Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Een winterse start

Gestart door thøm maandag 07 december 2015, 22:03:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een winterse start
thøm
gast

Een winterse start
Hierbij mijn eerste bijdrage aan het forum, nadat ik enthousiast ben verwelkomd.

Omdat ik mij rustig aan in het modeltrein milieu wil settelen, heb ik besloten om te starten met wat scenery. Vermits de kerstperiode nadert dacht ik aan een gezellig winters kapelletje in een leuke kerstsetting. Het idee gaat verder dan een enkel dat kapelletje. Zo wil ik een module maken met als thema 'winter'.

Al mijn updates komen in dit draadje.

Over naar de orde van de dag: het kapelletje.
Hiervoor heb ik gekozen voor het leuke Stille-Nacht kapelletje van Vollmer (H0 - 2412).



Met nadien mijn eerste stappen in de wereld van modelbouw.





Met als slot, het eerste resultaat van de avond.




Als beginneling heb ik natuurlijk al enkele vraagjes:

  • Er staan enkele vingerafdrukken op met minieme lijmresten. Hoe verwijder ik die het beste?
  • Stel dat ik de muren/dak wil schilderen (voor de muren nog 'witter'). Hoe behoud ik het best de structuur van de muren? Of is dit niet nodig?
  • Tussen 2 muurpanelen is een spleetje van nog geen mm breedte. Hoe maak ik dit toe?

Owja ... Als het kapelletje af is, zet ik het eens in mijn lichtbox en maak ik wat betere foto's!
Re: Een winterse start
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Een winterse start
 :) Dat is een erg leuk kapelletje. Heb je het CDtje er ook bij?
De lijmvingerafdrukken kan je proberen te verwijderen met waterproof schuurpapier en genoeg water natuurlijk.
Dan heel voorzichtig schuren en aldoor kijken wat het oplevert.
Het spleetje zou je kunnen opvullen met wat witte plamuur. En het kapelletje nog witter maken zou je kunnen doen met een spuitbusje wit geschikt voor kunststof. Alleen heb je er al ramen/deuren ingeplakt , dat maakt het lastig. Schilderen word waarschijnlijk minder mooi, je ziet toch gauw een wat streperig effect op de grotere oppervlakken zoals de muurdelen.
Ik heb het kapelletje ook, ik vind het eigenlijk al wit zat, een met een wit landschapje eromheen is het toch al een wit geheel.
Bij avond met verlichting erin en eromheen komt het kapelletje het mooiste uit, dat geeft toch wat extra sfeer.

Dirk-Jan
Re: Een winterse start
Dirk-Jan, bedankt voor de antwoord! Er zat inderdaad een cd'tje.

Het voorbije weekend nog eens wat tijd gehad om mijn kapelletje verder af te werken.

Dakkapel:


Zijkant met regenpijpen en volledige dak:


Vooraanzicht (slechte kwaliteit):



Vanavond ga ik mijn grondplan uittekenen zodat mijn winter scenery vorm begint te krijgen.
Re: Een winterse start
 :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Een winterse start
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Een winterse start
Mooie start voor een "kerstsetting".  :arrow: :thumbup: