Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Zolderbaan Kevin

Gestart door kevinpijls dinsdag 22 december 2015, 11:47:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Citaat van: Simon BR39 op woensdag 22 juni 2016, 10:03:34
Er van uitgaande dat je rechts rijdt:
naar beneden is het sws niet zo n ramp.
naar boven is het maar een klein stukje, geen kilometers snel stijgen. Die 9cm tussenruimte is een fundamenteel probleem, daar kan je weinig aan doen, dus dan moet je de rest daar aan aanpassen.

@Simon, Ja het zal 8/9 cm worden dan, dat is wel haalbaar. Het betreft een klein stukje van boven de 3%, de rest is keurig onder de 3%.

Citaat van: BR98-10 op woensdag 22 juni 2016, 11:38:21
Kevin,

Zonder bovenleiding isis een vrije doorrijhoogte tussen twee lagen van 8 cm meer dan genoeg

Cees

@Cees, Ik ga alleen in het zichtbare gedelte met bovenleiding rijden. Wil ervoor zorgen dat de panto's automatisch ingedrukt worden, zodra deze de " tunnel " ingaat richting spiraal etc.. Dit wil ik doen door daar een koperdraad aan de onderzijde van de helix etc te maken. Zodra de trein de tunnel weer verlaat, klapt de panto automatisch weer omhoog. Vandaar dat ik moet meten of die 8 cm tussenruimte, dan niet de panto volledig vastdrukt.

Ga dit morgen even uittesten.

Citaat van: DB BR85 op woensdag 22 juni 2016, 13:34:51
Kevin,

Je hebt al de nodige reacties gehad. Als je niet zulke lange treinen gaat rijden kan je boven de 3% gaan zitten.

3% is de regel dus 3 centimeter stijgen op één meter.
5% schijnt nog te kunnen al wordt het niet aangeraden.

zo lang je niet boven de 5% komt kan er weinig fout gaan. misschien is het een idee om bij + 3% gebruik te maken van minimaal R2 bogen. dat scheelt aanzienlijk en de trein wordt minder makkelijk "uit de bocht getrokken".

Als je wilt kan je ik nog een blik werpen op je wintrack bestand.

Succes.

Gr. Dirk

@Dirk, Ja het is een klein stukje wat maar boven de 3% komt, daarnaast maak ik gebruik van R2/R3 bochten :) haha De treinen die bij mij rijden zullen max 1 loc & 4/5 rijtuigen zijn, ivm de lengte van de perronsporen. Ik ga toch voornamelijk passagier rijden.

Ik ga het eens uitproberen. Ga de helix gewoon maken zoals nu de bedoeling is, anders kunnen we nog even naar WT bestand kijken. Kijken wat er gebeurd. Alvast dank!

Mvg
Re: Zolderbaan Kevin
Stijn Laceur
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

mooie ruimte, mooie baan, mooie gezinsvooruitzichten,  :thumbup:

ik volg!
Opbouw Klimspiraal
kevinpijls
gast

Opbouw Klimspiraal
update....

Zo we zijn begonnen met de opbouw van de klimspiraal.. Helaas enige tijd niks kunnen doen door prive omstandigheden...  :( Maar nu gaat het allemaal weer wat beter ( nog niet optimaal ) maar we kunnen weer eens gaan denken aan modelspoor....

Zie hieronder het 1e resultaat...

- 1e laag van de spiraal uitgelegd op de tafel.
- 1e boog van de klimspiraal is geplaatst incl. draadeinde & al op de juiste hoogte gebracht..
- Meteen even testen of de wagons makkelijk door de bocht komen, zonder de draadeinden te raken :) Wel zo belangrijk.. :) :) :)  :thumbup:

Binnenkort meer :)

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Ziet er al behoorlijk goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Netjes hoor, tip, bescherm de draadeinde met stukjes electrabuis.
Mocht een wagon of loc ontsporen en knalt die dan tegen de draadeinde dan is de schade beperkt.
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Netjes hoor :thumbup:. Nog een tip, gebruik aan beide zijde carrosserieringen dan klemt alles beter.
Let erop dat de diameter van een uitgetrokken spiraal kleiner wordt en dat dan de gaten voor de draadeindes niet meer kloppen 8).
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Update...

Gisteren maar weer eens een uurtje verder gegaan aan de klimspiraal... En ja, ook hier loop je dan tegen wat problemen aan..  8o :thumbdown:

- Nou blijkt dat 2 gaten voor de draadeinde van de klimspiraal, precies dusdanig zijn geplaatst, waardoor deze midden op de onderstaande rails van het schaduwstation uitkomen.. Zie foto 1..

--> Als oplossing hiervoor, dacht ik zelf eraan om de draadeinden iets verder naar buiten te plaatsen en gebruik te gaan maken van 4mm dikke metalen verbindingsplaatjes, om extra stevigheid te garanderen, dacht ik aan 1 plaatje onder de plaat & 1 plaatje bovenop de plaat en deze verbinden met een m6 moer/bout erdoorheen. Zie foto 2..


Als laatste een foto van de overview zoals de spiraal er nu bij staat :) Nog niet helemaal afgesteld natuurlijk.

Begint langzaam ergens op te lijken :)

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Idd het begint al ergens op te gelijken, en die oplossing om de draadeinden te verzetten en er een metalen plaatje er voor te gebruiken zou ik ook doen, eens de sporen defitief liggen kan je beginnen met het afstellen van de hoogte.
Ga je er nog isolatie plaat onder de rails leggen, om het geluid wat te dempen?
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2015

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hey Kevin !

Mooie verbouwingen hoor ! Wat heb je een mooie ruimte voor je hobby !
Maar ik stel me wel de vraag waarom je boven je losse frame nog een volle plaat legt.
Deze plaat is totaal niet nodig en verhinderd dat je nergens bij kan via de onderkant van je
tafel. Een open frame, wat je als eerste hebt gemaakt dient net om overal bij te kunnen
langs de onderkant, en nu leg jij op je frame een plaat.

Succes verder met de bouw hè !

Geert
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Citaat van: Snobby Crash op woensdag 13 juli 2016, 10:09:10
Hey Kevin !

Mooie verbouwingen hoor ! Wat heb je een mooie ruimte voor je hobby !
Maar ik stel me wel de vraag waarom je boven je losse frame nog een volle plaat legt.
Deze plaat is totaal niet nodig en verhinderd dat je nergens bij kan via de onderkant van je
tafel. Een open frame, wat je als eerste hebt gemaakt dient net om overal bij te kunnen
langs de onderkant, en nu leg jij op je frame een plaat.

Succes verder met de bouw hè !

Geert

@Geert,

Hier worden nog stukken uit verwijderd, echter is het zo dat er nu nog geen volledig schaduwstation ligt, maar alleen de buitenringen ivm kostenplaatje omtrent de rails. Zodra deze rails er wel ligt, kan ik bekijken welke gedeeltes eruit gehaald kunnen worden 😀

Grt
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Dat met die verbindingsplaatjes is alleen nodig bij de eerste wending van de spiraal die boven de schaduwsporen ligt.
Daarvoor kun je korte stukken draadeind gebruiken; vervolgens gewoon verder gaan met draadeind in de oorspronkelijke gaten van de spiraal.
Volg verder de raad op om tussen moeren en hout carosserieringen /revetten te gebruiken; de constructie wordt dan steviger

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Citaat van: BR98-10 op woensdag 13 juli 2016, 13:27:14
Kevin,

Dat met die verbindingsplaatjes is alleen nodig bij de eerste wending van de spiraal die boven de schaduwsporen ligt.
Daarvoor kun je korte stukken draadeind gebruiken; vervolgens gewoon verder gaan met draadeind in de oorspronkelijke gaten van de spiraal.
Volg verder de raad op om tussen moeren en hout carosserieringen /revetten te gebruiken; de constructie wordt dan steviger

Cees

@Cees,

Ja ik heb sowieso besloten dat het geen losse plaatjes worden, maar 1 geheel metalen strip van 4mm dikte over de breedte van ong. 30cm tussen de draadeinde's in. De volgende draadeinde wil ik dan inderdaad gewoon in de standaard gaten monteren.

Ook was ik aan het denken om evt. een soort " tunnel " van hout te creëren daar, misschien dat dit nog steviger is, aangezien er wel nog druk op komt, ivm de volgende lagen van de spiraal. Dit ga ik even uittesten, welke methode het stevigste is.

Mvg,
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Die tunnel van hout is nergens voor nodig. De ijzeren strip van 4 mm is meer dan stevig genoeg om de druk/gewicht van de volgende lagen op te vangen.
Het gewicht van de volgende lagen is te verwaarlozen; dat wordt immers over alle draadeinden verdeeld.
Vergis je ook niet in de draagkacht en sterkte van de draadeinden

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Daar heeft Cees helemaal gelijk in. Ik zou bijna zeggen dat je het amper merkt als deze ontbreekt, omdat deze stukken hangen aan de volgende/vorige. Gewoon met die strip doen en niet te ingewikkeld ;)
Probleem klimspiraal opgelost
Update..

Waar eerder een probleem was ontstaan bij de bouw van de klimspiraal ivm de gaten die precies op de plaats van de rails vielen, heb ik dit via onderstaande manier verholpen:

1. Ik heb een metalen strip van 1m x 20cm x 4mm gekocht bij de bouwmarkt.
2. Deze op een lengte van 28 cm afgezaagd.
3. Hierin aan beide zijde, een gat geboord met de grote van M6
4. 2 draadeinde's gehalveerd en geplaatst in de plaat.

--> De overige verdiepingen van de klimspiraal, zullen wel gewoon in de standaard gaten geplaatst worden, daar er hier geen hinder meer is, van evt. rails. Zie hieronder het resultaat :)

* Ik wil iedereen bedanken voor de tips omtrent dit probleem  :thumbup:

P.s. meteen maar even een 2e ring toegevoegd, echter moet wel nog alles duidelijk afgesteld gaan worden :)  :D 8o

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Mooie vorderingen, blijf dit draadje volgen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Zo te zien ligt er nog nergens bedrading. Da is niet zo slim.
Ik heb steeds bij elke wending de stroomvoorziening en bezetmeldingen aangesloten (ook blokken gemaakt) en op functionaliteit getest.
Wanneer je nu alles afbouwt moet je straks tussen de verschillende lagen gaan liggen frunniken.
Hetzelfde geldt voor geluiddemping (de blauwe of grijze plaatjes o.d.) als je die wil toepassen.

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Citaat van: BR98-10 op vrijdag 15 juli 2016, 09:22:37
Kevin,

Zo te zien ligt er nog nergens bedrading. Da is niet zo slim.
Ik heb steeds bij elke wending de stroomvoorziening en bezetmeldingen aangesloten (ook blokken gemaakt) en op functionaliteit getest.
Wanneer je nu alles afbouwt moet je straks tussen de verschillende lagen gaan liggen frunniken.
Hetzelfde geldt voor geluiddemping (de blauwe of grijze plaatjes o.d.) als je die wil toepassen.

Cees

@Cees

- Nee klopt, op dit moment ligt er nog geen bedrading ind. Dit moet inderdaad nog gaan gebeuren. Momenteel nog aan het orienteren hoe/wat ik dat het beste kan doen. Daarnaast sowieso nog even aan het wachten op de S88 bezetmelders. IK wet nog niet helemaal hoe/waar die blokkenindeling gemaakt wordt etc.. Daar ben ik nog niet zo in thuis helaas..

- Geluiddemping komt er wel nog onder ja, de isolatieplaten voor laminaat wil ik gebruiken.

Bedankt voor de tip!

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Nog een opmerking over de draadeinden: in de halve bochten van 180 graden staan 3 x 2 draadeinden en wel op 0, 90 en 180 graden.
Verder staan er een draadeind op 45 graden en een op 135 graden maar deze staan aan de buitenkant.
Ik heb deze tussen de beide sporen staan; dat komt de constructie ten goede en ook de bereikbaarheid verbetert.

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Update...

Klein testritje met een NS 1601 & 4 NS rijtuigen, over de 1e verdieping van de klimspiraal.. Deze wordt natuurlijk nog geoptimaliseerd :)



Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Rekensommetje 😀
kevinpijls
gast

Rekensommetje 😀
Zojuist eens even een rekensommetje erop los gelaten om de gemiddelde stijging/daling te berekenen.. Ik hoop dat dit goed is zo, aangezien een beetje wiskunde niet mijn sterkste punt was..

Gemiddelde stijging/daling binnenbocht is 2,8%

Hellingsgraad = hoogteverschil ( 21 cm ) / afstand ( 750 cm ) x 100%..

Dus :

21 cm / 750 cm = 0,028 x 100% = 2,8%

😁😀

Mvg,
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Je gaat lekker Kevin!! :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Mooi hoor, lekker bezig gewoon zo doorgaan en je krijgt een prachtige baan.  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Dag Kevin,

Ik lees vandaag voor het eerst je draadje en ik ben op dit moment ook bezig met een helix.
Er zijn al veel goede adviezen en tips voorbij gekomen en ik zal alleen aangeven waar ik van af geweken ben.
Dat komt misschien als mosterd na de maaltijd maar ja misschien zit er nog iets bruikbaars tussen voor je.
Voor mijn helix gebruik ik ook bovenleiding gemaakt van electradraad.
De electradraad heb ik aan een zelfgemaakte KLIK: V] gesoldeerd. Ook deze van electradraad gemaakt.
Dit voorkomt dat niet helemaal 100% horizontaal lopende pantografen ergens achter kunnen blijven steken.
Voor de hoogte heb ik een standaard Marklin bovenleidingmast gepakt en de lengte opgemeten van de grond tot aan de onderste uitlegger: 8 cm.
Mijn hoogte is dan de V plus 8 cm.

De draadeinden heb ik omwikkeld met aquarium-slang. Iets zachter dan pvc-buis waardoor er volgens mij iets minder snel kleine onderdelen van de treinen zullen afbreken (hoop ik).
Ik heb schroefogen gebruikt voor de verbinding tussen het draadeind en de platen. Daarmee voorkom ik dat de boorgaten niet uitkomen omdat je ze meer of minder kunt indraaien.
Dit is stevig genoeg. Ik heb een lok (krokodil) die weegt twee kilo en die gaat zonder problemen over heen.

Henk
Re: Probleem klimspiraal opgelost
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Probleem klimspiraal opgelost
Citaat van: kevinpijls op vrijdag 15 juli 2016, 09:00:58

3. Hierin aan beide zijde, een gat geboord met de grote van M6

M6? Op de foto lijkt het M8.

Zelf heb ik in het verleden M6, M8, M10 en M12 geprobeerd. M6 en M8 hebben soms zwiepneigingen.
M10 is star, M12 is overdone.
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

ben even weg geweest, maar je bent goed bezig. Ga zo door.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Citeer
M6 en M8 hebben soms zwiepneigingen.
M10 is star, M12 is overdone.

Zelf heb ik m8 en als al het houtwerk eenmaal op zijn plaatst ligt, zit er totaal geen beweging meer in.
Re: Zolderbaan Kevin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,

Dat ziet er prima uit, als je steiging percentage niet boven de 3% uitkomt is het prima.
Minder is natuurlijk altijd beter, het heeft ook een beetje met de lengte van je treinen te maken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@ Jorg, Peter, Brietdijk, Dirk & de geluidsman

Bedankt voor de complimenten.. :)

@Trainhenk

IK ben nog aan het bekijken hoe ik die " bovenleiding " ga maken, maar die V is ind. wel een goede tip. Daarnaast ga ik ook nog wat om de draadeinde maken, zodat dit zachter is bij evt. ontsporingen. Ook komt er een algehele valbeveiliging in de spiraal.

@Jan22

Het zijn echt M6 draadeinde. Deze staan super stevig doordat ze allemaal met elkaar verbonden zijn. Van het zwiepende heb ik geen last.

Grtz
1e componenten om te gaan digitaliseren zijn gearriveerd :)
Update..

Gisteren was het dan zover... Ik kreeg een e-mail van Kiala, dat mijn pakket op de locatie was gearriveerd.. Dus hop, snel in het autootje

Op weg naar Kiala punt --> pakketje oppakken --> op weg terug naar huis...

Thuis aangekomen, het pakketje meteen ontdaan van al haar tape etc :)... De items waren keurig netjes verpakt, dus het was nogal een opgave  :P :P :P

Zie hieronder de inhoud van mijn pakketje... 2x Rosoft S88-n met diode truc terugmelders.. De start is gemaakt :)

Grtz


Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Zo dan maar snel aan de slag
wij zitten klaar voor de resultaten :P :P :P
1e verjaardagscadeau......
kevinpijls
gast

1e verjaardagscadeau......
Beste...

Allereerst allemaal bedankt voor de felicitatie's...  :thumbup: :)

De 1e verjaardagscadeau's heb ik al in ontvangst mogen nemen... En hoe kan het ook anders, dat het hier modelspooritems betreft :)  :P :P :P

1x Marklin 37641 --> DE6400 /NS6400 MaK van de NS
2x Marklin 47705 --> Containerwagen DHL

Hopelijk volgt er nog veel meer aankomend weekend :)  :-) :D :D :D

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Mooie aanwinst en veel plezier er mee,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Tip,

Als je een lamme hand krijgt van het moeren om die draadstangen heen slingeren kan je dat ook met een staal borstel schijf in de boor machine doen.
Met zo eentje bijvoorbeeld
https://www.conrad.nl/nl/wolfcraft-staalborstels-75-x-10-mm-messing-schacht-6-mm-2110000-1-stuks-810532.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=CObKhvbJqs4CFYsW0wod5HkO3A&tid=211354628_36781341188_pla-226674598628_pla-810532&WT.srch=1
Je draait de moer op de stang een paar slage en houd dan de borstel tegen de moer. Heel lichtjes aanraken is voldoende.


Groeten Jeroen
Nog een verjaardagscadeau-tje.... :)
Zoooooooo,

vandaag weer een verjaardagscadeautje in ontvangst genomen... Alles is wat verlaat, aangezien het feestje van afgelopen zaterdag niet door is gegaan, wegens omstandigheden.. Dit wordt op een later tijdstip ingehaald... Dan volgen er hopelijk nog meer verjaardagscadeautjes  :P

1x Marklin 47051.002 P&O Ferrymasters Containerwagen

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Mooi laattijdig cadeau,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel plezier en suc6 er mee.
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Mooi cadeau Kevin. :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2008

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,

Da's zeker een mooi verlaat verjaardagscadeau.
Veel plezier ermee!

Groeten,
Ton.
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin

Dat is een mooi cadeau dat je gekregen hebt, ga ik ook nog verzamelen hier.
Container wagons.



Groeten


Peter