Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De eerste stapjes in de modelboomkwekerij

Gestart door PaT dinsdag 01 december 2015, 21:40:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Haha Jørg,  ik zeker ook niet hoor.  Beetje plaatjes zoeken met Google doet wonderen ;)

Bedankt voor de complimenten Geert. Ik doe mijn best.  Het boompjes draaien virus heeft mij volgens mij te pakken.  Mocht de berk ook een succes worden,  dan zou ik mij wel eens willen wagen aan een treurwilg.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Ja idd op het www zijn er duizenden afbeeldingen van berken te bekijken,  >:-D
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick,
Voorop gesteld, dat ik bomenmaker ben, maar vindt jij die stam ook niet iets aan de te dikke kant? Het lijkt mij mooier, indien je die 'Berken' wat eleganter neerzet, verder is het heel erg mooi gemaakt!  :thumbup:
Ik zit net in de beginfase van oriëntering in de 'bomenwereld'-scenery! Ik zie hoe moeilijk het is om een perfecte boom te kunnen maken. Heel erg veel sterkte met het 'kweken'!  8) :-)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Als berk niet zo geslaagd maar als Grauwe Abeel kan het er prima mee door. :)



Bomengids.nl

Gr, Ben.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hahaha, dat is toevallig Ben. Ik had je bericht nog niet gelezen, maar was zelf net begonnen met het overschilderen van de probeer-berk. Van het weekend heb ik een wandelingetje door het bos gemaakt en toen viel mij op dat de vorm van een berk echt heel anders is dan wat ik gefabriceerd heb. De stam van een berk is vaak echt 1 rechte stam richting de hemel met relatief dunne zijtakjes. Ik ben er dan ook met een laag bruin overheen gegaan en dus staat boom nummer 2 nu te drogen. Dan moet er nog wat dry-brush laagjes overheen om te proberen e.e.a. nog realistischer en minder effen te krijgen.

Zoals goed te zien is op jouw foto's heeft de schors van een boom vaak ook iets grijzigs en uiteraard iets groens in zich. Dat ga ik morgen proberen te realiseren met een beetje dry-brush. Heb ik ook weer een mooi excuus om morgen in de pauze even langs de Action te lopen voor wat meer kleurtjes verf.
Als dat gelukt is zal ik het resultaat hier uiteraard tonen.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ben benieuwd, laat maar zien, ik volg het met belangstelling. Ik moet m'n eerste boom nog maken maar zit nog in de struikgewas fase. :)

Gr, Ben.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dat is goed Ben.  De eerste laag verf zit er op,  maar het is mij nog te bruin.  Vanavond zal ik eens proberen het wat beter van kleur te krijgen.  Dat is nog best lastig,  want om precies zo'n bruin-grijs te krijgen valt niet mee.

To be continued!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Nou de transformatie van de "berk" tot iets wat volgens de kenner ;) op een abeel kan lijken is bijna afgerond.

Ik ben eerst maar eens flink aan het kwasten geslagen en heb daarbij de drybrush methode volgens mij een beetje te pakken gekregen. Het exact namaken van een schorskleur vind ik nog knap lastig. Uiteindelijk kreeg ik onderstaand resultaat en dat vond ik voor nu "goed genoeg".



Vervolgens weer aan de slag met het zeeschuim. Ik heb deze keer bewust heel rustig aan gedaan met dat spul, zodat het wat luchtiger zou worden dan de eerste boom. Dan krijg je dus zo iets als dit.



Op dat moment twijfelde ik of er genoeg zeeschuim op zat. Maar omdat mij bijplaatsen makkelijker lijkt dan achteraf weer weghalen, heb ik het even zo gelaten. Vervolgens kon ik weer met het groenstrooisel aan de slag. Deze keer heb ik 2 kleuren door elkaar gemengd in de hoop dat ik een wat frisser en minder hard groen zou krijgen. Dat lukte aardig zodat we al vlot met de strooibus aan de slag konden. Dat leverde uiteindelijk dit resultaat op.





En nog even samen met zijn broer op de foto ;)



Voor een boom die in de basis al fout ging omdat ik te dik bloembinddraad gebruikte is het uiteindelijk nog best goed gekomen. Ik ga waarschijnlijk nog wel wat loof toevoegen. Hoe denken jullie daar over, nodig of niet?
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Je tweede boom zou volgens mij iets dikker mogen begroend worden, maar niet zo  veel als de eerste, en de kleur is voor mij wel te doen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
PaT,  linker ietsje meer.
De rechter is te dik begroend.
Misschien dat je de stammen naar onderen toe wat dikker kunt maken, zodat ze meer taps toelopen naar boven.
Succes.
Wim
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Modelbomen kan je dus ook snoeien en kandelaberen heb ik zojuist gemerkt ;)

De iets wat volle boom is uitgedund en, zuinig als ik ben, heb ik de losgekomen zeeschuimtakjes in zijn magere broer gestoken. Vervolgens alles weer verlijmd en nog een beetje nagestrooid en volgens mij heb ik nu een resultaat waar ik best mee kan leven.





