Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe baanplan versie 31-12-2015

Gestart door Janvis zondag 06 december 2015, 11:51:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Bij deze ook nog ff een 3D van het plan:

Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Ok, is een keus.

Verplaats dan de linker twee overloopwissels nog meer naar links, naar het rechte stuk. Kun je langere perrons maken. ;)
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Das idd wel een goed idee Ben, ik ga er gelijk ff mee stoeien :-)
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Hierbij de vernieuwde versie:

Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
JW,

Weet je dat er 'slanke'  meegebogen wissels komen? R3/R4. In het zicht zou ik alleen slanke wissels toepassen..... :mrgreen:

En nergens een R1 bocht, of R1 meegebogen wissel.
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Voor de spiralen kom ik niet onder R1 uit omdat ik anders simpelweg niet ga uitkomen met mn ruimte maar daar heb ik ook niet zo veel problemen mee. In het zicht wil ik ze wel vermijden uiteraard en enkel met R3/R4 werken (of ruimer) De linker wisselstraat heb ik inmiddels al veranderd voor 1 met enkel slanke wissels.

Tevens heb ik het idee van Ben (spoorman) nog eens in beraad genomen en er voor gekozen om ook langs het perron treinen enkel rechterspoor te laten rijden. Alleen een goederen trein zal passeren via het onderste spoor en daar is dus bij de vernieuwde wisselstraat rekening mee gehouden. Toch blijft het jammer dat er nog geen engelsman is in de slanke uitvoering.

Hierbij een plaatje waar de nieuwe wisselstraat is te zien:

Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Beste Jan,

De perronsporen kennen nu wel een erg grillig verloop om niet te zeggen weinig realistisch verloop
Naar mijn mening komt dat door twee oorzaken: het gebruik van kruiswissels en wissels en bochten, waarvan de hart op hart afstand niet bij elkaar aansluit (77,5 en 64,3 mm).
Met drie meegebeogen wissels bereik je hetzelfde effect: alle drie sporen zijn van beide zijden bereikbaar (zie de wisselstraat links bij post 37 van dit topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=58472.0)
Wanneer je dan de suggestie van Wijbe volgt om slanke wissels toe te passen en ook nog eens de eerdere suggestie bekijkt om zoveel mogelijk bochten 912, dan kun je aanmerkelijk vloeiender verlopende perronsporen bereiken.
Met het oog op de situering van perrons en station zou ik het middelste spoor en doorrijdspoor gebruiken.

Cees
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Ik raak de draad kwijt JW.
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Hoi Cees,

Wederom bedankt voor je reactie en mee denken. De reden dat ik het onderste spoor als doorrijd spoor had bedacht is omdat ik dan tussen de bovenste twee een breed eiland perron kan maken waar dan aan beide zijden de treinen langs komen. Het onderste spoor komt dan niet langs een perron en daar kan de goederen trein mooi door rijden.

Ik zit er nog steeds aan te denken om (als het zover is) de sporen van het station van flexrail te voorzien en deze gewoon op maat te maken tussen de wissels, dan kan ik ze er vloeiend tussen leggen. Ik ben het namelijk volledig met je eens dat het er nu op sommige plekken hakkerig uit ziet doordat ik wintrack ook stukken rails heb laten berekenen en dan komen er soms wat rare stukken rails tussen te zitten. Maar het gaat me er nu om om voor mezelf een idee te krijgen of mijn wensen een beetje realistisch zijn t.o.v. de beschikbare ruimte.

Grote vraag waar ik nu een beetje mee zit is het volgende: Tussen het station en het paradebaanvak zit 30cm hoogte verschil, zal dat niet een beetje veel zijn of zou een mooie steile rotswant daar ook wel weer mooi zijn?

Heb trouwens de rechter wisselstraat nu ook slank gemaakt, zie plaatje:

Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Citaat van: Spoorman op donderdag 10 december 2015, 11:39:35
Ik raak de draad kwijt JW.

Hoe dat zo Ben?? Jij raadde mij aan om ook in het station rechter spoor aan te houden en dat heb ik nu mee genomen in de wisselstraten.
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Jan,

Suggestie voor de wisselstraat links (kan rechts gespiegeld natuurlijk ook)

Cees
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Hey Cees,

Die slanke mee gebogen wissels heb ik er helemaal niet in staan bij mijn wintrack (8.0) en ken ze ook helemaal niet. Ik las al wel eerder in dit draadje dat ze in de maak waren maar was ze nog nergens tegen gekomen.
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Citaat van: Janvis op donderdag 10 december 2015, 11:46:34
Citaat van: Spoorman op donderdag 10 december 2015, 11:39:35

Ik raak de draad kwijt JW.


Hoe dat zo Ben?? Jij raadde mij aan om ook in het station rechter spoor aan te houden en dat heb ik nu mee genomen in de wisselstraten.


Ja nu wel. Maar niet in het plaatje van 11:07:17 waar ik op reageerde.

Verder heb je nog steeds te veel rijwegen die je niet gaat gebruiken: het engels wissel links kan een enkel wissel worden en de 24712 links boven kan vervallen.
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Hoi Ben,

Er zitten nu geen engelse wissels meer in, die zijn er namelijk niet in de slanke uitvoering, denk dat je op de kruising doelt. Volgens mij zitten er nu geen overbodige mogelijkheden meer in de wisselstraten.
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Je hebt gelijk.
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Jan,

Ik gebruik geen wintrack maar Scarm.
Dat is gratis, up to date en werkt net zo goed/eenvoudig als wintrack.
http://www.scarm.info/index.php?l=nl

Cees
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Heb ff een 3D plaatje geüpload en wil jullie vragen wat jullie van het totaal plaatje vinden, even los van details over het station. Gaat me even om het totaal plaatje van de sporen door het landschap zeg maar. Het paradebaanvak vooraan is enkel met R4 en R5 opgebouwd.

Dat rare stukje recht op het paradevak dat doet wintrack zelf, dat zijn bruggen waar ik een soort waterloop onderdoor wil laten gaan die ook onder de bruggen door gaat van het baanvak er achter (die vanaf het station komt zeg maar). 

Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Omdat jullie opmerkingen over het verloop van de sporen in het station me toch bezig hielden ben ik maar weer ff mee bezig gegaan en het hele station herzien.

Hierbij het nieuwe plan:

Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
JW,

Je hebt prima de ruimte voor een R2 spiraal Een kwestie van de boel goed 'verstoppen'. Een R1 spiraal moet je niet aan willen beginnen.... :(
Re: Denken, denken, denken...... Wat zal ik doen??? Eerste totaal plaatje
Hey Wijbe,

Op dit moment heb ik ook een hele grote R1 spiraal in mn baan maar heb daar nooit problemen ondervonden eerlijk gezegd. Als ik de spiralen op de plek waar ze nu zitten groter ga maken kan ik niet zo mooi aan de zijkant de berg uit komen en dat gaat ten koste van heel eind zichtbaar spoor. Maar ik ga me er nog eens over buigen of ik een andere nette oplossing kan bedenken (uiteraard is ieder idee welkom  ;) )

Ben alweer aan het stoeien geweest met het plan en heb het parade baanvak ook onder handen genomen en de rare slingers er uit gehaald en zoveel mogelijk R9 bogen gebruikt. Ook heb ik een deel van het groene spoor zichtbaar gemaakt zodat je nog meer baan te zien krijgt.

Zie hier versie..... weet ik veel hoe veel  :D

Re: Denken, denken, denken...... Nieuwe baanplan versie heel veel
Hallo allemaal,

Jullie mogen best reageren hoor op mijn baanplan, of het nou positief of negatief is maakt niet uit, ik zal niet bijten  ;) 

Ik heb weer een wijziging doorgevoerd in het plan, het stuk groene spoor heb ik een stukje naar voren gehaald om beter bij het groene schaduwstation te kunnen als het landschap dicht gebouwd is.

Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Hallo Jan,

Je vraagt om commentaar, dus laat ik maar eens reageren. Ik vind het een mooi plan. Als ik kijk naar de wijzigingen in je plan dan zie ik het groene spoor, dat eerst een dubbelsporig traject was nu verworden tot een gesplitst spoor, waarvan één tak langer in beeld blijft. Deze tak wordt steeds in één richting bereden. Ook komt het paradespoor wat in de verdrukking doordat er op twee plaatsen een viaduct van het groene spoor kruist. Persoonlijk vind ik de voorlaatste oplossing beter, maar het is jouw keuze.

