Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.

Gestart door F.P.Vonk woensdag 17 oktober 2007, 19:31:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Hallo beste mede hobbisten,

Ik wil mijn Fleischmann oude NS sprinter gaan ombouwen van gelijkstraaom naar marklin digitaal, wie kan mij wat tips geven hoe te handelen hierbij. De bedoeling is dat er een ESU dekoder in komt weet alleen nog niet met of zonder geluid. De vraag is natuurlijk of er een juist geluid is in de bibliotheek van de ESU sound decoder.
Alle hulp is welkom.

Fred.
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Mijn tip is bouw de sleper onder het loopdraaistel van de motorbak, scheelt je een hoop ellende met bedrading.

Mvg, Johan
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Ik heb begin dit jaar een omgebouwde Sprinter gekocht. Deze is (nog) analoog.
Ik kan eventueel wel een foto maken van bijvoorbeeld de sleper, etc...

Bij mij staat deze ook nog op de lijst om gedigitaliseerd te worden, dus ik volg dit draadje met interesse!

Koen
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Hoi Johen en Koen,

Bedankt voor jullie intresse, en tips.
Koen in die foto ben ik geïntresserd kun je misschien in deze berichten plakken zodat andere lezers het ook kunnen zien.

Bedankt in elk geval.

Fred.
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Ook ik ben zeer geïnteresseerd over hoe je dit kan ombouwen aangezien het voor mij abracadabra is en ik het in de toekomst wellicht ooit eens wil doen.
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Ik heb zelf ook een Sprinter(1470) en deze inmiddels gedigitaliseerd.

Ik heb toen voor de motor een nieuw geïsoleerd motorschild (504730) gekocht. Zie ook dit topic. Ten opzichte van wat ik eerst van plan was ga ik zelf voor 2 decoders. Ik heb een ESU LokPilot 52610 gebruikt en moet nog een functiedecoder voor in de tweede wagen aanschaffen en dan ben ik klaar.

Aan de printplaat moet je ook nog wat doen. Precies wat weet ik even niet meer. Ik heb overigens zelf nieuwe printplaten gemaakt, vond ik makkelijker ook als je hem weer wil terug bouwen naar orgineel.

Ik heb de front- en sluitverlichting zelf gemaakt en ik heb er ook nog binnenverlichting(digirails) in aangebracht.

Ik weet niet of het draaistel waar bij mij de sleper standaard onderzit, dus van een 1470, gelijk is aan die van een 4470?

Mocht het wel het geval zijn, denk ik dat je het volgende nodig hebt:
FO?692003 ? Sleepcontact 1470, inclusief kunststof
Nieuw geïsoleerd motorschild (504730 of 504727).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,
Richard
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Citaat van: RichAnt op donderdag 18 oktober 2007, 12:31:06
Ik heb zelf ook een Sprinter(1470) en deze inmiddels gedigitaliseerd.

Ik heb toen voor de motor een nieuw geïsoleerd motorschild (504730) gekocht. Zie ook dit topic. Ten opzichte van wat ik eerst van plan was ga ik zelf voor 2 decoders. Ik heb een ESU LokPilot 52610 gebruikt en moet nog een functiedecoder voor in de tweede wagen aanschaffen en dan ben ik klaar.

Aan de printplaat moet je ook nog wat doen. Precies wat weet ik even niet meer. Ik heb overigens zelf nieuwe printplaten gemaakt, vond ik makkelijker ook als je hem weer wil terug bouwen naar orgineel.

Ik heb de front- en sluitverlichting zelf gemaakt en ik heb er ook nog binnenverlichting(digirails) in aangebracht.

Ik weet niet of het draaistel waar bij mij de sleper standaard onderzit, dus van een 1470, gelijk is aan die van een 4470?

Mocht het wel het geval zijn, denk ik dat je het volgende nodig hebt:
FO?692003 ? Sleepcontact 1470, inclusief kunststof
Nieuw geïsoleerd motorschild (504730 of 504727).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,
Richard

Oke Richard bedankt voor je tips en uitleg.
Heb je foto en of tekeningetje van de zelf gemaakte nieuwe printplaten. en ook van
de front- en sluitverlichting die je zelf gemaakt hebt tevens van de binnenverlichting(digirails) die je in aangebracht.
Alvast bedankt.

Fred
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Hallo Fred,

Zodra ik het fototoestel van mijn broertje mag lenen zal ik even wat foto's maken.

Groeten,
Richard
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Ik ben natuurlijk nog een leek op dit gebied, maar wat zijn ongeveer de kosten van de materialen die voor zo'n ombouw nodig zijn?
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Hallo Anthony,

De kosten:
Nieuw geïsoleerd motorschild 504727 +/- ?16,-
Nieuw geïsoleerd motorschild 504730 +/- ?10,-
Sleepcontact 1470, inclusief kunststof 692003 +/- ?5,-
En dan wat kleine componentjes voor de front-/sluitverlichting (zoals ledjes en weerstanden) ?1,- a ?2,-.(kan meer zijn meeste had ik al)
Binnen verlichting (ik heb digirails geel DR10G14) 2x dus tussen de +/- ?14,- a ?20,-.
Met de decoder(s) kun je het zo gek maken als je het zelf wilt.

Ik hoop dat je zo een beetje goede indicatie hebt.

Groeten,
Richard
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Hoi Richard,

Enorm bedankt voor de opsomming van wat je allemaal nodig hebt; in mijn optiek valt dat eigenlijk dus best mee.
Ik zal deze pagina bookmarken voor het geval het bij mij ooit ook zo ver komt (en dat betekent bij mij meestal op zeer korte tijd omdat ik nogal behoorlijk nieuwschierig ben).

Groeten,
Anthony

Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Citaat van: RichAnt op donderdag 18 oktober 2007, 14:59:59
Hallo Fred,

Zodra ik het fototoestel van mijn broertje mag lenen zal ik even wat foto's maken.

Groeten,
Richard

Oke Richard al vast bedankt.

Fred
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Nu zijn er al veel mensen die de meest fantastische fotoverslagen op het forum plaatsen, die ik elke keer met veel enthousiastme lees :D
Misschien is het, gezien de interesse in het ombouwen, een idee dat iemand (die de tijd en moeite wil en kan nemen) een compleet fotoverslag maakt van zo'n Fleischmann ombouwprojectje...?  :roll:
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Op Beneluxspoor is het onderwerp al een paar keer behandeld. Even hier beginnen.

Ik heb er een paar dozijn gedigitaliseerd, ook drierail. Flesichmann heeft voor de drierailversie een sleper (klik je onder één van de binnenste draaistellen, dat kan dus ook in de motorbak) en wielstellen voor de loopdraaistellen. Het motordraaistel is geloof ik identiek.
Ik heb hier trouwens nog een geïsoleerd motorschild en twee drierailwielstellen liggen, zag ik net.


Van de Beneluxspoor upload.  :mrgreen:


Je moet:
1. De diodes verwijderen. Dat zijn dunne schijfjes die onder de koperen lippen links op de print zitten. Lippen een beetje los wurmen en de schijfjes verwijderen.
2. De printsporen op een paar plaatsen doorslijpen. In ieder geval het printspoor naar de lippen en het printspoor naar het schroefje. Dat schroefje is elektrisch verbonden met de lampjes. Die onderbreking is op de foto weer overbrugd, omdat in dat exemplaar een DCC-decoder zit en de lampjes dus aan massa kunnen liggen.
3. Motorschild vervangen.
De motoraansluitingen van de decoder sluit je dan aan op het motorschild, de verlichtingsdraden direct op de koperen lippen en de retourdraad van de verlichting bij het schroefje. Ik heb de motordraden via dat extra printje op de decoder aangesloten. Op die manier is het eenvoudiger om het motordraaistel te verwijderen indien dat nog eens nodig is.

In de andere bak moet je 1 en 2 ook uitvoeren en dan kan je bijvoorbeeld een functiedecoder aansluiten. Doe ik zelf ook altijd. Het stekkertje gebruik ik dan voor de stroomdoorgifte. Extra massa is ook bij drierail nooit weg.

Eeeh, verdere vragen lees ik wel.  :)
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Hallo HenkV,

Bedankt voor deze belangrijke tips en site, hier kan ik wel wat mee.

Fred
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Bedankt, HenkV,

Dit maakt het in mijn hoofd al meteen een stuk duidelijker over hoe het werkt!
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Hallo mede forum leden,

Ik heb inmiddels al wat onderdeeltjes voor de ombouw van de sprinter besteld, voorlopig komt er een ESU lok pilot decoder in. De planning is inderdaad om een ombouw verslag te maken zodat het ook op het forum geplaatst kan worden. Wanneer ik hem om ga bouwen weet ik nog niet zeker maar ik denk eind November begin December want dan heb ik iets meer tijd. Effin jullie zien het wel. Eerst moet ik ook nog een paar kleine onderdelen bestellen zoals LED's en weerstandjes. Trouwens richard weet je toevallig ook hoe groot de LED'S en weerstandjes moeten zijn?

Fred.
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Vind je de leds strikt noodzakelijk? De front- en sluitverlichting van de Sprinter doen het naar mijn mening prima.
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Citaat van: henkv op vrijdag 19 oktober 2007, 10:21:01
Vind je de leds strikt noodzakelijk? De front- en sluitverlichting van de Sprinter doen het naar mijn mening prima.

De gammele constructie contaktstrips naar de lampjes geven wel een reële risico op een keer sluiting wat je de functie uitgangen van je decoder kan kosten.
Opzich vindt ik het niet onverstandig om meteen Leds in te bouwen (mitst op een veilige manier).

Mvg, Johan.
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Je moet er bij het terugplaatsen van de print voor zorgen dat de strips de lampjes op de juiste manier raken en op hun plaats houden. Maar als het eenmaal zit, dan zit het ook goed. Anders zouden analoge Sprinters voortdurend kortsluiting maken en dat is niet zo.
Maar ieder zijn keuze. Zoals gezegd, ik heb er tientallen omgebouwd, altijd de lampjes laten zitten en nog nooit klachten gehad over defecte functieuitgangen.
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Hallo, ik heb een paar jaar geleden de 1470 gedigitaliseerd met een Tams LD-G decoder van toen 12 gulden!!!
Een paar origenele Fleischmann lampjes erin geplaats voor de binnenverlichting .
Dit werkt al jaren prima, het gelijkstroommotortje heb ik niet aangepast want het rijdt erg mooi. Kortom, nix moeilijk gedoe en spotgoedkoop!!!!
De sprinter heb ik in Houten gekocht voor 90,00 gulden destijds en dat was de normale prijs.... Tijden veranderen helaas.

Groet, Lodewijk.

Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Bedankt voor de verdere tips, ik denk dus dat ik maar even blijf bij de lampjes wat er al inzitten, ik bedoel dus dat ik de LED's niet plaats. Mocht het zo blijken dat het niet naar tevredenheid werkt, kan ik ze altijd nog plaatsten.
O ja voor dat ik het vergeet, de service van www.hobbyparts.nl is prima. Ik was namelijk nog iets vergeten om te bestellen voor een andere LOK en dit wordt gelijk geregeld met de al gemaakte bestelling, dus geen extra versend kosten of het weer opnieuw te bestellen.

Fred

Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Citaat van: Marklinlover op vrijdag 19 oktober 2007, 11:23:59
De sprinter heb ik in Houten gekocht voor 90,00 gulden destijds en dat was de normale prijs.... Tijden veranderen helaas.
Pfff, ik heb begin dit jaar een analoge omgebouwde sprinter gekocht voor meer dan dat bedrag in euro's. En dat was nog een hele nette prijs.

Tijden veranderen inderdaad...  :o

Koen
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
De beloofde foto's:

De front- en sluitverlichting.


Nogmaals de front- en sluitverlichting als ook de binnenverlichting aan staat.


Foto van de zijkant met binnenverlichting aan en een foto van de zelfgemaakte printplaat.

Als j afvraagt wat al die koperkleurige spikkels op de printplaat zijn dan is dat gewoon nog koperlaag. Was de eerste die dag die een print ging etsen en was de etsbak nog niet op temperatuur.

Groeten,
Richard
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouwen Fleischmann NS Sprinter.
Bedankt Richard voor de foto's ziet er goed uit.

Fred Vonk