Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Gips

Gestart door ruud krikke woensdag 16 december 2015, 21:18:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Gips
Lid sinds: 2006

offline
Gips
Beste lezers.

Ik heb siliconen mallen gemaakt, maar nu is de vraag welk gips moet ik gebruiken.
het gaat op muren en tunnelportalen.
ik heb al gezocht op het forum maar kan niet echt iets vinden.
Ik heb nu modelbouw gips van de bouwmarkt, is dit goed gips, of moet ik een hardere soort gebruiken.
Re: Gips
BR23
gast

Re: Gips
Hallo Ruud, ik ben de laatste weken ook aan het gipsen geslagen met mijn mallen, heb ook bouwmarkt gips gebruikt maar ik vindt deze nog te zacht na uitharding.  Ben toen naar Robbelien in Swalmen gegaan daar hebben drie soorten. De beste soort word net zo hard als porselein, ik heb daar de middelste soort genomen ( 11,- voor 5 kg) en deze bevalt mij zeer goed.
groet Paul

Re: Gips
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gips
 :) Even kijken in het topic van Peter, die bouwt hele mooie muren.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=52189.msg1034705#msg1034705

Of een PB aan hem sturen, dan kan ook.

Dirk-Jan
Re: Gips
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Gips
mijn treinenmaatje heeft veel geprobeerd en is uitgkomen op het eerder genoemde porseleingips.
Minder breuk en geen (of iig minder) belletjes tijdens het uitharden.
Hij koopt het per 5kg meen ik in een teken/hobbywinkel hier in de buurt.


Hieronder een willekeurige link
http://www.siliconesandmore.nl/nl/porselein-gips.html

succes,
Arnold
Re: Gips
Lid sinds: 2023

offline
Re: Gips
Alle gips uit de bouwmarkt is niet hetzelfde. Je hebt in de bouwmarkt bv. Knauf Rotband of Geelband, maar ook modelbouwgips.  De 1e twee gebruik ik niet voor gietmallen. Duurt lang eer het droog is, blijft bros en is niet fijn van structuur.
Modelbouwgips daarentegen is goed te gebruiken en geeft de details mooi weer.

Ik haal mijn spullen hier (kiezen voor Molda).  Ik vind het goed geprijsd.
Re: Gips
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gips
Ruud, ik heb dezelfde ervaringen als Fonzo.
Verder heb ik goeie ervaringen met het gips van Pipoos (ong. 6,= per kg.)
En tenslotte heb ik de secretaresse van mijn tandarts (met een tandtechnisch lab) eens zoet aangekeken
en kreeg ik een zak gips mee. Dit laatste is erg geschikt voor fijne details en bijzonder hard!
Weet alleen de naam niet, maar de technieker zal dat wel weten.

Succes,

Wim
Re: Gips
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gips
Eerst deed ik dat met gewoon modelbouw gips maar dat is nogal bros en breekt snel en veel last van luchtbelletjes maar nu gebruik ik molda 3 fin een zeer fijn gips erg mooi om mee te werken. En voor het hele fijne gebruik ik crystacast dat word echt keihard als het droog is kan je het makelijk zagen ,vijlen etc en als je dat vermengd met matrix g dan word het nog harder dan kan je er mee gaan gooien bijwijzw van spreken dan.



maar kijk even in mijn topic,ik maak bijna alles van gips    http://forum.3rail.nl/index.php?topic=22873.500
Re: Gips
peterke33
gast

Re: Gips
Ik gebruik deze gietgips, werkt heel mooi geen luchtbellen.
Wel even schudden met je mal, droogt heel goed uit.
Bij het maken van mijn wegen ga ik beetje houtlijm toevoegen gemengd met beetje water.

en niet duur heb nog een zak van 5kg staan.

Groeten

Peter
Re: Gips
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gips
bedankt voor de tips,

Ik ben zelf ook nog aan het zoeken geweest, en kwam calcast 300 tegen.
Dit is ook een zeer harde gips. en ook niet super duur voor 25 KG.

Misschien hebben jullie ook wat aan deze informatie.
Re: Gips
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gips
Na een aantal proefstukjes, is dit het resultaat.

Gips gekocht bij de beeldhouwwinkel.
gemengd met 2 soorten ijzer oxyde.


Re: Gips
Jørg
gast

Re: Gips
-Ruud:
Dat ijzeroxide er onder mengen doe je dat om de kleur te bepalen?
Re: Gips
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gips
Dat doe je tijdens het mengen van de gips .
Dus je giet de gekleurde gips in de mal, let op zijn 2 kleuren.
Re: Gips
Jørg
gast

Re: Gips
-Ruud:
En dat ijzeroxide waar koop je dat?
Re: Gips
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gips
google op: De beeldhouwwinkel.
ze hebben 3 adressen.
Re: Gips
Lid sinds: 2006

offline
Re: Gips
hier ook een ander project.
Re: Gips
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

online
Re: Gips
Excuses voor het schoppen van een oud draadje, maar ik heb ook een gips gerelateerde vraag.

Zijn genoemde gipssoorten van bijvoorbeeld Molda ook handig om gebergten enz vorm te geven of is dat een beetje overkill en kan je daar beter met bijvoorbeeld Rotband aan de slag gaan?
Re: Gips
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gips
Hoi Patrick, ik zou Rotband aanbevelen. Het is goedkoop, circa 6 Euro per 25 kilo en prima verwerkbaar.
Het geeft geen gladde afwerking, wat bij bergen maken juist niet hoeft.
Het Molda gips word veel gladder en moet naderhand worden opgeruwd om er wat structuur in te krijgen.
Heel gladde bergen zijn ook niet echt realistisch, toch?
Molda kan je gebruiken om portalen of muurtjes te gieten. (circa 15 euro per 25 kilo)
Als je dat dan ook misschien ooit gaat doen, heb je in ieder geval ook een andere structuur zodat de bergen er toch anders uitzien dan de portalen.

Dirk-Jan
Re: Gips
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

online
Re: Gips
Dank je wel Dirk-Jan. Ik had al zo'n vermoeden, maar ik vind het erg fijn dat je het bevestigt.
Re: Gips
Lid sinds: 2010

offline
Re: Gips
ik gebruik bij voorkeur tandarts gips, een redelijke verwerkingstijd, haarscherp, en goede te betalen 15e 25kg
Re: Gips
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gips
Ik gebruik boor het maken van landschap en bergen ook rotband, maar voor het gieten in mallen is het absoluut niet geschikt. Tot nog toe gebruik ik daar knauf modelbouwgips voor maar vind dat wel erg poreus uitharden. Als je de gegoten delen gaat bewerken breekt het erg snel in stukken en het geeft erg veel troep, ben dus aan het kijken naar alternatieven. Maar gezien de enorme hoeveelheid troep wat het zagen en vijlen geeft zit ik er ook aan te denken om volledig van het gipsen af te stappen (behalve dan voor het maken van landschap, daar hoef je niet zo veel voor te zagen enzow) Maar voor het maken van muren en tunnenportalrn ga ik denk ik overstappen op structuurplaten van noch of een soortgelijk merk.
Re: Gips
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Gips
Met plastics kan je denk ik ook eenvoudiger voegen, omdat je zo moet wrijven om het wit van de stenen te krijgen...
Re: Gips
Lid sinds: 2009

offline
Re: Gips
Ik doel eigenlijk meer op die schuimplaten, noch en faller hebben daar hele mooie exemplaren van. Die zijn erg goed te schilderen en ook erg mooi te bewerken.
Re: Gips
Lid sinds: 2008

offline
Re: Gips
Gietgips haal ik bij Pipoos.
Vloeit goed uit en droogt redelijk snel.

Groeten,
Ton.
Re: Gips
treinenwilhelm
gast

Re: Gips
Hoi Paul
Verkoopt u ook afdrukken?
Groeten Wilhelm
Re: Gips
laurence evers
gast

Re: Gips
Citaat van: ruud krikke op zaterdag 02 januari 2016, 16:00:42
Na een aantal proefstukjes, is dit het resultaat.

Gips gekocht bij de beeldhouwwinkel.
gemengd met 2 soorten ijzer oxyde.

Wat is di voor merk mal, vind hem erg mooi.