Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digitale besturing en analoge wissels

Gestart door ruudje.s zondag 06 december 2015, 10:04:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale besturing en analoge wissels
Hallo

Korte tijd geleden hebben we de m-rails op onze baan volledig vervangen door k-rails.

De besturing van de modellen gebeurde al voor de ombouw met de CS2 en de daaraan gekoppelde 6021, terwijl we de wissels graag analoog willen blijven aansturen. Dit gebeurt momenteel met de standaard Märklin schakeldoosjes 7072, voor sommige wisselstraten bovendien met enkele relais 7245.

Gisteren hebben we, als laatste stap van de ombouw, de uitgebouwde m-wissels één-voor-één losgesoldeerd en vervangen door de k-wissels. Aan de bekabeling is er dus vrijwel niets veranderd. Bij het testrijden bleek echter dat een groot deel van de locs een eigen leven ging  lijden. Sommigen reden  niet, andere schoten er oncontroleerbaar vandoor. Ook de licht- en geluidsfunctie's deden niet wat ze moesten doen. De gele voedingskabel van de wissels en de bruine massakabel van de schakeldoosjes zijn aangesloten op een aparte, losstaande  analoog-trafo 6647, terwijl de rijstroom wordt geleverd  door meerdere boosters 6017 en bijbehorende digitaal-trafo's. Met de m-rails hebben we in deze configuratie nooit eerder problemen gekend, maar nu klopt er blijkbaar iets niet.

De wisselvoeding loskoppelen van de trafo lost de rijproblemen op, maar dan kunnen we de wissels niet langer op afstand bedienen.

Wie kan helpen???
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Hoi Ruud,
Wat bedoel je met het loskoppelen van de trafo?
Hangt de massa van de wisseltrafo aan de massa van je boosters?
Ik heb zelf geen K rail, maar vind het een vreemd probleem
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Het meest waarschijnlijk is dat er ergens toch een draadje verkeerd zit. Meest voorkomend is bij het blokje waarmee je de wissels  omzet. Maar om er wat dieper in te kunnen duiken, een aantal vraagjes:

Welke k-wissels gebruik je standaard (oud, met vaste wisselaandrijving) of standaard (nieuw, met losse wisselaandrijving), of slanke wissels (altijd met losse aandrijving)?
Met of zonder wissellantaarn?
Heb je het probleem alleen bij wissels of ook bij kruiswissels of  driewegwissels?
Doet het probleem met de loks zich alleen voor op het moment dat je een wissel schakelt, of meteen vanaf het eerste moment dat ze op de baan staan?
Gebruik je k-schakelrails om wissels door de loks op afstand  te bedienen?

Re: Digitale besturing en analoge wissels
Hallo, bedankt  voor  jullie  antwoord!

Leeeke, nadat ik de gele kabel van de analoge trafo had losgemaakt, was alles in orde. Den massa doorverbinden heb ik ergens gelezen maar nog niet geprobeerd, ik wist in eerste instantie niet of dat verstandig was. Ik ga het meteen uittesten!

Jan, al m'n wissels totnutoe zijn 2100 met lantaarns. De 2200'en liggen klaar maar die wil ik binnenkort gebruiken voor een uitbreiding. Engelse wissels en driewegwissels heb ik (nog) niet in gebruik,  alleen een paar boogwissels. Het probleem doet zich doorlopend voor.

Mvg. Ruud
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Weet je zeker dat er nergens spanning van je wisselstroom trafo op je baan staat? Trek even de stekker van die trafo eruit en test dan nog eens.
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Oeps je was me voor haha
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Hallo allemaal!

Ik heb ondertussen de massa van de analoge en de digitale trafo verbonden, alles functioneert nu naar  behoren.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Ruud
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Digitale besturing en analoge wissels
 :thumbup:
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Re: Digitale besturing en analoge wissels
hallo,

bezig met opbouw nieuwe baan, rijdt al jaren op M rails van tante M, de wissels wil ik analoog via de blauwe kastjes blijven schakelen, rijden digitaal met enkel digitale locomotieven, geen blokken of stopsecties/seinen momenteel

ringleiding is gemaakt met om de 1 à 2 meter spoor een aansluitrail die aantakt op ringleiding kwestie van stroom goed te verdelen

sturing is nu met MS2 zonder booster, maar weldra komt mijn bestelde CS3 eraan

nu de gele draden van wissels gaan verzameld via 7209 naar 1 of 2 transfo's 6647 de grijze (zeker niet meer de lichtblauwe of donderblauwe ) plus 1 bruine draad loopt van transfo 32VA naar blauwe schakelkastjes

nu wissel zet om wissellantaarn lampje brandt niet ... 2 mogelijkheden : blijkbaar moet er een bruine draad vanaf MS2 / CS3 naar transfo gaan of is dit helemaal fout ? of lampje werkt niet maar hoe kan je deze lampjes testen als ik enkel maar transfo's 32VA heb kan je dat testen met gele draad vanaf transfo op onderkant lampje lijkt me te hoge spanning ...

graag jullie advies hierin

groeten, Erwin
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Erwin,

De lampjes zijn 16V AC en kunnen gerust direct op de trafo getest worden.
Het lijkt alsof het lampje geen massa krijgt.
Hoe is de massa van de trafo aangesloten?
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Ik denk dat je daar al het antwoord al geeft Ad. De rails zijn aangesloten op de MS2 en de schakeldraden van de wissel op een andere transformator om de nog analoog te schakelen. Het lampje krijgt een spanning van de gele draad via de losse transformator maar de massa zit verbonden in de wissel aan de metalen rail bedding. Deze zit alleen aangesloten op de MS2 en niet de transformator, wat je nu moet doen is de bruine draad van de transformator verbinden met de draad welke aan de rail bedding vast zit. Hierdoor sluit je het circuit en gaat je wissel lantaarn branden. Je verbind hierdoor 2 circuits met elkaar, dit kan geen kwaad mits je de verbinding maar aan 1 kant maakt. Maak te sluiting tussen de andere fase hierna, dan gaat je centrale dit niet leuk vinden en gaat naar alle waarschijnlijkheid kapot. De andere optie is om in de wissel lantaarn de massa te isoleren en dan een losse massa via een draadje naar de transformator te maken. Makkelijker lijkt me dan op de verbinding tussen het lampje en de wisselspoel los te halen en deze op de pukko's (middengeleider) aan te sluiten. Op deze manier brand deze via de centrale maar dat verbruikt hierdoor ook stroom van de centrale.
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Citaat van: ErwinLamens op donderdag 11 juli 2019, 12:20:58
hallo,

bezig met opbouw nieuwe baan, rijdt al jaren op M rails van tante M, de wissels wil ik analoog via de blauwe kastjes blijven schakelen, rijden digitaal met enkel digitale locomotieven, geen blokken of stopsecties/seinen momenteel

ringleiding is gemaakt met om de 1 à 2 meter spoor een aansluitrail die aantakt op ringleiding kwestie van stroom goed te verdelen

sturing is nu met MS2 zonder booster, maar weldra komt mijn bestelde CS3 eraan

nu de gele draden van wissels gaan verzameld via 7209 naar 1 of 2 transfo's 6647 de grijze (zeker niet meer de lichtblauwe of donderblauwe ) plus 1 bruine draad loopt van transfo 32VA naar blauwe schakelkastjes

nu wissel zet om wissellantaarn lampje brandt niet ... 2 mogelijkheden : blijkbaar moet er een bruine draad vanaf MS2 / CS3 naar transfo gaan of is dit helemaal fout ? of lampje werkt niet maar hoe kan je deze lampjes testen als ik enkel maar transfo's 32VA heb kan je dat testen met gele draad vanaf transfo op onderkant lampje lijkt me te hoge spanning ...

graag jullie advies hierin

groeten, Erwin

In bericht zes staat je antwoord. Ik heb ook mrails en bedien de wissels ook handmatig maar rij sinds 2005 met een cs1 en later cs2 en daarvoor een 6021 vanaf 1999.
Re: Digitale besturing en analoge wissels
aldus de bruine van 6647 transfo wit naar bruine van Mobile station allez de 60113 (marklin digital aansluitbox) ?

vroeger deed ik dit via verdeelplaat waarop alle rode en bruine samen kwamen  :)

Erwin
Re: Digitale besturing en analoge wissels
hoi iedereen,

hierbij tekening van schema aansluiting tussen voeding wissels (analoog) en digitale deel (enkel rijstroom) zoals het momenteel in mijn hobbykamer is aangesloten, ik hoop dat dit perfect kan  ;)

G = geel
B = bruin (massa)
R = rood (rijstroom)

MS2 = mobile station Märklin 60653

60113 = digitale aansluitbox

VDV = verdeelplaat Viesmann

electrische groeten,

Erwin
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitale besturing en analoge wissels
Erwin,
Het door jou genoemde gele draden via een koppelstuk verbinden met twee trafo s zou ik niet doen. Massa is overal doorverbonden, als je twee gele draden ook met elkaar verbind heb je kans op een blindstroompje tussen deze twee trafo s. Beter is om een groepje geel met elkaar door een trafo voeden, een tweede groepje geel met elkaar door de tweede trafo voeden. Hierbij voed iedere trafo bv. 10 wissels.
De wissel met lamp kun je zien als twee kringen, geel naar lamp, via massa retour. Geel naar beide magneetspoelen, deze verbinding is in het wissel gemaakt, waarbij via het schakelkastje en het indrukken van de rode of groene knop een spoel een kring maakt. Ingedrukt houden van de knop betekent dat een spoel flink heet wordt.
Trek je nu twee gele draden naar het wissel , en de verbinding in het wissel verbreken, waarvan er voor de spoelen is en een voor het lampje geeft als resultaat dat het lampje constant brand en niet bij activering wissel flauwer gaat branden.
Cees