Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet nwe poging gelukt

Gestart door erik01 woensdag 23 december 2015, 14:49:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet nwe poging gelukt
Vandaag wilde ik mijn sbb loc, 3332 digitaliseren.
Ik had in een tabel opgezocht dat er hier een dcm motor inzit.
Daarom had ik ik ombouwset 60941 aangeschaft.

Nu ik alles los heb, zwemt de magneet en schild in het oude motor huis.

Wat heb ik fout gedaan ?

Bvd

Erik
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Bron afbeelding ===> klik
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Volgens mij zit er een LFCM motor in. Dan zou je deze set nodig hebben. klik

Maar als, zoals Wim al zegt, Marklin  aangeeft dat de 3332 niet om te bouwen is, dan zal ook deze set niet passen.

Gr.  Charlie
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
simpeler was een esu magneet en bijhorende decoder aan te schaffen.Esu 51960.

Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Mannen, dank voor jullie snelle reacties.

Ik ga een esu magneet bestellen voor een nieuwe poging.

Gr

Erik
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Ik heb nog wat doorgezocht en dit ombouwverslag gevonden op een Duits forum ===> klik
Het is niet echt nodig het driepolige anker te vervangen.
Ik heb een aantal lokjes rondrijden met ESU decoder en driepolig anker. Functioneert prima!
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
hier idem op een duitse site : http://www.stayathome.ch/ae66_3050.htm
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Citaat van: Charlie op woensdag 23 december 2015, 15:09:27
Volgens mij zit er een LFCM motor in. Dan zou je deze set nodig hebben. klik

Maar als, zoals Wim al zegt, Marklin  aangeeft dat de 3332 niet om te bouwen is, dan zal ook deze set niet passen.


Hallo

Nonsens, de 60904 of de 60944 past wel degelijk in de 3322 lok, ik heb het zelf diverse keren gedaan.

teunis
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Hier rijdt ook een E 94 (3722) zijdezacht rond met 60944 motorset, led verlichting en mSd decoder.
De 3722 is motorisch gelijk aan de 3322, alleen had de 3722 af fabriek een LFCM met permanent magneet en 6090 decoder, maar dat reed voor geen ene meter.
Dat zal hoogst waarschijnlijk aan de combinatie van de (6090) decoder en motor gelegen hebben.
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Citaat van: teunistreinen op woensdag 23 december 2015, 20:15:32
Citaat van: Charlie op woensdag 23 december 2015, 15:09:27
Volgens mij zit er een LFCM motor in. Dan zou je deze set nodig hebben. klik

Maar als, zoals Wim al zegt, Marklin  aangeeft dat de 3332 niet om te bouwen is, dan zal ook deze set niet passen.


Hallo

Nonsens, de 60904 of de 60944 past wel degelijk in de 3322 lok, ik heb het zelf diverse keren gedaan.

teunis

Citaat van: Kappa op woensdag 23 december 2015, 20:38:38
Hier rijdt ook een E 94 (3722) zijdezacht rond met 60944 motorset, led verlichting en mSd decoder.
De 3722 is motorisch gelijk aan de 3322, alleen had de 3722 af fabriek een LFCM met permanent magneet en 6090 decoder, maar dat reed voor geen ene meter.
Dat zal hoogst waarschijnlijk aan de combinatie van de (6090) decoder en motor gelegen hebben.
Heren, goed blijven lezen.....
het gaat om de 3332!
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Wilco

Je hebt gelijk.

teunis

Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Maar

Deze lok heb ik in de rode en groene uitvoering.
Beide zijn voorzien van een 60944 motor en rijdt prima.

teunis
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
zoek via google umbau marklin 3332 en je zal het nodige vinden in het bestand van http://www.digitaltog.dk/ .Je moet de pdf hebben en op pagina 2 staan de benodigdheden.Kan de link niet zetten want het is een pdf bestand
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Oeps, ik had ook al verkeerd gelezen.
Maar even gegoogled en deze site gevonden, waaruit blijkt dat de 60944 er wel in past.
Ik zou overigens niet weten waarom die tabel aangeeft dat de 3332 niet met de 60944 kan worden omgebouwd.
De 3332 is technisch gelijk aan de 3050 en 3350 en in de handleiding van de 60944 staat op pagina 6 dat je het motorschild 2 en anker met 8 tanden moet nemen.
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Beste allemaal,

