Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Toch maar naar zolder

Gestart door topslob zondag 06 december 2015, 20:51:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2014

offline
Toch maar naar zolder
Na een jaar wikken, wegen en wachten heb ik toch maar besloten om de zolder te gaan gebruiken om daar een baan te gaan bouwen.
De voordelen zijn voor mij duidelijk, het is MIJN ruimte en daar kan ik alles laten liggen, de beschikbare andere kamer moest toch ook andere doelen dienen en diende dus opgeruimd te zijn.
Er kleven aan die zolder ook nadelen: het dak, de vlizo trap en de temperatuur 's zomers. Dat laatste is geen ramp, 's zomers ben ik veel weg met de boot of ik zit lekker buiten, het dak is lastiger.
Die trap loop ik jaren op maar ja je wordt ook ouder en je wilt ook als je gepensioneerd bent nog genieten van de baan.
Vanavond heb ik alles eens opgemeten en in Wintrack een grondplaat getekend, zie de bijlage.
Ik ben uitgegaan van een plaat diepte van 105 cm in beide langs kanten en 115 cm op de kopse kant. Dit alles gemeten op 75,5 cm hoogte (mijn huidige klein baantje).
Ik realiseer mij dat ik bij een dak hoek  van +/- 90 graden bij elke cm die ik lager ga zo'n 1,4 x 2 = 2,8 cm breder kan en daarmee extra diepte aan de schuine langs zijden creëer. Dus extra oppervlakte voor de baan. Nu moet er ook nog een stukje ruimte blijven voor Hans en die is niet heel slank  :).

Goed, veel tekst, nu de vragen.
Welke hoogte werkt niet meer lekker? Wat hebben jullie? Ik ben 185 cm lang en heb geen zin in een hernia na een avondje bouwen.
Welke diepte is nog redelijk te doen tijdens het bouwen. Even rekken om iets recht te zetten is iets anders dan schilderen, strooien enz.
Welk plaat materiaal is het meest geschikt / betaalbaar. Zelf zit ik te denken aan 12 mm HMDF bedekt met 2 cm stiropor maar jullie hebben vast ook veel ervaring met andere plaat materialen.

Het wordt een baan met aan beide kanten een carrousel naar een beperkt schaduwstation en lus,  misschien is t.z.t. helemaal rond rijden ook mogelijk met een demontabel stuk voor de cv langs.

Graag jullie adviezen, vooral met de hoogte en diepte zit ik een beetje in mijn maag.

Alvast bedankt, Hans
Re: Toch maar naar zolder
Ik ben zelf 1.94 en heb m'n baan op 1.20 meter, bevalt mij prima  ;)

Mvg Gert
Re: Toch maar naar zolder
Hans,

Een hoek van 90 graden is een haakse hoek; het zal wel beduidend minder zijn.
Mijn baan: schaduwstation 1 + 30; schaduwstation 2 + 60; zichtbare delen van de hoofdbaan + 90, + 100 en + 110, alles gemeten vanaf de vloer.
Maximale breedte/diepte van de platen 80 cm en dan is het uiteinde met rekke en strekken net bereikbaar, zeker in de hoeken.
Zelf ben ik 182 centimeters.

Cees
Re: Toch maar naar zolder
Bouw mbv segmenten.  Ben ik ook gaan doen, een aanrader.
Geen gedoe met onder tafels liggen te solderen, gewoon op zijn kant op de work mate en overzichtelijk brdraden.  Ook is de landschapsbouw makkelijk. Deel voor deel verwerken, je kunt over makkelijk bij.

Groeten Maarten
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Toch maar naar zolder

Hoi Hans,

We zijn even groot en ik heb al een hernia  :P
Mijn banen zijn 105 cm hoog en op zijn diepst 80 cm. Das nog net genoeg om de rails te poetsen en evt. ontspoorde treinen te pakken. Echt werken/knutselen op die diepte gaat al bijna niet.

Modelspoorders hebben de neiging om iedere vrije centimeter te benutten. Ik heb geleerd om dat soms toch maar te onderdrukken, of naar andere oplossingen te zoeken.
Je zou het schaduwstation ook zo'n 40cm lager kunnen maken en dat aan de voor/zichtbare kant van scenery voorzien.

Misschien en hopelijk kun je iets met deze overwegingen.

Grtz Tony
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Toch maar naar zolder
Hans.

