Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?

Gestart door Anne W maandag 21 december 2015, 23:53:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Voor vragen over de digitale technieken beveel ik jullie aan om, voor dat je vragen stelt, eerst eens te gaan spitten in de Wiki.

De doelstelling van dit topic is uitgebreid en diep te laten zien hoe de, op dit moment, 19 treinen op mijn baan veilig en mooi gestuurd worden, naast hoe de Raptor dat regelt zit er natuurlijk ook veel algemene digitale, automatiserings en logisch denken ?kunde? in die voor alle systemen bruikbaar is.

Ik begin met een aantal overzichtsfoto?s van mijn baan, in de loop van de tijd weten jullie precies hoe de baan  er uit ziet, sinds 2007 doe ik verslag van de bouw in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0.















Verder is het wel nuttig/leuk om mijn achtergrond even te beschrijven:

Sinds ik in 1978 mijn carrière als zeeman afsloot en in 1979 begon in de verkoop van scheepsmotoren, ben ik bezig gegaan met de modelspoorhobby.

Ik bouwde op basis van het boekje Märklin Bahn + Landschaft uit 1979 een baan op de zolder van mijn huis een baan, reed de treinen op een impulsbreedband geregelde gelijkspanning en automatiseerde het bedrijf m.b.v. logische poorten (ic?s die logisch schakelen).

Ik heb hier veel van geleerd op het gebied van elektronica en logisch denken, echter kwam ook tot de slotsom dat het systeem heel goed werkte maar niet flexibel genoeg was, deze conclusie kwam op het moment dat de digitale techniek doorgebroken was en dat het hobbyblad van de elektronica hobbyisten, Elektuur, ook een digitaal systeem met de naam Edits ontwikkelde.

In 1988 ben ik verhuisd naar mijn huidige woonplaats, heb ik de inmiddels afgebroken baan weer opgebouwd en ben ik het digitale systeem van Elektuur gaan bouwen, wat me wonderwel goed lukte.

Toen diende zich de vraag aan hoe het bedrijf geautomatiseerd moest worden, op één van de Rail tentoonstellingen in de negentiger jaren in de Brabanthallen in Den Bosch stond een modelspoor-automatiseerder met de naam ?Trainbrain? en daarmee ben ik toe in zee gegaan.

Ook dat ging wonderwel goed, alhoewel zich wel een probleem voordeed in het kopstation, wat een wijziging in de Edits centrale nodig had, ik heb tot 2007 goed gereden met de Edits centrale en Trainbrain, maar toen begonnen toch een aantal zaken tegen te werken:

Edits was een pure Märklin ?kloon? en begon achter te lopen.

Mijn laptop begon ernstige ouderdomskuren te vertonen.

Op nieuwe computers was het DOS systeem waarop Trainbrain reed, een ondergeschoven kindje geworden.

Inmiddels waren de makers van Trainbrain ook tot de conclusie gekomen dat de diverse fabrikanten van digitale systemen en computers ieder hun eigen weg gingen en dat dat voor hun veel extra werk zou geven, ze hadden dus al besloten om een eigen centrale te ontwikkelen met daarin opgenomen de software voor de automatisering, zodat er van communicatieproblemen tussen software en centrale geen sprake meer kon zijn.

In het voorjaar van 2007 mocht ik één van de eerste Raptors mee naar huis nemen om de werking te gaan testen, sindsdien rijd ik met de Raptor en heb ik veel testwerk voor de makers gedaan.

Wat gebruik ik aan digitale apparatuur?:

Van mijn 19 locomotieven en treinstellen hebben er een aantal Märklin MFX decoders (rijden op Motorola), een aantal hebben Esu V3.0 of V4.0 M4 Lokpilots/Loksounds en er is nog één lok met een Märklin 6090X decoder.

Alles rijdt op Motorola 27 of 28 stappen, afhankelijk van welke decoder het is, sinds een aantal maanden laat ik de Raptor zowel Motorola alswel DCC uitsturen, dit omdat er een collega is die problemen heeft met een Märklin lok als hij Motorola/DCC uitstuurt.

Bij mij kom ik geen problemen tegen, sterker nog, omdat DCC een vollediger signaal uitstuurt met minder pauzes, schakelen mijn wissels beter/krachtiger, één dezer weken zal ik één van mijn loks met een Esu decoder eens met DCC gaan rijden om te kijken of hij nog mooier gaat rijden.

Als booster gebruik ik de Edits booster, daarbij deed zich een aansluit probleem voor, de Edits booster kan niet direct op de digitale data uitgang van de Raptor (en andere centrales) worden aangesloten o.a. wegens een verschil in spanningsniveau.

Dus heb ik een LDT DB2 booster aangeschaft, deze op de Raptor aangesloten en op de railuitgangen van de LDT booster heb ik de Edits booster aangesloten, ook is de ringleiding voor de wissel/schakel/sein decoders aangesloten op de LDT booster, de bediening van deze decoders is dus onafhankelijk van de digitale rijspanning.

De Edits booster kan een stroom leveren van 10A, een beetje veel waardoor het risico van ?lassen? bij kortsluitingen bestaat, ik heb dat ondervangen door de uitgang van de Edits booster naar een verdeelpaneel voor 5 secties te brengen, de baan in 5 secties te verdelen en de secties in het verdeelpaneel te voorzien van zelfherstellende zekeringen, alle secties hebben voor de bewaking een ledje en een schakelaar, waarmee ik afzonderlijke secties af kan schakelen, zeer nuttig in het geval dat er iets fout is gegaan, ontsporing of zo.



De linkerschakelaar is de hoofdschakelaar, hiermee schakel ik de rijstroom af (zit dus tussen de Edits booster en dit verdeelpaneel), de volgende vijf schakelaars schakelen de 5 secties: links, midden, rechts, station en nog toe te wijzen, boven de schakelaars zitten ledjes die aangeven of er spanning op de desbetreffende sectie staat en dus ook of de zelfherstellende zekering niet door een kortsluiting/overbelasting ?aan het werk is?.

De vier ledjes rechts zijn van twee optionele software modules in de Raptor, van alle rijwegen heb ik ingegeven hoe lang de langzaamste trein er over doet, mocht een trein er dan langer over doen, wat meestal betekent dat de trein stilstaat door stroomgebrek, gaan die vier ledjes branden en kan ik op het scherm zien welke trein in welke rijweg te laat is, meestal zijn de ledjes uit en staat er in het scherm: geen treinen vertraagd.

In dit geval zijn het de software modules:

43E-1.0 Maximale verlaattijd + extra display.

63E-1.0 Externe verlaat en aankomstsignaal aansluiten.

Hier en daar zullen jullie verwijzingen vinden naar de catalogus waar de standaard en optionele software modules beschreven zijn, zie http://www.raptor-digital.eu/Raptor_Module_Catalogus.pdf

Tot zo ver het eerste stuk, de volgende keer gaat het over de gebruikte digitale componenten.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Hoi Anne,
Leuk dat je al je ervaringen deelt. Daar zit ongetwijfeld iets tussen waar ik wat van kan leren.

Prettige feestdagen,
Albert.
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Hoi Anne

Goed verhaal en altijd leerzaam uiteraard.

De tijd dat je met logische poorten werkte, zal wel een leuke bezigheid zijn geweest. Mij pakt die logica me nog steeds overigens.

Leuk om te lezen dat ontwikkelingen door de jaren heen, steeds weer om andere oplossingen vroegen. Ook ter veroudering van de gebruikte technieken. Maakt het verhaal overigens interessanter.

Een vraagje is hoe jou treinen zich gedragen bij de sectie overgangen? Is dit merkbaar?
groeten,

Marcel
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Marcel,

Ik snap je vraag, maar omdat ik één grote booster heb met daarachter verschillende uitgangen merk ik natuurlijk niets op de sectie overgangen.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Anne,

Oke, duidelijk. Vroeg het me af omdat ik aannam dat de belasting per sectie verschillen en hierdoor de spanning niet honderd procent overal gelijk is. En dit dus merkbaar is. Of juist helemaal niet, zoals je al aangeeft.

Marcel


Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Citaat van: Anne W op maandag 21 december 2015, 23:53:18
dat het systeem heel goed werkte maar niet flexibel genoeg was
Bedankt voor je verhaal.  Maakt veel duidelijk.

