Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken

Gestart door Henk woensdag 17 mei 2006, 21:58:56

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hebben jullie ervaringen met wisselstroommodellen van andere merken ?

Mijn ervaring met Roco (2200, 1100, 600, ACTS6200) is dat deze erg gevoelig zijn voor vuile rails. Bij een vervuiling stoppen deze vaak en starten dan weer met "opschakelen".
De 600 rijdt zo langzaam en is zo gevoelig dat deze bijna niet vooruit komt (ervaring op M en C-rail; 6021 en MS).

Mehano (66 en 2002) rijden goed.
De Class 66 is echter erg lang en kent hierdoor problemen in bochten (radius 360). Marklin kortkoppelingen haken dan in de buffers en dan ontspoort de trein. Remedie handhaaf originele koppelingen.
Het geluid van SL2002 is erg mooi. Hier kan Marklin nog wat van leren (had ook in de 1211 moeten zitten !)

Fleischman (Plan V) rijdt goed echter met de zelfde opmerkingen als bij Roco.

groetjes Henk

(rijdt op M-rails met 6021 en C-rail met Mobile Station)
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hoi Henk,

Ik ben toen Electrotren met de 1300 kwam overstag en koop heel selectief NL modellen in wisselstroom van andere merken. Ik heb Electrotren 1302, 1307, Roco 6703 ACTS en Mehano R4C 2002.
Een Mehano R4C Class 66 en Piko Hondekop is besteld.

Ik rij er niet frequent mee, maar moet zeggen dat de proefritten die ik gemaakt heb op mijn C-rails + MS goed verlopen zijn. Mijn baantje staat in de woonkamer en heeft dus best veel last van stof. Voor ik ga testen zorg ik wel even dat ie een beetje schoon is.

Mijn Marklin MFX modellen zijn ook erg gevoelig voor vuil. De Roco 6703 heb ik pas een paar dagen, maar in de testrit heeft ie het goed gepresteerd.

Ik zelf heb niet het idee dat het aan het merk ligt, maar meer aan de gevoeligheid van digitaal decoders op verlies van stroom.
Ik heb de Marklin Henschell Wegmann set die is uitgevoerd met MFX decoder, daar zit nu de voor M-rails bijgeleverde sleper onder, want hij wilde gewoon niet goed rijden met de kortere sleper die eigenlijk voor C-rails is. Kan je zeggen dat ik behoorlijk teleurgesteld was, na de eerste testritten. Na montage van de grotere sleper waren alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen  :)

Groetjes,
Brigitte
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hallo Allen,

de LocPilot decoders die in Roco 3-rail wisselstroom locs zitten kunnen mij ook niet erg plezieren, aan de locs zelf ligt het niet, want ik heb nog 2 Roco locs met een M* 6081 decoder die wel goed rijden.

Mehano rijdt super, om gebruik de maken van de M* kortkoppelingen heb ik een klein stukje van de buffers afgeveild, en heb hierdoor geen problemen meer.

Fleischmann, Piko en Lima locs tobben bij mij met de stroomafname.

Ook ben ik niet kapot van mijn M* DB 86 met Fx decoder.

Het beste bevalt mij locs met een zogenaamde C90 decoder, uitvoeringen met de oude vertrouwde dipswitches, ook op oude vervuilde rails van 40 jaar oud tot met nieuw, heb ik hiermee goede eigenschappen.

met vriendelijke groet,

Walter
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Ik ben in het bezit van een Roco 2225,ook deze heeft soms wat moeite met de stroomafname en of het nu door de decoder of de wielen komt durf ik niet te zeggen.Maar met de Marklinlocs geen probleem en deze zijn inderdaad uitgerust met een dipswitchdecoder.De winkelier heeft voor mij de Roco voorzien van adres 22 omdat het wat lastig is om hem van een ander adres te voorzien vertelde hij me.Nu ik de 2225 nog niet heb opengemaakt neem ik aan dat deze decoder niet voorzien is van een dipswitch.Vandaar dat de winkelier mij vertelde dat het wat lastig is.En een bijkomend probleem is er met de slanke wissels 24711 en de 24712 als ik hier langzaam overheen rijdt dan wil de 2225 wel is blijven hangen en ik denk dat de oorzaak hiervan de sleper is.Al met al een geruisloze loc,Nederlands model,een hoop plastic om er omheen te bouwen waarbij  komt dat als je alles erop zou zetten er nog amper mee valt te rijden  :? .Voor mij de eerste en de laatste Roco als in de loop van de tijdt weinig aan deze mankementen valt te veranderen.

