Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

scenery

Gestart door Janus maandag 15 oktober 2007, 15:32:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoe belangrijk vindt u scenery
Erg belangrijk

181 (63.3%)

Niet zo belangrijk

14 (4.9%)

Niet belangrijk

2 (0.7%)

Alles moet kloppen

55 (19.2%)

Alleen de technische kant

9 (3.1%)

intresseerd me niet

0 (0.0%)

Beiden

15 (5.2%)

Zou het wel willen , maar ... ( vul zelf reden maar in !! )

10 (3.5%)

Totaal aantal stemmen: 123

scenery
Lid sinds: 2006

offline
scenery
Beste Forumleden,

Na het topic over bergen maken,ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig geworden hoe jullie over sceney denken vinden jullie net als ik dat het natuurgetrouw moet/kan, maar is de technische kant ook wel belangrijk........

Of heeft de technische kant van het "sporen" de overhand en is de scenery niet echt belangrijk maar wordt het gedaan omdat het erbij hoort.....

Ben benieuwd naar jullie reacties

Mvrg
Janus
Re: scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Erg belangrijk is mijn keuze.

Sterker nog, ik vind de scenery misschien nog wel belangrijker dan de rijmogelijkheden en natuurgetrouwe wisselstraten.
Re: scenery
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: scenery
Ik heb gestemd voor "erg belangrijk".
Ik vind, al heb je nog zo'n mooie loc etc. , als deze op een kale plank staat is het alsnog geen mooi gezicht.
Het gaat mij voornamelijk om de totale indruk. Die moet kloppen.

Charlie.
Re: scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Heb de keuze van beiden gemaakt.
Ik ben met deze hobby begonnen omdat ik de treinen en het rijden zo erg interessant en leuk vond, maar ik moet wel zeggen dat het bouwen van de scenery de baan pas echt interessant maakt.
Maar het hoort voor mij wel echt bij elkaar, een baan zonder scenery is voor mij gewoon nog niet klaar.
AlbertJan.
Re: scenery
snarruf
gast

Re: scenery
Heb erg belangrijk gestemd,het is geweldig om je treinen in een mooi decor te zien rijden inplaats van op een kale plank.

MVG Frans
Re: scenery
Rbs
gast

Re: scenery
Mijn keuze is voor beiden.

Ik probeer de scenery zo goed en leuk mogelijk te maken, Ik maak echter
wel veel gebruik van bouw paketten voor de huisjes enz.
Heb een tijdje geleden een E-lok gekocht en ben nu materiaal aan het in
huis halen voor bovenleiding.
Ik vindt namelijk dat dat bij een E-lok hoort, het is ook een deel van de scenery,
hoewel het mij niet stoord wanneer ik E-loks zie riiden op banen zonder bovenleiding.

regards
Leslie
Re: scenery
JanPieter
gast

Re: scenery
Erg belangrijk!
Scenery maakt de modelbaan...
Re: scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: scenery
Heey,

Heb gestemd op:
Erg belangrijk
en het moet kloppen.
Ik vind het mooi als het er realistisch uitziet.
En dat het net echt is.
Dan is het voor mij geslaagd.
De scenery is voor mij dan ook vrij belangrijk!

Groetjes Antal.
Re: scenery
modelspoorlover
gast

Re: scenery
hallo,
ik heb gestemd:erg belangrijk
cenery maakt je baan erg gaaf (dit is mijn menig)
net zoals : kleren maken de man vind ik dat cenery je baan maakt

tijs
Re: scenery
TGVke
gast

Re: scenery
Erg belangrijk!
Scenery maakt de modelbaan.
liever wat minder sporen en meer landschap dan anders om
m,v,g
Re: scenery
Riny
gast

Re: scenery
Erg belangrijk en alles moet kloppen.

Je doet iets goed of je doet helemaal niets, simpel.
Re: scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Hallo,

Heb voor mezelf nog een optie toegevoegt:
Zou wel willen, maar ..

Ik zit dus met een shuindak en ik kan dus mijn baan niet bouwen op een leuke hoogte. En aangezien ik nogals kritisch ben wil ik dat alles klopt.
Alleen ik heb er dus geen ruimte voor :cry:.