Dank voor jullie reacties en handige links.
Ik was op het verkeerde been gezet door een handig overzicht wat ik een tijd geleden van allerlei varianten van Zwitserse m-locs had geprint. http://www.bahn.hfkern.de/Maerklin/CH_ae66.html
Helaas in dit geval niet accuraat. Dit terwijl ik jaren geleden mijn 3050 in oerversie als eerste lok onder begeleiding heb verbouwd. Was toen hele klus met die klem en afwijkende schroef.

Ik heb nu de ESU magneet 51960 bij Lippe besteld zodat ik dit project kan vervolgen.

Waar bestellen jullie de leds die passen op het voltage van de esu?

Grot, erik
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Alle leds passen op het voltage.....

Maar je moet bij een led de passende weerstand kiezen zodat de stroom er door niet groter kan worden dan de maximum toegestane.
Je gaat dus altijd uit van de stroom door de led en niet de spanning die er over staat.

Ter info: de spanning over een werkende led varieert tussen 1,5 en 3,5 Volt, afhankelijk van de kleur van het licht.
De spanning over een led zal bij bijna geen licht en bij de maximum stroom nauwelijks verschillen; je mag een led dus NIET op een voedingsbron aansluiten zonder weerstand: Je krijgt dan alleen een flits en dan is ie overleden.

Stel je hebt 20 Volt uit de decoder en de maximale stroom is bij de meeste, normale leds 20 mA.
De weerstand moet dan minimaal 1 k (1 kilo Ohm) zijn. Elke andere, grotere waarde is dan toegestaan.
Je zit dan ook aan de veilige kant want de spanning over de weerstand is geen 20 Volt maar lager; de spanning die over de led valt, moet je er eigenlijk van af trekken.

Trouwens de weerstand is de spanning gedeeld door de stroom, ofwel R=U/I
de waarden zijn Ohm, Volt en Ampere, maar als we de stroom in mili-Ampere invullen, krijg je de weerstand in kilo-Ohm.

Een weerstand is betrouwbaar omdat de weerstand altijd dezelfde waarde heeft, maar een led helemaal niet.

En dan dit nog: je mag een led niet verkeerd om aansluiten en daarom ook niet op wisselspanning aansluiten.
In elke datasheet staat dat de maximale reverse-spanning maar 5 Volt bedraagt.

O ja,
Mijn tip is al jaren: schroef een loc open zodat je ZIET wat er in zit, een kleine of een grote schijfcollector-motor, of een trommelcollector-motor.
Er zijn namelijk loc's waar meerdere typen motoren in kunnen voorkomen.

En: bij twijfel altijd eerst navragen !

grv Huub
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Huub
Dank voor je duidelijke uiteenzetting.

Ik ben op zoek naar leds die ik na ombouw zonder extra weerstand in de bestaande lamphouders kan prikken maar die de bijna 20 volt doorstaan.

Ooit had ik er een aantal op een beurs gekocht maar die voorraad is bijna op.

Ik heb geen idee waar ik die onder welk nummer kan bestellen.

Gr Erik
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Ook hier is Conrad.nl weer je vriend... :D
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Naast conrad heb je ook respotec.de, die hebben leds met ingebouwde weerstanden die op 4 - 19 Volt werken.
Ik heb met dit bedrijf geen ervaring.
Volgens mij wel aan de prijs.....

heb effe een link opgezocht:
https://www.respotec.de/artikel-fuer-den-modellbau/leuchtdioden-und-zubehoer/index.php
nou werkt deze link al niet meer  8o

https://www.respotec.de/leuchtdioden-und-zubehoer/led-mit-integriertem-strombegrenzer/index.php
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
Hallo wim,

Bij conrad hebben ze honderden leds.
Ik heb geen idee welke ik moet hebben.