Een ander punt, waar ik al even tegenaan hik zijn de wisselstraten van en naar het goederenspoor in het station. Ik begrijp dat je een kruising hebt toegepast. Maar als je het bovenste wissel iets naar links legt en er een gewone wisseloverloop, met daarna weer een wissel naar het goederenspoor toepast, komt het iets minder rommelig over. Eenzelfde soort aansluiting kun je ook aan de rechetrkant maken.

Het zijn maar wat ideeën, hoor. Aan jou de beslissing wat je fraaier vindt.

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Jan,

In vervolg op mijn eerdere reacties en antwoord op je vraag: ik vind dat je erg veel -en onnodig- veel passtukke gebruikt. Dat wordt een kostbare aangelegenheid. Op sommige plaatsen leidt het gebruik van kleine bochtstukken tot onnodig kronkelend verloop van de trajecten. In het middelste stationsspoor liggen direct na de kruising links twee stuks 115 in een s-bocht tegen elkaar. n het groene paradespoor direct na de brug 2 x 206 en in een s0-boch 1 x 207 er tegen aan. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Al met al vind ik dat het zichtbare deel van het railplan een erg rommelig en onlogisch verloop kent.

Cees
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Hey Roel,

Bedankt voor je reactie, wordt zeer gewaardeerd en geeft met het gevoel dat je met me mee denkt helemaal top dus  :thumbup:

Over de je eerste punt van aandacht: Ik het wel met je eens dat die twee viaducten niet de meest charmante oplossing is en dat de voorlaatste oplossing mooier is ben ik ook met je eens. Probleem waar ik een beetje mee zit is de bereikbaarheid van het groene schaduwstation, mocht dat daar eens wat mis gaan dan moet ik er wel goed bij kunnen.

Dan je tweede punt over de wisselstraten, is dit wat je bedoeld?

 
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Citaat van: BR98-10 op vrijdag 11 december 2015, 21:25:03
Jan,

In vervolg op mijn eerdere reacties en antwoord op je vraag: ik vind dat je erg veel -en onnodig- veel passtukke gebruikt. Dat wordt een kostbare aangelegenheid. Op sommige plaatsen leidt het gebruik van kleine bochtstukken tot onnodig kronkelend verloop van de trajecten. In het middelste stationsspoor liggen direct na de kruising links twee stuks 115 in een s-bocht tegen elkaar. n het groene paradespoor direct na de brug 2 x 206 en in een s0-boch 1 x 207 er tegen aan. En zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen. Al met al vind ik dat het zichtbare deel van het railplan een erg rommelig en onlogisch verloop kent.

Cees

Hey Cees,

Het klopt dat er op dit moment nog veel rare/rommelige stukjes in zitten maar die gaan er in het definitieve plan nog uit hoor, gaat me nu ff om te kijken wat er op mijn oppervlakte mogelijk is. Als ik een plan heb wat me helemaal naar de zin is dan gaat het finetunen beginnen zeg maar  :)
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
-Jan:
Je kan bijvoorbeeld de wissels van je station nog verder uit elkaar leggen om langere perrons te maken.
Ga je met een open rasterstructuur werken met spanten of met vaste platen.
Hoeveel tussenruimte ga je aanhouden tussen de verschillende niveaus, het is belangrijk daar nu al een gedacht over te hebben wat dat bepaalt in grote maten je baanontwerp, hoe meer tussenruimte hoe groter de spiralen.
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Jan,

Als je gaat finetunen maak dan tussendoor ook eens een rekensommetje.
Ogenschijnlijk lijkt alles te kloppen maar dat is niet zo
Neem als voorbeeld het buitenste grijze spoor links: dat ligt evenwijdig aan de zijkant en aan de bovenkant. Dat veronderstelt dat in zijn totaliteit sprake is van een hoek van 90 graden maar dat is niet zo: 2 x 530 = 60 graden + 215 = 75 graden minus 207 = 67,5 + 2 x 912 = 91,7 graden.
Verder vraag ik me af waar je je perrons hebt gepland. De ruimte tussen de perronsporen is amper 2,5 cm (hart op hart afstond is 64,3 mm minus de railbedding van 40 mm) en daarvoor ontoereikend.

