Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

MTH UP 4-8-8-4 Big Boy

Gestart door IJsengel vrijdag 25 december 2015, 13:43:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Hola

Hieronder volgt een korte uiteenzetting over een model waar ik bij toeval tegenaan ben gelopen.
Het is een Big Boy van de firma MTH uit het land van overvloed en onbeperkte mogelijkheden, juist ja, de Verenigde Staten. Ik heb ergens wel eens gehoord van de naam maar een werkelijk product van hen had ik nog nooit mogen bewonderen. De Amerikanen zien merken als Marklin en Fleischmann etc niet als modeltreinbouwers maar als speelgoedproducenten. Ik vond dat nogal aanmatigend. De redenen die ze er bij aangeven, snijden echter wel hout. Zo zijn de meeste modellen niet helemaal op schaal, zijn de geproduceerde geluiden meestal niet de juiste en in het geval van stoomlocomotieven al helemaal niet synchroon met de wielomwentelingen. Een Big Boy bijvoorbeeld heeft vier pufs per omwenteling. Met maar liefst 4 cylinders verdeeld over twee stellen met drijfwielen, die op hun beurt niet dezelfde en gelijktijdige zuigerslag hebben, is het geluid daarom niet geheel ritmisch. Kom daar maar eens om bij Marklin. Ook vind je bij een loc van MTH een overvloed aan detail die je tevergeefs bij de gangbare  Europeese merken zoekt. Zo zijn bijvoorbeeld naast de verlichte nummerschilden ook de zogenaamde Classification lights of Marker lights verlicht. (Voor de Marklinisten: die kleine zwarte bolletjes op de keteldeur net onder de nummerschilden) De ruimte tussen tender en locomotief wordt zeer eenvoudig maar erg doeltreffend "klein gehouden" door een opklapbare plaat. Het oogt hierdoor zeer realistisch. Het handbeschilderde personeel kan zonder problemen de oversteek naar de tender maken en niet zoals bij de meeste Marklin modellen gewapend met een poolstok de hellesprong te wagen. Middels een klein ventilatortje wordt de rook gelijktijdig met het geluid en dus de zuigerslag uitgeblazen. Een magnifiek stukje techniek dat prima resultaten oplevert. De drijfwielen zijn exact op schaal en niet zoals de te kleine Ma-Trix exemplaren om wille van de krappe bochtjes. Het is echt een prachtig gezicht zo'n machtige loc zich in beweging te zien en horen zetten. Deurtjes en luikjes kunnen ook geopend worden. Achter sommige luikjes bevinden zich kleine potmetertjes waarmee zich bijvoorbeeld de hoeveelheid rook uit de rookgenerator en het volume van het geluid laten regelen. Super en een uitkomst voor wanneer je bijvoorbeeld nog analoog rijdt.

De loc loopt als een zonnetje en de motor is muis en muisstil. De decoder is een Protosound 3, die naast DCC ook nog een eigen door MTH ontwikkeld protocol (DCS) in zich herbergt, waardoor niet minder dan 28 functies digitaal oproepbaar zijn. Met mijn Mobile Station 2 kan ik er slechts 12 bedienen maar dat zijn dan wel de meest gebruikte. Deze MTH Big Boy is geheel van metaal, ook de met echte kolen beladen tender, en weegt bijna anderhalve kilo. Het mooiste van deze loc is echter de prijs. Met een beetje zoekwerk kom je dit 3 rail exemplaar tegen voor ongeveer de helft tot 2/3 van de prijs van een Ma-Trix. En dat maakt deze Big Boy voor mij een echte winnaar!



Filmpje<<Klik>>

Hasta la Pasta
Fred

Oh ja, fijne kerst iedereen!
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Wow hoe gaaf is deze

gefeliciteerd

hier zal je heel blij mee zijn

Gr Ed
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
 :thumbup: :thumbup:
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Ff snel de film gaan bekijken ;-). Update: bekeken, en erg fraai... Een begeerlijk pupke! Het Amerikaanse bloed kruipt waar het niet gaan kan...