Eerst naar het fitnis centrum gaan.
Dan een mooie baan bouwen.
Re: Toch maar naar zolder
MDF gaat uiteindelijk doorhangen en is veel te zwaar. Neem 12mm populieren multiplex, is lekker licht en niet al te duur bij bouwmarkt. Wel opletten of de boel recht is.

Verder is 60cm diepte wel de max en bouwen maar vooral ook kijken op een hoogte van 125 cm vind ik ideaal.

Met groet,
Ben.
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2013

offline
Re: Toch maar naar zolder
Hallo Hans,

Zelf had ik mijn baan op een plek staan, die redelijk bereikbaar was, dacht ik.
Echter na een tijdje kwam ik erachter, dat dat toch in de praktijk anders was.
Hoogte was goed. Ik kon er onder zitten, wat heel fijn was.
Echter de diepte en beweegruimte onder de tafel waren minder.
Tevens elke keer een bed op en af, ging steeds meer tegenstaan.
Uiteindelijk was het resultaat afbreken en voorlopig geen baan meer.

Neem goed de tijd om te bepalen hoe je de tafel gaat bouwen.
Bereikbaarheid ect is zeker op de lange termijn heel belangrijk.
Op wielen plaatsen is misschien een optie. Dan kun je er, mits je de ruimte ervoor hebt, ook wat makkelijker achter komen.

Succes met je zolder.

Gr.Wim
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Toch maar naar zolder
Dag Hans.

Een MDF-plaat kun je heel goed als onderplaat voor een modelbaan gebruiken!
Het behoeft echter wel meer (lees: vaker) ondersteuning om doorhangen tegen te gaan.
Indien dat niet mogelijk is, kan ondersteuning in de lengte en haaks er onder ook een optie zijn.
De buigzaamheid van MDF is juist een voordeel bij het vloeiend
aanleggen van een open constructie van het spoortraject.
Ook het feit dat het niet splintert kan ik erg waarderen ...  :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Toch maar naar zolder
Hans,

Mijn baan ligt op multiplex van 9 mm; ook sterk zat. De spiralen zijn van 8 mm mdf; met voldoende draadeinden (12) rtuim voldoende draagkracht zonder doorbuigen

Cees
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Toch maar naar zolder
Kijk, daar word ik nou blij van.
Veel verschillende meningen maar er zit wel een gemiddelde in en dat is dus beduidend hoger en minder diep dan dat ik in gedachten had. Terug naar het tekenbord dus.
Allen bedankt en ik blijf openstaan voor goede tips.


Groet, Hans
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Toch maar naar zolder
Nu ik er weer verder over nadenk zit ik met één vraag
Ik ben voor de diepte uitgegaan van een diam. van 87 cm voor het spiraal aangezien het mijn beter leek om niet de krapste boog te gebruiken i.c.m. de 3% regel. Ik lees bij een aantal van jullie echter een max diepte van 80 cm. Hoe hebben jullie dat opgelost of gebruiken jullie wel d = 72 cm voor de spiralen?

Groet Hans
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Toch maar naar zolder

Hoi Hans,

Wanneer zo'n spiraal aan het eind/op kop van de baan zit en je erin kunt, maakt de diepte niks uit.
Sterker nog, hoe breder, hoe beter je er in kunt  ;) Alleen niet te laag beginnen natuurlijk.

Grtz Tony
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Toch maar naar zolder
Citaat van: topslob op zondag 06 december 2015, 20:51:07
bij elke cm die ik lager ga zo'n 1,4 x 2 = 2,8 cm breder kan en daarmee extra diepte aan de schuine langs zijden creëer. Dus extra oppervlakte voor de baan.
Is je dak ongeveer 30 graden dan (1:2:V3)?

Rechte wanden hebben grote voordelen, vooral bij spiralen, omdat je de windingen recht boven elkaar kunt houden. Bij jouw schuine dak geldt dat bij elke 10 cm stijging de maximale draaicirkel met 28 cm afneemt.
Stel je hebt onderin een aardige draaicirkel van 2251 en 2241 (waarvoor je zo'n slordige 130 cm diepte mag rekenen) , dan zit je na anderhalve winding omhoog al op een 2231 bocht radius, en kom je dus niet ver.
Zo kom je dan al gauw uit op vloerhoogte voor je onderste winding met een gigantisch grote radius ... :-(

En de kenners met ruimte (en rechte muren) zeggen dan: niet doen, bouw liever een vlak segment, een module.