groetjes van: Huib.....
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Heren in welk tijdperk zijn jullie blijven hangen???? Dipswitches is toch iets van de vorige eeuw :wink: We programmeren tegenwoordig decoders toch gewoon lekker makkelijk met een MS. Geen gepriegel met een mini-schroevedraaier hup druk op de knoppen en klaar  8)

Huib ik zal je gelijk uit de droom helpen, de decoder van je 2225 heeft geen dipswitches meer  :mrgreen:

Okee nu ff serieus.

Geef toe dat ik er ook moeite mee heb met die zakken vol onderdelen die er bij zitten  :shock:   Ik heb de Mehano G2002 voorkant verandert met ander afdekplaatje en allerlei slangen-onderdeeltjes en dat is toch wel leuk geworden. Alles zit er wel los op, ik weiger om met lijm aan de lok te zitten. Het is grappig, maar erg kwetsbaar.

Ik blijf erg selectief in het aanschaffen van andere merken. De publieke opinie moet wat mij betreft wel errug positief zijn over een model, wil ik 'm ook aanschaffen. De Roco aanbieding van 2225 heb ik bijv. laten gaan, omdat er nog al wat foutjes aan het model zaten. Dan ga ik geen Roco aanschaffen. Over de 6703 ACTS was men een stuk beter te spreken dus van die aanbieding heb ik wel gebruik gemaakt en dan moet je voor jezelf naar die prijs kwaliteit verhouding kijken. Voor die 127 euri heb ik er een prachtige NL lok bij.

Over de aanschaf van een Marklin model denk ik minder lang na, en neem ik makkelijker de minpuntjes op de koop toe.

Groetjes,
Brigitte

P.S. Mehano gebruikt toch ook LocPilot decoders?? Zijn dat niet dezelfde
      als die Roco gebruikt?
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Sorry Brigitte maar de dipswitch kan voor jou wel uit de tijd zijn (beetje ballade gebracht van je) en het MS vindt ik zelf wat onhandig met drie stroomrijkringen en 130 meter spoor op bijna 20 vierkante meter,maar de modellen die ik zonder dipswitch heb hebben allebei wel wat en dat is de Carin en de Roco 2225 terwijl de locs met dipswitch voor 100% betrouwbaar zijn met het programma 60512 en op de control unit 80f.Oja en zelfs de DELTA locs rijden voor 100% met de PC ,maar dat zal wel helemaal uit den boze zijn voor je... :wink:...


groetjes: Huib




.
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Huib je hebt echt een goud van oud collectie als je maar 2 intelligente loks bezit  :D  Delta loks  :shock: bestaan die nog dan.  

:D   :D geintje Huib.

Laten we maar weer on-topic gaan.

Ik bezit ook allerlei digitaal/delta varianten. Analoog bevindt zich alleen nog in de collectie van mijn vader. De enige analoge lok die ik had is pas digitaal gemaakt. Ik moet toegeven Delta loks rijden niet echt geweldig met Systems (MS). Overigens wel goed genoeg als speellokjes voor mijn zoontje.

Ik ben toen Systems geïntroduceerd werd van Delta overgestapt naar de MS. Wij hebben nooit het 'oude' digitaal systeem gehad. De komst van Systems was een leuke aanleiding om door de aanschaf van een brandweerset relatief simpel ons baantje digitaal te maken.

Groetjes,
Brigitte
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hallo Brigitte,

wat het probleem veroorzaakt bij de zogenaamde intelligente decoders, is de kombinatie van langzaam rijden en een slechte stroomafname, dat langzaam rijden komt vooral voor bij software gestuurd rijden.

Hier hebben de al oude locs veel minder last van, omdat deze hun gegevens beter onthouden bij een korte stroomonderbreking.

Overigens is het instellen van de dipswitches maar eenmalig, ik heb locs die al meer dan 10 jaar op hetzelfde adres staan.

met vriendelijke groet,

Walter
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: wisselswat het probleem veroorzaakt bij de zogenaamde intelligente decoders, is de kombinatie van langzaam rijden en een slechte stroomafname, dat langzaam rijden komt vooral voor bij software gestuurd rijden.

