Tks Marc, eigenlijk had ik het dus toch goed gelezen.
Aan de ene kant wil men de "verzamelaar" bedienen, tsja daar horen dan ook de gevolgen bij dat een "verzamelstuk" van hand tot hand gaat, de door Sieber verfoeide 2e handsmarkt.
Natuurlijk is modelspoor anno 2016 een moeilijke markt: merkentrouw volgens de klassieke tegenstellingen bestaat al lang niet meer.
Er is een stortvloed van modellen met al hun varianten en de meeste klanten zullen dit niet willen en kunnen bekostigen.
Op dit forum kom ik maar weinig echte verzamelaars tegen, één kennen we heel goed dat is Steventrain, met zijn overigens schitterende collectie.
Maar dat is ons niet allemaal gegeven. En dus voor Märklin maar een laag percentage van de klanten.
Persoonlijk ben ik bang dat men de "midrange" vergeet. Sorry voor deze term, ik bedoel er mee de modellen
tussen Start en supergedetailleerde modellen aan het topsegment, zeg maar alles boven 350 Euro.
Als ik opnieuw zou starten, wil ik een goed gedetailleerd model met naar keuze: verschillende motoren, decoders en bijbehorende functies.
Dan heb je zelf de beslissing welke toeters en bellen je op het model wil.
Dan maak ik het zo duur als ik zelf wil en niet zoals de fabrikant dat wil. Dat mis ik nog wel eens bij Märklin anno nu.
En velen met mij... er wordt al jaren goed op ingespeeld door Piko, Roco, en vele anderen.
Nog een voorbeeld hiervan zijn de toebehoren zoals seinen en bovenleiding.
Natuurlijk zijn die nieuwe seinen mooi maar ze zijn ook duur. Het alternatief: één of 2 Hobby/Startup-lichtseinen en dat is het dan ook.
Idem voor de bovenleiding.
Durf er dan een goedkopere serie onder te zetten, nu gaan fabrikanten zoals Brawa en Viessmann met die omzet aan de haal.
Lever desnoods weer moelijk verkrijgbare stukjes M-rail, kunnen ze nog wat op verdienen ook.
Voor de rest natuurlijk helemaal eens met Hans V200.0 hieronder...
En in reactie op laatste posting Ben: Het is haast beledigend naar je afnemers(handelaren) en klanten toe.
"Gij zult geen 2e hands verkopen aan die koopjesjagers die ons kapot maken"
Een echte autoliefhebber heeft een gloednieuwe Volvo en een klassieke 2e hands. (Merk zo maar willekeurig gekozen...
)
Of krijgt die over een poosje een brief van Volvo dat hij het merk kapot maakt...