Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Realistisch stijg / daal percentage

Gestart door woodymax vrijdag 12 oktober 2007, 23:10:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Realistisch stijg / daal percentage
Hallo allen,

ik ben weer ff met wintrack bezig deze avond,

ik heb laatst wat hooi wagonnen gekregen, nu wou ik deze op een zijspoortje bij een boerderijtje met hooiveldje zetten, nu blijkt dat ik geen vrije ruimte meer heb  :( :( :( voor een boerderij waar mijn trein kan komen, ik heb wel een boerderij maar die ligt 10 a 15 cm hoger dan nivo 0 (ben nog aan het bouwen dus hoeveel het hoger ligt dan nivo 0 weet ik nog niet).

Nu dacht ik dus ik kan we een afrit maken naar een zijspoor van het loc depotje (alleen een loods en 1 zijspoor, heb nl maar 1 stoomloc), gedachte was: het hooi word van het veld gehaald, op een vrachtwagen / trekker met aanhanger gelegd, rijdt weg de helling af, hooi gaat de trein op.

maar wat is een voor het oog realistische helling voor trekkers / vrachtwagens ???

Mvg mark
Re: Realistisch stijg / daal percentage
Och, voor landweggetjes zijn stijgingen van 8-10% niet ongewoon en uitschieters tot wel 15% komen ook wel voor.

Groeten,
Maurice
Re: Realistisch stijg / daal percentage
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Realistisch stijg / daal percentage
Hallo Mark,

Je werkt op H0 niveau, dan denk ik persoonlijk om het zo realisties mogelijk te maken de stijging zeer zeker niet meer als 8% te maken, vooral voor vrachtwagens en of tractors. Een looppad daar integen kan wel iets steiler maar dan ook niet meer als 15% of het moeten berg beklimmers zijn die je wilt gaan gebruiken.

Fred
Re: Realistisch stijg / daal percentage
Bedankt voor de reactie's, ik weet nog niet hoe ik het ga doen.\

groeten mark
Re: Realistisch stijg / daal percentage
buckfast_beekeeper
gast

Re: Realistisch stijg / daal percentage
Citaat van: Maurice_B op zaterdag 13 oktober 2007, 01:15:32
Och, voor landweggetjes zijn stijgingen van 8-10% niet ongewoon en uitschieters tot wel 15% komen ook wel voor.

Groeten,
Maurice
Dat is nog vrij laag geschat. 6% komt meermaals voor op autosnelwegen. Tot 12% is zeker niet ongewoon op de hoofdwegen. De secundaire wegen gaan tot een 15%. De echt lokale wegen gaan tot een 24%.

Dat dit haalbare en realistische modelbouw percentages zijn, is weer wat anders. Een % of 6 is zeker haalbaar voor de vrachtwagens. Steiler krijg je waarschijnlijk batterij problemen. Of het echt gezond is voor de overbrenging laten we dan ook in het midden.
Re: Realistisch stijg / daal percentage
hallo buckfast_beekeeper,

zoals eerder te lezen is gaat het om een decoratie autobaan, geen car system.

groeten mark