Gr erik
Re: Ombouw loc 3332 met set 60941 lukt niet
M3332 - SBB / CFF/ FFS   Ae 6/6  11429

Bouwjaar: 1986
Motor: LFCM
Anker 3-polig: 21 7540
Motor schild: 21 6730

Ombouw naar hoogvermogen (set 60904):
Anker 5-polig: 21 0888 (8 tanden)
Motor schild: 21 4121

(Tik- en andere fouten onder voorbehoud)!


Willy
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Op basis van jullie tips heb ik een passende Esumagneet laten komen. (uit Esuset 64630).
Vanavond geplaatst en de decoder ook uit deze set aangesloten.

Bij he op de baan zetten direct kortsluiting, als ik de draden naloop zie ik niet wat ik fout heb gedaan !.


Hoop dat jullie dit wel zien.
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Zo te zien heb je de grijze draad (motoraansluiting) aan de massa(draaistel) verbonden, die hoort direct aan de motoraansluiting. Ook de spoel condensator tussen massa en de motoraansluiting is niet juist.
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
De "spoel" is een condensator en die moet inderdaad weg. Ook niet lekker is de massa-aansluiting. Lijkt een dik stukje draad (waar naartoe?) en dan de dunne zwarte decoderdraad naar hetzelfde massapunt. Mijn tip: alles er uit en met draden in de juiste lengte en juiste kleur opnieuw aansluiten. Eerst de motor aan het lopen maken, daarna de verlichting een voor een aansluiten. Voor de zekerheid een extra massadraad van het soldeerlipje (waar nu de condensator en de grijze draad zitten) naar de opstaande strip waar ooit het relais aan vast zat. Die soldeerverbinding (zwarte draad) ook nalopen, de lijkt niet vast te zitten. Al met al geef ik je niet veel kans dat deze decoder nog aan 't werk gaat; een motoraansluiting aan massa is doorgaans einde verhaal.....
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Foutje in de tekst hersteld. In de ESU sets worden standaard ontstoorspoelen meegeleverd, vandaar het foutje.
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
De voorgaande meldingen van BRUND en HVANSCHAIK kloppen volgens mij heel goed.....
Een paar foto´s van hoe je een motor aan sluit, de draden mogen ook niet tegen andere punten op liggen en daar contact maken !
De namen van de foto´s geven ook de loc waar het om gaat, aan, maar alle, oudere loc´s zijn in principe het zelfde.


Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
O ja,
Voor de leds heb ik een nieuwe link geplaatst, die vorige werkte zonet niet meer.
https://www.respotec.de/leuchtdioden-und-zubehoer/led-mit-integriertem-strombegrenzer/index.php
Grv Huub
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
die ontstoorspoelen moet je echt plaatsen als er iemand in de buurt digitenne kijkt(had er eentje rijden zonder bij mijn ouders maar er bleef geen beeld over zonder die spoelen erop)
en ik heb ook slechte ervaring met een lok met 3p en een ESU wat ik ook deed deze wou niet goed lopen!
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Mijn ervring is dat ik op mijn digitenne nooit iets van storing heb gezien en op mijn menige
ombouw projecten van motoren  nooit de ontstorings bescheiden heb toegepast.
En de esu magneten vindt ik bagger, ellende met afstellen, vervangen met M Magneten en geen
problemen meer gehad.

Gr, Jan
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
** die ontstoorspoelen moet je echt plaatsen als er iemand in de buurt digitenne kijkt(had er eentje rijden zonder bij mijn ouders maar er bleef geen beeld over zonder die spoelen erop)
en ik heb ook slechte ervaring met een lok met 3p en een ESU wat ik ook deed deze wou niet goed lopen! **


De ontstoorspoelen zal ik plaatsen als het echt nodig zou zijn, maar dat is niet het geval.
Als het echt zo ernstig is zoals het hier beschreven is dan is er vermoedelijk meer aan de hand.

De grote schijfcollector met een ESU-magneet kan je inderdaad beter niet doen; één loc bleef bij bepaalde snelheidsstappen op en af regelen; om gek van te worden.
Niets hielp en ik heb toen als laatste redmiddel de ombouwset 60944 besteld en ingebouwd en toen was het probleem pas over.
De andere twee typen motoren doen het wel prima met de ESU-magneet.

grv Huub
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Beste allemaal,

Dank voor jullie tips en @huub duidelijke foto's.

Ik heb alles losgehaald en zoals hierboven aangegeven alles aangesloten.
Helaas reageert de loc nergens op.
ik denk dat de decoder is overleden :7(

Ik heb geen decoder op voorraad, dus volgende update volgt pas als ik weer nieuwe voorraad heb.
Zolang gaat de loc naar de vitrine (eerst paar foto's gemaakt met mijn nieuwe aanwinst, ook een AE 6/6).

Groet,

erik

groet, erik
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Tja Erik,

Het is een technische zaak en fouten maken is niet toegestaan  :)

De uitgangen van een ESU zijn wel kortsluitvast, maar dat leidt toch tot oververhitting en de nare gevolgen er van.
Waar die ESU (en ook alle andere decoders) niet tegen kan, is spanning zetten op een uitgang, dus waar spanning uit komt.
Dat kan tot onmiddelijke defecten leiden.

grv Huub (die van de 50 ESU´s nog geen enkele kapot heeft, wel Märklin- en Uhlenbrockdecoders)

En dan nog een ongevraagd plaatje voor jou:
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Huub,

Gisteren heb ik mijn Br81 omgebouwd met een Esu 54610 en permanente magneet.
In de NL handleiding staat dat de gloeilampjes aan massa (chassis) mogen blijven zitten en aangesloten worden via wit en geel.

CiteerBron Esu 54610 manual NL: b) de lichten/functies zijn samen aan de massa van de lokbehuizing verbonden (b.v. bijna alle Märklin® locomotievenen ook oudere Fleischmann® of Roco® locs).
De bedrading is weliswaar eenvoudiger maar de spanning aan de lampen is ongeveer de helft minder.
Deze soort verbinding is niet geschikt voor een multiprotocol bedrijf: M4 en Motorola® pakketten zijn asymmetrisch.
Vandaar krijgen de functie uitgangen gedurende een zekere tijd geen stroom. Het resultaat is een ritmisch flikkeren van de lampen, wat bijzonder zichtbaar is met LEDs. Bij analoog DC bedrijf functioneert de lamp maar in één richting afhankelijk van hoe de loc op het spoor wordt geplaatst.

Inderdaad flikkeren mijn gloeilampjes een beetje en ik wil dat t.z.t. nog wel ombouwen naar potentiaal vrij. Ik begrijp uit jou schema, verhelderend trouwens, dat dit kan van blauw via gloeilamp naar geel en wit, uit het ESU schema had ik dat niet begrepen. Dat toont wit / geel alleen naar massa.
Kijkend naar jou schema, snap ik niet hoe die gloeilampjes nu stroom krijgen. Wit en geel liggen indien geschakeld aan -(min) van de brugcel, de andere pool van de gloeilamp ook!
Mis ik wat?

Groet Hans
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Citaat van: topslob op zondag 03 januari 2016, 22:42:24
Kijkend naar jou schema, snap ik niet hoe die gloeilampjes nu stroom krijgen. Wit en geel liggen indien geschakeld aan -(min) van de brugcel, de andere pool van de gloeilamp ook!
Mis ik wat?

Hallo Hans

De andere pool (kant) van de gloeilamp ligt aan de blauwe lijn en dat is de + van de brugcel.

teunis
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Erik, heb je de rode draad van de decoder aan de keuze schakelaar gesoldeerd?
Zo ja, staat deze in de juiste stand?
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Teunis,

Op het plaatje in de Lopi manual (pag. 16, plaatje 5) staan wit en geel alleen verbonden naar massa. De optie om deze met blauw te verbinden wordt hier niet gegeven.
Klik
Vandaar mijn verwarring.

Groet Hans
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Teunis,

Nog een vraag. Bij de Lopi 54610 werden geen condensatoren of ontstoor spoelen mee geleverd. Ik heb de originele wel bewaard. Ook hier gaf de Lopi manual aan de condensatoren naar massa te verwijderen dus dat heb ik gedaan. Ik woon ik een "kabel" gebied en verwacht hier dan ook weinig tot geen Digitenne gebruikers. Is er een technische noodzaak om deze condensator over de motor polen terug te solderen?

Groet Hans
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Citaat van: topslob op maandag 04 januari 2016, 04:53:35
Op het plaatje in de Lopi manual (pag. 16, plaatje 5) staan wit en geel alleen verbonden naar massa. De optie om deze met blauw te verbinden wordt hier niet gegeven.

Hallo Hans

A;s je lampjes hebt als frontverlichting dan wordt de ene kant verbonden met wit (voorkant lok) en geel (achterkant lok), sleper is voorkant lok. De andere kant van het lampje zit in het frame van de lok, en dat is dus de massa, bruine draad.
Als je lampjes hebt met een aparte fitting die dus geisoleerd is van het lokhuis, dan kan je de andere kant van de lampjes aansluiten op de blauwe draad. In de volgende plaatjes op dezelfde bladzijde staan al deze mogelijkheden getekend.
Maar goed dat moet je ook maar weten.

Succes verder

groeten van teunis
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Teunis,

Dank voor de info. Weer een stukje wijzer. Ik zal binnenkort e.e.a. via blauw aansluiten en de lampjes isoleren t.o.v. massa.

Groet Hans
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Hans,

Een beetje laat van mij, maar je schrijft:

Kijkend naar jou schema, snap ik niet hoe die gloeilampjes nu stroom krijgen. Wit en geel liggen indien geschakeld aan -(min) van de brugcel, de andere pool van de gloeilamp ook!

De andere pool van de gloeilamp heb je aan de zwarte draad aangesloten en ligt dus NIET aan de min v/d brugcel. (voor de duidelijkheid: in jouw schakeling dus).
In mijn schakeling worden de verbruikers aangesloten tussen de plus en de geschakelde decodermassa c.q. de min v/d brugcel.
Dit is dus NIET de baanmassa of het lokchassis !

De lampjes krijgen momenteel ongeveer de helft van de spanning (in tijdsduur, niet in hoogte) omdat ze parallel aan één diode uit de brugcel staan.
Het beste is om altijd de blauwe draad te gebruiken.

De wisselspanning van het Motorola-signaal werkt met smalle pulsen om een nul door te sturen en brede pulsen om een één door te sturen.
Dit signaal zal door de aard van de te verzenden data iets meer negatief liggen dan positief, maar zal tegelijkertijd ook constant variëren qua opbouw.
Hierdoor zal de verlichting ´random´ gaan knipperen.
Stuur je alleen maar DCC-signalen uit, dan is dit probleem er helemaal niet.

Dan de condensatoren: bij Märklin(allstrohm)motoren zitten er diverse op en moeten er af gehaald worden, behalve de condensator die tussen de twee motoraansluitingen zit.
De spoelen dienen uitsluitend voor ontstoring; ter verdere onderdrukking van hoogfrequente signalen waar je op radio of tv last van zou kunnen krijgen.
Daar zijn metingen voor met bijbehorende grenswaardes, iets wat op dit forum veel te ver door voert.

Voor de werking van de loc doen ze nagenoeg niets en dan laat ik ze gemakkelijkheidshalve gewoon weg.
Wat wel kennelijk mogelijk is, dat er op je modelbaan een ander artikel vreemd gaat doen.
Dit artikel zal dan niet van de allerbeste kwaliteit zijn, maar je zal er maar mee zitten......

Zet je ze er wel in dan dienen ze zo kort mogelijk bij de storingsbron aangesloten te worden; dus niet de hele lengte van de aansluitdraad er tussen laten.

Als er nog vragen zijn over mijn tekeningetje, stel ze gerust ! Ik maak ook gedachtensprongen....

grv Huub
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Huub,

Dank voor de heldere uitleg.
Tot nu toe heb ik nog geen klachten gehoord, mocht dit wel zo zijn is het een kleine moeite om de condensator over de motor er weer op te zetten. De lampjes zal ik via blauw aansluiten, eerst even bedenken hoe ik deze dan 100% zeker isoleer tov massa. Het zijn schroef fittingen met een klemmetje er overheen dus met enig uitbuigen moet dat ook wel weer lukken.