Een zinnetje heb ik eruit gelicht. Ik bestrijd het niet.
Ik vraag me af in hoeverre je huidige systeem flexibeler is.

Oftewel:
Waarin zit de flexibiliteit die je zocht?
En heb je die daadwerkelijk gevonden?
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Jan,

Laat ik een paar dingen omschrijven:

ik kan nu de treinen mooier laten afremmen, Raptor neemt die taak op zich en doet dat aan de hand van een register met "remervaringen" per lok en per blok.

maximum snelheden, lage snelheden (afbuigende wissels) en kruipsnelheden per lok zijn makkelijker instelbaar

bij het oude systeem bepaalde een serie reedschakelaars en het aantal magneten onder de trein wat voor trein het was en waar hij naar toe moest, altijd vaste handelingen/routes dus.

Het boekje waaruit ik de basis van het logische poorten gebeurde haalde, sloot ook af met de zin: we hebben nu een gesoldeerde computer gemaakt , een echte computer is natuurlijk veel flexibeler, maar heeft wel een programmeur nodig.

Ja, ik heb daadwerkelijk gevonden wat ik zocht: een systeem wat mijn treinen veilig, mooi en, waar mogelijk flexibel, over de baan stuurt en waar ik naar kan kijken en alleen gealarmeerd wordt als er iets fout gaat, een stilstaande trein "uit het zicht" bijvoorbeeld.

Groet, Anne W


Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Terugmeldsysteem, ook hier zijn bij mij de zelfbouw producten van Edits in gebruik, in principe niet echt verschillend van die van Märklin en andere merken.

Op dit onderwerp ga ik wat dieper in omdat dit èn het grote verschil is met 2-rail èn het een bron is van veel discussie, storingen, verkeerde meldingen enz.

De computer en het bijbehorende programma zijn hele goede dingen met een paar nadelen: ze kunnen alleen maar uitvoeren wat je ingevoerd hebt, dus doen ook iets bij een verkeerde/valse melding, daarnaast zijn ze kompleet blind, je moet ze alles vertellen.

Een andere zaak die belangrijk is om je te realiseren, is dat elektrische stroom altijd terug moet naar de bron waar het vandaan komt, kijk maar naar je stopcontact, twee gaten en je accu, twee polen.

Een moderne digitale centrale heeft minimaal twee aansluitingen, één voor de digitale stroom en één voor het terugmeldsysteem, beide aansluitingen hebben minimaal één pen voor de toevoer en één voor de afvoer, de laatste wordt ?massa? genoemd.

Belangrijk voor het door mij gebruikte terugmeldsysteem met de naam ?massa-detectie- systeem? is dat de afvoer van het terugmeldsysteem verbonden is met de afvoer van het digitale systeem, deze centrales en boosters worden dan ook gekenmerkt doordat ze een gemeenschappelijke massa hebben (in het Engels ?Common Ground?)

Ik rijd met Märklin K-Rails, daarbij maak je het makkelijkste gebruik van de melders op basis van massadetectie: de terugmeld uitgang van de centrale zet + 5 Volt op één van de aders van de aansluitkabel, in de meldeenheid komt deze spanning via een grote weerstand op een stukje geïsoleerde railstaaf te staan en op één van de ingangen van een IC.

Als op de geïsoleerde railstaaf een niet geïsoleerd (dus een Märklin) wielstel komt, verbindt dit wielstel het geïsoleerde stukje railstaaf met de tegenover liggende ?massa? railstaaf, die via, via weer verbonden is met de massa van de centrale.

Bij de centrales/boosters met een gemeenschappelijke massa komt de stroom dan ook weer op de afvoer van het terugmeldsysteem, bij de centrales/boosters die geen gemeenschappelijke massa hebben (de Ecos en het CS dacht ik), moet je de verbinding tussen de twee massa?s één keer zelf maken door een draadje te leggen tussen de massaklem van de eerste terugmeldeenheid en de massa van het digitale systeem.

Dan wordt de spanning na de b.g. grote weerstand  0 Volt en hebben we twee toestanden: geen wielstel: 5 Volt, wel een wielstel: 0 Volt, precies wat een computer nodig heeft, twee unieke toestanden.

Het IC schakelt op die twee toestanden en geeft de toestand door aan een schuifregister IC, de centrale zendt heel erg vaak een bevel aan dit schuifregister om de toestanden van alle IC?s (en dus alle geïsoleerde railstaven) naar de centrale te zenden, dat gebeurt dan ook en daarna zendt de centrale een bevel aan het schuifregister om zich te resetten en begint de cyclus opnieuw.

De nummering van de meldpunten wordt bepaald door de volgorde waarin je de geïsoleerde railstaven (meldrailstaven) hebt aangesloten op de meldeenheid en de volgorde waarin je de meldeenheden hebt aangesloten op de centrale en op elkaar, de nummering begint met het nummer van de desbetreffende meldeenheid gevolgd door het nummer van het meldpunt op die meldeenheid, bij Raptor bijvoorbeeld 2,15 ? dit is aansluitpunt 15 van de tweede meldeenheid.

Een meldeenheid invoegen betekent dan ook dat de achterliggende meldeenheden automatisch een hoger meldeenheid nummer krijgen.

Het is een oud en redelijk inflexibel systeem, maar het is technisch ook redelijk eenvoudig systeem, vandaar dat er nog geen echte, betere, opvolgers zijn, het is aan te bevelen om op de één of andere manier bij het invoeren van je baan, ergens een papier te hebben waarop je kunt zien waar welk terugmeldpunt ligt, anders is het steeds zoeken.

Er is een systeem wat de inflexibiliteit wat minder erg maakt, de naam is Loconet, het is toepasbaar op een paar centrales, maar niet op de Raptor.

Het systeem is soms ook storingsgevoelig, de moderne terugmeldeenheden hebben dan ook een aansluitbus (S88-N) voor een bepaald type kabel die ongevoeliger is voor storingsinvloeden die kunnen ontstaan doordat er in de buurt een digitale draad ligt waarin heel veel wisselingen zijn in de stromingsrichting, waardoor wisselende magnetische velden worden opgewekt, die in de draden van het terugmeldsysteem weer een spanning kunnen opwekken wat kan leiden tot een valse melding.

Ook in de centrales wordt zo hier en daar wat gedaan om valse meldingen te elimineren, over het algemeen ?leeft? een valse melding maar één cyclus, Raptor zet een melding in een register en wacht af of de melding in de daarop volgende cyclus nog bestaat, zo ja, dan is hij niet vals en wordt hij verwerkt.

Een nadeel van het massa detectie systeem is dat het een voordeel van Märklin wegneemt: de massa van de digitale spanning wordt ter plaatse van de meld railstaven maar gevormd door één railstaaf (normaal heb je bij Märklin alle twee de railstaven als massa), wat kan leiden tot een stotterend rijgedrag of zelfs stoppen van de treinen.

Omdat de digitale spanning heel vaak wisselt tussen een positieve en een negatieve waarde is het zo dat de massa railstaaf heel vaak een hogere waarde heeft als de middencontacten, de digitale stroom loopt dan van de massa railstaaf naar de middencontacten.

Hiervan kunnen we gebruik maken door als de spanning op de massa van het digitale systeem hoger is als op de middencontacten een verbinding te maken tussen de massa van het digitale systeem en de meld railstaaf, dit doen we d.m.v. een diode (een component wat de stroom maar in één richting doorlaat), de lok krijgt in het geval dat hij geen verbinding maakt met de normale massa railstaaf toch een beetje spanning, rijdt iets verder en maakt dan weer verbinding met de normale massa railstaaf.

Hieronder een foto van een Edits terugmeldeenheid en de bijbehorende diodes.



Ja, jullie zien het goed, bij de terugmeldeenheid loopt een stel dikke kabels, wat het nog erger maakt is dat het de ringleiding is van de digitale rijstroom, maar nee, ik rijd al sinds midden jaren 90 met deze terugmeld eenheden en kabels/draden, maar ik heb nog nooit een valse melding gehad.

Overigens is er een fabrikant die de b.g. diodes in zijn terugmeld eenheden heeft gebouwd

Als bijna laatste het verschil tussen massadetectie systeem, te gebruiken bij Märklin K en C rails en stroom detectie systemen, te gebruiken bij 2-rail en Märklin M rails, eigenlijk bestaan de stroom detectie eenheden uit twee gescheiden eenheden: de detectie eenheid en de registratie eenheid.

