Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)

Gestart door frenkievee dinsdag 15 december 2015, 20:32:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
57. De linkerspoorstaaf van de twee is hier zichtbaar in het struikgewas.


58. Van de zijkant is het allemaal veel duidelijker te zien.


59. Terugkijkend zie je ook in de weg naar de volkstuintjes nog de restanten van wat spoor. Het is verder niet aangesloten op de opstelsporen.


60. Aan de ander kant van het stukje spoor, kruist deze de Droogdokweg en eindigt abrupt aan de overkant.


61. Zoals hier goed te zien is. Het is dus letterlijk een stukje spoor van niks naar nergens (of andersom natuurlijk ;) ).


62. Een kijkje in één van de zijhavens van de Waalhaven.


63. En als je dan stevig inzoomt, zie je de molen van Delfshaven staan. Tussen mijn standpunt en de molen zit ongeveer 2,1 km.


64. Bij één van de bedrijven stonden ook twee containers, die niet meer het model hadden wat ze af-fabriek hadden, zullen we maar zeggen.


65. Bij foto 53 is gezegd, dat het rechterspoor naar één van de bedrijven aftakt. Hier loopt het door het gras daarheen.


66. En de andere kant op is het betreffende overslagbedrijf te zien.


67. Het linkerspoor van foto 53 buigt een stukje verder af ....


68. .... waarvan wel duidelijk is dat het gebruik ervan alweer een flink poosje geleden is.


69. De overweg steekt de Droogdokweg over. Na de bocht heet het Heijplaatweg en het spoor blijft daarnaast lopen.


70. Het bord staat er wel, al heb ik het idee dat het er een beetje voor spek en bonen staat.


71. Beetje ingezoomd op het spoor tussen de Heijplaatweg en de gebouwen.


72. En het eindpunt van het spoor.


73. Zomaar, zonder waarschuwing of stootblok: einde...

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
Dat zijn erg veel platen deze keer, maar weer met een duidelijke uitleg erbij.
Bedankt voor alle moeite en het delen. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
Hallo frank,

Weer even bijgelezen.
Ik sluit me volledig bij Ceess aan, fantastisch je reportages (meervoud), bedankt.

En ik heb het al eerder gezegd, er zit een ongelooflijke lens op je toestel. Top. :thumbup:

grtjs

Wil Tweeendrie
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
Frank,

Deze topic met de prachtige kiekjes van de waalhaven was mijn aandacht ontglipt maar dankzij het berichtje van Wil Tweeendrie heeft het weer mijn aandacht getrokken. :) :thumbup:

Wat een prachtige foto's zijn het weer met de doodlopende sporen in dit deel van het havengebied. :thumbup:
Bedankt voor het kijkplezier.

Groet Michel
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
Al word ik er niet blij van, bedankt voor de mooie repo.
Zo jammer dat ik niet (veel) eerder begonnen ben met vastleggen van alles wat Rotterdam had....
Gone with the globalisering :(
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Verder richting Heijplaat (25 maart 2018)
Jaren geleden kwam ik regelmatig bij Metaal Transport. Natuurlijk nooit op de sporen gelet. Paar weken geleden dit draadje door zitten kijken, en vorige week moest ik bij 1 van de bedrijven op het RDM terrein zijn. En ineens let je wel op al die sporen die veelal al jaren buiten gebruik zijn.  :P
Dat je door een treintjesforum zo ineens oplet op je omgeving.  :D
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar een lok tegenkomen (22 juni 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar een lok tegenkomen (22 juni 2018)
En dan rij je vanuit Rotterdam-Zuid naar huis, uiteraard via de Waalhaven, want ja, misschien is er wat te zien. Weinig helaas deze ronde, alleen kwam ik deze vriend tegen. Uiteraard moest het allemaal weer snel snel, maar dat mag wat mij betreft de pret niet drukken.








Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar een lok tegenkomen (22 juni 2018)
Frank,

Deze prachtige loc is weer fraai op de foto gezet door je. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar een lok tegenkomen (22 juni 2018)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar een lok tegenkomen (22 juni 2018)
Leuke foto?s van de Waalhaven. Heb in de periode 1989 - 1982 bij de ondrezeebootafbouw op de RDM gewerkt (Heyplaat). Weinig veranderd en leuk om weer eens te zien,

Mvrgr
Robert
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar een lok tegenkomen (22 juni 2018)
Leuk om te zien :)
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
Dank voor de reacties heren!

Vandaar richting Rotterdam voor het nodige en bij het langs de Waalhaven rijden, zag ik dat het een en ander aan sporen is verwijderd en ook is verlegd. Ik denk dat men nog niet (helemaal) klaar is en er nog wel het een en ander zal verdwijnen. En aangezien ik er toch was (:D) wat andere zaken vastgelegd.

1. De 1612 ("Goes") in rode livrei staat er nog steeds ....


2. .... al gaat de staat wel achteruit....


3. Het spoor wat afbuigt richting het straatspoor (zie hier, vanaf foto 48.) is vanaf de opstelsporen voor afgedankt materieel tot vlak voor het fietspad opgebroken.


4. Wat iets beter te zien is, over het hek heen.


5. Een stukje verderop gingen twee sporen richting Heijplaat. Eén daarvan is deels opgebroken en heeft een gloednieuw geel stootjuk gekregen.


6.


7. En helemaal van de achterkant.


8. Vanaf de plek van foto 7 me omgedraaid en deze foto gemaakt. HEt nog liggende spoor eindigt in een berg zand.


9. Het spoor wat wel nog in dienst is.


10. En ook daar weer de omgedraaide foto van. De twee wissels die verderop lagen, zijn beide verwijderd en vervangen door een ruimere bocht voor het spoor richting Heijplaat.


11. Wat je ingezoomd natuurlijk veel beter kunt zien.


12. Naast de weg lagen de nodige zaken klaar om gemonteerd te worden, waaronder twee masten met rood en geel licht. Zo te zien de nummers 7 en 8 van in totaal 8 van dit soort zaken.


13. En die van de andere kant.


14. Nogmaals het spoor richting Heijplaat, maar nu van de overkant van de weg.


15. Een stukje verder gelopen en een blik terug richting het rangeerterrein. Er staan nog steeds twee rode lampen, al denk ik dat die binnenkort wel zullen verdwijnen Het nieuwe sein staat er per slot al (net links van het bord wat je op de achterkant ziet), al is deze nog niet aangesloten en voorzien van seinnummer en zo.


Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
16. Een vrijbalk, die zomaar even aan de kant geschoven is.


17. Aan de overkant van het spoor staan drie hekken.


18. Nadere bestudering leverde op dat deze er staan om een herinneringsmonumentje te beschermen. Mooi dat daarvoor speciale aandacht gegeven is.


19. Het bekende bord: Stop en voer de opdracht uit, hier: Bel de Treindienstleider.


20. De hopen grond links waren de plaats van het oude spoor, wat voor het douanegebouw heen liep. Dit is geheel verwijderd en alleen het spoor richting Heijplaat ligt er dus nog.


21. En dat ook even ingezoomd.


22. Ook nog even gekeken of er nog wat rollend materieel op de foto wilde. Een overzicht bij de westelijke ingang van het grote terrein.


23. Met ingezoomd deze container van de Star op een containerwagon.


24. Glurend tussen het een en ander door een deel van de 1603.


25. Terug naar de overweg, die verbouwd wordt. Er staan nu nog twee (of eigenlijk drie) Andreaskruisen: een nieuwe voor dubbelspoor, en de oude met twee voor enkelspoor.


26. De fietsers op het fietspad worden gewaarschuwd voor de trein met de bekende schrikhekken. Ik vraag me alleen af wat de attentiewaarde is, als deze achter het ProRail hek verstopt staat.... :?


27. Zoals getoond zijn niet alle masten met knipperlichten geplaatst. Dit is de plek waar één ervan moet komen te staan.


28. Op het spoor staat nog steeds de 1601 te staan.


29. Nog steeds de "Amsterdam", al is dat wat lastig te lezen dankzij de graffiti.


30. Het nummer is nog wel intact, al wordt een en ander wel vaal....

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
31. Diverse stickers laten inmiddels los .....