Groet Hans
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Je gaat ook geen klachten van de buren krijgen hoor. Maar toch is het verstandig de condensator tussen de motorpolen terug te plaatsen. Het verstoort de werking van de motorregeling en strooit verstoringen op de baanspanning.

Met groet,
Ben.
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
net als de twee gratis ontstoorspoeltjes.Je hebt er mss geen last van maar anderen of sommige aangesloten dingen wel.Ik zet ze er altijd tussen.Doet geen kwaad en kost niks.
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Ik heb bij de Lopi V4 geen ontstoorspoelen ontvangen.
Wat voor waarden hebben deze, dan kijk ik volgende keer als ik in Badhoevedorp ben hiernaar.

Groet Hans.
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Hallo Huub,

Citaat van: huub op dinsdag 05 januari 2016, 17:45:28
behalve de condensator die tussen de twee motoraansluitingen zit.

Daar zijn metingen voor met bijbehorende grenswaardes, iets wat op dit forum veel te ver door voert.

Wat wel kennelijk mogelijk is, dat er op je modelbaan een ander artikel vreemd gaat doen.
Ik heb een artikel waarin uitvoerig op storingen die door decoders veroorzaakt worden ingegaan wordt. Compleet met meetgegevens en voorbeelden. Hierin wordt o.a. door Piko ook aangeven dat bij een combinatie van bepaalde typen decoders en sommige motoren die zij gebruiken de condensator tussen motoraansluitingen verwijderd dient te worden om storingen op andere producten te voorkomen. Voor andere andere merken/type decoders zijn weer andere oplossingen voor.

Hoe je aan dat artikel kan komen zal je denk ik wel weten  ;).


Mvg,
Peter
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
decoder over de motoraansluitingen is essentieel ondanks dat anders wordt beweerd.De andere naar believen.Nagenoeg geen enkele winkel levert de ontstoorspoelen erbij omdat ze de decoders gewoon zonder verpakking verkopen (aankoop in bulk is veel goedkoper).Ik heb er een mooi aantal gekocht in China.Kosten daar niks en plaats ze telkens weer.Mss is een link naar betreffende artikel wel op zijn plaats zodat elkeen het kan raadplegen en zelf beslissen.Een link vernoemen kan iedereen.
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Hallo JOHNNY,

Citaat van: bellejt op zaterdag 09 januari 2016, 20:37:43
Mss is een link naar betreffende artikel wel op zijn plaats zodat elkeen het kan raadplegen en zelf beslissen.Een link vernoemen kan iedereen.
Een link kan ik je niet toesturen, simpelweg dat het artikel niet op Internet staat.


Mvg,
Peter
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet lukt niet
Modelspoor bedrijven lijkt langzaam aan raketwetenschap te worden.......
Re: Ombouw loc 3332 met nwe esu magneet nwe poging mislukt
Vandaag een nieuwe poging gedaan nadat er een nieuwe Loki was gearriveerd.

Ik ben schoon begonnen en aan de hand van jullie berichten en duidelijke foto's weer opgebouwd.
De loc melde zich na op de rails gezet te hebben aan met MFX.

Ook de lichtjes en schildpadstand deden het gelijk goed.

Omdat dit oudje nog nooit had gereden voorzichtig begonnen met wat inrijden. Met uitzondering van 1 wissel, waar hij structureel rechtdoor wil ! ?! reed hij mooi. Na 5 minuten viel hij stil. Wat ik ook probeerde hij wil niet meer!
Ik heb geen idee waaraan dit ligt. Ik heb alle contacten gecontroleerd, niet gevonden (zie foto's die zo volgen).




ik heb geen idee waarom hij het niet meer doet.

Ook proberen opnieuw aan te melden op CS heeft niet geholpen. Sterker nog mijn CS startte spontaan opnieuw op en is geheel leeg! Al mijn locs zijn uit het geheugen. :(