Nieuws:

De stichting 3rail Kalender: Een aanrader voor elke actieve modelspoor hobbyist!

esu 31150 rangeerloc.

Gestart door Harrie trein op zolder maandag 07 december 2015, 21:34:09

esu 31150 rangeerloc.
Harrie trein op zolder
gast

esu 31150 rangeerloc.
hallo allemaal,

enkele maanden geleden kreeg ik na lang wachten mijn 31150 van esu binnen,
deze loc heeft een mfx decoder en zou zichzelf aan moeten melden,maar er gebeurde niets.
als ik hem op een appart stukje rail zet direct aan de centrale dan deed hij het wel.
ik heb de draden naar mijn baan toe dikker gemaakt en de spanning een beetje verhoogd maar hij deed niets als ik hem op mijn baan zet.
ik heb de loc maar teruggestuurd omdat ik dacht dat deze niet goed was.
deze loc loopt op wissel en gelijkspanning,dus als je hem op de baan zet schakelt hij dit automatisch goed.
weet iemand hoe dit werkt,want als je op gelijkspanning (2 rail rijdt)moeten de wielen links en rechts van elkaar gescheiden zijn.
ik rijdt k rails met pc programma i train waarvan ik een rail gebruik voor massa en de andere voor terugmelding.
mijn theorie is dat als de linkse en de rechtse wielen bij deze loc permanent zijn gescheiden en ik heb op een rail massa dat hij het een kant niet doet en als ik hem omdraai de andere kant wel.
ik kan dan ook niet met deze loc op i train rijden en gebruik maken van terugmelding door middel van massadetectie.
toen ik de loc had teruggestuurd dacht ik hier pas aan.
kan iemand mij hier iets meer van vertellen of mijn theorie juist is omdat ik deze loc erg graag wil hebben.

groeten Harrie.
Re: esu 31150 rangeerloc.
Hallo Harrie,

De loc heeft een decoder aan boord die verschillende protocollen kent, o.a. DCC RailCom(+) en MFX.
1e prioriteit van aanmelden is DCC RailCom(+), 2e prioriteit onder MFX.
Bij een ECoS wil de lok zich via DCC RailCom(+) aan melden, aanmelden geschiedt door de lok op het spoor te zetten.
Bij een niet DCC RailCom(+) zoals b.v. een CS2 zal de lok zich onder MFX aan willen melden.
De wielen zijn en blijven bij 2- en 3rail rijden gescheiden, echter indien je de lok op een los stukje spoor zet en je meet vervolgens tussen beide spoorstaven de weertand zul je merken dat deze laag is (ong. 80 tot 100 Ohm). Deze lage weerstand is voldoende voor massadetectie.

Bovenstaande geldt ook voor andere typen ESU locomotieven.

Mvg,
Peter
Harrie trein op zolder
gast

hallo peter.

bedankt voor jouw reactie maar hoe kan het dan dat de loc op en los stukje rail zich meteen aanmeld en als ik hem op de baan zet doet hij niets?
misschien als ik hem had omgedraaid dat hij het wel had gedaan.

Harrie
Hallo Harrie.

De lok zou zich ook op het gewone spoor aan moeten melden, omdraaien zou niets uit mogen maken.
Wat ik me er bij kan bedenken is dat RailCom activeren en of Automatische RailCom-aanmelding niet is aangevinkt. Een RailCom lok eenmaal aangemeld blijft in de lijst staan totdat je deze zelf handmatig hebt verwijderd.
Andere mogelijkheid is dat je baan op de een of andere manier het signaal verminkt.

Mvg,
Peter
Hallo Harrie,

Welke versie heeft de Ecos? De decoder in de trein is relatief nieuw, waardoor de software van de decoder en die van de Ecos niet kunnen matchen. Nu is 4.1.0 (dacht ik) de nieuwste versie voor de Ecos.

Gr, Mark
Hallo Mark,

Citaat van: mbekker op dinsdag 08 december 2015, 20:54:02
Welke versie heeft de Ecos? De decoder in de trein is relatief nieuw, waardoor de software van de decoder en die van de Ecos niet kunnen matchen. Nu is 4.1.0 (dacht ik) de nieuwste versie voor de Ecos.
De decoder in dit type locomotieven is een V4.0 met extra functies en is al een hele tijd op de markt (lees in gebruik bij andere ESU locs).
Ook bij de oudere firmware zijn deze loks met Railcom + in te lezen.

Mvg,
Peter
Harrie trein op zolder
gast

hallo mark.

ik heb de ecos 2 jaar geleden nieuw gekocht en het is de versie met kleurenscherm.
het vreemde is dat als ik een draadje rechtstreeks naar een rail maak vanuit de ecos dan doet hij het wel en als ik hem op de baan zet meldt hij niet aan en doet verder niets,
ik heb hem al lang teruggestuurd omdat ik dacht dat het een mankement aan de loc was.

groeten Harrie.
De omschakeling van 3 naar 2 rail of omgekeerd is deels ook mechanisch als men goed kijkt zie je als je de sleper verwijdert een kleine schakelaar
Deze schakelt de bedrading zo dat dit trukje werkt de as blijft mechanisch gescheiden maarbij 3 rail is er via deze schakeling gewoon verbinding tussen linker en rechter zijde ( na te meten met spannings meter)
En de sleper is de andere input.
Wordt de sleper verwijderd word er omgeschakeld van sleper naar de 2e wielzijde en word de verbinding tussen links en rechts er uit gegooid.
Terugmelding zou dus gewoon moeten werken
Harrie trein op zolder
gast

hallo Technick.

bedankt voor de reactie,dan ga ik hem toch nog een keer bestellen en proberen of het nu wel werkt.

groeten Harrie.