32. .... net als een slang bij het draaistel. Het geheel gaat er niet op vooruit....  :(


33. Ook staan er een drietal 6400 locs klaar op dit spoor.


34. De 6471.


35. De 6462 en


36. De 6467.


37. De neusjes van de 1602 (rood links), 1613 (geel) en 1612 (rood rechts) bij elkaar).


38. En om zeker te weten dat het de 1613 was, 'ietsjes' dichterbij gehaald :D


39. Een stukje terug stond een BR189 met trein te wachten bij dit bord.


40. Deze lok dus.


41. En voor de liefhebbers het nummer.


42. Een stukje verderop, daar waar ooit een overweg was, is nu dit. De oude situatie staat hier, foto 3.


43. Staand op het nieuw aangelegde trottoir (misschien leuk idee voor op de modelbaan, verschillende kleuren tegels?) kijkend naar het rangeerterrein.


44. En de andere kant op, richting het douanegebouw, waar niks meer van spoor te zien is ....


45. .... noch van de overweg, die in de verte voor de gele blokken gelegen heeft.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
Weer mooie reportage Frank!
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Opruiming van sporen (25 juli 2018)
Frank,

Bedankt voor het kijkplezier van je prachtige reportage uit de Waalhaven.

Groet Michel
Re: Kiekjes van de Waalhaven - weinig spannends te melden (6 augustus 2018)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - weinig spannends te melden (6 augustus 2018)
Vandaag langs de Waalhaven gereden, maar er was niet zo heel veel spannends te melden.

1. Een beste sliert rongenwagens stond er, elk met een lading metalen buizen. Door de hekken heen ....


2. .... en wat ingezoomd om het hekwerk niet te laten zien.


3.


4. De overweg is inmiddels geheel klaar. Netjes voorzien van andreaskruisen voor enkelspoor, al is de tekst op de borden nog steeds wel de bekende: "Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een trein komen". Al gaat het achterste spoor op deze foto inmiddels van niks naar nergens. Lees: van het fietspad rechts tot en met het voetpad links.


5.


6. Inmiddels was het Shunter rangeerlokje, de 601, langs komen pruttelen om een aantal wagons (van een afstandje gezien, ik meen drie) weg te duwen.


7. Even meegelopen om de 'actie' te bekijken.


8.


9. Het blijkt dat dit locje niet alleen het nummer 601 draagt, maar ook de naam Annemiek. Ze blijkt een drie-assig locomotiefje te zijn.


10. 'And of she goes!' richting één van de vele opstelsporen die het Waalhaventerrein rijk is.


11. Naast de overweg staan nog een paar stevige, ruim een meter hoge, betonblokken op dingen, die gaan komen. Of niet....

Re: Kiekjes van de Waalhaven - weinig spannends te melden (6 augustus 2018)
Frank,

Ik vindt deze leuke foto reportage spannend genoeg voor een :thumbup:.

Groet Michel
Re: Kiekjes van de Waalhaven - weinig spannends te melden (6 augustus 2018)
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - weinig spannends te melden (6 augustus 2018)
Dat zijn beste betonpoeren... Past wel een seintje op? Hol van binnen met kabeldoorvoer?
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Veel rood en nog wat anders (6 april 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Veel rood en nog wat anders (6 april 2019)
Zoals al gezegd: met frisse zin vandaag foto's gemaakt op diverse locaties. Eentje daarvan was bij de Waalhaven. Helaas is daar zo goed als alles dichtgetimmerd tegenwoordig. Bijna alle hekken zijn op slot, waardoor er bar weinig plekken overblijven om leuke foto's te maken. En fotograferen door de hekken heen, moet met zoom, om te voorkomen dat er stukken hek meegenomen wordt....
Maar goed. Gelukkig stond er ondanks deze klaagzang toch wel iets te fotograferen, dus kijk en geniet!

1. De Demonstratie Ketelwagen stond op een plekje waarbij hij redelijk gemakkelijk vast te leggen was.


2. De kopse kant van de wagon, met een deur om naar binnen te kunnen.


3. De grote hoeveelheid kranen aan de zijkant, om te laten zien wat de diverse mogelijkheden zijn.


4. Klein stukje doorgereden naar Shunter waar een tweetal 6400-loks buiten stonden. Je kunt zodoende heel dichtbij komen, zodat je leuke foto's kunt maken.


