeding zitten (bijvoorbeeld in een stam voorzien van stroomvoerende koppelingen)?
Ik mag hopen dat ik ze niet stuk voor stuk steeds moet losmaken en weer vast solderen...


Daniel
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
ALs je het over mijn optie hebt. Ik gebruik maar een decoder en die zit in de loc.

In de rijtuigen zitten geen decoders, alleen mijn zelf ontworpen lichtprinten. Die ook alleen maar voor digitaal gebruik geschikt zijn.
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Citaat van: dgieskens op woensdag 23 december 2015, 08:29:24
Als je meerdere decoders gebruikt, hoe programmeer je deze wanneer ze op dezelfde voeding zitten (bijvoorbeeld in een stam voorzien van stroomvoerende koppelingen)?
Daniel

Ik heb een Blokkendoos, totaal 6 rijtuigen, met een functiedecoder in het stuurstandrijtuig. Die decoder heeft hetzelfde adres als de decoder in de loc. Wel heb ik ze, afzonderlijk van elkaar, op het programmeerspoor van het adres voorzien. In mijn  geval (CS1-R) kan ik de decoders instellen op een programmeerspoor. Je zult zelf moeten kijken hoe jij met jouw centrale de decoders moet programmeren.
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Ik ben ook bezig oude 40xx wagons met relexkoppelingen per wagon van decoders te voorzien (heb geen zin om de koppelingen om te bouwen naar NEM schachten). Per wagon een functiedecoder erin (Uhlenbrock 73800/900 of Digikeijs), de hele stam op hetzelfde adres geprogrammeerd maar per rijtuig een ander F-nummer: F0=sluitverlichting, F1 rijtuig 1, F2 rijtuig 2 enz. Geeft een grappig effect bij opstarten van de centrale, dat de rijtuigverlichting één voor één aangaat (of dat reëel is laat ik in het midden).
Maar je kan ze ook op hetzelfde F-adres programmeren, dan gaan ze tegelijk aan, en dan kan je meerdere stammen op één adres schakelen, bijv stam 1 op F1, stam 2 op F2, enz. Dat spaart lekker adressen (als je al tegen de 80 Motorola-adressen aan zit - natuurlijk minder van belang als je een luxe centrale hebt).
Of je hebt een loc met F0-F4 in gebruik, dan de bijbehorende stam programmeren op F5-F8.
Uiteraard dien je per decoder deze apart te programmeren op het programmeerspoor.

Hoop je hiermee nog wat ideeën gegeven te hebben.

Groet, Paul
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Mogelijk heb ik mijn vraag niet duidelijk gesteld.
Mijn uitdaging is dat ik straks meerdere rijtuigen met elk een eigen decoder heb (digikeijs oplossing leek me leuk), maar die allemaal door één sleepcontact en stroomvoerende koppelingen worden gevoed. Dit betekent dat ik de wagons en decoders niet apart op het programmeerspoor kan zetten (nou ja ... dat kan wel, maar dan hebben ze geen stroom  :P ). En om nou steeds decoders of draadjes los te solderen en weer vast te solderen, zodat steeds slechts één decoder is aangesloten, lijkt me niet handig.


Daniel
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Daniel, de decoder programmeren voordat je hem inbouwt. Als eenmaal het geheel aan elkaar zit, kan je niet meer programeren. Heeft mede te maken dat er feedback van een decoder verwacht wordt. Er kan er maar immers 1 de baas zijn, alsof je getruwd bent.  :D
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Citaat van: pajomaho op woensdag 23 december 2015, 19:58:14
Ik ben ook bezig oude 40xx wagons met relexkoppelingen per wagon van decoders te voorzien (heb geen zin om de koppelingen om te bouwen naar NEM schachten). Per wagon een functiedecoder erin (Uhlenbrock 73800/900 of Digikeijs), de hele stam op hetzelfde adres geprogrammeerd maar per rijtuig een ander F-nummer: F0=sluitverlichting, F1 rijtuig 1, F2 rijtuig 2 enz. Geeft een grappig effect bij opstarten van de centrale, dat de rijtuigverlichting één voor één aangaat (of dat reëel is laat ik in het midden).
Maar je kan ze ook op hetzelfde F-adres programmeren, dan gaan ze tegelijk aan, en dan kan je meerdere stammen op één adres schakelen, bijv stam 1 op F1, stam 2 op F2, enz. Dat spaart lekker adressen (als je al tegen de 80 Motorola-adressen aan zit - natuurlijk minder van belang als je een luxe centrale hebt).
Of je hebt een loc met F0-F4 in gebruik, dan de bijbehorende stam programmeren op F5-F8.
Uiteraard dien je per decoder deze apart te programmeren op het programmeerspoor.

Hoop je hiermee nog wat ideeën gegeven te hebben.

Groet, Paul

Of adressen gebruiken van loks die geen functieuitgangen hebben.  :)
Re: Nieuw project - schakelbare interieurverlichting intercity rijtuigen
Pffff. Wat een dure optie's hier :mrgreen:

In het geval van 3 rijtuigen:
Massaveer ?0,30 Ebay
Ledstrip ?1,50 Ebay, koop je het in Nederland kost een rol ?10,-. Je hebt 0,75m nodig
Sleper ?3,-
Decoder ?11,35 Tams FD-R2
printjes ?7,50 Leverbaar bij ik zei de gek (?2,50 p/s)
Relais ?3,- Esu Relais of een miniatuurrelais 12/24v
Koppelingen  ?10,- (RTS/Marklin) (?2,50 p/s)

Totaal ?37,25

Digikeijs functieledstrips zijn leuk. Maar duur, vooral als een stammetje 7 a 9 rijtuigen lang is. En om dan in elk rijtuig een functiedecoder te zetten?


Hoe doe ik het?

Klik hier voor een ombouwvoorbeeld van een rijtuig, hierin is het welbekende ledprintje ook in beeld.


Zelf heb ik in principe vaste stammen. Een eindrijtuig heeft een sleper plus functiedecoder, het andere rijtuig alleen een functiedecoder. Zodoende kan ik aan de uiteinden van een stam de sluitseinen schakelen. Zowat elke treinsamenstelling is zo te maken met een paar beperkingen aan de hand van de eindrijtuigen. En zeg nauw zelf, waarom zal je een tussenrijtuig een functiedecoder geven?

In het rijtuig waar de sleper onderzit, schakelt het relais heel simpel 'de middenleider' wel of niet op de stroomvoerende koppelingen (Märklin/RTS 1-polig) en zo kan de stroom van de hele stam geschakeld worden. Handig voor in schaduwstations, voor de rest staat het toch altijd aan op de baan. In elk rijtuig zit een 'ledprintje' en een massaveer. Als je zo gaat rekenen, hoe langer de stam hoe goedkoper het wordt per rijtuig.

Een 'tussenrijtuig' die geen functiedecoder heeft kost dan nog maar
?5,- Koppelingen
?2,50 Ledprintje
?0,50 ledstrip
?0,30 massaveer

?8,30 Totaal