Marcel
Re: scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
De scenery schiet geen bout op , want ik zit al 3 uur op dit forum  :shock: 8)
Re: scenery
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: scenery
ik heb erg belangrijk en alles moet kloppen
maaarja dat is gewoon omdat ik het erg belangrijk vind en dat ik ook graag wil dat alles klopt ben daar best wel precies in en vind persoonlijk de scenery bouw leuker dan een banenplan te bouwen (gelukkig heb ik die nu af en ligt de baan nu 73,5 cm boven de grond ) ik vind het alleen wel erg llastig om te kiezen
veel of weinig industrie
wel of geen snelweg met faller car systeem
enz enz enz
maaarja dat komt vanzelf eerst de ruimtes indelen en dan de benodigdheden bij elkaar sparen
groet robert
Re: scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Wow, ik had wel wat reacties verwacht maar het leeft toch meer als dat ik gedacht had :o

@ Marcel ik heb een foto geplaatst waarop je kunt zien dat een schuine kant van het dak je niet hoeft te weerhouden om de hoogte in te gaan optisch kun je veel bereiken de bergen op de achtergrond b.v. zijn geschilderd (ik zit namelijk met het zelfde probleem als jij) :!:



Tot zover bedankt voor jullie reacties, ben toch benieuwd of er ook nog meer technische rijders onder ons zijn

Mvrg
Janus
Re: scenery
Tom
gast

Re: scenery
Geachte 3railcollega's,

Ik heb op 'erg belangrijk' gestemd.
Probleem is alleen dat ik zeker geen ervaren scenery-bouwer ben.
Ik ben soms ook best een beetje jaloers als ik foto's van schitterende modelbanen zie. Naar mijn oordeel maakt/breekt de scenery je modelbaan.

Maar vooruit: al doende leert men :-)

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: scenery
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: scenery
Ik vind scenery op de modelbaan heel belangrijk, want dit kleed de modelbaan aan sterker nog het maakt voor mij de modelbaan pas echt af. Hoe kliener de scenery onderwerpen, hoe mooier het er uit ziet. Een voorbeeld hiervan is bijvoordbeeld een lasser, die een stalen hekwerk bij bijvoorbeeld een lokloods aan het lassen c.q. repareren is. Dit is maar een voorbeeld maar er zijn er meer. Zelf heb ik namelijk een hoog gebouw van Vollmer waarin een groot zolder raam zit. De zolder kamer heb ik voorzien van behang met schiderijen welke op de computer gemaakt is. Ook de vloerbedekking ontbreekt niet. In de zolder kamer is een artiest bezig om een jonge dame (zonder kleren) op een doek te schilderen. Uiteraard komt er verlichting in het gebouw en vooral natuurlijk de zolderkamer. Boven op het dak is een mevrouw de was op aan het hangen.

Fred.
Re: scenery
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: scenery
Hallo

Ik heb gestemd op erg belangrijk en zelf vindt ik de techniesche kant heel erg leuk om te doen.

Dus veel beweging op de baan zoals b.v faller car systems en lampjes die bv het zwaailicht zijn van politie en mannetjes die bewegen maar ook de seinen en andere zaken zijn belangrijk kort samengevat het geheel moet kloppen vindt ik .
Groeten uit Maastricht Brupo-X.
Re: scenery
Lid sinds: 2007

Groningen

offline
Re: scenery
Hallo allemaal,
Ook ik heb gestemd op erg belangrijk, om dat ik vindt dat het de baan af maakt.
Maar de technische kant vindt ik ook erg leuk om te doen, vooral de  problemen oplossen, die er soms toch wel zijn.

Groet Jac.
Re: scenery
bas
gast

Re: scenery
Ik heb gestemd erg belangrijk dit maakt het zo leuk. Het hoeft van mij niet helemaal waarheidsgetrouw te zijn als het er maar mooi uit komt te zien.
En als je baan helemaal vol staat sloop je er toch gewoon weer een stukje af en begin je op die plek met wat nieuws. Ik denk dat in de scenery ook de meeste tijd gaat zitten het bouwen van het frame en leggen van de rails neemt niet zo heel veel tijd inbeslag, de techniek kost al weer meer tijd.

Bas
Re: scenery
DB bas
gast

Re: scenery
goedemorgen allemaal.

en weer een leuk draadje :P.
ja scenery voor de gene die mij volgen ben ik daar zeker een voorstander van.
al is was er bij mij ook het geval ruimte en toch zo veel mogelijk spooren het geval.
maar ik ben erg blij dat ik nu voor een station gaat en een trace met blikvanger.s.

over het schuine dak ja helaas krijg ik daar ook mee te maken maar ik werk aan een oplossing gewoon het dak er uit hahahaha nee was dat maar.
moet nog zien hoe we dat gaan doen.

groetjes bas
Re: scenery
ron van den broek
gast

Re: scenery
Hoi,

Voor mij is scenery het belangrijkst omdat mijn ogen wat willen.
De technische kant is natuurlijk ook belangrijk maar daar hoef ik niet alles uit te halen Bijv. een fremo baan vind ik niks maar begrijp wel dat er veel mensen zijn die het aanspreekt.
Vind gewoon zoek je eigen mix en kijk naar je mogelijkheden waar je goed in bent dan blijft het plezier en wil niet alles tegelijk.
Ben zelf al een keer onderuit gegaan omdat het niet groot genoeg kon, maar de tijd was er niet die daar bij hoort.
Nu heb ik een U-baan over een lengt van een 12 meter lang en +/- 1 meter breed.
Kan zo aan alles doen wat ik wil en ook een leuke scenery beoefenen en mijn treinen lopen "levendig"via de pc.
Als ik kritisch zou zijn naar mijn rails heb ik in de bochten geen verkanting maar dat stoort mij dus niet heb hier totaal geen zin in gehad om aan te leggen.
Maar goed als je echt scenery wil bouwen hoort het eigenlijk wel.
Weer tijd en kijk eens goed om je heen op beurzen bijvoorbeeld, de beste scenery of mooiste of echtste is toch nog altijd de bouwer met ........diorama's. :)

Mvg Ron
Re: scenery
Tom
gast

Re: scenery
Hallo Ron,

Ik heb ff zitten zoeken naar de term 'Fremo'. Daar had ik nog nooit van gehoord.

Tijdens deze zoektocht zag ik op een site overigens een nogal gedurfde uitspraak:
CiteerWij rijden geen treintjes, wij voeren een spoorwegbedrijf in model...

* Sught *
Laat mij dan maar gewoon treintjes rijden :-þ

Maar je hebt wel gelijk. Ik had eigenlijk ook moeten beginnen met diorama's.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: scenery
ron van den broek
gast

Re: scenery
Hallo Tom,

Goed gezocht jongen, ieder z'n meug of plezier.
Maar ik vind het helemaal niets, doet me meer denken aan die opa uit uit Flodder maar het is gewoon weer zo: als zij er maar plezier in hebben.

Bedoel niet dat je ook met een diorama moet beginnen maar zie het zo dat hoe kleiner, hoe fijner, snappie.

Mvg Ron
Re: scenery
Tom
gast

Re: scenery
ron,

Ik bedoelde juist wel degelijk dat het heel leerzaam is om eerst een paar diorama's te maken voordat je begint met de scenery op de modelbaan om er op die manier ervaring mee te doen:
- Je kunt op een diorama overal goed bij. Dat is op de modelbaan lang niet altijd zo.
- Als er iets mis gaat met een diorama, dan kan ie de Kliko in. Op de modelbaan is de aanpassing (Nieuw, maar mislukt stukje scenery) lang niet altijd even gemakkelijk terug te draaien.

Maar toch, ik heb inmiddels al meer dan genoeg foto's van heel fraaie grote modelbanen gezien die qua detaillering niet onderdoen voor een diorama.
Re: scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
De een begint bij een diorama de ander gelijk in 't groot modelbaan, ik persoonlijk denk dat het niets uitmaakt als het allemaal maar in verhouding is wat je doet (maakt) en een grijze jas aangeven is ook bij mislukte diorama's zonde...... :shock:

Re: scenery
Varekamp
gast

Re: scenery
Ja ik heb erg belangrijk gestemd. De reden hiervoor is dat ik vind de treinen moeten wel realistisch door een landschap heen rijden. Mijn motto is die net als van Riny: Je doet het goed of niet.
Goede scenery kost ook een hoop tijd en geld. Maar tijd vind ik niet belangrijk voor deze hobby. Dan er maar langer over doen om het bijelkaar te sparen en te maken. Dat geeft mij een enorme kick als het helemaal af is, naar mijn zin.

Ronald
Re: scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Citaat van: Janus op dinsdag 16 oktober 2007, 02:30:20@ Marcel ik heb een foto geplaatst waarop je kunt zien dat een schuine kant van het dak je niet hoeft te weerhouden om de hoogte in te gaan optisch kun je veel bereiken de bergen op de achtergrond b.v. zijn geschilderd (ik zit namelijk met het zelfde probleem als jij) :!:
Hoi,

Beetje late reactie maar zal het een beetje uitleggen.
Bij mij gaat het 10 cm omhoog en vandaar gaat het dak schuin omhoog en dat houdt op na ongeveer 2 meter. Verder woon ik zelf op de zolder, dus alle spullen, zoals een bed, bureau, opbergkasten en mijn treinen staan allemaal hier, dus ik heb niet de ruimte om ook maar iets op ongeveer heuphoogte te gaan doen :(.
En aangezien ik echt wel scenery wil en best een grote baan nodig heb ( aangezien ik met waarheids getrouwe treinen rij :D ), heeft dat nu geen zin.
Vind het jammer,maar helaas :(.

Marcel
Re: scenery
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: scenery
marcel
heb jij ook foto's van je baan ????
ben best benieuwd !!
groet robert
Re: scenery
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Robert,

"Baan", dat is een groot woord. Ik heb nu eigenlijk alleen een dubbelsporig rondje liggen welke 5 meter lang en 1.5 meter breed is.
Daarbinnen liggen 4 opstelsporen in het midden en links ervan liggen 2 spoortjes om locs neer te zetten.
Zo dat is dat :P.

Marcel
Re: scenery
woopietrein
gast

Re: scenery
Het totaal zicht van je modellen in een omgeving die natuurgetrouw is, maakt het voor de kijkers spannend en ook aantrekkelijk.
Een trein die over een spaanplaat rijd is leuk dat het rijd, maar je modelspoorbaan is pas af als er aankleding is, Kleren maken de Man, Scenery de Baan!
Re: scenery
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: scenery
CiteerKleren maken de Man, Scenery de Baan!
Ben ik het absoluut mee eens het is zeker belangrijk!!!!

Groeten uit Maastricht Brupo-X.
Re: scenery
joostboudewijns
gast

Re: scenery
zelf vind ik de scenery erg belangrijk want wat is een baan zonder scenery het bouwen ervan vind ik ook leuk.
Re: scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Het is een beetje stil gevallen..........

dus maar een fototje geplaatst van mijn laatste aanwinsten van gastendag met dank aan Brigitte

Re: scenery
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: scenery
ziet er super uit
maarja sommige draadjes hoe mooi ook vallen compleet stil en dat is eigenlijk best jammer
maar goed ik heb je geholpen door ook weer iets te posten heb alleen nog geen foto's omdat ik nog niet verder ben gekomen
(ps de mail is als het goed is bij wentink aangekomen met de vraag of me irm er al is hoop dat het net zo gaat als in het zuiden en dat hij er bij mij ook is )
spreek je in de nacht (ga 2 feb naar houten kom ik je dan in het echt tegen ??? :D :D :D)
groet robert
Re: scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Citaat van: remcy op maandag 26 november 2007, 02:33:32
spreek je in de nacht (ga 2 feb naar houten kom ik je dan in het echt tegen ??? :D :D :D)
groet robert

Zeker weten Robert :D
Re: scenery
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: scenery
ik ga met mijn pa en some one /frans
dus ik ben ook even bij de meet met greet  :D :D :D
kan helaas nog niemand vinden die de IRM al heeft was erg benieuwd naar de mensen die hem al hebben
groet robert
Re: scenery
Marklin-Tim
gast

Re: scenery
Citaat van: Janus op maandag 26 november 2007, 02:29:37
Het is een beetje stil gevallen..........

dus maar een fototje geplaatst van mijn laatste aanwinsten van gastendag met dank aan Brigitte



Mooi hoor en leuke senerny.
Re: scenery
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: scenery
Ik heb erg belangrijk gestemd, ik wil zelfs kop en schotel of flesjes drinken
op de tafeltjes. maar waar koop je die????.

                                                                       Arie
Re: scenery
Marklin-Tim
gast

Re: scenery
Zeg het maar......Ik zou het niet weten. Enigste wat ik kan bedenken is het zelf maken.
Re: scenery
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: scenery
Hoe maak je een dop van een bierflesje 1:87  :(???????
Re: scenery
joostboudewijns
gast

Re: scenery
ik heb wel een leuk setje van een bayerische biergarten alleen worden er geen flesjes gedronken maar echte bayrische pulls :P
Re: scenery
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: scenery
pulls is ook beter dan flesjes daar gaat meer in  :D :D :D
groet robert
Re: scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Citaat van: trein op dinsdag 27 november 2007, 21:27:46
Hoe maak je een dop van een bierflesje 1:87  :(???????

