Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zolderbaan Kevin

Gestart door kevinpijls donderdag 03 december 2015, 10:51:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Zolderbaan Kevin
Hallo Allen,

Hierbij een 1e opzet van een baanplan betreffende mijn zolderbaan :) Het wordt een L-vormige baan.. Bij de afmeting van de baan, ben ik niet superstrak gebonden, maar heb ik iets speling, afhankelijk van hoe het baanplan uitkomt binnen deze marge.

Langste zijde: 3.00 / 3.50 M
Korte zijde: 2.00 / 2.50 M

De gehele baan wordt gebouwd op een breedte van max. 1.30 M & komt op wielen zodat ik er overal bij kan.

Wat ik graag zou willen zien is:

1. Een " modern " station met de mogelijkheid om door te kunnen rijden met " internationale treinen " zoals bijv. de ICE.
2. Een goederenspoor voor de aan/afvoer van container bij de terminal.
3. Het scenery wordt voornamelijk bekleed met een stadsomgeving & commerciële gebouwen.
3. Daarnaast wil ik graag gebruik gaan maken van het Car system.

Verder rijdt ik met alles wat ik mooi vindt, dus heb ik geen " specifiek " thema omtrent mijn rijdend materieel.

Al jullie tips/tricks, opmerkingen, verbeteringen etc etc zijn WELKOM!  :)

Grtz Kevin

Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Helemaal geen gek ontwerp toch!
Paar vraagjes:
- Je gaat rechts rijden? Want als je links rijdt en je komt vanuit de tunnels aan de linkerkant van je plan naar je station, kan je niet op de onderste 2 sporen komen.
Op zich geen probleem, als je maar rechts rijdt.
- Wat zijn je plannen voor de blauwe klimspiraal?
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Hey Simon,

bedankt voor je reactie!

1. Betreffende de uitgang van de tunnels. Hier ben ik nog aan het stoeien met bochtwissels, zodat dit toch mogelijk is. Helaas gaat me dat nog niet zo goed af :) Het komt niet helemaal uit, of is dit te verwaarlozen in de praktijk?

2. De klimspiraal gaat naar het grote schaduwstation, dit komt onder het oranje " schaduwstation " / doorrijstation te liggen.. op ong 30 CM.

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Bedenk even of je straks goed achter op je baan kan komen, 130 cm is redelijk breed of je moet
een  armlengte hebben van 130 cm ?
Het gaat vaak mis op een baan op plekken  waar je moeilijk bij kan komen  :D

Suc6 verder met de bouw,

Gr. Jan
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Hey Jan,

Sorry vergeten te vermelden.. De volledige baan komt op wielen!  :thumbup:

Zo even boven erbij vermeld..

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Probeer het eens met een stukje 077 tussen de gebogen wissels.
Dat stukje stemt overeen met de hart op hart afstand tussen de cirkels 230 en 330

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin, een goed begin zo te zien. Dit gaat wel wat worden. Ik zou je gele schaduwstation aanpassen. Je wilt ook met lange treinen rijden, en dan heb je ook langere opstelsporen in het schaduwstation nodig. Nu heb je 3 verschillende lengtes. Je kunt de wisselstraat al in de bocht beginnen, door toepassing van bochtwissels. Het voordeel is dat je lengte van de sporen langer worden en die S-bochten zijn weg, wat ontsporing tegengaat, vooral met langere rijtuigen. Je zou zelfs nog meer opstelsporen kunnen creëren, Succes. :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Zo past/klopt het wel.

