Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Start Project "Station Groningen en omgeving"

Gestart door flevoland2012 zondag 03 september 2017, 12:25:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Start Project "Station Groningen en omgeving"
Nu station Groningen een complete metamorfose krijgt, ga ik station Groningen in model bouwen, ik heb o.a. contact opgenomen met de project leiders en krijg nu alle foto's en mogelijk zelfs de bouw tekeningen, helaas alleen van de nieuwe gedeelte, de zuidtak zeg maar, maar dat word ook een van de mooiste gedeeltes met o.a. een busstation en aantal tunnels, ik heb middels enkele foto's en tekeningen gekregen, alleen ze kunnen me niet helpen met de oude stations gebouw van Groningen, misschien dat mensen weten hoe ik eraan kan komen, maar als dat niet lukt wil ik een alternatieve gebouw gebruiken van Faller of een andere fabrikant, weet iemand welke station er dan het dichtst in de buurt komt qwa model?

in Anyrail ben ik al begonnen met het tekenen van de sporenplan van Groningen, ik heb daar een eerste tekening van gekregen.

Verder komt er een overkapping over het station heen, alleen is nog niet duidelijk welke, zijn nog niet over uit.

Station Groningen krijgt 7 sporen en in het echte plan word de sporen van Arriva en de NS gescheiden, en dat ga ik ook doen, de eerste 3 sporen aan de noord kant word 3-rail sporen voor Arriva, alleen de koploper pikt een spoor binnen ivm dat de koploper alleen van marklin is en de andere 4 sporen worden 2-riail sporen voor de NS aangelegd. Groningen krijgt ook een nieuwe opstel station "de Vork" ook deze komt grotendeels in mijn verwerkt, alleen weet ik nog niet hoe.

Ik heb een ruimt van 7 bij 5 links aan de ene kant en 7 bij 4,2 rechts met een raam en diep kan ik tot 3 meter, er zit een CV in het midden van de zolder, maar komt wel goed.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Hi     (flevoland2012)

Lijkt mij interessant worden, ga je volgen.

Groet
Harald
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Hallo Marco en Marieke
(Ik neem even aan dat jullie hier samen gaan doen, gezien het onderschrift.)
Dat wordt een aardig projectie, Maar leuk te lezen dat Spoorwegen een beetje meehelpen.
Deze bouw ga ik maar eens volgen, succes.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
leuk project, ik als Groninger ga dit volgen :thumbup:
groet Robert
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Hallo,

Inderdaad een leuk project. Heb 6 jaar gebruik gemaakt van dit station, dus oude herinneringen.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
ik heb een afbeelding gemaakt van de voorlopige tafel indeling
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Hi Marco,

Wat is nu de tafel, grijs of wit ?

groet
Harald
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
 @citaat
Tafel is grijs, achter de achterste grijze strook kan je nog een strook aan vast maken van 600 lang en 60 diep, maar dan kom je niet aan de achterkant van de tafel.


Edit Frenkievee: citaat van volledige voorgaande bericht weggehaald.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Mooi project,  ook een flinke tafel
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
-Marco:
Kan je eens wat afmetingen bij de tafel zetten, dan krijgen we toch nog een duidelijker beeld,  :thumbup:
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Hi Jørg

Afmetingen staan langs het randje.

groet
Harald
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
 :thumbup:
ff ander brilletje opzetten,  >:-D
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
 :thumbup:
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Nu zelfbouw van de stations gebouw van Groningen zo goed als uitgesloten is zoek ik alternatieven die veel op stationsgebouw van Groningen lijkt, gebouwen van Faller,  Vollmer enz. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Dit gaat iets groot worden, je tafel ziet er althans best groot genoeg uit ??
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving" UPDATE
Ik ben druk bezig met ontwerpen van het sporenplan, is niet makkelijk, maar hier plaats ik de eerste update, de sporen rechts is nog niet helemaal in orde maar dat heeft meer met de marklin k-rails te maken, straks word het grotendeels peco rails en de marklin gedeelte met een strip eronder. De tafel voor de stations gedeelte heb ik nu al moeten uitbreiden naar 1.45 diepte
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Kans bestaat dat project Groningen niet uitvoerbaar is, de diepte van het plan is al 145 cm en dan is het nog niet eens af, er komt nog een busstations aan de voorzijde pal aan het perron, dus totaal kan het wel eens tegen de 175 cm diep worden, dat kan normaal gesproken niet, dan kom je niet meer aan de andere kant van de tafel.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Waarom maak je de tafel niet sterk genoeg zodat je er op kan kruipen? Veel gezien op dit forum. :D

Maar meer serieus: zonder hulpmiddelen is 60cm je reikwijdte als je ook wat aan scenery wilt gaan doen, terug naar de tekentafel dus. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
ik maak de tafel 90 cm hoog, misschien komt er een kruipruimte of ergens een ophaalbrug, moet ik nog over nadenken.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Toch denk ik dat je idee te ambitieus is.  Als je k-rail gaat gebruiken dan zou ik het accent leggen op de flex-rails en de slanke wissels (22.5 cm) gebruiken. Als ik je plan bekijk, dan ben je veel ruimte kwijt aan de wisselstraten. Trouwens, hoe gaat de baan verder voorbij het station. Kies je voor een schaduwstation(s) met keerlus(sen)? 

Perrons, aan beide kanten wisselstraten en nog de aansluiting naar de schaduwstation(s), ik denk dat je al zeer snel aan de 7 meter lengte zit. Trouwens de diepte van de baan is veel te groot. Niet zozeer de hoogte dan wel de reikwijdte van je armen zijn de beperkende factor ook al zou je dit gedeelte van beide kanten kunnen bereiken. Zelf zou ik kiezen voor een vereenvoudigde weergave van het station Groningen met de nadruk op een aantal specifieke kenmerken.

Groetjes,
Rob
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Hoi Marco,

Is spoor Z niet het overwegen waard?
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Ambitieus val wel mee denk ik, maar verder moet ik even bekijken, het is wel zo dat de baan met stationsgedeelte van 2 kanten bereikbaar is, vandaar 90 cm hoog, ik keek nog naar een ophaalbrug als optie, maar die zijn er weinig.
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Heb je al eens gekeken op de website www.stationsweb.nl? Daar staan heel veel (oude) foto's op.

Voor Groningen:
http://www.stationsweb.nl/station.asp?station=groningen

Bij de restauratie aan het begin van deze eeuw is er een boekje uitgebracht over de restauratie maar ook de geschiedenis van dit fraaie station, met ook tekeningen erin. De titel is Groningen Hoofdstation Centraal. Uitgever Regio Project Uitgevers (1999), ISBN 90-5028-136-2

Succes!

Groeten,
Roel
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Zo was ik ook ooit eens van plan om Lage Zwaluwe na te maken... het leek zo simpel, totdat je het gaat uittekenen :)
Re: Start Project "Station Groningen en omgeving"
Marco en Marieke,

Petra en Eric worstelen met hetzelfde probleem. Puur toeval natuurlijk maar misschien hebben jullie er iets aan. ;)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75259.0.html

Gr, Ben.