De detectie eenheid detecteert of er vanaf het geïsoleerde stuk railstaaf stroom gebruikt wordt door een lok of een lampje of iets anders, als dat zo is dan gaat er in de detectie eenheid een ledje branden, in de registratie eenheid zit een lichtgevoelige cel, die pikt dat licht op en de rest van het systeem registreert dan dat er een lok op de meld railstaaf is.

Uiteindelijk is er dan geen verschil met het massa detectie systeem, de registers worden uitgelezen op dezelfde manier.

Als echt laatste een belangrijke opmerking over het isoleren van een railstaaf d.m.v. zagen, slijpen, knippen e.d., controleer m.b.v. een universeel metertje altijd of het werk wat je gedaan hebt ook het goede resultaat heeft: een oneindig hoge weerstand t.o.v. de tegenoverliggende railstaaf en t.o.v. de beide buur-railstaven, doe deze controle voordat je de geïsoleerde railstaaf aangesloten hebt op de meldeenheid.

Het is een heel lang verhaal geworden, maar omdat er zonder betrouwbaar terugmeldsysteem geen goede automatisering mogelijk is, is het de moeite waard voor jullie om het goed te lezen en voor mij om het te schrijven.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Ben,

Een "stroomdetectie S88 systeem" heeft geen "common ground" in de centrale/booster nodig omdat het detectie systeem geen "harde" verbinding heeft met het S88 systeem, dus een "stroomdetectie S88 systeem" gaat uitstekend samenwerken met een booster die liever geen "common ground" centrales heeft.

Ook is wens jou en de jouwen een prettige kerst en een voorspoedig 2016.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Anne

Interessant verhaal en naar mijn mening duidelijk verwoord.

En als ik een gedeelte goed begrepen heb!!!!!!!!!
Wat betreffende de terugmeld decoders en de gebruikte FlipFlops 4044 wordt er me nu ook duidelijk waarom er geen 4043 (deze kende ik wel en later door de terugmelder decoders kende ik pas de 4044) gebruikt wordt. Op de ingang staat +5V en de overbrugging (wisselstroomwiel) geeft een logische "0". Dit is precies de omgekeerde werking van de 4043. Hier wordt juist door de "set" uitgang Q logisch "1". Door de herhalende puls op alle "reset" word de status van "set" en "Q" gecontroleerd. De werkelijke situatie wordt hierdoor in bepaalde snelheid bepaald.

Zit ik een beetje in de buurt.????

Marcel
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Citaat van: Anne W op donderdag 24 december 2015, 15:58:28
De computer en het bijbehorende programma zijn hele goede dingen met een paar nadelen: ze kunnen alleen maar uitvoeren wat je ingevoerd hebt.
Klopt, Maar bij een centrale met ingebouwde ?besturingsfirmware? is dat ook en misschien nog nadeliger.

Citaat van: Anne W op donderdag 24 december 2015, 21:40:23Een "stroomdetectie S88 systeem" heeft geen "common ground" in de centrale/booster nodig omdat het detectie systeem geen "harde" verbinding heeft met het S88 systeem, dus een "stroomdetectie S88 systeem" gaat uitstekend samenwerken met een booster die liever geen "common ground" centrales heeft.
Zie antwoord van Ben.


Mvg,
Peter
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Marcel,

Ik kan de werking van flip-flops en logische schakelingen "met mijn vingertje" volgen, maar daar houdt het mee op, dus het antwoord of je het goed hebt, komt niet bij mij vandaan.

Beste Peter,

Een centrale met ingebouwde besturingsfirmware (meer dan 360.000 regels) is volgens mij een...........computer, in de loop van dit topic zal blijken dat er verschillende wegen (lees methoden) naar hetzelfde doel leiden.

Groet, Anne W


Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Ben ik de enige die het gevoel heeft dat dit de zoveelste poging is om de Raptor te promoten???
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Nee


Mvg,
Peter
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
't Is toch niet erg dat Anne idolaat is van Raptor?
Het komt op dit forum regelmatig voor dat leden, soms tegen beter weten in,
"hun" treintjesmerk de hemel in prijzen. ;)

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Hoe komt het toch dat zoveel mensen als door een horzel gestoken reageren op het enthousiasme van en de keus die iemand gemaakt heeft. Als Anne nou gewoon gelukkig is met de keuze voor Raptor, laat hem dan in waarde. Misschien interpreteert  hij bepaalde details anders dan anderen (als ik naar de reacties bij de buren kijk), nou en?

Als ik enthousiast roep dat mijn keus voor analoog rijden (op mijn manier) top is, valt daar toch ook niemand overheen? Natuurlijk, aan iedere keus kleven beperkingen. De beperking van mijn keus is, dat ik me voorlopig niet druk maak over afremmende en optrekkende treinen, en dat ik in bepaalde lamstralen misschien een andere motor moet zetten. De beperking van Koploper is dat je er een pc voor nodig hebt, en wat insteekkaarten. De beperking van een arduino aanpak is, dat je er een arduino voor nodig hebt, en de basissoftware zelf moet schrijven. De beperking van een aanpak met een  PIC is, dat je in principe assembler kennis moet bezitten, en zo kun je nog een tijdje door gaan.

Mijn interesse ligt bij de logica-puzzel, een ander rijdt liever met treintjes en verdiept zich liever niet in de hardware. Als mooie landschappen neerzetten je ding is, is bediening misschien alleen maar het aan elkaar koppelen van bestaande elementen met een standaard bekabeling.

Het komt op mij over alsof Raptor gewoon een van de vele oplossingen is die redelijk goed doordacht en consequent is uitgewerkt. En desondanks kun je dat net zo goed zeggen van een pc-aanpak met insteekkaarten en bij voorbeeld Koploper-besturing.

Ik vind het top dat Anne probeert uit te leggen hoe het werkt, en dat anderen zoals Spoorman uitleggen hoe je met Koploper leuke resultaten kunt bereiken. Zo biedt ons forum diversiteit, en helpt iedereen verder met zijn of haar (start-)keuze.

Dus van mij mag Anne Raptor promoten, zoals Blausee-Mitholz ooit de ultieme (andere) servodecoder heeft gepromoot (MBTronic). Laat het vooral naast elkaar voortbestaan. Het bestaat immers allemaal?

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Nou,
het gaat er vooral om,
iedereen in zijn waarde te laten... O:-D
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Inderdaad, en daar steek ik ook meteen wat van op!

Want die algemeenheden zijn minder algemeen dan sommigen denken.
Wie weet schiet straks iemand uit z'n slof en maakt er mooie schema's van voor in de wiki, als die er al niet zijn (of de encyclopedie bij de buren, ook prima).
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Het is geen afbreuk van Raptor maar vooral de informatie die Anne W geeft en daarmee vooral beginnelingen op het verkeerde been zet.
Een voorbeeld van wat hij op een ander forum schrijft:
CiteerEén van de verschillen tussen DCC en Motorola is dat het Motorola signaal pauzes heeft op 0 Volt, DCC heeft dat niet, als je beide signalen in een grafiek zet, dan zul je zien dat het DCC signaal altijd spanning "levert" en Motorola geregeld niet.
Motorola heeft geen signaal pauzes op 0 volt maar is altijd negatief. Een signaal begint altijd op een opgaande flank van negatief naar positief. Een signaal dat ook een 0 volt kent is een DCC RailCom signaal.

Waar het om gaat is indien je een verhaal wilt plaatsen moet je wel de juiste informatie plaatsen.


Mvg,
Peter
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Al eens eerder op dit forum geplaatst, een tweetal plaatjes van een RailCom en MFX-signaal en zo kan ik ze ook van een Motorola en DCC laten zien.

Gedeelte van een Railcom signaal.
Hier zie je dat het signaal 3 niveaus kent, n.l. positief, nul en negatief.


Gedeelte van een MFX signaal.
Hier zie je dat het signaal maar twee niveaus kent, n.l. positief en negatief.



Mvg,
Peter
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Hallo Jan Willem,

Off topic
Citaat van: Jan22 op vrijdag 25 december 2015, 16:13:12
Wie weet schiet straks iemand uit z'n slof en maakt er mooie schema's van voor in de wiki, als die er al niet.
Heb een artikel waarin de protocollen, interfaces, enz tussen een centrale en aan te sluiten componenten werken. Zo komt o.a. aan bod : monolithisch of modulair, baanaansluiting, programmeerrailaansluiting, stationaire decoders terugmeldsystemen, bussystemen, draadloze bedieningsapparaten, snifferbussen, computerinterfaces incl. draadloze netwerken, enz.
Voor een enkeling wil ik het wel inscannen, bij voldoende belangstelling (wiki redactie) wil ik het wel vertalen.
On topic


Mvg,
Peter
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Citaat van: Freak op vrijdag 25 december 2015, 16:29:31
Het is geen afbreuk van Raptor maar vooral de informatie die Anne W geeft en daarmee vooral beginnelingen op het verkeerde been zet.
Een voorbeeld van wat hij op een ander forum schrijft:
CiteerEén van de verschillen tussen DCC en Motorola is dat het Motorola signaal pauzes heeft op 0 Volt, DCC heeft dat niet, als je beide signalen in een grafiek zet, dan zul je zien dat het DCC signaal altijd spanning "levert" en Motorola geregeld niet.
Motorola heeft geen signaal pauzes op 0 volt maar is altijd negatief. Een signaal begint altijd op een opgaande flank van negatief naar positief. Een signaal dat ook een 0 volt kent is een DCC RailCom signaal.

Waar het om gaat is indien je een verhaal wilt plaatsen moet je wel de juiste informatie plaatsen.


Mvg,
Peter

Ja precies,

En dat is echt niet het enige voorbeeld  :?
Het komt er op neer dat Anne weinig inzicht heeft in elektronica.
Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar wel dat je dan iedere keer verkeerde dingen leest in zijn verhalen.
Bijna iedereen die niet bekend is met elektronica zal daar in trappen, ook niet in de laatste plaats door de ingewikkelde manier van schrijven die doet vermoeden dat het allemaal waar is.

Ik meld meestal niks meer omdat ik geen zin meer heb om iedere keer met een vervelend bericht te komen dat het weer eens niet klopt.
Maar vervelend is het wel.

Grv Huub
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Citaat van: huub op vrijdag 25 december 2015, 20:18:48
Het komt er op neer dat Anne weinig inzicht heeft in elektronica.
Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar wel dat je dan iedere keer verkeerde dingen leest in zijn verhalen.
Bijna iedereen die niet bekend is met elektronica zal daar in trappen, ook niet in de laatste plaats door de ingewikkelde manier van schrijven die doet vermoeden dat het allemaal waar is.
Dit is een fenomeen dat ik niet alleen bij Anne merk... Als ik specialisten hoor praten over boosters die enkel Motorola of enkel DCC versterker, of leuker nog, hoor praten over multiprotocol boosters, dan moet ik toch even in mijn haar krabben....
Dit is het voordeel, en tegelijk het nadeel, van forums, iedereen vertelt hier wat hij wilt en de meesten die volgen weten er toch geen bal van.
In het land der blinden is eenoog koning  :)
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Een foute interpretatie van het Edits boek maakt dat ik een fout heb gemaakt met mijn beschrijving van het Motorola signaal, sorry daarvoor.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Zo en nu weer "on topic"
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Juist, maar dan wel voor de beginnelingen in het vervolg de juiste informatie plaatsen.


Mvg,
Peter
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Ik rij met treintjes  B)
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Hallo Anne W,

Hier nog een plaatje van een mixed DCC / Motorola signaal.




Mvg,
Peter
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Citaat van: Spoorman op zaterdag 26 december 2015, 10:37:31
Ik zou zeggen: ga mee doen hier en doe een bijdrage om de blinden ziende te krijgen.
Ben,
Ik doe mee, maar niet alle 3 de plaatsen tegelijk waar ik van weet dat hetzelfde draadje loopt, ik ga niet alles 3 keer plaatsen... En wie weet waar loopt dit zelfde draadje nog allemaal... Ik kan nu ook niet alle blinden overal tegelijk ziende maken  ;)
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Peter,bedankt het is me helemaal duidelijk.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Mooi verhaal Anne!
Ik ben, ondanks de diverse critische notes van de diverse mensen, toch erg nieuwsgierig naar je vervolg.
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Jammer dat Anne's goed begonnen en bedoelde draadje alweer erg vervuild is. 8o
Misschien een idee, Anne, je hele story uit te werken en dan aan te leveren bij Wiki :help:
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Wim,

Ik maak de teksten met de verwijzing naar de foto-hoster eerst in Word, dit blijft bestaan natuurlijk, aan het eind zal ik kijken op welke items een wijziging nodig is door meer opgedane wijsheid... en dan gaat hij naar de Wiki redactie toe.


Vandaag kreeg ik een mededeling dat magnetische wisselschakelaars inderdaad anders klinken bij andere data formaten, wat bevestigt dat mijn goed ontwikkelde scheepswerktuigkundigen gehoor het toch niet fout had, alleen de interpretatie dat hij sterker schakelt was verkeerd.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Magneetartikel decoders, hier is verschrikkelijk veel in te koop, ouderwetse, nieuwerwetse (OC32 bijvoorbeeld) en alles daar tussen in, de meeste tegenwoordig met een aparte ingang voor de ?krachtstroom?.

Ook hier hangen er nog veel zelbouwdecoders van Edits onder de baan, al een jaar of 20 inmiddels en ?still going strong?, maar op een gegeven moment was ik door de voorraad heen.

Omdat, in tegenstelling tot terugmeldeenheden, de Edits decoders te mixen zijn met andere merken, ben ik de Viessmann 5211 decoders gaan gebruiken.

Dat heeft maar één reden, zowel de Edits als wel de Viessmann decoders zijn qua adres instelbaar met schakelaars en dat vind ik wel zo prettig, geen kans dat ik per ongeluk op het programmeerknopje druk en geen kans dat het programmeer IC de geest geeft of zijn programma kwijt raakt.

Omdat mijn decoders toch aangestuurd worden met een aparte booster krijgen de decoders ook hun ?krachtstroom? uit de digitale spanning.

Schakeldecoders, hiervan hangen er een paar van onder de baan, o.a. één om de eerder genoemde ?verlaatledjes? aan te sturen, de andere toepassingen komen later aan bod.

Er zijn nog een paar Edits schakeldecoders en er zijn er een paar waarvan het relais kapot is gegaan doordat er over het schakelcontact de kortsluitstroom (10A, voordat ik het verdeelpaneel maakte) van de Edits booster heen ging en daar konden ze niet tegen, daarnaast zijn er nu Viessmann 5213 schakeldecoders in bedrijf.

Seindecoders, het gedeelte van de baan wat qua landschap af is, heeft Viessmann armseinen die met een magneetartikel decoder aangestuurd worden, het paradespoor heeft lichtseinen die in eerste instantie met de 5213 werden aangestuurd.

Een poosje geleden heb ik het paradespoor zgn. herhalings voorseinen gezet (voorseinen met een extra, permanent brandend lampje) en ik ben overgestapt op de DB lichtseindecoders van LDT.

De redenen hiervoor zijn:

Schakeldecoders voor lichtseinen met leds zijn zwaar ?overdone?, de relais kunnen nominaal 4 A schakelen, en zijn dus te groot en met de lichtseindecoders kun je meer verschillende seinbeelden aansturen.

De lichtseindecoders hebben een mooie lichtwisseling, fade out - fade in.

Bij het gebruik van deze lichtseindecoders kwam een probleem naar boven met de naam ?twee kapteins op een schip gaat niet?, de centrale heeft een programma en de decoder heeft een programma en zoals te verwachten interpreteert de decoder een bepaalde opdracht van de centrale anders als de centrale wil.

Het hoofdprobleem, een opdracht die voor de decoder een ?ongeldige input? was, is door LDT opgelost, er is nu een programma in het ?programmable IC? voor de decoder die dit niet meer zo interpreteert.

Een ander probleem ontstond door de mooie lichtwisseling, LDT is heel duidelijk, als je een opdracht aan de decoder gegeven hebt, dan mag je binnen 0,4 seconden geen andere opdracht geven, want de decoder is die tijd 100% doof.

Voor handbedrijf is dit niet erg, wij mensen zijn te langzaam met ons denk- en handelingsvermogen, maar een computer is heel veel sneller.

Na aan beide firma?s gevraagd te hebben of ze er wat aan wilden doen en een negatief antwoord te hebben gekregen, heb ik het anders opgelost, er zijn er met de Raptor twee:

Door de bekrachtigingstijd (standaard uitvoering) van het decodernummer in de Raptor te verlengen tot 0,4 seconden, gedurende die tijd worden er geen wissel- en schakelopdrachten gegeven.

Door een optie bedoeld voor oude decoders te gebruiken, naschakelpauze (70L-1.0), deze optie maakt het mogelijk dat een decoder zich weer oplaadt voordat hij een nieuwe schakeling gaat doen, ook deze zet ik voor het gewenste decodernummer op 0,4 seconde.

Verder is het een kwestie van slim indelen van de seinen, bijvoorbeeld combinaties maken van ?automatische? seinen met ?handmatige? seinen.

Ik heb nog naar andere ?intelligente? lichtseindecoders gekeken, maar daarvan lopen de intelligenties van de decoder en de centrale te ver uit elkaar om tot een goede samenwerking te komen.

Ook de NS-lichtseindecoder van LDT is met de Raptor niet toepasbaar omdat beide firma?s een verschillende interpretatie hebben van het gele sein, de een stuurt dit sein aan met een decodernummer ?groen? en de ander met een decodernummer ?rood?.

Ik weet dat de OC32 heel goed bruikbaar is, maar door mijn prioriteit, de baan afbouwen, wil ik geen tijd steken in iets, voor mij, geheel nieuws, daarnaast neemt het aantal draden onder de baan toe, immers in plaats van 4 decoders centraal in de buurt van de te schakelen apparatuur, moet er minimaal 32 draden van een bepaald punt naar de te schakelen apparatuur, die dan wel eens verder weg hangt.

Dan hangt er bij de Viessmann overweg nog een relais van dezelfde firma onder, nodig om de overweg goed te bedienen bij dubbelspoor, de uitleg komt t.z.t.

De volgende keer gaan we echt richting automatiseren, maar dat begint ook met een paar basisprincipes die voor alle systemen gelden.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
De basisregel van modelspoor automatisering is als volgt: een trein mag van een blok naar een opvolgend blok als:

er in het opvolgend blok geen andere trein is
er naar het opvolgende blok geen andere trein onderweg is
er geen kruisend verkeer is
er geen tegemoet komend verkeer is

Ik denk dat alle programma?s deze basisregel hanteren (en ook het grootbedrijf maar dan met een heleboel aanvullende voorwaarden), alleen in de uitwerking zullen ze het allemaal anders doen.

Ik heb nu meer dan 15 jaar ervaring met modelspoor automatisering en daarbij geleerd dat het terugdenken aan deze basisregel, in geval van fouten of ?hij doet niet wat ik denk dat hij zou moeten doen?, een heel erg groot hulpmiddel is.

Overigens is het analyseren van fouten en dergelijke heel erg aan te bevelen, omdat dat de enige manier is om fouten in de hardware (wissels en terugmelding) of fouten in de invoer (nee, niet van de software, die maakt geen fouten) te ontdekken, het wordt te weinig gedaan kijkend naar veel vragen op de diverse forums.

Ik wil de basisregel ?uitleggen? aan de hand van de situatie in onderstaande foto?s





Het is de noordelijke in/uitgang van mijn hoofdstation, het station heeft nog geen naam omdat ik nog niet weet welk stationsgebouw ik er bij ga zetten.

Op spoor 1 staat een goederentrein klaar om te vertrekken, op spoor 4 een passagierstrein, op spoor 5 is net een goederentrein binnengekomen en op het inrijspoor steekt een stuurstandrijtuig zijn neus uit de tunnel.

Het uitrijspoor is vrij, evenals spoor 2 en spoor 3, alle treinen hebben hun eventuele verplichte wachttijd achter de rug.

De vraag is dus wie op wie gaat wachten in relatie tot de basisregel:

de goederentrein kan vertrekken naar het uitrijspoor, tenzij de passagierstrein eerder vertrekt (er is een trein onderweg naar het opvolgende blok)

de passagierstrein kan vertrekken naar het uitrijspoor, tenzij de goederentrein eerder vertrekt (er is een trein onderweg naar het volgende blok) of de trein met het stuurstandrijtuig vertrokken is naar spoor 2 of spoor 3 (er is kruisend verkeer)

de trein met het stuurstandrijtuig kan vertrekken naar spoor 2 of spoor 3, tenzij de passagierstrein eerder vertrekt (er is kruisend verkeer)

de trein met het stuurstandrijtuig kan niet vertrekken naar spoor 4, want daar staat de passagierstrein (er is tegemoetkomend verkeer)

de trein met het stuurstandrijtuig kan niet vertrekken naar spoor 5, want daar staat een goederentrein (in het opvolgende blok is een trein)

Dit laat duidelijk alle mogelijke situaties zien en voor alle situaties moet de software op zijn eigen manier een oplossing bedenken en die zijn er genoeg in deze situatie, bijvoorbeeld:

de trein met het stuurstandrijtuig vertrekt naar spoor 2 of spoor 3,  nagenoeg tegelijk (voor ons mensen dan, de software en de centrale kunnen maar één ding tegelijk) vertrekt de goederentrein op spoor 1 naar het uitrijspoor

als het uitrijspoor weer ?leeg? is, vertrekt de passagierstrein, tenzij er zich het inrijspoor een andere trein is aangekomen die gelijk door mag naar één van de vrije sporen in het station (weer kruisend verkeer)

De uitvoering van dit station is een beetje ongelukkig voor de treinen op spoor 3, 4 en 5 en de toekomstige sporen 6 en 7, niet alleen moet het uitrijspoor vrij zijn maar er moet ook geen kruisend verkeer zijn.

Een belangrijke opmerking over de beveiliging tegen kruisend verkeer, de rijwegen voor de passagierstrein en de trein met het stuurstandrijtuig, hebben geen gemeenschappelijke opvolgende rijwegen, dus daar kan de beveiliging niet uit komen.

De crux zit hem in de wissel, als in een rijweg een wissel is opgenomen, dan beveiligt deze wissel in de software de trein in die rijweg tegen kruisend verkeer, er kan geen andere rijweg ingesteld worden omdat de wissel ?bezet? is.

Het is daarom ook makkelijk een pure kruising te beveiligen, je vertelt de software gewoon dat het een kruiswissel is door hem een, niet gebruikt, decodernummer te geven.

In het geval van de passagierstrein en de goederentrein is er dus een dubbele beveiliging, er is een trein onderweg naar het opvolgende blok en de ?samenvoegende? wissel zorgt er ook voor dat er geen andere rijweg ingesteld kan worden.

De software moet altijd uniek bloknummers hebben, uniek betekent dat er in ieder geval dat de combinatie van cijfers en letters uniek in het hele baanplan moet zijn.

Ik heb, geholpen door het gegeven dat mijn software maar 5 posities heeft voor de bloknamen, de namen van de blokken simpel gehouden:

de sporen in de stations krijgen de eerste twee letters van de naam van het station, in de situatie van de foto?s ?HO? (want ik heb nog geen naam), gevolgd door het cijfer van het spoor en daarna gevolgd door de letter van de rijrichting, de ?T? van tegen de klok in en de ?M? van met de klok mee.

De plaats van de ?T?en de ?M?, voor- of achteraan, bepaalt welke namen bij elkaar staan, mijn software sorteert alfabetisch, in het geval van de stations vind ik het belangrijk dat de sporen in  de stations bij elkaar staan.

De goederentrein staat in blok HO1T, de passagierstrein staat in blok HO4T, de net binnengekomen goederen trein in blok HO5M, de trein met het stuurstandrijtuig kan naar HO2M of HO3M.

De vrije baan nummer ik: het uitrij is T05, het inrijspoor is M05, daarna volgen de blokken 10, 15, 20, 25, 30, 40, het station Darligen, 50, 60, 70, 80 om daarna weer terug te zijn in het hoofdstation.

Het is dubbelspoor, dus tegen de klok in rijden de treinen de blokken af in een oplopende nummer volgorde, met de klok mee in een aflopende nummer volgorde, in de schaduwstations wordt er tussen het bloknummer en het spoornummer een streepje gezet, bijvoorbeeld M60-5, wat betekent blok 60, spoor 5, in rijrichting met de klok mee.

Bij de enkelsporige bergbaan gebruik ik de letters ?D?(down) en ?U?(up), de Nederlandse taal liet me in de steek, omhoog en omlaag beginnen allebei met dezelfde letter?.

Ik heb met deze bloknummering bereikt dat elk blok een unieke naam heeft en dat ik, na verloop van enige tijd, weet waar de blokken fysiek liggen.

Mijn advies is luid en duidelijk, maak de benaming van de blokken zodanig dat het èn logisch  èn herkenbaar is voor je, zodat je makkelijk de plaats van een trein met problemen weet te vinden.

De volgende keer ga ik, na een klein verhaaltje over de basis invoer handelingen in mijn systeem, echt beginnen met hoe ik het bedrijf geautomatiseerd heb.

En ja, de goederentrein op spoor 1 (HO1T) staat compleet klaar om te vertrekken.



Groet, Anne W

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Ben,

Kwestie van prioriteit aan de treinen geven, ik heb daar op de Silberberg Strecke (het nieuwe stationsgedeelte, wat nu aan een ouder stuk gezet is), veel mee geëxperimenteerd om toch een zo afwisselend mogelijk bedrijf te krijgen.

Mijn eigen prioriteitstelling is erg simpel: eerst de baan afbouwen en daarna pas dingen gaan doen die het treinbedrijf verfraaien, maar veel tijd kosten (net als met decoderinstellingen spelen), dus als het zo uitkomt gaat eerst de goederentrein.

Prioriteiten aan loks toekennen: 24F-1.0

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
De prioriteit toekennen en dus treineigenschappen is toch iets wat essentieel is?
Goederen rijdt minder hard en heeft een langere optrektijd en afremtijd dan een personentrein bijvoorbeeld.

In het grootspoor wordt er trouwens van sein naar sein gereden.
Eerst worden de wissels goed gelegd/gecontroleerd en dan wordt er gekeken naar een strijdige rijweg.
Vervolgens kan de rijweg ingezet worden. Als er spoorbezetting is, kan het sein geel knipper gezet worden.
Is er geen spoorbezetting word het sein geel. Als dan het volgende sein ook veilig gezet wordt, kan het sein groen worden.

Voor de rest vind ik dat je goed bezig bent en dat er veel mensen wat aan hebben.
Ik blijf het in ieder geval volgen.

Groeten Sander
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Inderdaad, Anne begint aardig op stoom te raken, met een klassieke situatie (flipflop boekje uit 1973).
Voorrangsregels, altijd leuk, en met het Philosopher's Dilemma direct om de hoek.
Als alles op alles staat te wachten, wie mag er dan als eerste?

Ik vind de reactie van Ben top. Die is zich dat kennelijk bewust. Dat bepaal je zelf, analoog via de hardware, of digitaal via de software. Als er een "dood" moment ontstaat, dan is je analyse vooraf niet goed genoeg geweest, en dat biedt meteen een leermoment om te analyseren hoe het anders kan.
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Ik ken hem onder de naam dining philosophers, een leuk voorbeeld van een deadlock in de IT.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dining_philosophers_problem
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Daar ken ik 'm ook van: multitasking programmeren op een 386SX. En dan de beruchte deadlock krijgen !
Lang geleden. Je  hebt een notatiesysteem nodig om een goede analyse te maken.

Als je dat niet doet, dan zijn je treintjes (op het station) je feitelijke analyse. En dan ben je eigenlijk al te laat, tenminste als analoog rijder. Digitaal kun je er nog wel uit komen, omdat je alleen je configuratie settings hoeft te wijzigen. De vraag is natuurlijk: hoe?

En dat gaat Anne ons uitleggen. Toch?
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Sander,

Je loopt iets vooruit op wat er komen gaat, treinprioriteiten toekennen vergt nog al wat tijd voor "try and eror", en de prioriteit ligt bij mij lager als bij het afbouwen van de baan.

Ook mijn systeem rijdt van sein tot sein, met de voor die seinen liggende stopmelder/aankomstmelder, ik rijd met het Duitse seinstelsel, waar niet op gecontroleerd word is wisselstand, dit kan wel, een foute stand resulteert dan in een mededeling dat die en die rijweg voor trein nummer niet uitgevoerd wordt wegens een foutieve wisselstand, maar het ontbreekt aan een betrouwbare wisselstandmelding.

In ieder geval bedankt voor je positieve slotzinnen.

Beste Jan,

Ook jij loopt ook iets vooruit op wat nog komen gaat, er is een deadlock optie beschikbaar, maar juist dat houd ik liever in eigen hand, door middel van een andere optie die langs gaat komen, dus ja, ik ga het uitleggen, maar dat gaat nog even duren, want het komt pas langs als ik bij de enkelsporige bergbaan ben.

Bij de MSG/Den Bosch hebben we een 5-tal automatisch rijdende banen, één daarvan is de ingewikkeldste want een enkelsporige baan, daarbij is de uitdaging voor mij altijd geweest: hoe maak ik afwisselend treinverkeer in beide richtingen mogelijk en zorg ik er voor dat er geen deadlocks ontstaan, vanaf 2009 heeft die baan met mijn systeem gereden, nu is het de beurt aan een ander programma, zoals democratisch binnen de groep besloten is.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Hoi Anne

Weer een leerzaam verhaal en zeker iets om over na te denken hoe de voorrang geregeld wordt. Ben er zelf nog niet diep genoeg in gedoken hoe dit het best te kunnen doen.  Vergeleken met het grootspoor is het zeker iets essentieels. Stond wel eens in Zwolle te wachten op de Intercity naar Den Haag CS, die verlaat binnenkwam omdat er een goederentrein eerst mocht passeren. Dat zal een reden hebben gehad, want verdere aansluitingen komen zo in het geding.

Top dat je het zo vertelt en uitlegd. Bedankt hiervoor.

Groeten

Marcel
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Heldere uitleg Anne :thumbup:
Interessant topic, blijf het sowieso volgen.
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Voor die mensen die onbekend zijn met mijn systeem eerst even de in te voeren gegevens om een basis baanplan te maken, dit is vanzelfsprekend voor elk systeem verschillend (de ?kenners? en de kenners van andere systemen kunnen deze bijdrage overslaan als ze dat willen).

Een baanplan bestaat uit een serie aaneengeschakelde serie rijwegen, al dan niet via parallelle rijwegen, die uiteindelijk weer uitkomen bij de eerste ingevoerde rijweg, dat kan in een cirkelvorm of in een heen en weer vorm zijn.

Voor een rijweg moet het volgende ingevoerd worden:

De naam van het blok van vertrek, hierbij moet je altijd in gedachten houden dat dit ook het blok van aankomst is van de voorafgaande rijweg.

De naam van het opvolgende blok van aankomst, is ook weer blok van vertrek in de daarop volgende rijweg, vanzelfsprekend kunnen er achter één blok van vertrek diverse parallel liggende blokken van aankomst zijn, dan zitten er per definitie wissels in de rijwegen, vanzelfsprekend kunnen ook diverse parallel liggende blokken van vertrek eindigen in één blok van aankomst, ook hier zitten er per definitie wissels in de rijwegen.

Het nummer van de gecombineerde stop/aankomst melder.

Het decodernummer van het hoofdsein wat meestal vlak na de b.g. stop/aankomst melder staat, het systeem heeft in zijn software zo wie zo een decodernummer nodig, dus ook als er fysiek geen hoofdsein staat.

Als het een verbindingsrijweg moet worden, dit is een rijweg waar treinen niet mogen stoppen, dan vul je als decodernummer de ?0? in, geen enkele trein zal er dan stoppen (107L ?1.0).

De eventuele wisselstraat en wissels tussen het blok van vertrek en de stop/aankomst melder in het volgende blok van aankomst.

Als de cirkel rond is, nee, niet heen en weer, daarvoor is nog een andere invoer nodig, komt later langs, dan moeten alle rijwegen in bedrijf gesteld worden.

Om te rijden zijn nu nog twee dingen nodig, zet een lok in een willekeurig blok van vertrek, registreer deze lok en ?vertel? het systeem welke lok je in welk blok van vertrek gezet hebt.

Als je dan het automatische bedrijf inschakelt zal de lok gaan rijden, het systeem zoekt steeds een vrije rijweg en hij zal blijven rijden omdat??..hij de enige lok is die rijdt en er dus altijd een vrije rijweg is.

Om de goede werking van het baanplan te controleren kun je een tweede lok registreren, in een vrij blok van vertrek zetten en het systeem ?vertellen? waar je hem hebt gezet.

Het is dan handig om één lok sneller te laten rijden als de andere, in te stellen met de kruissnelheid (standaard) zodat er steeds één moet gaan stoppen omdat er geen vrije rijweg beschikbaar is.

De treinen rijden nu zoals op een relais gestuurde baan met stroomloze stukken, zodra een trein op een stopmelder komt en er geen vrije rijweg beschikbaar is, zal hij onmiddellijk stoppen (de remvertraging in de lokdecoder wel op 0 zetten, anders schiet hij door).

Hiermee hebben we t.a.v. het baanplan de dingen die als basis in mijn systeem zitten zo ongeveer gehad, wat ik in het verdere verhaal vertel zijn extra software modules, die al wel in het systeem zitten, maar die nog geactiveerd moeten worden.

Het in één ruk stoppen voor een rood sein is natuurlijk niet erg mooi, ik vind het dan ook gewenst om met automatisch remmen te werken (1C-1.0, 2D-1.0, 2D-2.0, 12D-1.0), bij deze modules komen remmelders, trein optrek en afremgewichten en kruipsnelheden te voorschijn.

De remmelders worden ingevoerd in de rijwegen, in principe aan het begin van de rijweg na de wisselstraat, echter als de afstand tussen de stopmelder in het blok van vertrek en de daarop volgende remmelder erg kort is dan de remmelder wat verder weg leggen, immers als de trein nog niet veel snelheid heeft gekregen, dan gaat hij, indien het volgende sein op rood staat, te lang over de rijweg doen.

Het systeem moet de benodigde remwegen gaan leren, hier gaat tijd over heen, na dit leerproces zullen de treinen automatisch zodanig remmen dat ze net voor het bereiken van de stopmelder in het blok van aankomst op kruipsnelheid rijden.

Technisch gesproken houdt het systeem in registers bij hoe hij in elke rijweg elke trein laat remmen en corrigeert die registers als de trein harder als de kruipsnelheid op de stopmelder komt of lang op de kruissnelheid moet rijden voor dat hij de stopmelder bereikt.

De trein optrek- en afremgewichten kennen 7 instellingen, in principe niets anders als de tijdsinstelling tussen twee stappen tijdens het optrekken en afremmen, daarnaast zijn er aparte instellingen voor optrekken en afremmen volgens een bolle, een holle of een lineaire grafiek (142D-1.0).

De lokdecoders kennen deze instellingen ook, het verdient aanbeveling om, in ieder geval in eerste instantie de afremvertraging in de decoders op 0 of 1 in te stellen, later kan het mooi zijn om hier mee te experimenteren, bij sommige decoders kun je bij de ?stappen? min of meer zien, wat je soms kunt verbeteren door meer afremvertraging in de decoder te zetten, maar let op, te veel afremvertraging gaat een niet mooie reactie van het systeem opleveren.

De instelling van de optrekvertraging in de decoder heeft verder geen invloed op het bedrijf, dus die kun je gewoon naar eigen smaak instellen.

In de lokdecoders zit dus ook een instelling voor optrekken en afremmen volgens een holle, een bolle of een lineaire grafiek, meestal een holle grafiek, omdat ik het niet zo mooi vond om een steeds sneller optrekkende trein uit mijn stations te zien vertrekken, heb ik zowel de decoders alswel mijn systeem op het neutrale ?lineair? staan.

Het instellen van de afremgewichten al dan niet in combinatie met de afremgewichten in de decoders is een kwestie van uitzoeken en ?wat vind je mooi?, ik heb inmiddels geleerd dat je het het mooiste afstelt op de sporen die het beste in het zicht liggen en ook de meeste aandacht trekken, de stationssporen dus, als dat geregeld is dan is het kijken of het op de andere sporen ook goed gaat, hierin moet soms wel eens een compromis gesloten worden of zijn andere maatregelen nodig, wat nog langs gaat komen, vanzelfsprekend maakt het niet uit hoe de treinen remmen in de schaduwstations, je kunt het toch niet zien.

Een andere ding wat niet mooi is, is het feit dat treinen niet stoppen op de stations, ik vind het dan ook gewenst om met haltetijden en wachtplaatsen te werken (3E-1.0), hiermee stel je per trein één of meerdere blokken in waar de trein een in te stellen tijd zal wachten.

Ik denk dat we nu de ?dorre? theorie wel achter ons kunnen gaan laten om naar de uit werking te kunnen gaan, vanzelfsprekend komt hier ook wel weer theorie langs, maar dan aan de hand van voorbeelden en de vraag ?hoe krijg ik het mooier?

Het eerste deel vertrekt vanaf spoor 1 van het Hoofdstation, waarover, naast de eerder geshowde lange goederentrein ook een sneltrein getrokken door een BR 03 vertrekt.



Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Ik ga nu beginnen met de praktischere zaken, als eerste het bedrijf van spoor 1 van het hoofdstation naar het eerste schaduwstation (is ?tegen de klok in?)

Op dit stuk rijden de volgende treinen:

De passagierssneltrein, getrokken door de BR 03, decodernummer 6, de lok heeft een Esu V3.0/M4 Loksound en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een standaard Märklin motor, er hangen 5 wagons achter, totale lengte is ca. 150 cm, voor de foto zie 9 januari 2016

De lange goederentrein, getrokken door de E 50, decodernummer 50, de lok heeft een standaard Märklin/Esu MFX decoder en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een Märklin SDS midden motor, er hangen 9 wagons achter, totale lengte is ca. 170 cm, voor de foto zie 3 januari 2016

De internationale trein, de TEE Bavaria, getrokken door een SBB Re 4/4I, decodernummer 41, de lok heeft een standaard Märklin MFX decoder en rijdt op Motorola 27 stappen, heeft een Märklin midden motor, er hangen 3 wagons achter, totale lengte is ca 100 cm.



De lange kolentrein, getrokken door een E 40, decodernummer 40, de lok heeft een standaard Märklin MFX decoder en rijdt op Motorola 27 stappen, heeft een Märklin SDS middenmotor, er hangen 9 wagons achter, totale lengte is ca. 155 cm



De losse BR 85 (wisselt wel eens met de E 40), decodernummer 8, de lok heeft een, van een oudere BR 85 overgezette, Märklin/Esu decoder met sound en rijdt op Motorola 28 stappen, heeft een standaard Märklin motor.



Spoor 1 heeft bloknummer HO1T, stop/aankomstmelder 1,6, hoofdsein 99 (willekeurig nummer, nog geen fysiek sein geplaatst).

Het uitrij spoor heeft bloknummer T05, stop/aankomstmelder 3,9, hoofdsein 200 (willekeurig nummer, geen fysiek sein)

Hiermee is de rijweg gedefinieerd: HO1T>T05, in de rijweg zit een wisselstraat met twee wissels, 32 Groen (rechtdoor) en 34 Groen (rechtdoor), er is geen remmelder.

Over deze rijweg is te vertellen dat er geen trein mag stoppen, het is immers geen gezicht als de treinen na het verlaten van het station al weer stopt, alle treinen hebben dan ook een halteverbod in T05 (14F - 0.1), niet stoppen betekent ook dat er geen remmelder nodig is.
Waarom dan niet een blok maken zonder hoofdsein is een logische vraag, vroeger was dat ook het geval, maar de komst van een voorsein maakte dat niet meer mogelijk, immers een voorsein wat de stand van een hoofdsein moet geven dat er niet is, gaat een beetje moeilijk.

Ik laat de wissels in/uit het station met een tussenpauze van 1 seconde schakelen, is veel mooier als het snel schakelen wat een computer kan doen, wissel 32 schakelt 1 seconde na de beslissing van het programma dat hij moet gaan schakelen en wissel 34 weer 1 seconde na wissel 32 (18J - 1.0), dit is voor elke wisselstraat apart in te stellen.

Dit betekent wel dat je iets ?vertragend? moet doen t.a.v. het schakelen van het hoofdsein en het werkelijke vertrek van de trein:

Het hoofdsein wordt 3 seconden na de beslissing van het programma dat hij moet schakelen, geschakeld, Hp1 uitsteltijd (27I - 1.0)

Het werkelijke vertrek van de trein is 4 seconden na de beslissing van het programma dat hij moet gaan rijden, Machinist reactie op Hp1 (37I - 1.0)


De stop/aankomst melder in blok HO1T, voorkant van het rode verfpotje is het begin van de melder, voorkant van het groene potje het einde van de melder.


De wissels 32  en 34


Het uitrijspoor met het voorsein

Het voorsein ((7I ? 1.0): ik heb besloten om alle sporen het station uit een gezamenlijk voorsein na de wisselstraat te geven in plaats van per spoor een gecombineerd hoofd- en voorsein, hierbij zijn de kosten van de seinpalen een overweging, maar ook de eigenschap van de LDT seindecoders dat ze 0,4 seconden ?100% doof? zijn, immers als het hoofdsein in H01T op groen gaat, gaat ook gelijk het hoofdsein in T05 op groen (halteverbod) en dus ook het voorsein wat de stand van het hoofdsein in T05 weergeeft, en een computer is nu éénmaal vele malen sneller als 0,4 seconden, waardoor ik e.e.a. moet vertragen, zoals eerder uitgelegd.

Het voorsein heeft decodernummer 187, op de andere decodernummers van die seindecoder staan 3 rangeerseinen op het industrieterrein (niet opgenomen in het automatische bedrijf).

In mijn systeem moet het voorsein ingevuld worden in??het blok van vertrek voor het blok waarvan de seinstand wordt weergegeven, klinkt wat raar in de oren, maar het is een keuze die de programmeur maakte en het was voor hem makkelijker om deze keuze te maken.

Dit moet je zoeken in het feit dat het voorsein niet op groen mag gaan als het voorliggende hoofdsein nog niet op groen staat en ook dat het voorsein weer op geel moet als het voorliggende hoofdsein weer op rood gaat, wat gebeurt als de trein zich meldt op de aankomst melder voor het hoofdsein waarvan het voorsein het beeld weergeeft, in dit geval op de melder in T05.


Het uitrijspoor in de tunnel


De stop/aankomst melder in blok T05

De soundloks kunnen bij vertrek een bepaalde tijd nodig hebben om iets met de sound te doen voordat ze werkelijk gaan rijden, bijvoorbeeld een dieselmotor die moet accelereren, in die tijd laat het systeem de lok al optrekken zodat, als de lok echt begint te rijden de lok wegstuift op bijvoorbeeld stap 5 in plaats van de kruipsnelheid, stap 1 of 2.

Mijn loks hebben dan ook allemaal een decoder aanlooptijd (132D ? 1.0), dit houdt de lokdecoder een poosje op stap 1 of 2, de kruipsnelheid, standaard staan ze op 15 (geen eenheid), lok 8 staat op 35  en lok 6 op 25, e.e.a. heb ik bepaald aan de hand van wat zie en hoor ik.

De loks met een sounddecoder met een regelbaar geluidsvolume laat ik fluiten bij vertrek uit het station (5G ? 1.0 en voor de tijden 15G ?1.0), bij lok 6 bijvoorbeeld ?fluit aan op 1 seconde na de beslissing van het programma om te gaan vertrekken en weer uit op  2 seconden na de beslissing van het programma om te gaan vertrekken.

De sound van de soundloks wordt uitgezet als de aankomstmelder in T05 wordt geactiveerd, het is een beetje aan de late kant, maar omdat het een ?uithoek? van de baan is, valt het niet echt op.

Het kan ook door de sound uit te zetten een aantal seconden na vertrek, dat gaat goed met lok 6, die altijd stopt in HO1T, maar niet met lok 8, die of in één keer doorrijdt (dan komt het ?vertrek? in HO1T al voordat hij HO1T binnenrijdt), of als hij al ergens in HO1T een groen sein krijgt en dus een ?vertrek?), of een stop maakt in HO1T, dan werkt het wel.

De loks 50, 8, en 40 hebben in tegenstelling tot lok 6 geen halteverplichting in H01T, als ze bij binnenkomst op spoor 1 een rood sein hebben en op de desbetreffende remmelder komen zullen ze gaan remmen, als dan ondertussen het hoofdsein op groen komt omdat de vervolgrijwegen vrij komen, zullen ze weer gaan optrekken, als het hoofdsein bij binnenkomst al op groen staat dan rijden ze natuurlijk gewoon door.

De internationale trein (41) heeft een halteverbod op het inrijspoor, HO1T en T05, die vertrekt dus pas uit het voor het station liggende (vierde) schaduwstation als hij in één keer door kan naar T10-1 of T10-2.

Het station ligt naar goed modelspoorgebruik in een heel erg ?niet-realistische? positie met veel bochten werk voor en na het station, de treinen mogen dan ook niet op volle snelheid door het station rijden, de snelheid is verminderd op het inrijspoor, de stationssporen en het uitrijspoor, snelheidscorrecties per blok per lok (22D ? 1.0)

Het uitrijspoor heeft dus bloknaam T05, stop/aankomstmelder 3,9, hoofdsein 200 (willekeurig nummer, geen fysiek sein).

Het eerste  schaduwstation heeft twee sporen met de bloknamen T10-1 en T10-2, het wissel heeft wissel nummer 48.

Blok T10-1 heeft aankomst/stopmelder 3,15 en blok T10-2 heeft melder 3,11, verder hebben deze blokken een lekker ouderwetse voorziening: stroomloze stukken, waarom heb ik dit gedaan?, ik ben (natuurlijk) ook ouderwets en daarnaast ook nog iemand die zekerheid zoekt, in schaduwstations speelt het verkeer zich af zonder enige menselijke controle en ik wil graag één zekerheid: dat de treinen ook echt stoppen, er is nog een andere reden maar die komt in de volgende aflevering aan bod.

Hiermee zijn twee rijwegen gedefinieerd: T05>T10-1 en T05>T10-2, naar welk blok van aankomst de trein gaat wordt natuurlijk bepaald door welk blok vrij is, wissel  48 Groen stuurt de trein naar T10-1 en wissel 48 Rood stuurt de trein naar T10-2.

Omdat de treinen in het schaduwstation moeten stoppen zijn er remmelders, in T05>T10-1 melder 3,16 en in T05>T10-2 melder 3,10.


De twee sporen van het schaduwstation met het ingaande wissel.


De remmelder in blok T10-1, in blok T10-2 zit de remmelder ongeveer op dezelfde plaats.


De stop/aankomstmelder in blok T10-1, in blok T10-2 zit de melder ongeveer op dezelfde plaats.

In de volgende aflevering (over een paar weken) het traject tussen de andere sporen van het station naar het uitrijspoor.

Groet, Anne W
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?


Bekijk profiel
Persoonlijk bericht (Online)








Re: Ecos2 vernielt decoders (?)

« Reactie #63 Gepost op: Vandaag om 21:46:42 »

ReageerReageer
ReageerCitaat
VeranderVerander
VerwijderVerwijder



Beste Anne
ikzelf verhuis naar mijn zolder , daar heb ik 33 m2 ter beschikking
momenteel aan het uittekenen van mijn treinbaan en ik hou vooral rekening met de bereikbaarheid van het rollend materiaal
als ik het zo zie heb jij een heel staketsel gebouwd onder je baan - kan je overal aan ingeval van ontsporing of problemen ?
Dit was mijn vraag
mg Jan 
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Indrukwekkende tafelconstructie, en mooi 3D landschap.

MvG,

Timaximus
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Beste Jan,

Even een berichtje tussen mijn vakantiewerkzaamheden door: ik kan in principe overal bij, maar dan natuurlijk wel op de "modelspoormanier", dus niet echt goed, voor de rechterkant moet ik eerst onder de tafels door, wat ook geldt voor echte werkzaamheden aan de achterkant.

Links van, en op het station Darligen kan ik er niet bij, voor echt werk moet ik het dorp weghalen, is demontabel, er zijn nu 3 armseinen op het station die het niet meer doen, ik kan wel de loks een duwtje geven met een stok......

Groet, Anne W

Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De automatisering van de baan van Anne W, Wat, Waar en Hoe?
Die Enamel verf potjes op de rials: leiden die tot een bezetmelding op dat spoor?
Of staan ze erop voor de sier (foto)?