Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

MFX gebruiken in Itrain

Gestart door Omzo woensdag 02 december 2015, 21:52:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX gebruiken in Itrain
Als beginner en gebaseerd op de enthousiaste verhalen van Leeeke heb ik dezelfde stap gemaakt en CC-schnitte i.c.m. Itrain via de MS2 startset ingericht. De eerste resultaten waren zeer positief en de test loc kreeg is snel aan het rijden. Bij deze simpele loc heb ik twee functies tw licht op f0 en dat  dat werkt, de vertraging ( slak symbool) op f6 niet.
Het grotere probleem zit nu in de aanmelding van een MFX loc. Ik begrijp het niet helemaal hoe dat nu zit met de meerdere adressen en de diverse verschillende functies. Om de loc te programmeren heb ik eerst geprobeerd het adres over te nemen wat ik op mijn MS2 kan zien ( 16) maar dat werkt niet. Na wat zoeken ben ik op de truc gekomen om  de loc in Itrain  "open" te zetten en met de MS2 de loc vooruit en weer achteruit te schakelen. Het gevolg is dat er op adres 1029 komt te staan .Adres 2 , 3, en 4 blijven leeg maar bij de functies  komt een lijstje te staan van verschillende functies ( niet allemaal passend bij mijn loc).
Via Itrain rijden dan gaat dat nog steeds niet en ook de functies werken niet.   Via de MS2 is er geen probleem.  Ik heb ook geprobeerd alles te verwijderen en de mfx opnieuw te laten aanmelden maar allemaal geen succes.  Wie heeft advies  , Leeeke ?
Groet

Martin
Re: MFX gebruiken in Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MFX gebruiken in Itrain
Hoi Martin,

IAllereerst moet je ff je mfx settings bekijken bij instellingen.

bij mij stond hij in het begin altijd op 5

Zorg dat je loc is aangemeld op je MS2 en correct functioneerd.
Probeer daarna eerst eens de loc aan te melden in iTrain en CC-Schnitte zonder dat de MS2 erin zit (stekker eruit als de spanning er niet op staat!). Ik gebruik tegenwoordig de MS2 zelf helemaal niet meer. Bij mij wordt dan automatisch de MFX loc herkent en wordt er automatisch een loc toegevoegd. Als het goed is kun je dan rijden. Functies moet je in iTrain zelf toevoegen (bij mij tenminste). Ik heb bij geen enkele Mfx loc dat de functies automatisch in iTrain worden herkend (Barry misschien?)

Als je dan toch met je MS2 erbij wilt rijden, moet je (met de spanning eraf) deze er daarna weer bij steken.
Vervolgens open je de eerder automatisch aangemaakte loc in iTrain en haal je het adres weg maar laat de cursor in dat veld staan


Vervolgens selecteer je de loc op je MS2 en wissel je een keer van rijrichting. Dan wordt in iTrain het adres vanuit de MS-2 overgenomen en zou alles moeten functioneren.

Ik gebruik tegenwoordig de MS2 niet meer, omdat dat met veel meer locs niet handig is. Ik heb in het verleden eigenlijk nooit problemen gehad met MS2 en CC-schnitte in combinatie.

Wat Functie van een normale loc betreft (welke decoder??).... Weet je zeker dat het slak symbool op F6 zit?
Normaliter bij standaard decoders zover ik weet altijd op F4. Op je ms2 tel je beginnend bij links boven (F0) naar links beneden (F3) rechtsboven (F4) rechtsonder (F7) en met shift ingedrukt F8 etc....

Ik heb tot op heden nog nooit problemen gehoord van anderen met het aanmelden van mfx locs in iTrain.
Ik heb er zelf een stuk of 6, en dit gaat altijd goed. Het 2e adres gebruik ik niet, omdat dit niet nodig is bij mfx.
Als je nog vragen hebt hoor ik het wel. Succes!
Re: MFX gebruiken in Itrain
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: MFX gebruiken in Itrain
Wat is dit forum toch en handig naslag werk.
Ik liep er al een paar weken tegenaan, dat ik een omgebouwde Märklin E151 loc met MFX niet aangemeld kreeg in iTrain, terwijl hij het op mijn MS2 wel deed.

Gelukkig werkte de tip van hierboven afdoende en rijdt de loc nu perfect.

Dank voor de Tip Leo..
Re: MFX gebruiken in Itrain
Aliebengalie
gast

Re: MFX gebruiken in Itrain
Het is misschien wel nodig om ev bij mfx met sound deze van meer adressen te voorzien , om alle sounds ook daadwerkelijk te kunnen gebruiken in iTrain.
Zoals Sander met mijn NS loc heeft moeten doen , ik weet dit niet 100 procent zeker uiteraard daar ik met een IB en iTrain rij.
Maar krijg je de geluids functie's niet allemaal aan de praat op 1 adres , dan weet je dat er nog wat adressen moeten worden aangemaakt. (dit is bij mij gedaan met een CS door Sander).

Mvg: Alex
Re: MFX gebruiken in Itrain
Da's even schrikken, doe ik het dan te simpel?

Ik gebruik de MS2 als handregelaar voor een rangeerloc, terwijl de overige locs door iTrain worden bestuurd. Alle locs hebben MFX-decoders en gebruiken alleen het ene adres dat iTrain heeft toegewezen, dus niet omgezet naar het MS2-adres. Ook een BR64 met een stuk of 10 functies, die ik overigens wel eenmalig met de hand heb moeten toevoegen, werkt volledig voor zover ik weet.

Ik zit nu wel te twijfelen of ik niet bepaalde mogelijkheden onbenut laat...  :?
Re: MFX gebruiken in Itrain
Alex rijdt Motorola via z'n Intellibox en jij rijdt MFX via je MS2. Daar zit het verschil.

Met groet,
Ben.
Re: MFX gebruiken in Itrain
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: MFX gebruiken in Itrain
Precies. IB kent geen mfx en dus ook minder functies standaard Motorola.
Dit valt wel weer op te lossen maar dat is voor ons niet nodig.
De functies die op je MS2 zitten kun je 1 op 1 overnemen in iTrain. Vergeet ook de functies 8 t/m 15 niet onder de shift toets.
Re: MFX gebruiken in Itrain
Oké bedankt, ook voor de tips!

Ik moet opeens weer denken aan wat de verkoper van de MS2 zei toen ik hem vroeg naar de beperkingen van de MS2 in combinatie met automatisering (vooralsnog een testbaan, duurt nog wel even): ´De enige beperking is je eigen fantasie´. Is vooralsnog waar gebleken...
Re: MFX gebruiken in Itrain
Dat zeggen verkopers altijd als ze een antwoord op een vraag niet weten. ;)
Re: MFX gebruiken in Itrain
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: MFX gebruiken in Itrain
Hoe lang is er gezegd dat je met een ms2 niet via de pc kunt rijden ;)