Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

functioneren sein Märklin 7188

Gestart door Jan Verloop dinsdag 08 december 2015, 21:27:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
functioneren sein Märklin 7188
Ik heb enkele oude licht-hoofdseinen (Märklin 7188) op mijn baan-in-aanbouw. Ze reageren voor wat betreft het in- en uitschakelen van de rijstroom goed op de aansturing middels schakelrails maar de lichtwisseling (rood-groen en groen-rood dus) blijft vaak hangen waardoor er veelvuldig geen kleur brandt. Heeft iemand hier ervaring mee en een oplossing voor?
Re: functioneren sein Märklin 7188
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: functioneren sein Märklin 7188
Jan,

De lampjes van de 7188 worden geschakeld door het handle dat zichtbaar door de kap heen van het sein.

Als je deze beweegt schakelt hetlicht dan wel mee om? Als dat zo is dan is het een mechanisch probleempje.

Dit hoef je niet in schakelrails te zoeken. Grijze kapje er af halen en je ziet dan wel hoe de boel geschakeld zit.

Gr. Fred.
Re: functioneren sein Märklin 7188
Als ik de schakelaar handmatig omhaal of zelf de schakelrail bedien door een vinger voor sleepcontact te laten spelen schakelt het licht wél om. Er rijden momenteel 4 locomotieven op de baan dus ik kan me niet voorstellen dat het op de een of andere manier aan de sleepcontacten zou liggen.
Re: functioneren sein Märklin 7188
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: functioneren sein Märklin 7188
Meestal zijn de contacten wat vuil en/of is de veerspanning iets verminderd, waardoor een slecht contact ontstaat.

Met voorzichtig demonteren, schoonpoetsen en de spanning iets aan te passen door met een fijn platbek-tangetje de contacten (minimaal) te verbuigen.
Hierbij wel voorzichtig te werk gaan.

M.v.g. Marcel
Re: functioneren sein Märklin 7188
Het zou een tekort aan stroom kunnen zijn. Een extra transformator zou helpen.

Groetjes Huib.
Re: functioneren sein Märklin 7188
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: functioneren sein Märklin 7188
Probeer het sein ook eens te bedienen met de grijze kap eraf. Ook die kan wat klemmen bij het handeltje.
Verder een beetje contactspray op de metalen stripjes kan helpen.

Tenslotte, probeer ook eens of de beide bussen (rood/groen) aan de voorzijde wel goed spanning geven bij het schakelen.
Deze staan parallel aan de ingebouwde lampen. Het kan dus ook slecht massa-kontakt zijn van seinmast/voetplaat met de baan.

John
Re: functioneren sein Märklin 7188
Bedankt voor de tips,  :thumbup: ik ga er mee aan de gang!