5.


6. Veel van deze loks hebben een naam: dit is Antonius ....


7. .... oftewel de 6431.


8. De andere lok is de 6441 ....


9. .... en dat is Joyce.


10.


11. Hé... beweging. Ik dacht al zoiets, want Antonius had zijn motor aan, al liep dat niet helemaal lekker.


12. Aansluiting voor koelwater, wat in het Duits blijkbaar iets is als "demiwasser".


13. Even doorgelopen naar de kant van de rolbrug en daar bleek inderdaad dat men aan het inwendige van Antonius aan het sleutelen was.


14. "Stekker" op Joyce en ....


15. .... "stopcontact" op Antonius. Aan de andere kant is dat uiteraard andersom.


16. Aan het einde van het terrein stond deze Vectron van BLS Cargo (de 91 85 4475 411-5 CH-BLSC) en ....


17. .... en deze van LTE (de 91 80 6193 261-5 D-ELOC).


18. En nog een blikje terug uit een andere hoek.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Veel rood en nog wat anders (6 april 2019)
Citaat van: BR-59 op zondag 07 april 2019, 09:08:36
In dit water zijn alle stoffen gehaald
"In" moet zijn: "Uit" ?
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Veel rood en nog wat anders (6 april 2019)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Veel rood en nog wat anders (6 april 2019)
Weer mooie plaatjes Frank, jammer dat het steeds lastiger wordt om te fotograferen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Veel rood en nog wat anders (6 april 2019)
Ze zijn weer mooi.  :thumbup:
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Veel rood en nog wat anders (6 april 2019)
Leuk verslag weer frank. Staat weer mooi spul op de foto. Vooral de 6400'en zijn leuk. Die joyce kom je ook overal tegen, tijdje geleden nog gezien in de westhavens bij amsterdam.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Veel rood en nog wat anders (6 april 2019)
Blijft erg mooi om daar rond te struinen.
Ik moet binnenkort ook weer even een reden vinden om die kant op te gaan ;P
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
Vandaag weer eens een ritje Rotterdam gedaan en op de terugweg even gestopt bij de Waalhaven. Het was mij op de heenweg opgevallen dat de 1601 er niet meer stond en dus moest ik dat even controleren. Aangezien dit best onverwacht was en er dus geen rekening mee gehouden had, lag mijn camera thuis. Dus jullie zullen het hier even moeten doen met de wat mindere kwaliteit van mijn telefoon.

1. Inmiddels zijn er blijkbaar ook rode Vectrons. Dit was de eerste die ik tegen kwam.


2. Een deel van het materieel wat achter de loods van Shunter (die je vanaf de A15 kunt zien staan) is opgesteld, inclusief een lokje van de NS met veel blauw en wat geel.


3. Inmiddels kwam ook Dirk voorbij tuffen zonder machinist in de cabine.


4.


5. Even van de lok afspringen, lok stilzetten, stukje naar voren lopen om het wissel om te zetten en de lok naar je toe halen om weer verder te kunnen rijden. :D Het lijkt wel modelspoor..... Soort Mobile Station XXL.  :P


6. Op de plek waar gedurende een periode van vele jaren de 1601 heeft gestaan, staat nu opeens deze wagon. De 1601 was in geen velden of wegen te bekennen, dus waar die naar toe is.....


7. En de 6471 met de wagon van hierboven.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
Interessant, zijn er hier ingewijden die weten waar de 1601 gebleven is?

Koen
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
De 1601 is volgens wikipedia gesloopt.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
Inderdaad, is op 20 mei aangepast op wikipedia zie ik, allemaal recent dus.

Koen
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
Zoals altijd mooie foto?s die mijn nostalgisch hart voor Waalhaven en treinen harder doen kloppen.
Alleen de grafiti die ik dan zie, doet mij beseffen dat er toch iets ernstig mis is in de Nederlandse samenleving ( en daarbuiten ).