Op de foto lijkt het ietsjes voller dan het in werkelijkheid is.

Ter vergelijking hieronder nog de "before" foto.



@Wim, dat taps toelopen is nu eigenlijk niet meer mogelijk zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen met de stam. Dat doe ik dus wel een keertje bij een heuse woudreus oid. Normale bomen lopen eigenlijk niet heel erg taps toe. Dat zie je vooral bij de echt grote exemplaren.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick,
Ik zou er zelf heel goed mee kunnen 'leven'! Proficiat met het door jou ontstane resultaat!  :thumbup:
Eventjes 'doorbijten' en er ontstaat een heel 'bos' langs jouw spoorbaan! :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank je wel Gerard,  maar daar zeg je wat.  Die spoorbaan (module)  moet ik hoognodig weer mee aan de slag! ;)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Nou weet ik waarom je zoveel boomschorspasta nodig hebt !
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dag Patrick.

Na de modificaties zien beide bomen er nu prima uit! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
@Alphons, kijk,  jij snapt het ;) Ik ga wel wat groen plaatsen op de module t.z.t. Daarnaast ben ik uiteraard niet te beroerd wat te fabriceren voor mijn mede modulebouwers.

@Erik, dankjewel
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij

Daar kun kun je trots op zijn, Patrick !

Die bomen zien er zeer geloofwaardig uit  :thumbup:

Grtz Tony
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dank je wel Tony!Trots of niet, lol beleef ik er in ieder geval wel aan! En je hebt niet eens iets hips als "Pokemon Go" nodig om naar buiten te kunnen. Gewoon lekker buiten wandelen en kijken hoe die bomen nu echt groeien, wat voor kleur ze nu echt hebben (verrassend vaak eerder grijzig dan bruinig) en bijvoorbeeld hoe de vertakking gaat. Om dat dan te imiteren is nog een hele kunst, maar al doende leert men.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
PaT,  zo zien de beide bomen er heel goed uit!
Doorgaan zo!!

Wim
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Nu je echt uitziende bomen kan bouwen ga je op details in de natuur letten, veel plezier met de verdere bomenbouwerij, en door veel te oefenen ga je ook beter worden,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Zien er goed uit na de transplantatie.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Het was een operatie met hoog risico,  beide patiënten verloren bijna het leven.  Maar door even ouderwets te bomenknuffelen hebben ze mij verteld wat er aan de hand was :P :D

Bedankt Ragoem,  ik neem ze zaterdag wel mee.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Een van mijn grote voorbeelden plaatste vandaag een foto van een eik die ze gebouwd heeft.  Laten we het zo zeggen,  ik zie nog voldoende ruimte voor verbetering bij mijn boompjes ;)


Meer moois van Uli Strauch is hier  te zien.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik heb nog een vraag over strooimateriaal. Zoals op de afbeelding hierboven te zien is, heeft het strooimateriaal van Uli een echte blaadjesstructuur. Die structuur zou je ook moeten kunnen krijgen met Superfoliage van Anita Decor. Kent 1 van jullie toevallig een andere leverancier van dit soort strooimateriaal? (aangezien ze bij Anita Decor blijkbaar op zijn)

Heki Artline vlokken lijkt er ook wel wat op, maar is volgens mij toch wat meer "vlokkerig".
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Staat het niet op haar website welke materialen ze gebruikt?
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick :


Locdepot
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Alphons, super, dank je wel!
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Zoek je losse vlokken om te strooien of vlokken aan matjes die je uit elkaar trekt? De link van Fonzo is het laatste, foliage.

Kijk ook even bij Noch: KLIK voor het verschil tussen vlokken en foliage.



Gr, Ben.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
En zo kom ik dus steeds een stapje verder.  Ook jij bedankt Ben.  Maar als ik het dus goed begrijp strooi je de foliages niet,  maar drappeer je stukjes op bijvoorbeeld je zeeschuim.  Of heb je dat dan juist niet meer nodig?
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dag Patrick.

De heren Vriend (Jaap & Jarno) hebben hiervoor gevriesdroogde eendenkroos.
Niet zo heel duidelijk op de foto gezet, maar hier kun je het resultaat zien. ;)

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Citaat van: PaT op vrijdag 15 juli 2016, 19:16:26

Maar als ik het dus goed begrijp strooi je de foliages niet,  maar drappeer je stukjes op bijvoorbeeld je zeeschuim.  Of heb je dat dan juist niet meer nodig?


Mij lijkt dat je het juist bij zeeschuim niet gebruikt omdat je al een tak structuur hebt.