Maar Fred, fijn dat je er weer bent! Je laat deze dame toch niet over je baantje rollen? Aan de andere kant: zou mooi zijn er eens een "knoeperd" van een Brawa langs te zetten ;-).

Mvg en fijne feestdagen,
William
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Hi Fred,

Wat een gave loc, veel plezier ermee.

groet
Harald
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2012

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Hallo Fred,Mooie loc, heb zelf 3 diesels van MTH en inderdaad veel functies en ze "lopen" echt als een zonnetje, veel plezier met je loc.

gr. Pieter
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Beste Fred,

Volgens mij hoor ik bij een 2 cilinder lok al 4 exhaust slagen per omwenteling, dus zou je er bij een Big Boy 8 moeten horen, tenzij ze het principe van hoge- en lage druk cilinders hebben.

Groet, Anne W
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Ziet er goed uit, maar met een gewicht van 1,5 kilo, daar is mijn ondergrond niet op berekend.

Waar verkopen ze dit model? Ebay?

Albert.
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2008

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Modeltreinexpress  Vlaardingen heeft MTH.gr Rene.
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Schitterende lok Fred, heb ook meteen gekeken wat zo'n schoonheid moet kosten (via de site van Busch), maar dat scheelt weinig met de Marklin variant. Helaas past zo'n kolos niet op mijn spoorbaan. Veel plezier met deze aanwinst en ik heb geen bezwaar tegen nog een filmpje!
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Hallo Fred,

Een zeer mooie lok! Ik heb er ook al naar zitten kijken, alsmede naar de Challanger, het kleine broertje. :P
Helaas rijden ze niet op R1 bochten waardoor ze niet op mijn baan kunnen rijden.  :(
Mijn vraag is waardoor het niet kan. Komt het door enkel een paar scharnierpunten onder de lok, of zitten er ook veel details in de weg zoals bijvoorbeeld de stoomleidingen naar de voorste cylinders? Oftewel, is het redelijk simpel deze lok toch geschikt te maken voor R1 bochten, of totaal niet aan beginnen?
In het verleden heb ik wel eens een 4-8-4 van Bachwann met succes omgebouwd met veel slijpwerk etc. Met als gevolg dat ik er nog een van NYC heb aangeschaft om ooit om te gaan bouwen.

Ik hoop dat je er iets over kunt zeggen en geniet van deze Big Boy!

Met vriendelijke groet,

Jeffrey
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Ha die Fred.
Leuk om weer eens iets van jouw collectie te kunnen zien! :thumbup:
En dan ook nog een "exotisch" exemplaar van een BigBoy! O:-D
Zelf heb ik ook naar o.a. de modellen van MTH zitten kijken maar verder als een BigBoy van Rivarossi ben ik als aanvulling op mijn BigBoy's "vloot" nog niet gekomen.
Wel een paar andere locs van MTH in bezit, o.a. Baldwin en een US stoomloc.

Ondertussen ook in Amerika geweest en daar staan kijken bij een modelspoor shop (helaas gesloten! :-() maar zag daar in de etalage's toch weinig spectaculaire modelspoor zaken, misschien worden die dan wel binnen bewaard!?
Wel waren de geprijsde modellen behoorlijk aan de prijs en viel het mij tegen dat deze in Amerikaanse dollars eigenlijk nog duurder waren dan bij ons in Euro's.