Hier hebben de al oude locs veel minder last van, omdat deze hun gegevens beter onthouden bij een korte stroomonderbreking.

Klopt idd. Dat heb ik ook gehoord van mijn handelaar. Op mijn stukje K-rails (goed waren maar 3 stukjes aan elkaar maar toch) had m'n omgebouwde locomotief meer problemen dan bij hem op de nieuwe C-rails. Dus ik hoop maar dat als ik tzt over ga m'n baan wordt goedgekeurd door m'n decoder  :? .

Groeten,
Herman
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Op zich moet ik zeggen dat bijna alles wat niet marklin is, ook niet echt lekker rijdt op een marklin baan en al helemaal problemen zodra je over digitaal gaat praten.

Roco rijdt op zich mechanisch OK (geen ontsporingen e.d.) maar in digitaal veel last van vuil, geld voor 1100 en 600 die ik van roco heb. De 600 is soms helemaal een ramp vooral op wissels.

Lima ook vaal erg slecht mechanisch, toch zijn er een aantal uitzonderingen: de benelux vanuit de fabriek omgebouwd voor marklin rijdt ok
Na wat aanpassingen in de baan (vooral in de stijgende delen) rijdt de lima / rivarossi mddm ook best OK.

Electrotren 1307 ontspoort bij ons erg vaak, vooral in bochten en in wissels afbuigend, de rijeigenschappen op zich (dus op rechte stukken) zijn prima rijdt echt mooi. Staat dan ook waarschijnlijk op de nominatie verkocht te worden, tenzij iemand nog ideen heeft om hem beter door de bochten te laten komen.

Groet,

Arkadas
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
wat voor rails gebruik je dan
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: ArkadasElectrotren 1307 ontspoort bij ons erg vaak, vooral in bochten en in wissels afbuigend, de rijeigenschappen op zich (dus op rechte stukken) zijn prima rijdt echt mooi. Staat dan ook waarschijnlijk op de nominatie verkocht te worden, tenzij iemand nog ideen heeft om hem beter door de bochten te laten komen.

Te kleine boogstraal? Of 2 bogen tegenovergesteld aan elkaar zoals hieronder?
(
.)

Beter is:

(
.|
..)

Ook kan de sleper soms wel problemen geven waardoor de wielen van een model de baan worden uitgetrokken.

Het beste kan je kijken waarom de loc ontspoort en waar. De waar vraag weet je al, nu nog alleen Waaarom.

Groeten,
Herman
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
We gebruiken M-rail en de normale boogstralen (buitenste twee) dus niet de kleine.

En de afbuigingen op een wissel geven inderdaad problemen, het lijkt soms de sleper te zijn, waarop hij blijft hangen of uit de rails getild wordt.

Het is ook het enige model dat dat probleem heeft bij ons..., mischien te weinig speling in de assen om de doorbuiging te maken?
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Huib schreef:
CiteerIk ben in het bezit van een Roco 2225,ook deze heeft soms wat moeite met de stroomafname en of het nu door de decoder of de wielen komt durf ik niet te zeggen.
Ik heb helemaal geen problemen met het rijden, langzaam (doet-ie heel mooi), of snel

CiteerDe winkelier heeft voor mij de Roco voorzien van adres 22 omdat het wat lastig is om hem van een ander adres te voorzien vertelde hij me.
Als je het doet volgens de bijgevoegde beschrijving is dit een fluitje van een cent. Ik heb dit zelf gedaan en het was binnen 5 minuten bekeken.

CiteerEn een bijkomend probleem is er met de slanke wissels 24711 en de 24712 als ik hier langzaam overheen rijdt dan wil de 2225 wel is blijven hangen en ik denk dat de oorzaak hiervan de sleper is.
Hier heb ik ook geen problemen mee.

CiteerAl met al een geruisloze loc,Nederlands model,een hoop plastic om er omheen te bouwen waarbij komt dat als je alles erop zou zetten er nog amper mee valt te rijden
Ben ik helemaal met je eens. Maar ik ben erg tevreden over Roco (ik heb ook een Blokkendoos-trein) en als ze met een leuke NL-loc/-trein uitkomen zal ik deze zeker kopen.
Ik rijd op C-rails.
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: ArkadasWe gebruiken M-rail en de normale boogstralen (buitenste twee) dus niet de kleine.

