Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

beginner automatiseren wat heb ik nodig

Gestart door RB maandag 14 december 2015, 14:52:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Dag Ben,

Natuurlijk is het makkelijker om een mail naar de leverancier te sturen, daar heb je helemaal gelijk in.
Maar, fabrikanten beloven soms meer dan ze waar maken en forumleden kunnen hier al ervaring mee hebben opgedaan.
Een andere reden om dit via het forum te doen is om de info te delen en de kennis hierover te verrijken.
Even in zijn algemeenheid; hoeveel forumleden sturen een mail naar een leverancier en delen dit via een forum?

Het resultaat van mijn vraag zie ik al.
Peter (freak) antwoord met een reactie van TAMS die aangeeft dat als je kabels  van meer dan 30 meter gebruikt er dataverlies op zou kunnen treden (ik ben niet sterk in Duits; mijn schoolcijfers waren vergelijkbaar met de toto-uitslag een 1, 2 of 3) en dat ze positief getest hebben met kabels van 20 meter.
Met de laatste zin van Traintech heb ik wat moeite. Koop bij Conrad een rol van 100 mtr netwerkkabel, een setje connectors en een tang en je kan een kabel van 100 meter maken alleen Traintech heeft het dan weer over kant en klare kabels.

De gemiddelde modelspoorliefhebber zal echter niet gauw boven de 20 meter uitkomen en ik ben al heel tevreden met jouw antwoord en dat van Peter.

Toch bedankt voor je reactie.

Henk
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Als je de man achter Rosoft kent dan kijk je wat anders aan tegen "fabrikanten beloven meer als ze soms waar kunnen maken" en mocht je twijfelen aan iets van een heel bekend en gratis modelspoor automatiserings programma dan heb je een opponent waar je niet aan voorbij komt.

Groet, Anne W

Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Citaat van: Trainhenk op maandag 28 december 2015, 20:18:45

Even in zijn algemeenheid; hoeveel forumleden sturen een mail naar een leverancier en delen dit via een forum?


Geen idee. Maar als ik iets niet weet neem ik contact op met de leverancier. Het wijsneuzen en klok/klepel gehalte is altijd errug hoog op fora wat het dan wel weer leuk maakt.

Al heel lang geleden heb ik afscheid genomen van de S88 bus en heb gekozen voor het betere terugmeld alternatief: over LocoNet. Flexibel, simpel en geen gedonder met wat dan ook.

Met groet,
Ben.
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
ook ik ben een beginner en dacht ik lees dit draadje even mee.
Al gauw werd mij duidelijk dat ik geen beginner ben maar iemand die nog in de luiers rondwandelt.
Ik zie al heel gauw door de bomen het bos niet meer......

Ik lees bv nergens hoe je nu heel simpel blokken maakt.
Of kan ik gewoon niet zoeken..... :P
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Hi Robbedoes,

Er is veer geschreven over het "blokken" maken, even goed zoeken en ook in onze Wiki kijken.
Zelfs leverancier van bezetmelders hebben op hun site daar vaak wat over staan.
Ook leveranciers van baan automatiserings-software hebben info op hun site staan.

groet
Harald
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Citaat van: Robbedoes op zondag 10 januari 2016, 17:03:58
Ik lees bv nergens hoe je nu heel simpel blokken maakt.
Of kan ik gewoon niet zoeken..... :P

Voor gewoon digitaal rijden heb je geen blokken nodig.... Dat hoeft alleen als je (digitaal) geautomatiseerd wil rijden, dan mag je met blokken en bezetmelders aan de gang. Dus als je niet van plan bent om je baan automatisch via de computer, de dinosaurus-centrale van Anne W of op een andere manier dan kan je zonder blokken digitaal rijden.

Groet Ronald.
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Beste Robbedoes,

De Wiki of de Ency bij de buren is een hele goede informatiebron, wil je wat weten over automatiseren met de "dinosaurus" die ik al bijna 10 jaar in gebruik heb (dus niet van mij), kijk dan in http://forum.3rail.nl/index.php?topic=59265.0, een verhaal wat naar alle waarschijnlijkheid ook in de Wiki zal worden opgenomen.

Verder is een bezoekje aan de HIP in Werkendam http://www.hobbyinpraktijk.nl/ aan te raden, daar zijn voldoende voorbeelden en mensen aanwezig op elke vrijdag en zaterdag om je heel snel uit de luiers te halen.

Groet, Anne W
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Beste Robbedoes,

Ik ben zelf ook beginner, niet zo zeer met digitaal, maar wel met blokken.
Hoe ik het aanpak....
1. Leer eerst je centrale kennen
2. Probeer je wissels aan te sturen via de centrale
3. Probeer je terugmelding via schakelrails en de centrale
4. Vervang de schakelrails en overige rails door contactrails met aansluiting op de terugmelders
5. Teken je baan uit en plan daar je blokken in

Dit is zoals ik het doe, stap voor stap. Ik zie contactrails cq blokken als niets anders als een schakelrails waarmee je je centrale een sein geeft om bepaalde opdrachten uit te voeren (remmen, verrekken, wissels, seinen etc.). Ik gebruik rosoft producten en als je goed de tijd neemt en leest kom je een heel eind.
Volgende stap word pc aansturing.
Ik was altijd huiverig voor de automatisering, maar als jehet simpel houd is het allemaal vrij logisch.

Gr.
Dick
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Allemaal, bedankt voor dit draadje. Er is inderdaad heul veel info op het internet te vinden.
Ook ik ben een absolute beginner als het aankomt op het digitaliseren van de baan.

Ik merk ook dat ik al aardig wat spullen heb maar net niet de juiste besturing, zit nog met een MS1 en dat wordt erg lastig daar iets mee te gaan doen.

Zal dus op zoek moeten gaan naar een betaalbaar alternatief

Greetz
Ad
Re: beginner automatiseren wat heb ik nodig
Beste Remco
ikzelf ben een goede 2 jaar terug begonnen met ho treinbaan
ik zocht eveneens een systeem om automatisch te rijden , ik was helemaal geen fan van beeldscherm en computer gedoe aan mijn treintafel -na zoeken op forums ed zag ik het raptor systeem - contact opgenomen met dhr teunis -
deze heeft mij helemaal aangeleerd dit toestel zogenaamd te programmeren (je kan het ook automatisch laten doen door de raptor zelve maar dan begrijp je het systeem niet)
voor mij als meubelmaker zou dit een onoverkomelijke klus moeten zijn maar niets is minder waar - pure logica en een eenvoudige layout - momenteel rij ik met 12 locs volledig automatisch ZONDER enig probleem -2x booster 100va
het enige zwak punt in automatisch rijden vindt ik is een weigerende wissel - ikzelf heb een 40tal wissels
ik ken deze raptor misschien voor 10% , dat is zeker genoeg om automatisch te rijden , de mogelijkheden zijn schier oneindig - ik denk dat je gaandeweg veeeeel meer kan doen dan alleen maar rijden - bekijk het eens  Groeten Jan