Misschien wil je van dit model nog wat details laten zien zodat de eventuele verschillen in uitvoering beter zichtbaar zijn?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Inderdaad een mooi model. Vooral qua techniek is het een bijzondere ervaring.
Ik begrijp dat je geen R1-bochten in je layout moet hebben, want daar kan deze Grote Jongen gewoon niet doorheen. Welke radius overleeft 'ie wel?
Op een gegeven moment laat je de loc achteruit rijden in het filmpje. Zie ik daar nu witte en blauwe bedrading lopen? Dat vind ik dan minder geslaagd eerlijk gezegd.
Anyway, je bent er bijzonder blij mee en dat is te begrijpen. Veel plezier ermee!
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Hola,

Dank voor de hartverwarmende reacties, allen!
Ik heb de loc idd via ebay op de kop weten te tikken en incl verzending en belastingen heb ik de 450 grens niet hoeven aantikken. Toegegeven, een boel geld maar in vergelijk met de Marklin variant zeer gunstig geprijsd. De loc zal hier voornamelijk op de rollenbank en in de vitrine staan. Op mijn kleine epoche I baantje gaat zij haar dikke kont niet kunnen keren.
De kleinst berijdbare radius is 18" = 437,5mm = R2. Waarom deze dikke dame op R1 voor grote ongelukken zal zorgen, ligt in het feit dat in tegenstelling tot Marklin, MTH geen concessies doet aan de levensechtheid van haar modellen, zoals kleinere drijfwielen in dit geval. Vandaar ook: modelbouwer en geen speelgoedproducent.
En ja, 4 pufs per omwenteling per drijfwerk, dus in dit geval 8 in totaal. Dank voor de correctie.
Verdraaid ik zie dat er inderdaad een blauwe en rode draad zichbaar zijn wanneer je de loc vanachter onder het machinistenhuis kijkt. Jammer, maar wees eerlijk, in de praktijk ga je daar niet op zitten letten als ze voorbij dendert.

Ik zal trachten voor de liefhebbers nog wat meer detailplaatjes van haar te schieten.

H la P
Fred
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Citaat van: apjefferson op zaterdag 26 december 2015, 11:11:53
[...] een 4-8-4 van Bachwann [...]

:P  :thumbup:

Ik neem aan dat je Bachmann bedoelt
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2012

Er zijn geen problemen, slechts uitdagingen.

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Dat klopt!

Mijn M zat omgedraaid op mijn toetsenbord! :D

Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Citaat van: IJsengel op zaterdag 26 december 2015, 14:00:32
Citaat van: apjefferson op zaterdag 26 december 2015, 11:11:53
[...] een 4-8-4 van Bachwann [...]

:P  :thumbup:

Ik neem aan dat je Bachmann bedoelt

Ehhhh, misschien heeft Bachwann (Bhaqwan)ook wel een 4-8-4 op zijn modelspoorbaan!? O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Hola,

Zoals beloofd nog een paar plaatjes van de MTH UP 4-8-8-4 "Big Boy" om haar nog beter in detail te zien.


De Big Boy vol op de neus. Bij het pijltje bevindt zich het classification light (of marker light) Bij dit MTH model zijn alle classification lights werkend! Let ook op de mooie handleuningen.


Achter de laatste schoorsteen zien we de stoomfluit en wat leidingwerk. De fluit is uitgevoerd in koperkleurig metaal.


Nog wat losstaand leidingwerk en filigrane handrails.


Kijken we haar op de kont zien we bij de pijl het rode sluitlicht dat wisselend met het daaronder geplaatste achtersein afwisselend brandt afhankelijk van de rijrichting. Let ook op de filigrane handrails rondom het achterdek van de tender met beweegbare luiken. De standaard geplaatste koppeling wordt nog verwijderd/vervangen door eentje van Kadee


Een simpele doch zeer effectieve manier om het enorme gat tussen loc en tender op te lossen. De plaat is middels kleine scharnieren bevestigd aan de loc, is beweeglijk en klapt desgewenst omhoog.