Groeten
Robert
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
Robert, helaas is dat toch iets van al vele jaren, denk dat ik sommige gevallen het in andere tijden (jaren 80-90) nog veel erger was.
Zat net een documentaire te kijken uit 94 en als je zag hoe dat er uit zag, alles zat er onder wat gewoon rond reed.

Neemt niet weg dat mensen van andermans eigendommen (ook al zijn die van een groot bedrijf of de staat) af moeten blijven.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
👍
Re: Kiekjes van de Waalhaven - ritje langs de Waalhaven (22 mei 2019)
De 1601 is laatstelijk per dieplader vervoerd naar z'n laatste rustplaats: sloper Riwald te Almelo.  :-(
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Zondag 25 augustus ook een bezoekje gebracht aan het rangeerterrein bij de Waalhaven. Daar nog een leuk gesprek gehad met een medefotograaf. Een Engelse meneer, die het enorm balen vond en vindt dat hij niet meer zomaar het terrein op kan lopen. Het bleek, zo vertelde hij, dat hij bij het maken van foto's en noteren van lok-nummers zomaar het terrein opliep  8o Door alle gesloten hekken is hem die kans nu ontnomen.....
Nu is het inderdaad zo, dat er steeds meer hekken bij komen en dat er nog maar drie punten zijn, waar je eventueel het terrein op zou kunnen lopen, voor de rest is het (bijna) hermetisch afgesloten...

1.  Er stonden diverse loks opgesteld, waarbij het best lastig was om redelijke foto's te schieten, al was het vanwege hekken, bossages, in de weg stsaande palen en meer ongein.....


2.


3.


4.


5. Soms gaat het wel eens mis als een lok voorbij rijdt en je daarop focust. Dan blijft dit als resultaat over :D


6.


7.


8. Bij Shunter is een nieuw stuk aangebouwd, dat zie je hier rechts staan. Ik heb nog niet uitgevogeld aan hoeveel sporen dit gebouw plaats biedt, dat komt nog wel een keertje. Wel staat ernaast een soort overkapping waaronder een lok geplaatst kan worden.


9. Op de korte opstelspoortjes die aansluiten op de rolbrug staan de Antonius en een rode Vectron opgesteld.


10. Onder de overkapping staat een G2000BB geparkeerd.


11. Vanaf het parkeerplaatsje, welke de naam "Joke Poelder" draagt (foto zal ik nog wel eens maken, nog een reden om nog eens die kant op te rijden) de Chengdu - Tilburg - Rotterdam Express vastgelegd.


12.


13. Eén van de rangeerlokjes van Shunter, waarmee het nodige heen en weer gesleept wordt.


14. Blijkbaar gaat men aan de gang met het vernieuwen van het spoor wat richting Heijplaat, want er liggen de nodige rails klaar.


15. Eens zien of ik wat artistieke opnamen kon maken (1) ....


16. .... en (2).


17. Er liggen zeker acht stukken rails van 60 meter lang, waarvan 2 buiten beeld.


18. En de nodige bielzen, waaronder ook een aantal van hout. (en toiletten voor de werklui).


19.


20. Een montageplaat op een houten biels. Mogelijk dat deze gebruikt wordt bij het wissel wat een stuk verderop ligt.


21.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Hoi Frank,

Dat was weer genieten, de eerste loc op de foto stond ooit tijdens de IMA dagen in Goppingen en mochten we binnen in de loc kijken.

Zeer interessant om te zien en het leuke was dat de Nederlandse machinist aanwezig was en ons van alles en nog wat over de loc vertelde.