Aan de reactie van Cees (onderste laag 30 cm boven de vloer), en hij is de enige niet op dit forum, kun je afleiden dat menigeen denkt: nood breekt wet.

Dus inventariseer alle tips, en ga daarna je eigen gang. Want alleen jouw ruimte en jouw wensen bepalen wat  mogelijk is.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig wat Tony bedoelt met een spiraal op de kop van je baan waar je in kunt.
Hoe kun je in een spiraal komen, afgezien vanaf de onderkant? Een kwart cirkel scharnierbaar (uitklapbaar) maken?
Re: Toch maar naar zolder
Citaat van: Jan22 op dinsdag 08 december 2015, 01:16:10

Bij jouw schuine dak geldt dat bij elke 10 cm stijging de maximale draaicirkel met 28 cm afneemt.
Stel je hebt onderin een aardige draaicirkel van 2251 en 2241 (waarvoor je zo'n slordige 130 cm diepte mag rekenen) , dan zit je na anderhalve winding omhoog al op een 2231 bocht radius, en kom je dus niet ver.


Dat is natuurlijk waar maar hoeft geen probleem te zijn. Je kunt prima de radii aanhouden.

Hier zie je de onderste winding verder doorsteken t.o.v. de bovenste. Wel een goede hoogteplanning maken anders moet er een stuk uit de gording gezaagd worden. Niet zo handig maar dat komt omdat mijn hersenen door formaldehyde wat week zijn geworden doordat ik vroeger veel met MDF heb gewerkt. :P



Met groet,
Ben.

Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Toch maar naar zolder

Ik bedoel van onder uit de spiraal in  ;)

En als die op het "eind"van de baan zit, kan die ook gerust wat uitsteken naar het midden/hoge gedeelte van de zolder.
Je zou natuurlijk ook eerst kunnen bepalen, waar zo'n spiraal het beste kan staan en dan eens kijken, hoe je de baan verder kan maken.

Grtz Tony
Re: Toch maar naar zolder
Mijn spiralen zijn ovaal-vormig, aarvan je in diverse topics ook voorbeelden kunt zien.
Ik kan midden in mijn spiralen  staan en zitten. Ik klim er in met behulp van twee huishoudtrappen.
Ik heb dan wel het geluk van een kamer met alleen maar rechte muren en heb dus geen last van schuine dakvlakken.

Cees
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Toch maar naar zolder
Citaat van: topslob op zondag 06 december 2015, 20:51:07
Ik ben uitgegaan van een plaat diepte van 105 cm in beide langs kanten en 115 cm op de kopse kant. Dit alles gemeten op 75,5 cm hoogte (mijn huidige klein baantje).
Sorry, ik heb je grondplan niet bekeken (ontwerpsoftware staat op andere pc). Dus ik vraag me nu iets af.

Is 115cm gelijk aan het looppad (evenwijdig aan nok) tussen twee kanten van 105 cm diep? Dan heb je een nog alleszins redelijk zoldertje ter beschikking! Ik heb die ruimte (-20 cm)  alleen op 0 cm boven de vloer. Wel 460 cm lang, maar dat gegeven mis ik even in je intro.
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Toch maar naar zolder
Evenwijdig aan de nok heb ik 515 cm aan de ene kant, 291 cm aan de andere kant. Eén kopse kant is ~290 cm breed, afhankelijk van de hoogte die ik ga kiezen (en waar ik dus nog niet uit ben). De rest is cv en trapgat. Je hoort mij ook niet klagen over de lengte die ik kan gebruiken, daar kan ik mooie dingen mee zonder dat ik dingen op elkaar moet proppen.
Jullie reacties lezende kom ik wel tot de conclusie dat de 115 cm diep, die ik gedachten had, niet werkbaar is. Dat moet dus een stukje minder om er goed bij te kunnen.
Er van uitgaande dat ik zo'n 100 cm wil om te zitten / werken kan ik dan ook een stukje omhoog met de baan.


Groet Hans
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toch maar naar zolder
Hoi Hans,
Ben je er al uit?
Ik zit zelf ook op een zoldertje met schuin dak en loop tegen de zelfde vragen/problemen aan.
In het verleden heb ik de bereikbaarheid altijd overschat; dat probeer ik nu voor te zijn. Mijn schaduwstation ligt op 50 cm hoogte (onderkant plaat). De vloer is glad en ik kan daar redelijk goed onder komen (mits vrij van 'rommel').
Deze laag is ook breder dan de bovenlaag; hier kan ik op nul niveau wel een boogstraal van 50-55 cm kwijt, zolang ik maar niet omhoog ga.

Dat schuine dak is lastig, zeker met ontwerpen.
Ik ontwerp nu eerst globaal en ga dan kijken of- en hoe het past.
De tweede laag ligt 20 cm hoger (onderkant plaat dus op 70 cm). Dat is iets lager dan een standaard eettafel, maar goed te doen.

De breedte is daar nog 83 cm. Voor het baanplan niet al te veel, maar voor bereikbaarheid eigenlijk de max.
groet, Gertjan
Re: Toch maar naar zolder
Gertjan,

Waarom wil je onder de plaat van je schaduwstation kunnen komen ?
Voor de bekabeling/bedrading ?
In mijn schaduwstations ligt de bedrading op de plaat tussen de verschillende opstelsporen.
Niks op mijn rug op een vloer gaan liggen, staat de leeftijd niet meer toe
Onder de plaat (+ 30 van de vloer) zo nog aardig wat bergruimte over.

Cees
Re: Toch maar naar zolder
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Toch maar naar zolder
Citaat van: topslob op zondag 06 december 2015, 20:51:07
.........
Er kleven aan die zolder ook nadelen: het dak, de vlizo trap en de temperatuur 's zomers. Dat laatste is geen ramp, 's zomers ben ik veel weg met de boot of ik zit lekker buiten, het dak is lastiger.
................
Alvast bedankt, Hans

Kan je ook wat aan doen Hans. Zonnepanelen. Ik heb ze al een tijd op mijn dak en het is echt minder warm in de zomer. Is een prima isolatie.  :)
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toch maar naar zolder
Hoi Cees,
Omdat er vast wel eens iets mis gaat in het schaduwstation en dan meestal niet aan de voorkant  :D.
Ik kan nu onder de plaat door naar de achterkant en daar is weer een open ruimte om je hoofd en armen ' door te steken' en eventueel de zaak weer op de rails te zetten.
Maar als je overal van de voorkant bij zou kunnen hoeft dat natuurlijk niet.
Re: Toch maar naar zolder
Beste Gertjan,

En hoe diep is dat schaduwstation dan wel? Meer dan 80 cm ?
Mijn schaduwstations zijn 70 cm diep/breed. Daarop liggen 10 (!) parallel-sporen.
Het "pakt zo lekker weg" vanaf de voorkant !

Cees
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Toch maar naar zolder
Inmiddels staan alle tafels, foto moet ik nog maken.
De baan ligt op 80 cm hoogte, beide keerlussen komen daarmee op 70 cm gemeten vanaf de vloer.
De keerlussen worden open gezaagd, daar kan ik bij calamiteiten dan vanuit het midden bij.
Ik heb, om doorzakken van het mdf te voorkomen, er een rand van 10 cm kops onder gemaakt.
Ik moet nog kijken hoe dit gaat, het houdt de keerlussen mooi uit het zicht maar misschien frees ik er nog wel sleuven in om toezicht te hebben.
Het railplan heb ik inmiddels gemaakt en de rails in huis, vandaag ga ik alles uitleggen. Ik mis nog 2 wissels, die gaan mij de mogelijkheid geven om onder de tafel van de ene keerlus naar de andere te rijden via de, in de kerst vakantie gekregen, m rails.

Tot zover, Hans
Re: Toch maar naar zolder
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Toch maar naar zolder
@ Hans; eigenlijk vervuil ik je topic een beetje, maar nog even een reactie op de vraag van Cees.

@ Cees : nee denk niet dat mijn schaduwstation meer dan 70 cm is; bovendien komt het station diagonaal. Maar de bereikbaarheid heeft ook veel te maken met de hoogte (hoeveel ruimte is er tussen 2 lagen). Bij eerdere banen was dat bij mij altijd 10 cm en dan pak je niet heel ver naar achteren is mijn ervaring, zeker niet als er een aantal treinen voor staan. Dit is ook mooi te zien op de eerste foto's van Marklin16 (nieuw topic, net geplaatst) ; daar kom je nauwelijks met je arm tussen als je achteraan moet zijn.
Daarom heb ik nu door schade en schande gekozen voor 20 cm verschil en het liefst bereikbaarheid van meerdere zijden.
Maar als je lagen veel verder van elkaar liggen kun je er natuurlijk ook veel makkelijker bij vanaf de voorkant.

groet, Gertjan