Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ont-weatheren,

Gestart door vdurzo vrijdag 11 december 2015, 14:26:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ont-weatheren,
Lid sinds: 2007

offline
Ont-weatheren,
Ik heb een wagen gekocht die is geweatherd. Wellicht zelfs door Marklin zelf, dat weet ik niet zeker. Het is echter zo stom en slordig gedaan, dat ik de weathering ongedaan zou willen maken, zonder de oorspronkelijke opdruk weg te halen. Het is n.l. een verzamelaarswagentje waar er maar 500 van zijn gemaakt.

Op de foto is heel slecht te zien dat het om een zwarte nevel gaat die aan de bovenkant van het wagentje is gespoten, maar bij daglicht is het goed te zien. Het is mij niet bekend of er na de weathering nog een blanke laklaag overheen is gespoten.

Ik heb al hier en daar op het forum gekeken. Met Ovenreiniger durf ik niet aan. Dan ben ik veel te bang de opdruk ook weg te halen. Ik heb geprobeerd een ander (minder kostbaar) wagentje schoon te maken door een nachtje in de terpentine te weken. "Dat hielp", het wagentje was brandschoon, de opdruk was bewaard gebleven, maar van het plastic was niet veel meer over :D. Dat was natuurlijk ook niet de bedoeling.

Ik heb het wagentje helemaal vetvrij gemaakt met Alabastine verfreiniger. Maar de nevel zit er nog steeds op.

Mijn vraag concreet is:
1) Is het mogelijk om de zwarte nevel te verwijderen zonder de opdruk te ruineren?
2) Met welk spul zou dat moeten
3) Kan ik erachter komen of er nog een blanke laklaag is aangebracht?

Ben benieuwd naar jullie ideeen en adviezen.

Vincenzo
Re: Ont-weatheren,
Lid sinds: 2008

Met een MAC meer mans

offline
Re: Ont-weatheren,
Ik heb daar geen ervaring mee.
Maar met een wattenstaafje mes wasbenzine /terpetine even uit proberen op een klein stukje wit.
Zou nooit kiezen voor een inweek functie.

willem.
Re: Ont-weatheren,
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ont-weatheren,
Als het een wagentje is uit een kleine productie MET een hogere waarde, EN origineel voorzien van een vuile waas, dan zou ik hem zo laten.
Verander je dit, dan is de waas niet origineel meer, en heeft hij alleen voor jou nog een speciale waarde.
Dus eerst even vergelijken met een originele.

Verder zou ik niet weten hoe je dit kan verwijderen zonder de ondergrond te beschadigen...
Het is net op welke basis de vervuiling is aangebracht.
Probeer eerst eens de onschuldige middelen op waterbasis. (groene zeep. afwasmiddel, reinigingslotion voor gezicht, spiritus oid.)

M.v.g
Marcel
Re: Ont-weatheren,
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ont-weatheren,
Dank Willem en Marcel. Op het doosje staat dat het een 'gealterde' versie is. Ik heb foto's gezien van geweatherde versies (1) en ongeweatherde versies (2). Misschien is Marcels's advies inderdaad wel het beste en me te realiseren dat het een versie is die door Marklin zelf is geweatherd. Indertijd konden ze niet zo geweldig weatheren en hadden ze er de tijd waarschijnlijk ook niet voor. ik ben sowieso niet zo heel erg onder de indruk van de "af fabriek" weathering van Marklin. Gezien de resultaten die sommigen hier op het forum bereiken, is de weatherering door Marklin nogal gemakzuchtig. Maar ja, ze hebben er zoals ik al suggereerde ook geen tijd voor.

Groet,

Vincenzo
Re: Ont-weatheren,
Lid sinds: 2011

offline
Re: Ont-weatheren,
Mijn tip zou zijn met 96% alcohol, verkrijgbaar bij de gemiddelde drogisterij of apotheek.
Re: Ont-weatheren,
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ont-weatheren,
Mijn ervaring is dat de lak er sneller af gaat dan de opdrukken erop,dus ontweatheren kun je naar mijn idee vergeten!