Cees

Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Hoi Cees

Das idd een goede tip om goed naar de bogen te kijken en hoeveel graden ze zijn, was me al vaker opgevallen dat het niet altijd helemaal goed uitkomt. Zowieso ligt het geheel niet helemaal lekker recht dus zal op den duur de hele zaak nog eens opnieuw moeten gaan opbouwen in wintrack in een nieuw venster.

En dan over de perrons, die afstand is idd veel te klein geworden, dus ook dat moet ik gaan herzien. Hoeveel afstand raad je minimaal aan ?

Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Jan

Ter aanvulling en vereenvoudiging: 2 x 530/430 + 2 x 912 + 1 x 206 = 89,9 graden en dan past het wel. Natuurlijk kunnen tussen de bochten rechte stukken worden geplaatst.
Zelf gebruik ik voor mijn eilandperrons de perrons Baden Baden van Vollmer. Deze zijn erg smal te weten 48 mm. De vrije ruimte tussen de onderzijde van de railbeddingen is 55 tot 60 mm.
Kijk nog maar eens naar mijn eerdere suggestie met slanke boogwissels. De vrije ruimte tussen de sporen komt aardig in die richting.

Cees
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Citaat van: Janvis op vrijdag 11 december 2015, 21:33:07

Dan je tweede punt over de wisselstraten, is dit wat je bedoeld?



Ja, Jan, dat bedoel ik. Het ziet er zo veel natuurlijker uit.

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Tussen de rechtse 712 en 912 hoort nog een passtuk 071 te zitten, tenzij je -net als ik doe- 912 zelf afschuint en passend maakt.
Dat passtukje ook invoegen in het bovenste spoor om gelijk te blijven.

Cees
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Getoonde plaatje was slechts een voorbeeldje om even te kijken of ik de tip van de wissels goed had begrepen  ;)

Maar moet je altijd een 24071 gebruiken achter een slanke wissels? of beter gezegd, gaat een andere stukje rails niet passen?
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Ja en nee.
Wanneer je bereid bent om de zaag en vijl te hanteren om de railbedding af te schuinen en passend te maken (zoals ik doe) is het antwoord: NEE
Wil je dat niet dan is het antwoord: JA

Cees
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Ik ben niet bang om de zaag en de vijl te gaan hanteren, voor mij zijn ze dus niet perse noodzakelijk  :D
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Ben weer met het station bezig geweest, de breedte van het perron varieert nu tussen de 8 en de 10 cm (als ik wintrack mag geloven) ook zijn de wisselstraten veranderd.

Let niet op de afgrijselijke passtukjes constructies maar die heb ik ff snel door wintrack laten berekenen en worden natuurlijk nog veranderd als ik het plan definitief ga maken  ;) Waar ik wel erg benieuwd naar ben is hoe het lijkt als je die 24912 combineert met rechte stukken er tussen. Maar helaas beschik ik nog niet over deze bogen om het even te kunnen gaan proberen maar dat komt nog wel.

Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Ben nog ff met het groene stuk spoor bezig geweest. Zoals Roel al eerder had aangegeven zagen die twee bruggen zo vlak achter elkaar over het rode stuk spoor er niet zo realistisch uit en daar was ik het wel mee eens eerlijk gezegd. Probleem waar ik mee zat was dat ik bang was dat ik problemen ga krijgen met de bereikbaarheid van het groene schaduwstation en wil dus zowieso het groene stuk spoor naar voren hebben zoals in de laatste plannen.
Ik heb er nu voor gekozen om het paradespoor iets in te korten en hem van eerder in de tunnel laten verdwijnen waardoor het er wat realistischer uit zien aan die kant.

Zie hier het 3D plaatje:

Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Jasn,

Wat vindt je van deze suggestie ?

Cees
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Hey Cees,

Dat ziet er super netjes uit, die ga ik absoluut mee nemen. Heel erg bedankt  :thumbup:

Groetjes JW

Edit: Heb het in wintrack ingevoerd maar het perron word dan wel weer heel erg smal, komt namelijk uit op 46mm.
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Omdat ik toch wel erg van de opzet van Cees gecharmeerd ben heb ik op zijn plan ff zitten voort borduren om een wat breder perron te krijgen zonder afbreuk te doen aan de vloeiende sporenloop zoals hij dat heeft gemaakt.

Dit is het geworden, perron breedte zit nu tussen de 8 en de 10 cm tussen de sporen.

Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Kom er net achter dat mn wisselstraten niet kloppen  8)
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Dit is het nu geworden:

Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Hallo Jan,

Zo is het uiteindelijk een heel fraai ontwerp geworden, passend bij je uitgangspunten en ook een heel natuurlijke uitstraling.  :D
En nu gaan bouwen!

Groeten,
Roel
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Citaat van: RoelMarklin op zaterdag 12 december 2015, 20:14:51
Hallo Jan,

Zo is het uiteindelijk een heel fraai ontwerp geworden, passend bij je uitgangspunten en ook een heel natuurlijke uitstraling.  :D
En nu gaan bouwen!

Groeten,
Roel

Eerst slopen Roel  :D Met mijn huidige baan ben ik wat te hard van stapel gelopen en heb de zolder niet goed afgewerkt voordat ik ben begonnen met de huidige baan. Dus als de huidige baan is afgebroken ga ik eerst de hele zolder netjes afwerken, laminaat leggen, schilderen en meer van dat soort dingen. En dan ergens volgend winter lekker rustig beginnen met de baan, heb er nu al zin in  :D
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
-Jan:
Ik vind je perron nu stukken beter,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Hoi Jan,

Het zijn nu mooi lopende sporen geworden, zeer realistisch genoeg.
Geen plotselinge kronkels meer.

Groeten,
Ton.
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Nog even een reactie n.a.v. post 71, daar geeft Roel aan dat de enkele stukken spoor in het groen slechts in 1 richting worden bereden en dat klopt ook. Maar het zou natuurlijk mooier zijn als ze in beide richtingen bereden zouden worden, dat ziet er wel zo realistisch uit want daarmee wek je de indruk dat beide spore naar verschillende bestemmingen gaan.

Daarom ben ik eens wat verder aan het denken geweest en had het idee om in de groene spiraal twee overloopwissels op de te nemen, er zitten namelijk 2 rechte 24188 stukken tussen dus daar past perfect een overloop tussen met 2 keer een 24612 of 24611. Zouden jullie dat een goed idee vinden om op die manier er voor te zorgen dat de beide enkele stukken groen spoor in beide richtingen bereden worden?
Re: Nieuwe baanplan versie heel veel
Hallo iedereen,

De afgelopen dagen weer veel wezen stoeien met wintrack, de opmerking van Wijbe om de R1 bochten te meiden hield me toch bezig en ben daar dus mee aan de slag gegaan en ben ze nu allemaal kwijt in het plan, de spiralen bestaan nu enkel uit R2 en R3.
Tevens heb ik de schaduwstations aangepakt en meer opstelsporen kunnen creëren waardoor ik nu twee keer 5 sporen tot mn beschikking heb. Ook het spoor dat verborgen naar het rode schaduwstation gaat heb ik naar voren gehaald zodat hij onder het paradespoor langs loopt met als gevolg dat het groene schaduwstation beter bereikbaar zal zijn vanaf de onderzijde.

Dan het groene paradespoor, daar werd op gegeven moment aangehaald dat het gedeelte wat ik langer in zicht hield ten alle tijde maar in één richting bereden zal worden en dat is niet zo heel erg realistisch. Daarom heb ook dat deel veranderd en het gedeelte als dubbelspoor gemaakt. Dat gaf ook meteen een leuke bijkomstigheid dat het groene schaduw station flink uitgebreid kon worden en van 3 naar 5 sporen is gegroeid.

Dan maar over naar de plaatjes, dat vinden jullie toch veel mooier dan die lappen tekst  :D



En een 3D plaatje van het geheel



Groeten JW
Re: Nieuwe baanplan versie 31-12-2015
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Nieuwe baanplan versie 31-12-2015
Zo zie je maar, een goed plan heeft een gedegen voorbereiding nodig.
De tip die ik er uit kon "vissen" voor mezelf was het exporteren naar jpeg in Wintrack, waarvoor dank aan Hero (Robin)
Fijne jaarwisseling en sucsez verder in het nieuwe jaar.
Re: Nieuwe baanplan versie 31-12-2015
Hallo JW,

Ik zat naar je afmetingen te kijken en ik herinnnerde me een baanplan waar ik ook naar heb zitten kijken. http://www.schneiderx.de/wintrack/plaene/mae_h0c.html

misschien iets voor jou??

Alvast een fijne jaarwisseling.

Gr. Dirk de Boer