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Citaat van: kevinpijls op donderdag 03 december 2015, 10:51:39
Al jullie tips/tricks, opmerkingen, verbeteringen etc etc zijn WELKOM!  :)




Of je nu links of rechts rijd, het doodlopend spoor in het station zorgt voor de noodzaak van een wissel (aan de rechterzijde) van de binnenboog naar de buitenboog in de richting van het station. Rijd je links, kun je het doodlopend spoor in het station niet bereiken. Rijd je rechts kom je wel op het doodlopend spoor, maar moet je tegen de richting in naar het schaduwstation.
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Als je het toch over dat doodlopende spoor hebt, waar is het uberhäubt voor?
Ik zou er anders n extra perronspoor van maken, die aan t einde gewoon weer aansluit op de baan...
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Hi,

bedankt voor jullie feedback..!

@ Cees -> ik heb het aangepast, maar het past nog steeds niet, of kan dit aan Scarm liggen?

@ Simon -> ik heb het doodlopende spoor nu gekoppeld.. ( voor zover het past  :) )

@ Chimeara -> Je hebt ind gelijk.. Echter lukt het me nog niet om aan de rechterzijde ook bochtwissels te plaatsen.. Om de 1 of andere reden kom ik niet goed uit.. Maar ik blijf stoeien :)

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,

Wat ik zou doen, is even je hele station weghalen, en dan eerst de sporen links en rechts verbinden. Op dit moment moeten je sporen die rechts je station binnenkomen, aan het einde een stationsspoor zijn opgeschoven naar boven, om in dezelfde volgorde het station weer te kunnen verlaten.

Dus eerst je dubbelspoor tekenen en daarna pas extra sporen toevoegen...

Ps voeg ff je .scarm-bestand toe...
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@ Simon -> Ik ga er eens mee aan de slag! Ik heb het scarm bestand toegevoegd  :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Dit bedoelde ik.

Zie bestand ;)
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Zo past het wel, althans voor 99,9%
Er is nog een kleine afwijking bij het linkse gebogen wissel maar die is zo marginaal dat dit in de praktijk te vrwaarlozen is.

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Nog een kanttekening bij het voorstel en mijn suggestie.
Het is van belang de railverbindingen tussen wissels, kruiswissels etc. en gebogen railstukken goed te laten aansluiten.
Wanneer er zich tussen wissels, bogen etc. rechte stukken zitten is het nagenoeg altijd passend te maken.
Je zult dan wel de zaag er in moeten zetten maar dat gaat vrij eenvoudig, zelfs met het bekende babyzaagje voor ijzer.
Als je dit aandurft kun je ook nog eens aardig wat besparen op de passtukken 064, 077 en 071. Daarvan zijn er redelijk wat in je baan verwerkt.
Voor mijn baan heb ik meer dan veertig railstukken verzaagd en zo ook halve bochten 330 (binnenkort nieuw op de markt) 430, 530 en 912.

Succes met het verdere ontwerp
Cees

Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Hoi,

@ Cees -> bedankt voor je aanpassing. Maar ik twijfel heel erg over die 2 kruisen in de baan bij het station.. Ik heb zelf een beetje lopen knutselen op aanpassing van Simon..

Alleen vraag ik me nu af of ik genoeg ruimte heb voor de perrons aan tussen spoor 1/2 & 3/4. Ik begin dan van onder te tellen :)

Wat vindt je van onderstaand ontwerp Cees?

- Betreft het zagen in de rails.. 0 ervaring mee, maar een poging wagen kan altijd toch :)

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,


Kijk eens naar de oplossing hier voor de linkerkant...
Past officieel net niet, maar wel binnen de foutmarges van scarm dus ik denk dat t wel gaat in t echie.

Wbt perrons: kijk eerst eens even hoe breed dat je ze wilt hebben... In Duitsland zijn er in ieder geval standaard normen voor. Hangt er vanaf of de perrons aan beide kanten worden gebruikt, of je een trap hebt in het midden, enzovoorts. Als je dat weet, dan kan je redelijk eenvoudig met wat passtukjes de buitenste sporen wat verder weg leggen.
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Hey Simon,

Ik heb er zojuist weer wat met liggen spelen.. Ik heb nu dit als resultaat:

2 sporen van 1.65M

2 sporen van 1.20M

Daar ben ik niet heel erg tevreden over eigenlijk... mja langer krijgen wordt lastig denk ik zo...

