Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zolderbaan Kevin

Gestart door kevinpijls dinsdag 22 december 2015, 11:47:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Zolderbaan Kevin
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Citaat van: kevinpijls op woensdag 06 april 2016, 20:14:54- Balken geverfd met houtbeits voor een authentieke " schuur " look. :)-
Dat is gewoon een hele gave Mancave look, dit gaat ver boven een schuur uit.
Je hebt er een mooie ruimte van weten te maken. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Proficiat met de afwerking van de zolder/treinkamer/mancave,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin

Prachtige ruimte heb je daar, denk wel dat je daar graag uren in zult vertoeven.  :P



Groeten

Peter
Opzetje omtrent de tafel
kevinpijls
gast

Opzetje omtrent de tafel
Beste,

Nu de zolder bijna volledig verbouwd is, begint ik na te denken over de bouw van een tafel. Ik heb reeds een opzetje gemaakt & vraag me af wat de gedachte hierover is. ( zie foto ). De tafel gaat gemaakt worden uit 5 losse modules, die aan elkaar bevestigd kunnen worden door een bout/vleugelmoer verbinding, zodat deze makkelijk te demonteren is, bij evt. wijzigingen in de toekomst ( verhuizing, andere ruimte etc etc ).

Nu loop ik zelf met wat vragen:

1. Ik wil gaan werken met een schaduwstation, vandaar dat mij open frame constructie met daarop het railtraject uitgezaagd het handigst lijkt? Maar is dit voor een absolute beginner ook te realiseren, aangezien de bouw van je bovenbaan dan anders wordt, dan met een " gesloten "  tafelblad.

2. De openingen die momenteel op de tekening te zien zijn, zijn die groot genoeg, of kan ik beter op deze afmetingen kiezen voor een " enkel kruis " in het midden van beide planken, waardoor de openingen veel groter zijn ?

Graag jullie reactie & opmerkingen/verbeterpunten/ideeën/etc etc.. :)

Alvast dank.

Mvg,
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Ik persoonlijk zou de openingen iets groter maken, mijn baan is ook een open frame structuur en daar zijn de spanten tussen de 40 en 50 cm uit elkaar, geeft iets meer bewegingsruimte.
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@Jorg,

Dan zou het dus betekenen dat ik dus gebruik ga maken van 1 kruis in het midden zeg maar..  Op de lange zijde dan op 66cm en op de korte zijde op 55 cm. Dan zou ik dus 4 vakken krijgen.

Is dat stevig genoeg op deze afmetingen ?

Mvg,
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Waar ik wel eens tegen aan ben gelopen, is dat ik mn accu boormachine er niet tussen kreeg. En dat is toch wel handig.... Jorg geeft wel n mooie afstand aan.
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin,
Hetgeen Jørg voorstelt is zeker een aanrader (50 cm. is wel het minste wat mij betreft). Suk6 met jouw baan.
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Ok, dus dan zou ik dit principe krijgen...

Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Indien je een halfhoutse verbinding maakt zeker en je hout dik genoeg nemen, je kan dat laten berekenen in de bouwmarkt, waar je het hout gaat halen.
Yeahhhaaa.. Na alle verbouwverhalen, nu ander nieuws..
Zo mooi
Zo klein
Zo lief
Zo van ons... 💕🍼💕
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin

Een dikke proficiat alvast  :) :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin,
Is er een nieuwe 'wereldburger' op komst?
Gefeliciteerd daarmee!  :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Proficiat met de nakende geboorte van je kindje,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hallo Kevin, gefeliciteerd alvast en dat alles maar voorspoedig mag verlopen. :arrow: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Zolderbaan Kevin

Ik sluit me bij Cees aan  :P
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Van harte gefeliciteerd! Hopelijk hoeft de treinkamer nu niet ingewisseld voor een babykamer ;).

Groeten,
Wico
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Dat zijn leuke berichten Kevin. :thumbup:

Gefeliciteerd. :) :)
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

van harte gefeliciteerd!!  :) :thumbup:



Groet,
Dirk
NS materieel op een testovaaltje
1.



2.
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Dank voor het plaatsen van beide filmpjes,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Je hebt een prachtige hobbyruimte gecreëerd, gefeliciteerd met de komst van de kleine.

Gr.
Piwie.
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

nu nog op de grond straks op de tafel :)

Groet,
Dirk
Het feest kan beginnen, de tafels zijn binnen :)
Update...

Vandaag druk in de weer geweest met de ruwbouw van de tafels...

Zie hieronder het resultaat van de 5 losse modules.. rondom de tafels voldoende ruimte gehouden om langs te kunnen lopen..  :) :P

grtz,
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin

Prachtig gemaakt, en dat je plaats genoeg hebt gehouden om er achter te komen is top hoor.  :thumbup: :thumbup:
Zo kan je lekker overal aan als je aan je baan aan het werken bent.  :P  :P



Groeten

Peter
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@Peterke,

Ja die fout wilde ik niet maken ind.. :)

@Robbie,

dit wordt de hoogte van het schaduwstation op 70 cm van de grond.

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Heb ook overal plaats gelaten om achter en zijkanten bij te kunnen en dat is echt ideaal om te werken.
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Zie nu pas dit draadje, mooie ruimte en mooie tafel.
Goed bezig geweest en verstandig dat je er ook omheen kan lopen. :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,

Allereerst gefeliciteerd met je aanstaande vaderschap.
Net de opbouw van je zolder bekeken ( daar ben ik zelf ook mee bezig  :) ) wat een werk hè  maar het resultaat mag er wezen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

De ruwbouw staat al mooi op zijn poten, nog even en de treinen kunnen hun rondjes rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Gefeliciteerd Kevin, super ! Nog een 2e leuke hobby erbij. Als je de ene zat bent kun je de aandacht naar de andere verleggen, ha, ha.

Het voordeel ven een open raam constructie is dat je makkelijk bij de verdekte sporen kan komen. Het is echter wel wat moeilijker om
je sporen te leggen, vooral als je veel niveau verschillen hebt. Vooral de plaatsen om ondersteuningen te maken, komt niet altijd goed uit. Soms heb je daar dus alleen maar een gat zitten.  Verder heb je wat vaker last van de zwaartekracht en wordt je humeur danig op de
proef gesteld als er voor de zoveelste keer spullen op de grond vallen. Zelf heb ik de vakken 30x30 gemaakt en daar waar geen ondersteuningen hoeven te zitten, heb ik de kruisverbindingen later gewoon weggezaagd en de zaak opnieuw vastgeschroefd. op andere plaatsen heb ik juist weer extra tussenlatten gemonteerd. Zo heb ik hele grote, maar ook kleine openingen gecreëerd. Van mijn oorspronkelijke uitgangspunt is maar heel weinig overgebleven. Je kunt ook met spanten gaan werken. Dat is ook een veel gebruikte combinatie. Met Wintrack kun je heel eenvoudig spanten plaatsen en uitprinten. Heel veel geluk met de kleine en succes met je baan.
Aanschaf van de benodigde rails..
Hierbij weer een update...

Weer eens flink in de buidel moeten tasten voor de ontbrekende rails voor het baanplan. Als alles goed is, moet ik nu voldoende hebben om het gehele traject van schaduwstation t/m zichtbaar stationsgedeelte volledig te kunnen neerleggen..!

Als alles dan klopt, kan er een trein gaan rijden 😀😀😀 EINDELIJK !! :thumbup:

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Aanschaf van de benodigde rails..
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Aanschaf van de benodigde rails..
Citaat van: kevinpijls op dinsdag 31 mei 2016, 23:14:53
Als alles dan klopt, kan er een trein gaan rijden 😀😀😀 EINDELIJK !! :thumbup:
Grtz

Ik zeg kom maar op met de foto's en eventuele filmpjes van de rijdende trein. :) :)
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin


Prachtige aanwinsten al die sporen, en nu lekker alles rustig leggen en aansluiten en rijden maar.  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Nu maar hopen dat het voorlopig slecht weer blijft, kun je rustig gaan bouwen en dan RIJDEN!!!! :P

Groet,
Dirk
Uitbreiding ICE 2
kevinpijls
gast

Uitbreiding ICE 2
Zo,

vandaag wederom een pakketje ontvangen ( wel echt de laatste voorlopig  :D 8o )...

Na lang zoeken, eindelijk een uitbreiding gevonden voor mij  ICE2. Vandaag dan eindelijk het bordrestaurant & 2e klas rijtuig mogen verwelkomen.. En ik moet zeggen, het ziet toch weer iets imposanter uit zo'n 5-delige ICE, ipv 3-delig ICE ;) Wat vinden jullie..?

Misschien dat ik hem in de toekomst nog uitbreid naar 6/7-delig.. Maar voor nu tevreden, want de portemonnee houdt de rem erop na alle rails & treinen die op korte termijn zijn aangeschaft.. Tevens is de gezinsuitbreiding ook steeds dichterbij aan het komen.. Das ook heeeeel belangrijk !

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Zolderbaan Kevin
 @citaat  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Mooie aanwinst,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel plezier er mee.
En die gezinsuitbreiding, dat kost pas handenvol geld.
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Mooie uitbreiding voor je ICE :thumbup: :thumbup:. Wordt zo een leuke lengte om straks mee te rijden.

Groet,
Dirk
Start klimspiraal rechterzijde
Hierbij een update omtrent mijn baan..

Wat is er zoal gebeurd in de tussentijd....We hebben niet stilgezeten!

-> Inmiddels alle benodigde rails voor het baanplan verzameld.
-> Alle rails inmiddels ook "geknipt " & doorgemeten om computergestuurd te kunnen rijden icm bezetmeldingen.
-> M8 draadeinde & ringen/moeren aangeschaft om te kunnen starten met de klimspiraal aan de rechterzijde van de baan.

Vandaag een start gemaakt met die klimspiraal, Meten - Draadeinden plaatsen - En tot de ontdekking komen dat je nog draadeinden tekort hebt  :D 8o

Achja, dan maar weer een ritje richting de bouwmarkt... :)
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,


Het begint er al mooi op te lijken nu, dan kan je alles mooi afstellen.

Je hebt een mooie lengte om zeker onder de 3% te blijven denk zelfs dat je lager kan met je %
Verder ben je heel goed bezig hoor.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: Zolderbaan Kevin
-Kevin:
Ziet er zeer strak uit, dat wordt een indrukwekkende helix, ga je de volledige lengte van deze draadeinden benutten?
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Citaat van: peterke33 op maandag 20 juni 2016, 15:51:45
Hoi Kevin,


Het begint er al mooi op te lijken nu, dan kan je alles mooi afstellen.

Je hebt een mooie lengte om zeker onder de 3% te blijven denk zelfs dat je lager kan met je %
Verder ben je heel goed bezig hoor.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Peter


@Peter, THNX!!

Citaat van: Jørg op maandag 20 juni 2016, 16:06:26
-Kevin:
Ziet er zeer strak uit, dat wordt een indrukwekkende helix, ga je de volledige lengte van deze draadeinden benutten?

@Jorg, dat zou ik kunnen doen, echter wordt het zichtbare gedeelte van mijn baan dan op 1.70 hoogte gemaakt 😀 Nee de draadeinden worden ingekort tot ong 35/40 cm 👍🏻 maar dat doe ik pas als alle draadeinden uitgemeten en gaten geboord zijn 👍🏻

Mvg,



Groeten

Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,

ziet er al goed en strak uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:, kun je straks alles goed mee afstellen.
Ik begrijp nu ook je vraag over het verlengen van de rechter en linker helix.
En zoals Peter aangaf je kunt onder de 3% blijven. De linkse helix zit nu al onder de 2,5% dus klimmen wordt geen probleem voor de treinen :D en de rechtse net onder de 3%. Kun je waarschijnlijk ook nog wel wat minder krijgen. In de praktijk komt het toch vaak net iets anders uit dan bij het tekenen ;).

Groet,
Dirk
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2013

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,

je hebt mooi werk geleverd om die zolder treinklaar te krijgen.
Over je tafel heb ik toch een opmerking. Ik zie dat je ook onderaan dwarsverbindingen hebt. Daardoor zul je niet makkelijk onder de tafel kunnen schuiven wat het bekabelen gaat bemoeilijken. Ik zou toch op sommige plaatsen die dwarsverbindingen weglaten zodat je vlot onder en vanonder de tafel kan schuiven.
Het werken met draadeinden is echt top. Je kan er heel precies hoogtes mee afstellen. Wel zorgen dat je de borgmoeren gebruikt anders kunnen de moeren na een tijd door trillingen allerhande gaan loskomen waardoor je problemen kunt krijgen.
70cm hoogte voor het schaduwstation lijkt mij een goede keuze, kan je aan de tafel terwijl je op de grond ligt.

Verder nog veel succes gewenst met de hobby

groetjes uit Qatar

Luc
Problemen met Helix
kevinpijls
gast

Problemen met Helix
Beste, zie net dat ik op 2 punten in mijn baan, niet  geheel goed uitkom, betreffende de doorrijhoogte / stijgingspercentage ..

=====================
Zie net dat ik een klein beetje in de problemen kom op 2 stukken in mijn baan, ivm de doorrijhoogte, waardoor deze onder de 9cm komt of boven de 3%...

Is het heel erg als het op 2 plaatsen iets er boen komt en de rest van de baan keurig onder de 3% ..?

Want ik neem aan dat 9cm wel het minimum is qua doorrijhoogte ..?
=====================

Graag jullie advies ? :)

Thnx
Re: Zolderbaan Kevin
peterke33
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,


Dat gaat volgens mij geen probleem opleveren, Marklin zegt wel 3% maar dat heel kleine beetje mag normaal geen probleem zijn.






Groeten

Peter
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Er van uitgaande dat je rechts rijdt:
naar beneden is het sws niet zo n ramp.
naar boven is het maar een klein stukje, geen kilometers snel stijgen. Die 9cm tussenruimte is een fundamenteel probleem, daar kan je weinig aan doen, dus dan moet je de rest daar aan aanpassen.
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Zonder bovenleiding isis een vrije doorrijhoogte tussen twee lagen van 8 cm meer dan genoeg

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Je hebt al de nodige reacties gehad. Als je niet zulke lange treinen gaat rijden kan je boven de 3% gaan zitten.

3% is de regel dus 3 centimeter stijgen op één meter.
5% schijnt nog te kunnen al wordt het niet aangeraden.

zo lang je niet boven de 5% komt kan er weinig fout gaan. misschien is het een idee om bij + 3% gebruik te maken van minimaal R2 bogen. dat scheelt aanzienlijk en de trein wordt minder makkelijk "uit de bocht getrokken".

Als je wilt kan je ik nog een blik werpen op je wintrack bestand.

Succes.

Gr. Dirk