Door dit bezoekje heb ik de loc later toegevoegd aan mijn collectie.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Hallo Frank,

Door het gebrek aan tijd om vaak op dit forum te surfen was ik dit topic nog nooit tegen gekomen! Jammer, heel erg leuk en roept bij mij nostalgische gevoelens op. In mijn nautische tijd kwam ik uiteraard zeer regelmatig in Rotterdam. Twee van mijn vroegere werkgevers waren daar gevestigd. Rederij Moerman en een Amerikaans offshore bedrijf Mc Dermott International. Laat die laatste nou een eigen haven hebben gehad naast Heijplaat! Dit was een een echte vrijhaven: hek er omheen en douane aan de poort. In die haven lagen dan ook regelmatig hun erg grote kraanschepen en de toenmalige grootste en snelste pijpenlegger ter wereld. Ik heb zelf als machinist gevaren op de DB-101 (kraanschip) en de LB-200 (pijpenlegger). Beide schepen zijn van origine Nederlands. De LB-200 is volgens mij nog gebouwd in Schiedam. De oorspronkelijke naam van de DB-101 was "Narwhal". (klinkt ook wel bekend...) Helaas zijn beide schepen ondertussen gesloopt. Als we binnen lagen hadden we zelfs soms even tijd om een biertje te drinken in Heijplaat. Een leuk dorpscafé, heette zoiets als de Papegaai(?)

Waar ik nu woon is bij lange na niet zoveel verscheidenheid aan railmateriaal te fotograferen als daar! Ga daar alsjeblieft mee door, dan zie ik tenminste foto's van materiaal wat ik anders hier in de buurt nooit tegenkom! :thumbup:

PS: de foto van de LB-200 in de betreffende haven is geen geweldige kwaliteit. (midden jaren 80) en deze heb ik ooit vanaf een ander schip gefotografeerd toen we eens voorbij voeren.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Je kan weer ff terug Frank , van het weekend is er weer hard gewerkt en heeft men met shovels en kranen nw bedingen gemaakt en ik vermoed dat er nu wel het een en ander aan nw spoor is neergelegd.

Mvg: Alex

Ps leuke stukje en mooie plaatjes  :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Fraaie foto's laat je ons weer zien Frank. :P :thumbup:
Al lees ik net dat je weer terug moet omdat er het één en ander veranderd is dus kom maar op met de volgende update. ;)

Groet Michel
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Mooi om zo te volgen!
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Frank, ik heb gisteren met de kinderen een rondje haven gedaan. Eerst langs het RSC langs de Vondelingenweg om de kijken naar het overladen van containers. Daar was het nog behoorlijk druk. Daarna doorgefietst naar emplacement Waalhaven. Daar was het angstvallig stil. Ik was ook de sloop 16/17/1800 kwijt.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Gisteravond even iets langsgebracht bij een welbekend forumlid die de Waalhaven als achtertuin heeft. Gelijk dus maar even doorgereden en even rondgekeken. Er stond lekker veel materieel en ook nog een klein beetje beweging te zien.

Ook nog een paar plaatjes geschoten, zie hieronder.
De laatste DB 1600's die inmiddels uit dienst zijn staan hier nu ook geparkeerd.

Koen
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
De laatste 3 actieve 1600's, nu uitgerangeerd.  (sniff)
Niet meer in Beverwijk te zien voor de staaltreinen.
Eergisteren voor het eerst een Br 193; de Vectron van de DB.
Vandaag stonden er 2 Br 189-ers van de DB.

Mvg. Marcel
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Zomaar even kijken (25 augustus 2019)
Bedankt voor de foto's Koen  :thumbup: :thumbup:

Jammer om te lezen dat de laatste 1600 loc's hun laatste ritjes hebben gemaakt, gelukkig blijven ze op de modelbaan nog wel even rondrijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Kiekjes van de Waalhaven - de laatste der Mohikanen (30 juni 2020)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - de laatste der Mohikanen (30 juni 2020)
Vandaag op de terugweg van Rotterdam kwamen we langs de Waalhaven. Geen tijd voor een uitgebreide reportage, maar wel om twee van de drie laatste der Mohikanen vast te leggen. De 1611 (Venlo) en 1616 (Oldenzaal) stonden op het 'afscheidspoortje' van de Waalhaven. Te wachten op mindere dingen denk ik.....

Beide hadden op de zijkant de tekst: Elke dag wat dichterbij, na 39 jaar trouwe dienst is het dan voorbij.
Re: Kiekjes van de Waalhaven - de laatste der Mohikanen (30 juni 2020)
Citaat van: frenkievee op zaterdag 06 april 2019, 20:30:46
12. Aansluiting voor koelwater, wat in het Duits blijkbaar iets is als "demiwasser".