De buitenste 2 sporen heb ik iets verder van de 2 middelste gelegd ivm eilandperron..

Rood is het station & 3 bushaltes.

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

De ruimte tussen sporen 1/2 en 3/4 voor perrons is inderdaad beperkt en waarschijnlijk niet voldoende.
Tel maar mee: hart op hart afstand tussen de sporen is 77,5 mm. Daar gaat vanaf 2 x halve = een hele rail bedding van 40 mm en dan blijft over 37,5 mm voor de perrons.
De tussenruimte is eenvoudig te vergroten door bij de na de wissels passtukken 04, 071 of 077 in te voegen.
Ik vind het ontwerp van Simon wel wat beter dan dat van je zelf. Wel zou ik daarbij voor een vloeiender verloop en geen s-bocht het wissel rechtsboven (spoor 4) vervangen door een gebogen wissel.
Wanneer het ontwerp van Simon je wat lijkt wil ik wel eens kijken of het passend kan krijgen met grotere ruimte tussen de sporen 1/2 en 3/4

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Je was me voor !

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Zooo, wederom wat aangepast.. Maar ik krijg het niet helemaal goed... :(

Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Als je het scarm bestand bijvoegt, wil ik vanavond wel eens kijken of ik het passend kan krijgen (met eventueel wat zaagwerk in de rechte stukken van de perrons)

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@ Cees, Scarm bestand staat erbij :) Boven de foto :)


Edit Frenkievee: citaat van volledig voorgaand bericht verwijderd
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Goedeavond...

Nog even bezig geweest met het baanplan, aangezien ik niet tevreden was met de lengte van de stationsporen.. Ik heb even een andere opzet gemaakt omtrent het station.. Ook hier zijn alle ideeën, tips, tricks etc etc welkom..!!!

Het baanplan klopt nog niet volledig qua aansluitingen, maar daarvoor is het een 1e opzet..

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Alvorens mijnerzijds verdere energie te steken in een poging het ontwerp passend te krijgen, lijkt het me gewenst dat je eerst voor jezelf een afgewogen keuze maakt uit de nu voorliggende varianten en daaraan vasthoudt.

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@ Cees, ja dat is nog lastig, aangezien ik nog aan het experimenteren ben, welke variant de langste stationssporen kan opleveren... Misschien kan jij me daar eer inzicht in geven?

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Evenals voor digitaal rijden geldt voor je perrons hetzelfde basis-principe: je langste trein bepaalde de lengte van je perron/blok.
Dus de vraag is wat is de maximale lengte van je trein(en)

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@Cees

Momenteel heb ik

1 NS loc met 3 rijtuigen,
Ice 3 rijtuigen,
NS hondekop,

Ook wil ik de koploper ( 4 rijtuigen ) nog...

Mocht ik langere stationssporen kunnen hebben, dan wil ik de NS Loc uitbreiden naar meer rijtuigen & de Ice ook iets langer maken.. Vandaar dat ik kijk wat max lengte is..

Kan dit zo.. Of heb je een andere visie..

Grtz
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

De langste perronsporen kun je bereiken door de mogelijkheden voor het wisselen van sporen te verplaatsen en wel vóór de wissels van de wissels voor de spoorsplitsingen.
Als je hier kijkt
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50441.msg888871#msg888871
kun je zien hoe ik dat heb bereikt.

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@ Cees -> Abra Cadabra .....

Ik weet totaal niet wat je bedoelt! ..... :(

Maar ik denk zo wel te weten dat ik voor onderstaande opzet wil gaan, zodat ik ook nog voldoende ruimte heb voor scenery! Deze moet dan alleen nog mooi aangepast worden & geoptimaliseerd worden, waar beter kan!