En de afbuigingen op een wissel geven inderdaad problemen, het lijkt soms de sleper te zijn, waarop hij blijft hangen of uit de rails getild wordt.

Het is ook het enige model dat dat probleem heeft bij ons..., mischien te weinig speling in de assen om de doorbuiging te maken?

Het kan misschien zijn dat de sleper te kort is waardoor hij in de bochten blijft hangen achter de 3de rail. Er zou idd ook te kleine speling op de assen kunnen liggen, maar dat lijkt me minder logisch aangezien hij wel de kleinste straal gereden krijgt.

Groeten,
Herman
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
dat kan wel kloppen want bij c rails ligt de bedding lager dan de m rails volgens mij maar het kan ook andersomzijn maar dat kan misschien wel de oorzaak zijn
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Bedankt voor de tips, ik ga es kijken of een langere sleper een oplossing kan zijn.

Speling in de wiel assen lijkt er genoeg te zijn.
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hallo,


Ik heb op een beurs wel eens een verhaal gehoord over een vaak ontsporende loc. Daarbij was de wielflens niet correct t.o.v. de railstaafhoogte. Een wiel bestaat uit een loopvlak met een verhoogde zijkant, daarom blijven de wielen van de treinen "tussen" de railstaven staan. Als deze verhoging te hoog is, rijdt de loc eigenlijk alleen maar op de zijkanten (verhogingen), waardoor hij snel uit de rail gedrukt zou worden. Het probleem zou dan op te lossen zijn met orginele Märklin wielen.

Ik weet niet of dat voor jouw Electrotren geldt, maar kijken kan geen kwaad, toch ?

Alphons
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Op zich kan dat natuurlijk ook alphons, maar dan zou het een vanuit de fabriek niet goed omgebouwd model zijn.

Ik bedoel het is een kant en klaar wisselstroom model, mag wel verwachten dat ie dan goed rijdt?

Maar ik ga er wel ff naar kijken.

Ben er inmiddels ook achter dat het model ook niet lekker rijdt op c-rails (geprobeerd bij een vriend met een c-rail baan).

Bij wie rijdt hij daar wel op (c-rail) zonder te ontsporen.
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
ik heb zelf de Mehano G2000.02 ( poolloc ) , deze is super , goed geluid en rijeigenschappen . Ik heb een Roco 2275 voor maerklin met orginele maerklin kortkoppelingen geruild tegen de HEG V 160 lollo , vanwege dat ik vond dat de 2200 nog al erg langzaam van zijn plek , en er meer fout aan was dan goed . demper verkeerd om , lichtmasker niet goed af gewerkt .

ik heb nu een afspraak met me zelf gemaakt dat het model goed moet klopen . ben dus ook van plan om op de 3000 basis een NS 8700 te bouwen .
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Als ik het goed begrijp zijn er geen echte problemen met de mehano modellen, kan ik hier een mooie lok van kopen zonder daar tegen al te veel problem aan te lopen?
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Arkadas, sinds vanmiddag kan ik je uit eigen ervaring het volgende vertellen: je zult geen problemen met Mehano ondervinden.
Vanmiddag heb ik een Class 66 gekocht (met sound) en ik kan maar één ding zeggen: de loc loopt fantastisch. Snel, langzaam, heel langzaam, over wissels en kruisingen, stijging en afdaling.
Oh ja, ik rijd op C-rails.
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Arkadas, ik heb toch een probleempje   :(  ontdekt. Ik heb zojuist de eerste rit met de Mehano-loc gemaakt met een treintje erachter. Ik had Märklin kortkoppelingen op de loc gemonteerd, maar bij de eerste korte boog (3 stuks 24130 C-rails) bleek dat deze koppeling té kort is voor de lengte van de buffers van de Mehano-loc. Er werd een buffer van de loc uit zijn plaats gewrikt en die lag naast de baan. De eerste wagon na de loc ontspoorde.
Na het monteren van de originele Mehano-koppeling (en het terugplaatsen van de buffer) bleek na nog een rit over dezelfde boog dat het probleem was opgelost.
Moraal van dit verhaal: gebruik dus de originele Mehano-koppelingen.
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Gerard, ergens heeft Walter dit al gemeld. Wil je wel met Marklin kortkoppelingen rijden moet je een stukje van de buffers af veilen, dan is het probleem ook opgelost.

