Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koploper en DDW RAMP!!!

Gestart door Schizofrenia85 dinsdag 15 december 2015, 20:43:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper en DDW RAMP!!!
Schizofrenia85
gast

Koploper en DDW RAMP!!!
Goedeavond allemaal,

Ik ben sinds een week eindelijk zover dat ik kan gaan testen of de communicatie werkt tussen koploper en een stuk testbaan.
De PC die hier origineel voor was ingericht is (uiteraard) afgelopen week totaal gecrashed, en niet meer in beweging te krijgen.
Aangezien ik nu niet meteen 2e hands pc wil gaan opzoeken (de kast waar deze inkomt te staan in uiteraard op maat van de defecte pc gemaakt) wil ik eigenlijk even testen met mijn laptop.

Mijn laptop is een windows 7 machine, waar 2 usb naar rs232 converters aanhangen.
Ik gebruik AJ boosters en een Litfinsky HSI88 rs232 interface.

Wanneer ik met Hercules (een rs232 Utility programma) mijn compoort 3 open (HSI88) en het commando V100 verstuur krijg ik netjes versie informatie retour van de unit.
Kabel en poort werken dus.
Wanneer ik via diezelfde Hercules compoort 4 open (AJ Boosters) en de DTR inschakel kan ik de boosters inschakelen.
Ook deze poort en bekabeling lijken dus te werken.

Ik heb DDW versie 0.8.5 geinstalleerd en de laatste versie van KL.
Een nieuwe testbaan aangemaakt aangezien de demo niet op SRCP gezet kan worden.
Alles netjes ingesteld: SRCP ; Localhost ; 12345(poort)

een lok en treintype aangemaakt, en in digitaal systeem aangegeven dat er een HSI-88 aanwezig is.

DDW ingesteld:
NMRA vertaling : 2
Protocollen: MM en NMRA/DCC
SRCP protocol: 0.82

verbinding:
Serieel booster: COM4
TCP/IP : 12345
Direct acces: NO
Use standard LPT: JA LPT1(378H)

Wanneer DDW gestart wordt staat onderin "com4 OFF"
in de debug staat wel COM4 ready

Wanneer ik nu bij KL op het groene eitje druk zie ik bij DDW dat er 1 client verbonden is op 127.0.0.1
maar na 5 sec zegt KL "er is geen communicatie met het digitale systeem" en wordt de vebinding met DDW verbroken.
Ook wanneer ik tussentijds snel probeer de boosters van AJ in te schakelen via de GO-button kan ik deze niet inschakelen.

Ik heb een beetje het gevoel dat de DTR niet hoog wordt gezet, maar het kan ook iets anders zijn uietraard.

Ik ben al 4 avonden heel internet af aan het speuren en elk forum topic hier al doorgelezen.
Voor mij is het klaar, ik weet het niet meer...

Hopelijk kan een van jullie mij wel helpen...

Alvast bedankt voor de reacties

MVG
Nick
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Hallo Nick,

Citaat van: Schizofrenia85 op dinsdag 15 december 2015, 20:43:55
Mijn laptop is een windows 7 machine, waar 2 usb naar rs232 converters aanhangen.
Ik gebruik AJ boosters en een Litfinsky HSI88 rs232 interface.

USB-RS232 Adapter.
De huidige computers beschikken tegenwoordig nog alleen over een USB-aansluiting en niet meer over een RS232-aansluiting.
Helaas is een USB naar RS232 Adapter geen alternatief voor het aansturen van een booster door DDW.


Mvg,
Peter
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Schizofrenia85
gast

Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Hallo Peter,
Bedankt voor de reactie.
Ik heb zoiets al eens eerder ergens gelezen. dus vanmorgen even vlug mijn oude Acer aspire 1700 laptop onder het stof vandaan getrokken.
Dit is een oude XP laptop met een fysieke Com-poort.
Hier alles op geinstalleerd en in KL even een baantje getekend en een lokje en trein ingevoerd.
Zojuist dit geheel eens getest, en nogsteeds het zelfde probleem.
Mijn COM poort blijft off en KL zegt nogsteeds "er is geen communicatie met het digitale systeem".

Kan het zijn dat er iets niet helemaal lekker loopt met de nieuwste versie van DDW?
Heb ergens gelezen dat er meer mensen problemen hiermee hadden.

Ik ga zo eens een oudere versie van DDW proberen.

Mocht iemand nog tips hebben, ze zijn meer dan welkom...

Alvast bedankt

MVG
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Schizofrenia85
gast

Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Zojuist even DDW versie 0.78 geinstalleerd en deze ingesteld.
En ongelofelijk maar waar, dit werkt meteen zonder problemen.

Ik ga langzaam zoeken naar een desktop met een PCI slot voor mijn PCI COM card.
En hopelijk krijg ik daar alles mee aan het lopen...

Alvast bedankt.
Ik houd jullie op de hoogte.

MVG
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Schizofrenia85
gast

Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Nou,
Ik heb mijn PC overnieuw geinstalleerd, Koploper 8.7 geinstalleerd en DDW 0.78 met de Driver.
En alles werkt naar behoren.
Zelf nog beter dan verwacht. Ik had bij Tilly's modelbaan gelezen dat hij iedere keer bij het inschakelen van KL (groene ei) zijn booster GO knoppen moest indrukken.
En bij mij schakelen de booster meteen in zodra KL start (groene ei).
Ik ben gelukkig. nu mijn terugkoppeling testen.

Alvast bedankt Heren...

Fijne avond allemaal.
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
koploper en intellibox lusten elkaar ook niet.

met geen macht te verbinden, gaat als een eitje met iTrain.

Koploper toch wat achterhaald?
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Ben den Hollander
gast

Re: Koploper en DDW RAMP!!!
 @citaat Heb hier 11 jaar Koploper met Intellibox gedraaid. Zal een gevalletje "niet doen wat in de gebruiksaanwijzing staat" zijn wellicht?

Open even een topic voor hulp of ga verder met iTrain.

Gr, Ben.
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Aliebengalie
gast

Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Henk.

Intellibox en Koploper werken wel goed samen hoor , het probleem moet je dus bij jezelf zoeken.

Deze werkten al jaren prima samen , en toen bestond er nog geen iTrain .

Dus je verhaaltje gaat niet helemaal op zo.

Mvg: Alex
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
hoi,

Citaat van: henkwolfs op donderdag 31 mei 2018, 20:52:37
koploper en intellibox lusten elkaar ook niet.

Dat is erg gek... Dat draait al jaren bij mij zo... Geen enkel probleem mee... Denk dat het meer aan de gebruiker ligt die niet weet hoe hij het een en ander goed moet instellen in Windows en de handleiding niet kan lezen....

Citaat van: henkwolfs op donderdag 31 mei 2018, 20:52:37
met geen macht te verbinden, gaat als een eitje met iTrain.

Bij mij was dat juist een groter probleempje met een hele oude IB... Dat werkte niet in één keer... Waar dat aan ligt? Ik zou het niet weten. Ook geen zin om dat tot het naadje uit te zoeken ;)

Citaat van: henkwolfs op donderdag 31 mei 2018, 20:52:37
Koploper toch wat achterhaald?

Uhm...  dat valt toch wel mee? Er komen nog steeds updates voor het programma uit...

Groet Ronald.
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Lid sinds: 2012

offline
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Ik moet zeggen dat ik ook problemen had om de IB en koploper aan de praat te krijgen. Maar dat was meer mijn schuld dan die van het programma. Eenmaal geïnstalleerd had ik met een uurtje de treinen rijdend, schakelende wissels en een automatisch treinen verloop. Grafisch misschien niet 2018 maar werkt prima!
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
@Dick,

Dat is vrij normaal met computers en randapparatuur. Het heet niet voor niets Plug And Pray ... Alleen heel vroeger mocht je zelf de drivers eerst laden en daarna werkte het mogelijk. Nu wil Windows het zelf doen en mag je achteraf de boel weer op orde maken door handmatig aan de gang. Of dat nu zo'n feest is  :?  :? Zelfde geldt voor instellingen. Sommige programma's stellen alles zelf in bij anderen dien je gewoon eerst de instellingen goed te zetten.

Groet Ronald.
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Koploper en DDW RAMP!!!
De titel klopt trouwens ook niet.

Koploper en DDW werkt prima samen (mits goede versie gebruikt), net als Rocrail met DDW overigens.