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Beste Kevin,

Eeen paar korte opmerkingen:
a. gevraagd is naar de maximale lengte van je treinen; daarop geef je een beschrijving van je materieel en dus geen antwoord; je kunt van mij niet verlangen de lengtes van dat materieel op te zoeken om zo de maximale lengte van een van je treinen te kunnen vaststellen.
b. kijk in de verwijzing naar het plaatje bij post 60; de wissels liggen allemaal voor de perronsporen
c. je laatste ontwerp volg je grotendeels dat voorbeeld; wanneer je rechts rijdt hebben de twee wissels met het kruiswissel nauwelijks toegevoegde waarde .

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@ Cees

A. Gemiddeld genomen is de lengte van een loc ong 20/25 cm en van een rijtuig 30 cm.. ALs ik dit zo optel kom ik uit op een lengte van ong tussen 1.20M / 1.50M wat ik graag zou willen.

B. --- :)

C. Ik ga niet alleen maar specifiek rechts rijden. De treinen kunnen vanaf beide zijde het station inkomen & verlaten. Wel heb ik een aanpassing gedaan aan de rechterzijde, dit wordt een enkelsporig traject.. ZOdat ik iets meer ruimte/speling heb voor de gewenste scenery aan die zijde.

Ik ben met dit plan tevreden qua opzet.. Nu nog finetunen & verbeterpuntjes toepassen.

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Suggestie mijnerzijds in vervolg op pb

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Hierbij een overzicht & uitleg van mijn " moodboard " op aanraden van Simon..

Foto1: Bij deze foto vindt ik de containeropslag & het laadpunt voor vrachtwagens leuk. Ik begrijp dat het op mijn ruimte niet in deze omvang kan!

Foto2: Hierbij vindt ik het leuk, dat het station & de sporen hoger gelegen zijn, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor verkeer ivm. het Faller car system wat ik wil gebruiken. Het gaat om deze foto dus niet om de omvang van het station etc etc..

Foto3: Hierbij spreek mij de stationsomgeving aan.

Foto4: Hierbij vindt ik het idee om op een lager niveau een " soort paradebaan " zichtbaar te hebben, interessant!

* in de laatste foto vinden jullie mijn huidige ontwerp van het baanplan.. Naar mijn mening ben ik er al redelijk in geslaagd ( met wat hulp  :D ) om bovenstaande punten hierin mee te nemen.. Echter ben ik van mening, dat het misschien toch nog wel iets " strakker " kan..

Graag jullie mening  :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Kevin,

Dankjewel, dit geeft veel meer inzicht in wat je wilt.
Mijns inziens bijten deze dingen elkaar niet, je zal hoogstens wat concessies moeten doen wbt lengte van bijvoorbeeld het paradespoor of je station.
Aan de andere kant, naast het station heb je maar 1 belangrijke wens en dat is een containerterminal. Dat je verder niet veel meer wilt scheelt nogal wat in het ontwerp  :thumbup:

Terug naar je ontwerp: ervanuitgaande dat je het station op dezelfde plaats ongeveer wilt houden, kan je kiezen uit 2 plaatsen voor de terminal: rechtsboven of linksonder.
De terminal zou ik minimaal het volgende toewijzen: 2 opstelsporen en 1 uithaalspoor. Als je een containertrein binnenkrijgt en deze moet gesplitst worden,
zou je zonder het uithaalspoor en het 2e opstelspoor, gebruik moeten maken van je stationssporen en dat is niet wenselijk.

Ga daar eens mee aan de slag, en tip: doe bijv met je vinger eens over je plan een trein na, en hoe die de terminal binnengaat, evt veranderd van samenstelling (rangeren) en verlaat.
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
@ Simon...

Bedoel je zoiets ong..? Ik weet niet hoe ik mijn uithaalspoor langer moet krijgen op deze positie...
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Beste,

bijgevoegd vinden jullie een 1e opzet van SH1..