Walter kan je vast details mailen als je exact wil weten hoe en wat ie weg geveild heeft.

Groetjes,
Brigitte
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hallo mensies,

Hier is mijn 1ste post dan !!
Zelf heb ik voor 78% Marklin, 18 % Mehano ( class 66 / Reeks 77 en de G - 2000 ) en 1% Roco , 1% Gútzold, 1 % Lima, 1% Fleischmann.
Ik ben zeer te spreken over de Rijseigenschappen van de Mehano locs , Roco locs en sommige van de Marklin locs.
Zeker die nieuwere locs van Marklin met de cardan aandrijving rijden mooi en straks ( NS 6409 / de "hobby" line.)
Voor de rest vind ik persoonlijkde locs met de C - sinus minder lopen dan de rest ,over de locs met delta uitrusting helemaal maar niets te zeggen ...

OM even terug te komen op de class 66's. Ik heb pas mij een vriend van mij een class 66 geprogrammeerd op een langere uitloop / remvertraging hoe je het noemen wilt ;). Het is echt heel mooi om het geluid van zo een loc te horen als deze een 1 : 87 remweg heeft ;).
Voor de rest kan ik het eens zijn met Gerard:

Vanmiddag heb ik een Class 66 gekocht (met sound) en ik kan maar één ding zeggen: de loc loopt fantastisch. Snel, langzaam, heel langzaam, over wissels en kruisingen, stijging en afdaling.

Geweldig sterke loc. Heeft pas 17 container wagens zonder moeite getrokken ( 11 Sgns'sen ( 4 assers ) en 6 Sgmmrrs'sen ( de 6 assers).

Met vriendelijke groeten,

Marcel van der Plas
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: Arkadas op donderdag 01 juni 2006, 09:13:38
Op zich kan dat natuurlijk ook alphons, maar dan zou het een vanuit de fabriek niet goed omgebouwd model zijn.

Ik bedoel het is een kant en klaar wisselstroom model, mag wel verwachten dat ie dan goed rijdt?

Maar ik ga er wel ff naar kijken.

Ben er inmiddels ook achter dat het model ook niet lekker rijdt op c-rails (geprobeerd bij een vriend met een c-rail baan).

Bij wie rijdt hij daar wel op (c-rail) zonder te ontsporen.

ik heb inmiddels de blauwe 1301 en de geel/grijze 1309.

ontsporen heb ik geen last van maar bij de bochtwissels word de lok wel iets opgetilt, het lijkt dat er niet genoeg ruimte voor de sleper is om op te veren.

aangezien ik in mijn uiteindelijke baan geen bochtwissels wil hebben zal ik er geen last van hebben verder .

Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 03 oktober 2006, 21:56:00
Zelf heb ik voor 78% Marklin, 18 % Mehano ( class 66 / Reeks 77 en de G - 2000 ) en 1% Roco , 1% Gútzold, 1 % Lima, 1% Fleischmann.

Dan heb jij dus 100 locs !
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
[offtopic]  :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: [/offtopic]
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: Fonzo op dinsdag 03 oktober 2006, 22:41:51
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 03 oktober 2006, 21:56:00
Zelf heb ik voor 78% Marklin, 18 % Mehano ( class 66 / Reeks 77 en de G - 2000 ) en 1% Roco , 1% Gútzold, 1 % Lima, 1% Fleischmann.

Dan heb jij dus 100 locs !

Tja ik was ook al aan het rekenen, hoe 1736 aan de percentage's van 1% kwam.  uitgaande van de Mehano locs met een aandeel van 18% met 3 locs, kwam ik aan 6% per loc.

Als ik uit deze som gekomen ben ga ik mijn telraam er op ijken.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hallo.

Nee mijn collectie bestaat uit meer dan 100 locs en trein stellen.
Ik heb even grof weg het aantal % neergezet. Met als nummer 1 Marklin en als nummer 2 Mehano en de rest ja daar heb ik niet zo veel van. dus vandaar de 2 en 1 % van ieder.

Dus vcandaar.

Marcel
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: Mister1736 op dinsdag 03 oktober 2006, 23:44:28
Hallo.

Nee mijn collectie bestaat uit meer dan 100 locs en trein stellen.
Ik heb even grof weg het aantal % neergezet. Met als nummer 1 Marklin en als nummer 2 Mehano en de rest ja daar heb ik niet zo veel van. dus vandaar de 2 en 1 % van ieder.

Dus vcandaar.

Marcel




Zoooooooooooooooo................................ !! Ben ik wel een beetje jaloers op !
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Man man man wat een miserie  :oops: Zoveel locs en heb je daar ook foto's van die je met ons wilt delen door ze in het foto album te zetten?
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: Henk op woensdag 17 mei 2006, 21:58:56
Hebben jullie ervaringen met wisselstroommodellen van andere merken ?

Mijn ervaring met Roco (2200, 1100, 600, ACTS6200) is dat deze erg gevoelig zijn voor vuile rails. Bij een vervuiling stoppen deze vaak en starten dan weer met "opschakelen".
De 600 rijdt zo langzaam en is zo gevoelig dat deze bijna niet vooruit komt (ervaring op M en C-rail; 6021 en MS).

Mehano (66 en 2002) rijden goed.
De Class 66 is echter erg lang en kent hierdoor problemen in bochten (radius 360). Marklin kortkoppelingen haken dan in de buffers en dan ontspoort de trein. Remedie handhaaf originele koppelingen.
Het geluid van SL2002 is erg mooi. Hier kan Marklin nog wat van leren (had ook in de 1211 moeten zitten !)

Fleischman (Plan V) rijdt goed echter met de zelfde opmerkingen als bij Roco.

groetjes Henk

(rijdt op M-rails met 6021 en C-rail met Mobile Station)

Dat van de Roco 1100 kan ik bevestigen. Ook de allernieuwste doet dit. Gezien op de clubbaan. Of Roco stopt verkeerde decoders in haar locs of stelt de decoder voor AC rijders niet goed in.

Over Brawa ben ik wel tevreden. Maar mijn voorkeur gaat nog altijd uit naar een Marklinloc met een klokanker. Dat is nog altijd de beste combinatie daarna komt de sinuscombinatie, gevolgd door andere type motoren al dan niet met vliegwiel, gevolgd door de vijfpolige motor combinatie.

En Mehano is niet slecht maar ook zij hebben sommige modellen met keuren. Maar dat heeft ieder merk.


Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: Johnnytrein op woensdag 04 oktober 2006, 11:09:49
Man man man wat een miserie  :oops: Zoveel locs en heb je daar ook foto's van die je met ons wilt delen door ze in het foto album te zetten?
Staat hierro :

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1211.0

:D
Gr,

Marcel
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Ik verzamel al jaren modellen van de Nederlandse Spoorwegen (HO).
Ik bezit intussen ca. 200+ locomotieven en vele rijtuigen en wagons.
Ca. 30% is Marklin en 70 % van de overige fabrikanten. Modellen zijn zowel analoog als digitaal. Alle zijn geschikt voor 3 rail systeem.

Fabribanten van mijn modellen zijn O.A.: Marklin, Trix, Roco, Fleischmann, Liliput, Lima, Kleibahn, Rivarossi, Kleinspoor, LSmodels, Heris enz.

Vrijwel alle niet marklin modellen rijden prima op K-rails, op M-rails geven ze vaker problemen (ontsporen en vastlopen op wissels).
DE MAT 46 treinstellen van Lima willen niet goed rijden op marklin rails door de kleine grond speling en lopen vast op de wissels.
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
ik heb o.a. een roco spoorkraan en een flman sprinter en die lopen beide erg goed..

