Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

De eerste stapjes in de modelboomkwekerij

Gestart door PaT dinsdag 01 december 2015, 21:40:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Das Top Ben  :thumbup: >:-D
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: fonzo999 op donderdag 06 oktober 2016, 08:48:18
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 06 oktober 2016, 01:21:42

Ik ben benieuwd - Ik laat je het resultaat kennen met een PB-tje.

Waarom ? Er zijn meer belangstellenden !

@fonzo... (en iedereen met interesse):
Wordt "openbaar" vervolgd
Vergeet wat ik schreef over dat PB'tje (ik wilde deze topic niet gaan claimen, vandaar)

@Spoorman
Natuurlijk dadde   
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Nou Ludo,


Patrick wil ook graag leren, dus die vindt die "claim" helemaal niet erg ( denk ik  :D )


Maar inhoudelijk :
Die pluimen weleens gedoopt in voorstrijk ? Schijnen ze stevig van te worden !
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: Ludo1957 op donderdag 06 oktober 2016, 12:18:14

@Spoorman
Natuurlijk dadde


Dadde?

Maar inhoudelijk:
Die pluimen wel eens gedoopt in glycerine 1:3.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
@ Spoorman over "dadde"

LOL
"dadde" staat voor "dat" en is typische streektaal zoals "jawadde" en "jadadde"
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
De afwerking van de berk laat nog even op zich wachten, maar via Facebook kwam ik de volgende website tegen.

http://skolil-diorama.blogspot.nl/2012/03/kere.html

Je moet het even laten vertalen door Google translate, maar man, wat een mooie dingen staan er op die site!
Allemaal gemaakt met echte plantjes, dus de houdbaarheid lijkt mij niet zo lang. Mooi is het echter wel.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Vandaag ben ik verder gegaan met mijn berk.  Voor het eerst heb ik Wooly als dragermateriaal gebruikt.  Dat is even wennen,  maar volgens mij gaat dat hartstikke fijn spul zijn om mee te werken.  Ik heb gekozen voor Wooly omdat een berk zijn bladeren heeft hangen en dat met zeeschuim lastig na te maken is.

Hierbij dus poging 1 om met Wooly en Noch loof er wat van te maken.




En het boompje in vol ornaat.  Ik ga er denk ik nog wel een beetje aan veranderen om nog meer het hangende takken effect te krijgen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Je berk ziet er al heel goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: en idd wat afhangende takken zou zeker mooier zijn, kan je de draad binnen in nog plooien zonder dat de schorspasta breekt?
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Jørg,  de dikke takken die met schorspasta behandeld zijn moeten zeker niet afhangen bij een berk.  Juist de fijne takjes aan de uiteindes hangen naar mijn mening.  Die moet je dus vorm geven met de Wooly en de Noch loof.  (het Wooly zijn min of meer de dunste takjes aan de boom).
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Heb even een berk gegoogelt en idd enkel de uiteinden van de dunne takjes hangen naar beneden, maar in zijn huidige vorm vindt ik zeker mooi staan.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dat is ook wel een dingetje Jørg,  maak je een boom zoveel mogelijk naar de werkelijkheid,  of zoals ze bij de mensen in het geheugen zitten.  Daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dag Patrick.

Da's een hele mooie berk geworden en zal zeker niet misstaan in de scenery! :thumbup:
Bij een volgend exemplaar moet je eens proberen om de Wooly iets meer
uit te pluizen, zodat er minder dikke plukken aan de boom komen te zitten.
En voordat je het loof aanbrengt: de te veel uitstekende vezels met een
schaartje bewerken. Dit kan natuurlijk ook achteraf, maar is wat lastiger.

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Erik,  je beschrijft exact de puntjes die ik nog wil aanpakken.  Het is inderdaad op een paar plekken iets teveel gaan 'klonteren'.

Dit is mijn eerste keer dat ik met Wooly werk. Het was dus gissen hoe vol het effect zou worden. Op de meeste plekken heeft het best aardig uitgepakt, op een paar wat minder. Weer wat geleerd voor een volgende keer! ;)

En wat die uitsteeksels betreft, die vallen mij nu pas op, op een groter PC scherm. In werkelijkheid ervaar je die waar uitsteekseltjes niet (tenminste mij niet, maar misschien zegt dat wat meer over hoe goed mijn ogen zijn)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hallo boomkwekers  :)

Mijn vlinderbomen hebben geen nieuw verfbad meer genomen en zien er na al die tijd nog mat geplastifieerd uit, hoewel ze wekenlang buiten (maar wel onder een afdak) bleven staan.