Gr, Ben.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
@Erik, bedankt voor de tip.  Die heb ik blijkbaar gemist bij Jaap.

@Ben, ergens ook wel logisch.  Ik begreep vandaag van Ragoem dat er inderdaad al een soort takstructuur in die foliages zit.  Ik snap dan alleen niet waarom Anita Decor bij de zelfbouwbomen zowel foliage als zeeschuim levert.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,
Laat ik ook eens reageren op jou bomen makery.tijdens onze workshop heb je gezien dat bij het maken van bomen de verdeling heel belangrijk is.
Hiermee wil ik duidelijk maken dat het belangrijk is om de takken naar het eind toe steeds dunner worden dus dan zijn het heledunne uit lopers.
Als je nu met zee schuim gaat werken dan kan je op ieder takje een takje zee schuim lijmen, hierdoor blijft de boom open van structuur.
Wil je met foliage gaan werken dan hoeft je niet de fijne vertakking aan te houden.
De stukjes foliage drapeer je dan over de iets dikkere takken, zorg er wel voor dat hoe meer je het uit elkaar trekt de boom hierdoor ook weer een open strctuur krijgt.
Als je dan de boom met lijm inspuit zorg dan dat je van de stam af blaast, daar groeid geen blad.
Wij doen eerst een zeer dunne laag fijn strooimateriaal en vervolgens ons eigen grover materiaal waar al eerder over gesproken is in dit draadje.
Hopende dat je er iets aan heb.
Zal jarno even vragen of hij een foto wil plaatsen.
Groeten jaap
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Hoi Jaap,

Hartelijk dank voor je reactie. Altijd waardevol om tips van de meester zelf te krijgen. Zoals je kan zien in de foto in deze reactie is het met die dunne uitlopers wel goed gekomen. Het plaatsen van het zeeschuim is nog wat onwennig, maar ik heb het idee dat het wel ergens op gaat lijken.

De twee bomen die ik nu gefabriceerd heb zijn nog alles behalve naar mijn zin. Ik wacht op dit moment op nieuw draad en dan zal ik weer eens wat in elkaar gaan draaien. Met name de stam moet echt ranker.
Op zich was ik over het bladerdek wel tevreden qua dichtheid. Dat heb ik nu ook met 2 verschillende soorten loof gedaan (van jou), maar volgens mij niet met het roemruchte eendenkroos. Daarvoor heb ik nu wat zakjes van Noch binnen die ook meer het bladereffect zouden moeten geven.

Het van de stam afspuiten had ik wel onthouden, maar doordat er toch wat wind stond tijdens het sprayen buiten lukte dat niet helemaal. Dus inderdaad de stam ook onder. An sich vind ik dat nog niet zo storend op de kale stam, want in het echt groeit daar ook het nodige groen op. Voor de takken is het inderdaad een ongewenst effect.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,
Hier dan een paar foto's van onze gemaakte bomen.
Hier is te zien dat het zeeschuim is op gelijmd, op iedere tak een stukje zeeschuim.
Dan een model wat bestrooid is met groen
Dan een boom wat met ons eigengemaakte bevlokking is behandeld in herfst kleur.
De laatste foto is een boom waar ik met foliage over de takken heb gedrapeerd.
Vervolgens de boom weer met strooimat behandeld.
Tot zover ik hoop dat je er wat aan heb.
Wil je meer weten ik ga naar HOUTEN de eerst volgende keer daar ik al wat afspraken heb met modelbouwers voor spullen.
Groeten Jaap










Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Ik vind ze werkelijk prachtig Jaap, dikke complimenten. Wel bevestigt het mijn keuze voor zeeschuim in plaats van foliage. Ik vind dat toch een wat "sponzig" effect geven als het bestrooid is.
Ik ben erg blij met je foto's. Die kan ik mooi gebruiken als hulpmiddel bij het beplakken van de bomen met schuim en loof.

Ik kan helaas niet in Houten zijn de volgende keer, maar dat maken we zeker nog wel een keertje goed.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Vanavond heb ik maar weer eens een poging gedaan om een mooi boompje te draaien.  Inmiddels was er dunner bloemenbinddraad voor handen,  dus vol goede moed ben ik aan de slag gegaan. Omdat mijn vorige probeersels een te dikke stam hadden gekregen,  wilde ik het deze keer wat voorzichtiger aanpakken en met een stuk of 40 draden aan de slag.  Ook moest het dit keer niet zo'n heel hoge boom worden.  Dus met 40 draadjes van een centimeter of 15 aan de slag.

Om een lang verhaal kort te maken,  dat zijn dus echt te weinig draden.  Het resultaat: een mini-boompje.

Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Gaat vast wel een mooie boom worden, zelfs al is hij wat klein, in de natuur ziijn ook niet alle bomen even groot,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dag Patrick.