de piko hondekop is besteld...
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Ik heb van alles rijden, een Amerikaanse loc van Brawa (mijn excuus daarvoor is een proefrit van de fabriek), een Hondekop van Piko, een Sprinter van Fleischmann (krijg het bijna niet getypt) en nog wat duistere merken, echter, het gaat allemaal prima, voorwaarde is dat de rails goed zijn gelegd waarbij opgemerkt dat de oude m rails heel kritisch zijn. Met name de hondenkop heeft last op de oude m wissels gezien de lengte, raken de grote wissellantaarns. Nu was het probleem snel opgelost daar de oude m wissels op de verborgen trajecten zijn gelegen, dus de wissellantaarns verwijderd, waarna het probleem was opgelost.
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Heb zelf eigenlijk helemaal niets met andere merken, wil alles alleen maar van Märklin hebben!
Toch ga ik regelmatig overstag, zo ook met een dieselloc van Roco, de DR 120 048-4 (69393) en ja waarom, ik zag dit model staan en het geluid was bijzonder fraai t.o.v. de diesels die ik heb van Märklin en het rijden was, zo mogelijk, nog mooier.
Dus deze toch maar gekocht maar toch, echt bekoren kan hij me niet, het is toch geen Märklin! :roll:
Daarna nog een trio Roco's gekocht 3x BR215 in drie verschillende kleuren, ook heel mooi en rijden ook erg goed, maar weer het is geen Märklin.
Nu besloten om alleen nog maar "andere merken" te kopen wanneer deze echt een model hebben wat ik absoluut wil hebben en wat Märklin dus niet heeft!
AlbertJan.
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Heey,

Ik heb een class 66 van Mehano.
Hij rijd echt fantastisch en vind het ook een topmodel.
Hij rijd op mijn baan als op de clubbaan probleemloos.
Ben er zeer tevreden mee.

Groetjes Antal.
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hoi Jeroen,

Hier vind je wat reacties op de Electrotren NS 1309
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=927.0

Voor op staat dat ik ook een echte Marklinfan ben, maar zoals je al zegt met NS materiaal is het vaak te beperkt. En als je dan zeker weet dat Marklin nooit met het model zal komen ga ik serieus kijken als een ander merk er wel mee komt. De geel/grijze NS 2225 van Roco die vorig jaar in de aanbieding was heb ik toen laten staan, daar waren naar mijn mening te veel mensen ontevreden over de al gehele kwaliteit en kapdetails.

Ook bij het uitkomen van de Electrotren 1300 ben ik het model eerst zelf wezen bekijken en op een aantal forums gekeken wat de reacties op het model waren. Men was positief, wat me heeft doen besluiten de NS 1307 aan te schaffen. Toen de 1302 en 1309 aangekondig werden heb ik ze gelijk besteld. Ik erg tevreden over het model en heb vorige week besloten ook de 1301 blauw met NS logo (die nog ontbrak in mijn verzameling) te bestellen. Ik wil de serie die er tot nu toe is compleet hebben. Ik vind het een schitterend model, ondanks die paar kleine puntjes van kritiek die bij de 1309 weer verbeterd zijn.

Ik heb afgelopen winter alle 3 de modellen die ik nu heb staan even serieus getest op het soms ontsporen, waar sommige tegen aanlopen. Wilde wel eens weten wat de mijne nu deden. Twee modellen gingen perfect, niets op aan te merken. Bij de 1302 had ik ook een bepaalde kant op wat problemen op de wissels. Bij deze moet ik nog eens wat met de sleper frunniken kijken of het dan over is. Beetje het zelfde probleem als wat Roy (SNEAK) aanhaalt in het genoemde draadje over de 1309.

Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding van het model erg goed! Je hebt een prachtig gedetaileerd digitaal model voor nog geen 200 euro.
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: kippenlijntje op woensdag 26 september 1973, 07:42:37Ik heb een class 66 van Mehano.
Hij rijd echt fantastisch en vind het ook een topmodel.
Hij rijd op mijn baan als op de clubbaan probleemloos.
Ben er zeer tevreden mee.
Hallo,

Kan dit ook alleen maar bevestigen :mrgreen:.

Marcel
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Kleine steen in de vijver:
Andere merken i.c.m. M-rails, is dat een goede combinatie?
M-rail kan in de loop der jaren onzichtbaar worden beschadigd.
Het blijft toch gestanst blik.
Zelfs M locs geven problemen.
Hoeveel onregelmatigheden ik niet weg heb moeten werken.
Ja ik weet dat ik op tenen trap maar ik vind deze rail helemaal uit de tijd!
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
nou, oude modellen op dat blik, het is wel historie, toch gaat er een zekere
charme van uit. een stalen brug, blik station, nostalgie.
voor de 1300 verzamelaars nog even de rivarossi modellen bekeken.
een testje waard,  drie redelijk goede fabrikanten van dat spul.
die andere zijn eigenlijk voor de zandbak. al maken zij de verzameling wel compleet. mijn glazen oostenrijker doet het ook prima op dat oude blik, het hoeft niet zo hard he..
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
CiteerHet blijft toch gestanst blik.
@ Baanloos:
We zullen eens kijken hoe C-rail er uit ziet na 25 jaar !