Tot zover voor nu.
H la P
Fred
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Ha die Fred.
Dat is zeker een fraaie en effectieve oplossing! :thumbup:
Ik zie dit ook wel bij mijn spoor 1 locs en bij sommige andere H0 modellen.
Moet ook eens kijken hoe ze dit bij Rivarossi opgelost hebben want het "gat" was mij niet opgevallen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Hola

Om nog maar eens aan te geven hoe gigantisch deze Loc is, zie je haar samen met boven haar de Marklin C "Schöne Wurttembergerin" en de Marklin G8.1 en onder haar de Brawa G4/5. Voorwaar toch geen kleine opdondertjes, maar ze verdwijnen bijkans naast dit monster, deze Godzilla onder de treinen.



Overigens degenen die denken dat de Big Boy naast de langste en grootste ook de sterkste stoomloc ooit gebouwd was, moet ik teleurstellen. Dat was namelijk de 2-6-6-6 Allegheny met bijna 7500 pk (!!), een slordige 1200 meer dan de Big Boy en de Pennsylvania Rail Road Q2 met liefst 7987 pk (!!!) Het is vooral de marketingmachine van de Union Pacific die de Big Boy tot legendarische en haast mythische proporties heeft weten op te blazen. Vandaar dat bijna iedereen de Big Boy kent en slechts een enkeling de Allegheny of de PRR Q2.

H la P
Fred

Kan je een foto plaatsen van je Riva en hoe daar het probleem afstand loc-tender is opgelost, Albert Jan?

Overigens is het misschien leuk om detailplaatjes van de BB van verschillende fabrikanten te plaatsen? Zien we meteen de verschillen en overeenkomsten!

Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Video van de 2-6-6-6 Allegheny:
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Yep, that's the Allegheny allright, Wim!
Gaaf ding!
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Beste Fred,

Via welke site heb je deze lok gekocht,je schrijft belastingen ,dus Amerika.
Maar red je dit met verzendkosten en belasting

gr
Leo /cardonel
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Nog een leuk U.S. lokkie; de MTH HO 2-8-8-8-2 Triplex Steam:
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Wow wow wow wow...  8o 8o!

Waarom spaar ik dan nog Epoche I...
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Haha, William, waarom kiezen? Ze gaan prima samen, hoor!  B)

Mijn volgende wensloc is de MTH 2-8-4 Berksire van ofwel Pere Maquette #1225 dan wel Nickel Plate Road #765. Bijna niet te vinden, helaas, maar jonge jonge, wat een mooi masjien!
Filmkenners weten vast wel welke loc dit is, want ze stond model voor de Polar Express.
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Sunset Models
gast

Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Ik heb zelf zeer goede ervaringen gehad met de Marklin Big Boy.

Volgens het boekje rijdt deze zelfs op R1 (360mm) De overhang is dan wel extreem te noemen.

Wie M-rail rijdt als ik destijds kan wellicht opzoek naar de Marklin 3800 en 3900 bochten van de Modellgleise serie uit de jaren 50. Op eBay.de zijn ze daar nog zeker te vinden, al is de 3800 binnenbocht wel erg zeldzaam. Daar deze als strakke parallel bochten zijn ontworpen nemen ze eigenlijk nog minder ruimte in ook.

De Marklin Big Boy i.c.m. Marklin 3900 MW wissels werkt eveneens subliem, ook bij kruipsnelheid!
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2011

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy

Leuk Fred, dat voor het voor het voetlicht brengen van Amerikaanse Machinerie. Het is niet mijn spul voeg ik er aan toe maar desondanks weet je door je wervende teksten en je pakkende beeldmateriaal toch het virus te doen oplaaien. Goede duidelijke recensie. Is u marketing man?

mvg Harry
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Voor de liefhebbers (en wellicht durfals): er staat er eentje te koop op MP...
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy


:D
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Lid sinds: 2014

offline
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Mooie lok maar hoe is de bedrijfzekerheid goed of meer een vitrine model?
Re: MTH UP 4-8-8-4 Big Boy
Geen idee... Ik heb vooralsnog alleen af en toe een vloerbaantje, maar deze dame vereist R3 en dus slanke wissels. Wordt lastig bij mij. Misschien eens met Laurent afspreken 😉