Je zou wat spatjes verf rond het flesje kunnen doen  :P
Re: scenery
Missraquel
gast

Re: scenery
Ik heb erg belangrijk gestemd, maar dan wel met een aantekening, het moet wel binnen je kunnen liggen en je fantasie tevreden stellen.
Ik denk dat mijn baan niks met de werkelijkheid heeft te maken, maar als ik er naar kijk heb ik wel een meer dan tevreden gevoel, zoiets van, dat heb je mooi gedaan Meiske en geef me zelf een bescheiden schouder klopje.
De een zal met zijn kunnen ( de bekende rechter handen ) iets anders neer kunnen zetten en bouwen dan de bekende linker handen, denk dat het eindelijke resultaat van de rechter en of linker handen voor de bouwer het zelfde fijne gevoel kan geven en dat is wat telt, denk ik dan.

Iedereen veel succes en plezier ermee.

Missy
Re: scenery
Riny
gast

Re: scenery
Citaat van: Missraquel op zondag 09 december 2007, 15:13:54
Ik heb erg belangrijk gestemd, maar dan wel met een aantekening, het moet wel binnen je kunnen liggen en je fantasie tevreden stellen.

Ik ben van mening dat wanneer je de scenery echt belangrijk vind, waaronder ondergetekende dus ook, er altijd wel iemand te vinden is die zijn/haar rechterhandjes wel even uit wil lenen.
Mijn rechterkandjes leen ik ook regelmatig uit aan een treinenvriend.
Hij ziet het niet, wil het wel, maar kan het niet.
Nou, dan ben ik het fluitje.

Zelf vind ik het leuk om te doen en het houd mij van de straat.
Nog een bijkomend plus punt; het breekt ook een beetje mijn eigen modelbaan-opbouw werkzaamheden.

Maar het belangrijkste............................hij is er zeer gelukkig mee.
Re: scenery
Missraquel
gast

Re: scenery
Citaat van: Riny op zondag 09 december 2007, 15:58:10
Citaat van: Missraquel op zondag 09 december 2007, 15:13:54
Ik heb erg belangrijk gestemd, maar dan wel met een aantekening, het moet wel binnen je kunnen liggen en je fantasie tevreden stellen.

Ik ben van mening dat wanneer je de scenery echt belangrijk vind, waaronder ondergetekende dus ook, er altijd wel iemand te vinden is die zijn/haar rechterhandjes wel even uit wil lenen.
Mijn rechterkandjes leen ik ook regelmatig uit aan een treinenvriend.


We kunnen je binnenkort enige tijd in Oss verwachten................ :lol:
Re: scenery
Lid sinds: 2006

offline
Re: scenery
Riny heeft het nu te druk met Kerststallen .......denk ik  :lol:
Re: scenery
mhofman
gast

Re: scenery
Zou het wel willen maar heb er voorlopig geen tijd voor. Daarom heb ik gekozen voor een rijbaan. Dus gewoon geen scenery.

Misschien dat ik later nog eens een baan met scenery zal maken. En tot die tijd misschien eens een stukje maquette waarop ik wat foto's kan nemen. Mooi oefenstukje zeg maar.
Re:scenery
Lid sinds: 2023

offline
Re:scenery
Kom ik dus dit oude topic tegen........

Maar wilde onze stem toch nog wel uitbrengen.Erg belangrijk gestemd en er zijn inderdaad mensen die het tot een ware kunstvorm verheven hebben en daar kijken we dan ook vol bewondering naar.Alles hoeft niet precies te kloppen als het maar mooie plaatjes oplevert.Zelf loop ik er nog wel eens tegenaan dat je de goede producten en technieken ontbreken.Stond dit weekend ook weer in de treinenwinkel.....Kon natuurlijk wat ik hebben wilde niet vinden dan neem je iets anders mee en dat mislukt dan ook nog >:-D

Maar over het algemeen hebben we er wel plezier in en als ik iets zie wat me wel mooi lijkt op onze baan slopen we ook zo een stukje om het er dan in te krijgen  :D

Harald & Alex