On topic:
Uit ervaring kan ik zeggen dat de Mehano 2002 en Class66 (minder), Roco 1100 en 2200, Piko Hondekop en ICE3, Fleischmann PlanV goed rijden op M-rail. De Electrotren 1300 heb ik nog niet geprobeerd.
- De Class66 werkt niet met Marklin kortkoppelingen; haakt in de buffers op bochten.
- Vooral Roco heeft problemen met vervuilde rails (maar dit geldt ook voor C-rail).

En natuurlijk gaan echte machinisten niet fullspeed over wisselstraten heen !

groetjes
Henk.
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Hoort dit topic niet onder het hoofdstuk "Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat"?
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
hoi hoi,

ik heb op mijn baan C-rail liggen. Hier rijden 4 Lima koplopers, 2 Sprinters Flischmann en een paar Roco 2200 loks. Ik moet zeggen dat ik weinig problemen heb ondervonden met deze treinen.

Greetz
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Citaat van: Henk op donderdag 10 mei 2007, 17:41:52- De Class66 werkt niet met Marklin kortkoppelingen; haakt in de buffers op bochten.
Nou,

Ik heb weer een paar filmpjes gemaakt en ik had dit nog niet zo lang geleden gelezen dus dacht ik bij mezelf, dit moet ik ook maar eens testen ( ik gebruikte voorheen alstijd gewoon de Mehano koppeling ).
En ja hoor bij de 1ste bocht ging de wagon een soort van scheef hangen en duwde de loc de 1ste wagon achter de loc uit de rails :shock:. Dus gelijk maar weer de orginele koppeling erop gedaan en het ging gelijk weer goed :mrgreen:.

Citaat van: Henk op donderdag 10 mei 2007, 17:41:52- Vooral Roco heeft problemen met vervuilde rails (maar dit geldt ook voor C-rail).
Ik heb dit probleem met mijn RN 232 van Roco. Als het geluid aanstaat is daar heel gevoelig voor :!:. Met de andere locs ( de ACTS 6700's ) heeft die weinig tot helemaal geen problemen mee.

Marcel
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Henk schreef:
Citeer- De Class66 werkt niet met Marklin kortkoppelingen; haakt in de buffers op bochten.
Die ervaring had ik ook al. Walter (wissels) adviseerde me een stukje van +/- 1 mm van de onderkant van de buffers af te vijlen. En ziedaar, het probleem was opgelost. De kortkoppeling van Märklin kan nu wel gebruikt worden :lol:.
De buffers van de Class66 kun je eenvoudig verwijderen door ze rechtstandig naar "voren" uit de loc te trekken.
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
heb een piko taurus (valt tegen maarja je mag een gegeven trein .......)
een fleischmann : plan v ben ik erg tevreden over alleen de ingebouwde schakelbare verlichting flikkert dat is jammer
en ik heb een mehano lint 41 van syntus geluid is mooi en hij liep eerst een beetje vast op mijn kruiswissel (24620) maar sleeper beetje afstellen en deze rijdt nu ook super
Marklin modellen zijn goed maar wat ik jammer vind is dat je met de mobile station net als met andere merken niet alle functies hebt en ik vind de central station nu nog te duur
Verder natuurlijk liever marklin maar ben tevreden met de mahano lint en de plan v , de taurus van piko vind ik niet goed maarja het rijdt
groet robert 
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Ervaringen met wisselstroom modellen van andere merken
Robert, wat mankeert er aan de Piko Taurus volgens jou?

2-railer Hans (HansKl) zijn vrouw heeft een hele line-up van Piko Taurussen verzameld. Kan het me niet voorstellen als ze zo belabbert rijden dat hij er dan zo veel zou kopen.

Ik heb zelf alleen wagons van Piko en bij mijn vader staat de Hondekop en dat ziet er fantastisch uit en het proefrijden ging ook perfect.