Een bezoekje gebracht aan de andere kant van het grote rangeerterrein van de Waalhaven, oftewel waar de RET het opstelterrein en dergelijke heeft, en Shunter een grote loods heeft staan. Dat resulteerde in onderstaand verslag, waarvan de foto's met de mobiele telefoon gemaakt zijn (want had helaas de fotocamera niet bij me), maar hopelijk mag dat de pret niet drukken.
Voor hen die lokaal bekend zijn: Als je vanaf de Groene-Kruisweg de Vondelingenweg op rijdt, dan is de eerste weg rechts de Blindeweg. Hiermee kom je aan de achterkant van het grote Waalhaven-rangeerterrein terecht.
Toen ik er langs reed, zag ik op het RET terrein net dat ze bezig waren met het verslepen van een van de laatste metrostellen van de op-een-na-oudste serie. Zoals ik hierboven al had laten zien, stonden er nog twee, rijkelijk voorzien van graffiti. Eén daarvan is inmiddels verhuisd naar Limburg, maar de tweede was achtergebleven omdat (zoals ik vernam) rijp is voor de sloop.
Helaas was ik net te laat om het voorbijrangeren vast te leggen, maar ja, autorijden en foto's maken gaat nu eenmaal niet tegelijk.
Hier staat het stel nog net een klein stukje verder.
Ingezoomd (max 4 keer. Een uitsnede maken uit de originele foto geeft alleen maar een slechter beeld, dat heeft dus weinig nu).
Eén of ander karretje wat op de rails kan maar nu heel dapper in de splinternieuwe ballast staat. De stickers aan de zijkant verklappen (van rechts naar links) het volgende: "Verboden voor personenvervoer", "Max. load 17.800 KG", Gewicht 2200 KG", "Gelijkmatig verdelen", "Max. Snelheid 15 km/h", "Alleen leeg hijsen" en "Uitsluitend Solo Transport". Een hoop om rekening mee te houden dus
Inmiddels was het RET lokje omgelopen en duwde een platte wagon voort.
Van afstand.
Het lokje reed richting Shunter om daar na een wissel weer terug te rijden richting het metro-stel.
Het wissel werd omgezet. Ik zal later uitleggen hoe dat werkt.
En weer op pad over een ander spoor....
.... om bij het metro-stel uit te komen.
Blijkbaar dient het stel zo ver mogelijk op een kopspoor weggezet te worden.....
.... want al gauw was het bijna uit zicht verdwenen.
Waarop het lokje weer terug kwam en door de RET-medewerkers uitgezet werd en zij richting gebouwen liepen. Rechts op de foto zie je nog veel meer metro's staan. Dat is het feitelijke opstelterrein met de werkplaats. Tussen dit opstelterrein en het terrein op de foto loopt de hoofdbaan in een verlaagd gedeelte.
Overzicht van het terrein.
De andere kant op gekeken, richting het gebouw van Shunter.
Dit is de moderne wisselsteller: vroeger was dat een geval, waarbij je flink handkracht moest leveren, maar ja, ARBO wetgeving staat dat blijkbaar niet meer toe. Deze werkt op voetkracht, waarbij de betreffende persoon op een pedaal moet pompen om het wissel om te zetten. De zwarte schakelaar bijna aan de bovenkant zal dan dienen voor welke richting het wissel omgezet wordt.