Intussen kon ik het niet nalaten om nog een testboompje te "planten" van electriciteitsdraad. :)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hey Ludo, leuk dat je ook met dit stukje van de modelbouw aan de slag gaat. Ook ben ik benieuwd waar je allemaal tegenaan gaat lopen bij het kweken van modelbomen.
Wat voor elektriciteitsdraad heb je genomen? Zo voor mijn gevoel lijken er wat weinig aders beschikbaar te zijn voor takken.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
@Pat

De draad komt van een 35 jaar oude looplamp, is maximum 0,75 mm² dik en bestaat uit  25 adertjes.
Al bij al te dun voor een heuse boom, maar m.i. wel geschikt voor een struik.
Ik wou die "kweektechniek" uit pure nieuwsgierigheid gewoon een keertje uitproberen.

Nu ik toch 2 exemplaren heb (de "lusboom" is "ont-lust"  :P), kan ik net zo goed ook de verdere aankleding uitproberen met behulp van mijn voorraadje Action-materialen:
- de 2 testboompjes krijgen elk minstens 2 lagen grijze structuurverf.
- boompje 1 krijgt een wolkje spuitlijm + zaagsel gemengd met geraspt groen (bloemschik)steekschuim
- boompje 2 krijgt hetzelfde soort strooisel over de nog natte eindlaag structuurverf

Foto's volgen ongeacht goed of slecht resultaat.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Voor mijn module wil ik toch langzamerhand aan de slag met de scenery. Ik ben daarom aan de slag gegaan om wat technieken uit te testen. Via via werd ik op 'Sculptamold" gewezen. Een soort instant papier mache dat behoorlijk licht, maar toch sterk is.

Ik heb wat van dat spul besteld (dat is nog lang niet zo lekker leverbaar in Nederland, maar lang leve het internet!) en ben daar een klein heuveltje van gaan maken.

Dan heb je met behulp van wat foamblokjes en een beetje aangemaakte Sculptamold in eerste instantie dit:



Na droging heb ik het oppervlak bruin/zwart gemaakt. De droging duurt volgens de verpakking een half uur, maar dan moet je wel een heeeeeel dun laagje gebruiken. De dikste stukken waren na 48 uur nog niet 100% hard. Dit is best een handige eigenschap, want dan kan je toch nog even die laatste aanpassing doen voordat het droog is.

Daarna heb ik het heuveltje ingesmeerd met dit goedje (dank Ben, top spul!)

Aanlengen met water tot het "karnemelk dik" is en je hebt een prima lijm.

Vervolgens wat turf er op:


en nog wat turf


En dan kan de statische begrasser na 2 jaar uit de verpakking gehaald worden.
Eerst wat gras van 2 mm lang:



En dan nog wat 4 en 6,5 mm lengtes er tegen aan



Tenslotte nog een boompje erbij en je hebt een geinig tafereeltje
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hoi Patrick,

Hoe ziet dat spul eruit in ongebruikte vorm?
Is het poederachtig of zo?

Eerste probeersel ziet er al goed uit.
Alleen zijn de laatste 2 foto's hetzelfde volgens mij.

Groeten,
Ton.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Je eerste testbergje ziet er best behoorlijk uit,  :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ton, nu zijn de laatste twee foto's niet meer hetzelfde ;)

Sculptamold is droog eigenlijk een beetje vezelachtig, plukkerig spul:


@Jorg, dank je wel!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Erg mooi resultaat op het testplankje Patrick! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hallo Patrick,

Mooi gedaan en geslaagde test, zou ik zo zeggen. :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dat gaat jou goed af Patrick  :thumbup: :thumbup:

Het leuke van scenery is dat je gelijk resultaat zien van je werkzaamheden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank voor de complimenten mannen.

Hoe langer ik er naar kijk, des te meer erger ik mij aan de langere lichte vezels. Het contrast is te groot. Die ga ik de volgende keer in dezelfde of wellicht een tint donkerder dan de 2mm vezels doen.
Maar daar zijn het proefstukjes voor. Om dat soort dingen uit te vinden!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Heel goed Patrick. Je constateert hetzelfde als ik. De beige vezels vernachelen de boel. Mijn les was wat duurder omdat ik een flink stuk dijk had voorzien. :D

Beige kan wel maar dan grotere vlakken.

Gr, Ben.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik ga het er gewoon vanaf schrapen en opnieuw begrassen Ben. Kon dat in jouw geval niet meer?
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Jazeker.  :)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Toch lijken die langere vezels wel op de werkelijkheid een ieder die of in het buiten gebied woont of komt herkent dit wel namelijk als de dode stengels van brandnetels die met gemak 1,5 mtr hoog worden soms zelfs nog hoger.
Ben op het platteland opgegroeid tussen de boerderijen.
Jij had toch ook een greenkeeper gekocht na de workshop bij Martin de mijne heb ik nog niet zelf gebruikt alleen Fred(ijsengel)heeft hem gebruikt.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Yup. Na de workshop nooit meer gebruikt, dus ik vond het wel eens hoog tijd :)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
En hoe bevalt het Sculptamold? Hoe werkt dat spul?

Het stukje ziet er niet slecht uit. Maar inderdaad het beige van het lange gras over heerst een beetje. Ik zou daar iets zuiniger mee zijn :) Ligt ook een beetje aan de tijd van het jaar dat je wil gaan uitbeelden.

Succes!

Groet Ronald.

Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Het Sculptamold bevalt wel. Mijn 'papje' bevattte nog wat klontjes. De volgende keer zal ik eens kijken of ik het gladder kan krijgen. Aan de andere kant geeft dat wel een wat minder 'ontworpen' en natuurlijker effect.
Sculptamold is echt licht en volgens mij ook wel stevig. Ik weet alleen nog niet goed hoeveel je er van verbruikt. Volgens mij gaat het best hard. Gelukkig hebben ze ook 25 pond verpakkingen in het assortiment ;)

Ik heb inmiddels het beige er af geschraapt en van een mengelmoesje met heel weinig beige het volgende weten te maken. Wat mij betreft een stuk beter.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Grappig te zien hoe snel zoiets verandert met een kleine aanpassing. Lijkt een beetje late zomer. :)

Van Sculptamold weet ik dat Kees-Jan van Vessem er altijd mee werkte, die kocht dat in grote hoeveelheden in voor zijn landschapsbouw, juist vanwege het lage gewicht.

Gr, Ben.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dit lijkt er inderdaad meer op. Het is inderdaad een beetje eind zomer gevoel met de kleuren.  :)

Ik weet van Wim, (van het franse baantje) dat hij iedere keer in kleine hoeveelheden aanmaakt en dan dun aanbrengt over zijn XPS-wand. Ik zag hem regelmatig bijvullen :)

Maar de eerste experimenten zien er geslaagd uit.

Groet Ronald.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Leuk om jullie reacties te lezen. Een 'late zomer look' was ook het doel. Daarom ging ik aan de slag met het beige, als ware het de uitgedroogde uitlopers na een warme zomer.

Dat pakte dus wat anders uit ;)
Ik ben er nu wel tevreden mee.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik ben ook eens begonnen met het kweken van een modelboompje. Na het bestuderen van diverse youtube tuinierders ben ik gestart op basis van het voorbeeld van Ulrike Strauch. Hieronder zien jullie het resultaat in 4 stappen. Voor mijn eerste boom poging ben ik helemaal niet ontevreden.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Het skelet vind ik echt geweldig goed gelukt, de foliage echter te vol.
Je ziet nu mindr van het skelet, stel regel is dat je door de foliage heen moet kunnen kijken.
Oefening baart kunst dus denk dat het wel goed gaat komen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik herken hier inderdaad de filmpjes van Ulrike in! Leuk Guus!

Wat Tom zegt klopt, je moet je vijverwatten (ik denk dat het dat zijn?) echt voor je gevoel TE dun aanbrengen. Dan bestrooien met je groen en mocht je het dan te doorzichtig vinden, dan kan er altijd nog wat watten bij. In dit draadje zie je ook foto's van mijn eerste boom. Veel en veel te vol (en een te dikke stam :P ), ik heb toen letterlijk zoveel groen uit die boom geplukt dat ik daarmee nog een compleet nieuwe boom heb kunnen 'bebladeren'.

Oh en zoals je ziet, zie je van die hele kleine takjes ook niet zoveel terug in het eindresultaat. Die laat ik tegenwoordig dus lekker achterwege. Scheelt een hoop gepiel.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank voor jullie opmerkingen. Hij zit inderdaad redelijk vol in het blad. Op de foto komt het nog wat voller over dan in werkelijkheid. De opmerking over het gepiel met kleine takjes deel ik helemaal Patrick.  ;)