Hoi Frank, "demiwasser", of in het Nederlands demiwater, is gedemineraliseerd water. https://nl.wikipedia.org/wiki/Gedemineraliseerd_water


Bedankt voor de foto's en de uitleg !
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)
Vanwege het mooie weer en vooral veel te warm om in de voortuin iets met onkruid te doen, het besluit genomen om de wielen van de auto te strekken en richting de Waalhaven te rijden. En kijken of er nog wat te zien was.

1.  Toen ik aankwam zag ik al deze Vossloh G2000BB van Rail Force One actief. De 1605 was met een rangeerder onderweg (of was dat nou andersom....)...


2.


3.


4. En na het omzetten van het wissel richting een sleep wagons wat voor mij buiten beeld was.


5. De overweg in Albert Plesmanweg, waarover het spoor richting Heijplaat gaat is inmiddels enkelspoor. Een poos terug was dit nog dubbelspoor, al was het tweede spoor er eentje van niks naar nergens. Dit is inmiddels verwijderd, ook de Andreaskruisen zijn hier inmiddels op aangepast.


6. Staand naast de overweg kijkend richting Heijplaat. Het Waalhaven rangeerterrein is dus achter mij.


7. Even naar de andere kant gelopen en terug kijkend naar de het grote rangeerterrein.


8. Een klein stukje verderop op de Albert Plesmanweg is een overweg die er zat inmiddels helemaal verwijderd. Waar het asfalt een andere kleur heeft, heeft ooit spoor gelegen. Rechts is nog een klein stukje te zien van een geheel nieuw pand, wat aan de rechterkant een enorme hoeveelheid ladingdoks voor vrachtwagens heeft.


9. Omgedraaid bleek er nog een ieniemieniestukje spoor te liggen..... Waarom dat dat niet gelijk is weggehaald is mij een raadsel. Waarschijnlijk om het hek heel te houden....


10. Zomaar wat loks, die opgesteld staan. Van alles en nog wat zit natuurlijk in de weg om een mooie foto te maken, maar dat mag wat mij betreft de pret niet drukken!


11.


13.


13. Verderop bij het aantakspoortje van Shunter door het hek de flinke hoeveelheid ketelwagens proberen te vangen.


14. Op het terrein van Shunter stonden drie 64/6500 loks af te wachten wat er mee ging gebeuren. Hier de 6439 oftewel 'Geert'.


15. Aan de andere kant van het pand, op het spoortje richting de rolbrug, stond 'Jan' (6464) van zijn zondagsrust te genieten.


16. Neusje van Jan.


17. Alles straalt rust uit.


18. En dat doet het ook op het rangeerterrein..... (al zaten hier twee Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs te kokkerellen en dat rook best goed!).


19. Doorgereden naar de andere kant van de Waalhaven. Ik weet dat er de komende weken bij de RET tussen Slinge en Tussenwater (Hoogvliet) geen metro's rijden, vanwege onderhoud, dus even kijken of daar nog iets te zien was. Daar niet.... Bij Shunter echter wel.


20. En uiteraard kwam er over het viaduct nog wat langs.


21. Een stukje verder gereden en een parkeerplekje langs de Vondelingenweg (moet dat vaak zat nog even opzoeken, want wij noemen dat altijd 'bovenlangs'. Als er op de A15 file staat, dan is het advies in het gezin: rij bovenlangs, geen file). Daar kwam deze geheel witte Vectron voorbij met een sleep ketelwagens.


22. En omdat eigenwijze ik een serie probeerde te maken van deze trein, bleef uiteindelijk deze foto over, waar de lok zich achter wat bovenleidingsmasten verstopte.....


23. En met de rijrichting mee.


24. En de trein geheel ingezoomd.

Re: Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)
Bedankt weer voor de mooie opnames Frank  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)
Hi Frank,

Weet interessant om je foto's te zien.

groet
Harald
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Kiekjes van de Waalhaven - Even wat kiekjes gemaakt (18-07-2021)
Leuke plaatjes weer Frank. Ook leuk om te zien dat mijn eigen werk inmiddels geleid heeft tot echte gebouwen.