Die "neon-buizen" zoals jij het zo mooi kan verwoorden, is eigen "EL wire". (even kijken op Ebay)
3 mm dik, gewoon flexibel ... kan je in lengtes van 1M, 3M & 5M kopen, in allerlei "fluo kleuren" (blauw/groen/rood/geel/roze/oranje/paars/wit)
Je kan het afknippen waar je wil, maar het is een helse klus hoe je het resterend stuk opnieuw zou kunnen gebruiken (zoals bij LED strips),
maar daar staan wel tutorials van op youtube. Die EL wire die je op mijn foto ziet, is dus nergens geknipt, maar één stuk EL wire, in het huis "verweven".
Dit werkt met een klein convertertje tussen, zit meestal bij levering bij, maar kijk alvast bij bestelling na of het incl. die converter is.
Die converters heb je op 5V & 12V gelijkspanning. (je moet dus nog een voeding hebben die dit kan leveren)
Zo één converter is genoeg voor meerdere stukken EL wire, er meerdere aansluitingen op zo'n convertertje, en je kan zelfs splitter-kabeltjes enzo krijgen.
Zo'n convertertje is slechts een 2 à 3 CM groot in alle richtingen

Hier kan je alvast wat kleuren zien (zijn allemaal 3M), de converter is hier afzonderlijk te bestellen, en is een 12V model.
http://www.benl.ebay.be/itm/Flexible-EL-Wire-Neon-Light-1M-2M-3M-5M-for-Dance-Party-Car-Decor-Controller-BU-/251834826377?var=&hash=item3aa2867e89:m:mgf3IHlg4CYsvrMiQBJoDkQType gewoon eens "EL Wire" in op ebay, je zal versteld staan

Dat licht-reclame bord, is "EL paper" (Electroluminescent paper), dat is letterlijk papier dat je gewoon onder stroom zet, en vervolgens licht het op.
Ik heb 3 stukjes tegen mekaar gekleefd, rug tegen rug, om zodoende een reclamebord te maken dat aan beide kanten bekeken kan worden.
(zelfde principe als EL wire, converters enzo zijn onderling te gebruiken enz ...
Je kan dat EL paper ook in allerlei vormen knippen, rekening houdende met waar de 2 "stroomlijnen" door het papier lopen.
Het is ook flexibel, maar je kan er geen rechte hoeken in vouwen, dan beschadig je intern dat papier. Maar een reclamebord op een ronde zuil kan dus wel.
Even googlen op "Electroluminescent paper". Je hebt ze echt in alle maten, gaande van 3 x 4 cm ofzo, tot een heel A4 papier.
(die A4 kan je dusdanig knippen en heeft meerdere aansluitingen, dan je daar makkelijk 4 afzonderlijke objecten van kan maken.
Er zijn héél geinige dingen mee te doen, met een beetje logisch nadenken, kan je zelfs een looplicht rond je reclame bouwen, door meerdere lagen op mekaar,
en op de juiste lagen de juist gaten te maken om achterliggende lagen te laten doorschijnen enz ...
Ervoor zet ik gewoon van die transparante overhead folie, waar ik gewoon met de kleurenlaser op print want ik nodig heb.
(bij aankoop van die overhead sheets goed kijken, er is namelijk van die plastic voor inktjet printers, alsook voor laser printers. De soort werkt alleen in het juiste type printer. Met die van inktjet breng je trouwens schade toe aan een laserprinter !)
Hopelijk heb je wat aan deze uitleg, moesten er nog meer vragen zijn, dan hoor ik het wel

succes,
Kris