Tja, wat is klein? Ik zou zeggen: zet er eens een Preiser bij,
om de verhouding op foto juist te verkrijgen ... :roll: :wink:

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
De Preisers zijn niet mee op vakantie Erik (net zoals het meetlint).  Dus hier een ander voorwerp waarvan een ieder wel de maat weet.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Dag Patrick.

Bedankt voor het nemen van de extra foto :thumbup:
Nu vind ik het formaat van de boom best wel meevallen,
en zoals Jørg ook al aanhaalde: ze zijn er in ieder formaat!
Als dit exemplaar voorzien is van bekleding op de stammen
(met klei, boomschorspasta of iets anders) zal het er al heel
anders uitzien  ...

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Patrick,

Ik vind dat boompke zo slecht nog niet.
Hij is ca. 4-4,5 stuivers hoog van top tot kruin.
In de praktijk is dat 8-8,5 meter, das al een behoorlijk boom.

Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Afgelopen avond ben ik begonnen aan 1 van de twee bomenprojecten die op mijn wensenlijstje staan: het maken van een berk.

Na het draaien van het bloembinddraad heb ik het direct ingesmeerd met schorspasta van Anita Decor (nogmaals dank voor het oppikken Ton).  Doordat dit spul al lichtgrijs van zichzelf is,  geeft dit al een beetje een berk-achtig uiterlijk.  Het is echter nog een kale schors die compleet geschilderd moet worden.

(en die gekke takjes aan de voet van de stam zitten er enkel om hem staande te houden.  Ik was mijn foamblokjes vergeten mee te nemen en nergens is een stuk piepschuim te krijgen hier)
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Ziet er al heel berkachtig uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Jammer dat er geen reacties komen, is toch een nette boom. Het vervolg zie ik graag. :)

Over schorspasta: een alternatief is DAS klei in stukjes snijden en oplossen in water tot ongeveer yoghurt dikte.

Gr, Ben.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
 @citaat Het is inderdaad al een goed uitgangspunt voor een mooie boom! :thumbup:

@citaat Dat zou je eventueel nog naar wens aan kunnen lengen met houtlijm voor
betere hechting, houtpoeder voor structuur en acrylverf om het op kleur te krijgen  ;)

Groeten,

Erik.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Bedankt Ben en Erik.  Ik show mijn frøbelwerkjes niet om zoveel mogelijk reacties te krijgen,  dus als die een beetje uitblijven,  so be it ;) Ik hoop vooral anderen op ideeën te kunnen brengen en voor hen de fouten te maken zodat zij dat niet meer hoeven te doen. Daarnaast,  het is vakantietijd,  het is sowieso rustig op het forum.

Qua schorspasta heb ik nu 3 soorten,  een mengsel van muurvuller (Alabastine)  met een (basis)kleurtje door wat verf mee te mengen,  de schorspasta van Anita Decor en,  jawel,  DAS klei met water en een scheut Dettol.  Ik had een bakje gekregen,  maar dat bleek aanvankelijk te dun.  Het zakte zo van het bloembinddraad af. Dan kan je 2 dingen doen,  of DAS klei toevoegen, of gewoon in laten drogen.  Dat laatste heb ik gedaan.  Rook de kamer gelijk lekker naar Dettol :)

Inmiddels is de prut wel dik genoeg om niet gelijk uit te zakken,  dus die gaat op korte termijn op het hiervoor getoonde kleinere boompje gesmeerd worden. Aan het toevoegen van houtlijm had ik zelf ook al gedacht.  Misschien ga ik dat bij een deel van de DAS prut doen.  Structuur doe ik niet met zaagsel.  Wat ik doe is als de schorspasta een beetje droger is,  er heel lichtjes met een satéprikker overheen strijken.  Je krijgt dan vanzelf een schorsachtig effect.  Dat accentueer je dan door bijvoorbeeld het bruine schorspasta te drybrushen met licht bruin,  beige en wit.  Dat geeft een heel mooi effect.

Ik reed vandaag langs een flinke heester,  van een meter of 4 hoog,  dat eigenlijk dus ook een klein boompje is.  Die wil ik van de week nog op de gevoelige plaat vastleggen en namaken.  Als ik daar dan toch ben kan ik gelijk eens goed kijken naar een berkenbarst,  hoe dat nou zit met dat zwart en wit.

Wordt vervolgd dus.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Ik dacht toch dat ik een reactie geplaatst had, maar daar is misschien over gekeken, (Hans Anders) heeft daar een oplossing voor Ben.  >:-D
Toch mooi dat je de vorderingen met ons wil delen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
Sorry Jørg dat ik je niet noemde.  Over je reactie is zeker niet heengelezen en wordt zeker gewaardeerd.
Re: De eerste stapjes in de modelboomkwekerij
-Patrick:
Je hoeft je niet te verontschuldigen, missen is menselijk, zand er over,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: