Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mijn eerste stappen met krijt

Gestart door topslob zondag 06 december 2015, 11:35:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste stappen met krijt
Na veel te hebben gelezen, video's gekeken en vooral veel km's gemaakt om aan de juiste krijtjes (Rembrandt soft pastel) te komen ben ik begonnen met weatheren.
Het viel mij eigenlijk niet tegen, het is leuk werk en voorlopig kan ik nog steeds een stap terug als het resultaat niet bevalt. Het resultaat is in ieder geval al beter dan dat het was "af fabriek".

Waar loop ik tegen aan:
Koppelingen en wielen verwijderen is niet moeilijk, terug plaatsen zonder mijn "kunstobject" te ruïneren viel me tegen.
Ik had het krijt poeder op het schuurpapier (korrel 600 waterproof) laten liggen omdat ik dat makkelijk vind met mengen, de kwast was echter al snel een stukje korter. Hoe doen jullie dat?
Ik heb het idee dat ik alles te veel doe. Als ik de foto's terug kijk denk ik "het mag minder". Daarom post ik 2 foto's mee en hoop dat jullie opbouwend commentaar hebben.
De stap om alles met haarlak te fixeren heb ik voorlopig nog niet gemaakt, eerst wil ik meer leren en alles kunnen verwijderen.

Groet, Hans








Re: Mijn eerste stappen met krijt
-Hans:
Ik ben ook een leek op dit gebied maar voor mij ziet het er al heel goed uit,   :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mijn eerste stappen met krijt
Ik gebruik Talens Rembrandt Carré pastelkrijt.
Is wat minder "poederachtig" en hecht goed op met matte lak voorbehandelde ondergrond ===> klik
Re: Mijn eerste stappen met krijt
Ik ben niet echt handig met spuit lak, kan de voorbehandeling ook bijv. met Humbrol blank matt, en dan gekwast? Daar heb ik prima ervaring mee voor het weg poetsen van al te glimmende plastic glans.
En, wat gebruik jij als fixeer laag, ook spuit lak of iets anders?
Re: Mijn eerste stappen met krijt
Afhankelijk van het model gebruik ik de spuitbus of de kwast met Humbrol Matt Cote.
Als ik meer tijd kwijt ben met het afplakken, gebruik ik de kwast... ;)
Hier een link naar mijn werkwijze ===> klik
Re: Mijn eerste stappen met krijt
hoi,

Citaat van: topslob op zondag 06 december 2015, 11:35:49
Ik heb het idee dat ik alles te veel doe. Als ik de foto's terug kijk denk ik "het mag minder".

Kijk goed naar foto's van het voorbeeld. :) Zoek via internet en bladen naar foto's van je wagon. Gebruik die om een realistische vervuiling en veroudering te maken.

Een kleine tip: net als met gras leggen met de grassmaster: Opbouwen in laagjes... Je kan eens kijkje nemen in dit draadje: Weatheren van materieel. Hij heeft ook een demo geven op eurospoor. Hij staat met zijn nieuwe baan op OntraXS. Je kan hem zo aanspreken. Ziet er misschien een beetje gevaarlijk uit maar hij bijt tot nu toe niet....  :D

Succes!

Groet Ronald.
Re: Mijn eerste stappen met krijt
Dank voor de linkjes, die had ik nog niet gezien.
Ik heb bij het bewerken van het houtwerk meer gekeken naar de lading die er in ligt en getracht die kleur te benaderen.

Groet, Hans
Re: Mijn eerste stappen met krijt
Hans, dat ziet er in mijn leken ogen er prima uit. Je bent in ieder geval lekker op weg en met de tips KUN je wel weer verder ook en nog mooier resultaat te bereiken.
Re: Mijn eerste stappen met krijt, een stapje verder
Gisteren maar eens pigment poeder besteld, de pastelkrijtjes gaan op zich goed maar ik denk dat pigment poeder mij meer mogelijkheden biedt.
Deze set besteld

Volgende week zal het wel binnen zijn en kan ik verder met de goederen overslag waar ik nu aan werk. Jullie lezen het wel.

Groet Hans
Re: Mijn eerste stappen met krijt
Kan voor het weatheren met pastel eigenlijk alleen maar Panpastel adviseren..

http://www.panpastel.com/
Re: Mijn eerste stappen met krijt
 @citaat Ik blijf bij mijn favoriet ===> klik