- 1 inhaalspoor
- 5 doorgaande sporen ( blauw )
- 10 kopsporen variërend in lengte ( rood )

Tips, tricks etc etc.. laat maar komen!

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Scarm bestand even aangepast, om de stationssporen verder uit elkaar te krijgen...

Ik wil graag gebruik maken van de Faller ICE perron, http://www.fallerstore.nl/faller-ice-perron-120193.html

Afmetingen    634 x 94 x 63 mm

Kan iemand helpen... mis ik iets :)

grtz
Re: Zolderbaan Kevin
marklinmanus
gast

Re: Zolderbaan Kevin
bij wintrack zit dit perron in het bestand en dan kan je zien dat je meer ruimte nodig hebt 9,4 cm

plaatje toegevoegd rood is jouw spoor
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Hoi Herman,

Bedankt voor je hulp! Is er een mogelijkheid dat je het .tra bestand even toevoegd ? Ik heb de demo van wintrack, dan kan ik even kijken.

Dank je!

Grtz Kevin
Re: Zolderbaan Kevin
marklinmanus
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Bij deze
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Top, super bedankt!!!  :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Alle baanontwerp-programma's (freeware, betaald, etc) hebben één groot voordeel: op "papier' (beeldscherm) klopt het perfect.
Alle programma's hebben ook één en hetzelfde nadeel: in de praktijk kom je bedrogen uit.

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
passen waar ?
rails of perrons ?
er is maar één optie: benodigde rails kopen en uitleggen; vervolgens de footprint van het beoogde perron uitknippen (karton) en kijken of het er tussen past.
zo niet rails aanpassen; schuiven, passen en meten
doe ik al een jaar of 40
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Zo even tijd voor een complete update...

Het station is aangepast, waardoor er meer ruimte is ontstaan tussen de sporen voor de perrons die ik wil gebruiken. Dit zijn namelijk de Faller ICE perrons, afmetingen    634 x 94 x 63 mm ( http://www.fallerstore.nl/faller-ice-perron-120193.htm ).

Daarnaast heeft er een wijziging plaatsgevonden in SH1. Dit zodat er meer lengte is ontstaan in de sporen & de paradebaan nu 2-sporig is uitgevoerd, waardoor dit ook evt. als inhaalspoor kan fungeren.

Mijn dank gaat alvast uit naar Herman ( station ) & Cees ( SH1 ) voor de hulp. Natuurlijk wil ik de overige ook bedanken voor hun input, so far.

Foto1: Station
Foto2: SH1

Meer tips & tricks zijn natuurlijk welkom.

grtz Kevin
Re: Zolderbaan Kevin
BR98-10
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Kevin,

Het mag zo zijn dat in het aangepaste ontwerp volgens het voorstel van Herman de door jou beoogde perrons tussen de sporen 1 en 2 c.q. 3 en 4 passe, maar de sporen 2 en 3 kennen nu weer de gebruikelijke, onnatuurlijke hart op hartafstand van 77,5 mm.
Bij mijn alternatief is dat 51,5 mm en dus veel fraaier. Met in de praktijk wat passen en meten kun j beide bereiken: voldoende ruimte voor de perrons en een kleine h.o.h voor de sporen 2 en 3

Cees
Re: Zolderbaan Kevin
marklinmanus
gast

Re: Zolderbaan Kevin
al eens gedacht aan maar 1 perron (scheelt een boel ruimte)
Re: Zolderbaan Kevin
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Zolderbaan Kevin
Dat is een hele nette oplossing die hieronder wordt aangedragen!  :thumbup:
Re: Zolderbaan Kevin
kevinpijls
gast

Re: Zolderbaan Kevin
Zo, hierbij een update over mijn baanplan:

Foto 1: Zichtbaar stationsgedeelte met 2 goederensporen ( incl Stationsgebouw & Dhl gebouw ).
Foto 2: Schaduwstation 1 incl keerlus.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Alvast dank.

Mvg